Speedster (fin...)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kazimir
Berichten: 325
Lid geworden op: 11 sep 2007, 15:11
Locatie: van Hertogen tot Bosch

Bericht door Kazimir » 16 jan 2008, 11:28

allen schreef:....

Of ik goed bij m'n hoofd ben weet ik niet maar dit blok gaat koste wat het kost z'n werk doen voor me. Wazzaaaaaa.... :lol:
Elke keer met verbazing lees ik je nieuwe avondturen..

Je instelling is echt geweldig! :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 16 jan 2008, 12:29

Powertje schreef:
allen schreef:
Je instelling is echt geweldig! :D
En zeer goed voor de werkgelegenheid :lol: Ik ben zeer benieuwd wederom! Wordt het flink opgeboord naar 2.1 ofzo :?:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 16 jan 2008, 13:18

Nee hoor. Het moet wel zo betrouwbaar mogelijk blijven. Het is maar een halve 0,050. Je kunt geloof ik tot 0,064 maar om dan na 10.000-20.000 kilometer een blok af te schrijven gaat me echt te ver. Een super rekenwonder ben ik niet, dus je mag zelf uitrekenen hoeveel de inhoud wordt van 1796cc. Bij mij blijft het belangrijkste dat ik er met vertrouwen, ver van huis, stevige toerritten mee moet kunnen maken. :wink:

Wat het met de werkgelegenheid doet weet ik niet, maar soms maak ik me wat zorgen of m'n geldzak niet een beetje te ver doorslaat met de Sonja Bakker kuur.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 jan 2008, 13:41

Ja is toch goed voor de werkgelegenheid dan. Houd jou aan het werk omdat anders je geld op is :lol:


Die 0,050mm overbore doet niks voor je performance denk ik. Je moet echt al een flinke overbore hebben om er veel CC's bij te krijgen, en meestal gebruiken ze met dat soort projecten ook een andere krukas voor een langere slag. Dan ben je meestal nog maar net iets van 200cc opgeschoten.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 16 jan 2008, 14:10

Voor de performance zal dat niet uitmaken. Het is bij mij gedaan om alle eventuele fouten uit te sluiten (jaja, daar kunnen nieuwe bijkomen). :lol:
Krukas, drijfstangen, zuigers waren al vervangen en toen had ik ook maar 200cc erbij.
Die 2.1 conversie van Schnitzer bijv. die zal ook wel weer een langere slag hebben. Maar volgens mij is dat ook niet altijd even goed als je veel toeren wilt draaien, of zit ik er dan naast? Krachten worden toch steeds groter?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 16 jan 2008, 21:28

Door een langere slag gaat je zuigersnelheid rap omhoog en die heeft zo z'n limiet. Vandaar dat echte toeren motoren vaak een korte slag hebben :wink:

Op zich lijkt het me een verstandig plan om de cilinders te honen omdat een goed gehoonde cilinder de olie film weet vast te houden. Het zou een verklaring voor het olieverbruik kunnen zijn dat de cilinders onvoldoende olie film konden vast houden.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 16 jan 2008, 22:01

Vraag me dan af hoe lang de slag is van de 2.1 conversie van ACS. Volgens mij draaien die overigens geen 7250rpm.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 16 jan 2008, 22:19

Als je de boring weet zou je het kunnen uitrekenen :wink:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 17 jan 2008, 10:04

Acs gebruikt in de basis een m43. Bij een z3 zie ik bij autoweek een boring keer slag van 85 x 83,5 staan. Voorzie ik met wat aanpaswerk geen problemen. Echter kom ik eerder blokken van bmw tegen waarbij de slag groter dan de boring is. Maakt autoweek een fout? Nergens vind ik de boring of de slag die ACS gebruikt. Ik weet inmiddels dat je vandaag de dag in Amerika iig 11.000 dollar aftikt voor zo'n blok. En dan toch nog wat vreemds. In een pdf van ACS staan Z3's en Z3 coupé's. Bij de 2.1 conversie staat dat Auto Motor Sport dat ding op iets van 7 sec. van 0-100 heeft getest. :shock:
Hoe ze dat voor elkaar krijgen met een pk of 140 :?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 17 jan 2008, 10:30

Daarvoor lijkt 140 me nog wel wat weinig vermogen om het in 7 sec. te redden.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 17 jan 2008, 10:48

Jij denkt wat ik denk Frank.

http://www.ac-schnitzer.de/uploads/tx_u ... _pages.pdf
According to “sport auto“, the Z3 2.1 reaches 100 km/h in under
7 seconds and had a top speed of 223 km/h
Zeg maar hoe, ik weet het niet...

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 17 jan 2008, 11:10

Misschien hebben ze wat met het gewicht gedaan...
Korter diff en schakewegverkorting.

Anders zou ik het ook niet weten
Misschien bedoelen ze 140 PK aan de wielen ipv krukasvermogen....

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 17 jan 2008, 11:17

Die 7 seconden zijn voor de M44. Die had iets van 170 pk met die conversie.

Hartge had ook zoiets:

http://www.vitessetuning.com/images/project/page1.htm
Laatst gewijzigd door Joy op 17 jan 2008, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 17 jan 2008, 11:22

AC Schnitzer - ACS3 2.1 engine (147hp) for 318 with M43 engine ( up to 08/98 )
Price: $10888

AC Schnitzer - ACS3 2.1 engine (175hp) for 318 coupe with M44 engine ( up to 08/98 )
Price: $11735

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 17 jan 2008, 11:59

Voel me al een stuk beter. M'n "koppie" kon die 143pk en 7 seconden niet verwerken... :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 17 jan 2008, 12:23

Blijft snel :roll: De 2.8 doet met 280nm en 190pk 6.9sec en 230km/h namelijk :wink:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 19 jan 2008, 23:59

Vandaag weer even bij Bas geweest. Onderblok en bovenblok stonden nog los op elkaar. De nieuwe zuigers gezien. Autoweek er net op nageslagen.
316i was 84 x 72 = 1596cc
318i was 84 x 81 = 1796cc
en ik zit nu op 84,485 x 81
Kan Niels dan uitrekenen wat ik nu zou moeten hebben in cc's?

Ik zal zo wel een halve pk extra hebben. :lol:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 24 jan 2008, 10:52

allen schreef:...

Ik zal zo wel een halve pk extra hebben. :lol:
:lol: Alle beetjes helpen ;)
Voor een stuk minder dan die 11.000 dollar kun je ook naar de grotere cylinderinhoud. Icm lichtere zuigers+drijfstangen kun je nog steeds behoorlijk toeren maken, doordat je welliswaar meer zuigersnelheid hebt, maar minder gewicht dat die lange slag moet maken. Dat scheelt echt veel vermogen (voor een atmosferische motor).

(ter vergelijking: de Clio 2 liter 16v is een lange slag motor maar draait met gemak > 7000 rpm. Met enkele aanpassingen vaak rond de 8000...)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 24 jan 2008, 11:14

allen schreef:Vandaag weer even bij Bas geweest. Onderblok en bovenblok stonden nog los op elkaar. De nieuwe zuigers gezien. Autoweek er net op nageslagen.
316i was 84 x 72 = 1596cc
318i was 84 x 81 = 1796cc
en ik zit nu op 84,485 x 81
Kan Niels dan uitrekenen wat ik nu zou moeten hebben in cc's?

Ik zal zo wel een halve pk extra hebben. :lol:
Ga je zomaar naar 1816cc man :D Dat ga je vernemen zeg ik je :lol: Zuigersnelheid heeft zo z'n limiet maar die bereik je met een dergelijk motor niet hoor maar het kan zijn dat je er rekening mee moet houden bij de specificaties van de zuigers bijvoorbeeld. Ducati draait met 1000cc 2 cilinders meer dan 10.000rpm en dan wordt het pas een beetje spannend :wink:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 24 jan 2008, 11:24

Ik vrees dat een dat Ducati blok in mijn auto ook niet bijster leuk wordt hoor Niels. 10.000 rpm of niet... :lol:

Ach, ben benieuwd. Als het goed is moet ik hem deze zaterdag kunnen ophalen. Kan niet wachten want ik ben wel weer toe aan een beetje spelen.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 26 jan 2008, 01:24

nou dat wordt niet ophalen, het blok is vanavond klaar, maar moet er nog in. helaas broedert, nog even geduld

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 26 jan 2008, 22:53

Hm, m'n geduld word nu toch wel serieus op de proef gesteld. Leuk dat we één auto (die van Joy) hebben kunnen oppikken, maar de mijn blok ligt idd nog open aan de bok. Mag hopen dat de koets niet reeds ontbonden is bij de tijd dat ik m'n auto terug heb. :cry:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 26 jan 2008, 22:55

allen schreef:Hm, m'n geduld word nu toch wel serieus op de proef gesteld. Leuk dat we één auto (die van Joy) hebben kunnen oppikken, maar de mijn blok ligt idd nog open aan de bok. Mag hopen dat de koets niet reeds ontbonden is bij de tijd dat ik m'n auto terug heb. :cry:
Als je hem goed onderhoud moet deze toch nog wel 20 jaar mee gaan?

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 26 jan 2008, 22:59

@Allen: Grmbl :? Ik weet wat je doormaakt. Zodra je buiten de lijntjes van standaard dingen komt begeef je je op riskant terrein.

Liefst zou ik het zelf zo hebben dat de tuner mijn auto maximaal test, tot op de grens of er overheen, voordat ik hem terug wil.

Luco

Bericht door Luco » 26 jan 2008, 23:04

Niels schreef:
allen schreef:Vandaag weer even bij Bas geweest. Onderblok en bovenblok stonden nog los op elkaar. De nieuwe zuigers gezien. Autoweek er net op nageslagen.
316i was 84 x 72 = 1596cc
318i was 84 x 81 = 1796cc
en ik zit nu op 84,485 x 81
Kan Niels dan uitrekenen wat ik nu zou moeten hebben in cc's?

Ik zal zo wel een halve pk extra hebben. :lol:
Ga je zomaar naar 1816cc man :D Dat ga je vernemen zeg ik je :lol: Zuigersnelheid heeft zo z'n limiet maar die bereik je met een dergelijk motor niet hoor maar het kan zijn dat je er rekening mee moet houden bij de specificaties van de zuigers bijvoorbeeld. Ducati draait met 1000cc 2 cilinders meer dan 10.000rpm en dan wordt het pas een beetje spannend :wink:
Kawa 1300 is ook een lange slagmotor en die draait tot boven de 11.000 toeren :D
Zuigersnelheid wordt dan wel erg hoog en de krukas krijgt flink op zijn donder.
Meestal bij 100.000 een dure revisie ivm 6 cilinders

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 14 gasten