Speedster (fin...)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Speedster (fin...)

Bericht door allen » 12 jan 2007, 21:57

[quote][/quote]Goed, op verzoek van Macboy en om Joy z'n draadje niet verder te bevuilen. Een kleine samenvatting van m'n auto voordat hij liefdevol in delen zal verdwijnen van de oprit.

De wagen betreft een een e36 316i met het welbefaamde m40 blokje waarover iedereen wel wat negatiefs te melden heeft. Waarom weet ik niet want hij draait al probleemloos 300.000 km. Nieuw gekocht door m'n ouders in september 1992 en volgens mij vanaf 1998 in mijn bezit. Al die jaren gekeken naar een andere auto maar het is er nooit van gekomen. Een ritje, een blik op de koets en de daarbij behorende kleur en ik was weer genezen. Ondanks dat ik nog nieuwe raamrubbers, etc. heb liggen (en hopelijk wil dBilas de flowmasterkit cancelen, nog geen bevestiging), heb ik nu toch echt de knoop doorgehakt. Er komt wat anders. Kan nog geen keuze maken tussen een e36 coupe, een z3 of z3 coupé. De eerste is praktisch, de tweede is het leukst om mee te rijden en de laatste is gruwelijk mooi kwa vorm. A diamond in the rough ofzo, zo zeiden ze dat in een tekenfilm.

Oh ja, m'n auto:
e36 316i m40
dbilas: throttlebody kit, 266/262 graden nokkenas, en door hun op de rollenbank afgesteld.
supersprint: einddemper en spruitstuk
schnitzer: shortshifter en stuur
Er zal nog wel het een en ander op zitten, laat ik maar gewoon wat foto's plaatsen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door allen op 05 jun 2009, 12:25, 11 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 12 jan 2007, 22:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door allen op 27 nov 2008, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.


allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 12 jan 2007, 22:02


allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 12 jan 2007, 22:03

En de laatste set...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door allen op 27 nov 2008, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 12 jan 2007, 22:51

Mooi man ! Kleur is inderdaad erg gaaf. Stoelen e.d. ook mooi. Wat moet ie kosten dan?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jan 2007, 22:54

Ik heb nu tijdelijk een 318. Maar ik laat je wel voor als ik je zie. :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 12 jan 2007, 23:44

Ik zit vrij vaak in Rotterdam hoor Dennis ;)

Wat hij moet opbrengen? Geen flauw idee. Alleen bij dbilas is er al voor 2,5k versleuteld en de velgen met de michelin ps banden (nog geen 10000 gereden) waren alles behalve goedkoop. Ik hoop uiteindelijk 4k te vangen en met geluk 4,5k. Moet het alleen wel uit elkaar vrees ik. Want om nu een liefhebber te vinden voor de hele package. Ben nu al twee weken aan het treuzelen met advertenties omdat ik dan toch nog even een keertje kan rijden. :roll:

Mocht iemand nog liefhebbers weten voor de hele auto of alleen de onderdelen hoor ik het graag. Alles is origineel bmw, schnitzer, etc. Zit niets toekie toekie op. ;)

--
edit: de auto is overigens vanaf nieuw bij bmw dubbelsteyn in dordrecht onderhouden. Geen beurt gemist!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 17 jul 2007, 13:46

Even een update. Was het draadje eigenlijk al vergeten.

Heb in de tussentijd veel wagens overwogen. z3 coupe, 850T5, m3, ctr, golf gti, etc. Kwam er niet uit. Inmiddels wilde Tommy m'n auto wel hebben en had een schroefset van MK Motorsport besteld. De schrijver in kwestie kreeg z'n kop maar niet recht en z'n kleine broer was niet te beroerd om de auto dan maar bij mij te laten. Onderstel overgenomen en met Bas Roos gepraat. Optie genomen op een m3 blok, tijdelijk m3 onderstel van Elmar overgenomen en later bleek dat het blok helemaal niet verkocht zou worden. Niet zo fijn dat dat dan niet direct met mij gecommuniceerd werd maar goed, life goes on...
Weer naar Bas Roos maar nu een nieuw idee. M'n huidige blok door hem onder handen laten nemen. MK onderstel kwam nu ook weer van te pas dus de goede moed was er weer.

Greep daarna net mis toen Dennis z'n sper verkocht maar dankzij hem toch een ander kunnen benaderen voor eentje.

Voor m'n onderdelen van dBilas heb ik moeten vechten alsof m'n leven er vanaf hing. Ongelovelijk. De totale levering van alle delen heeft ongeveer 7 maanden geduurd. Ruzies aan de telefoon met een telefoniste, Bas laten bellen en niets hielp. En dan zomaar uit het niets ineens een mailtje of ik woensdag m'n auto kon brengen voor de afstelling. :shock:
Ik gemailed dat ik niet begreep wat er af te stellen was zonder hun nokkenas en pats boem! 3 dagen later de vraag van Bas of ik in Sinterklaas geloofde. Hij had de nokkenas binnen.

Pas weer met Bas gesproken en inmiddels is hij zo ver:

[img:400:300]http://web.mac.com/akkliu/iWeb/aProject ... 40_001.jpg[/img]

[img:400:300]http://web.mac.com/akkliu/iWeb/aProject ... 40_001.jpg[/img]

Kort komt het erop neer dat het onderblok iets gehoond is en er de zuigers, drijfstangen en krukas van een 1.8 in zijn gegaan. Kop is bewerkt. Omdat Bas weer een m3 had gestript heb ik daarvan de voorremmen en van een 325i komt de achteras nu. Diff is een 3.73 sperdiff en momenteel wordt even een Supersprint Racing einddemper pas gemaakt voor m'n wagen. Is de ex-einddemper van Joy.
De planning was dat de auto eind april terug zou zijn maar hoop nu op eind juli 2010 :lol:
Wat ik uiteindelijk als resultaat heb weet ik niet, maar als ik de is van joy niet kan voorblijven duw ik hem persoonlijk m'n vijver in.
De meeste veranderingen staan op de site die ik pas in elkaar heb geflanst.

PS, interieur is tijdelijk weer standaard omdat ik het sportinterieur niet mooi vond en de wielen zijn inmiddels ook vervangen voor mk motorsport.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 18 jul 2007, 17:53

:shock: :shock: :shock:

Kost wat en hoop idd dat je de IS voor kan blijven.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 18 jul 2007, 20:33

Ik hoop het niet ! Kost anders weer geld om de 316+2i voor te blijven :wink:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 19 jul 2007, 07:26

Dan mag je de mijne wel kopen ;)

Dan blijf je hem wel voor :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 19 jul 2007, 08:23

Ik geloof het graag Frank. Heb met Bas geen prijs afgesproken. Hoop dat ik niet m'n hele bankrekening hoef te plunderen ghehe... Leuke bijkomstigheid is iig dat m'n blokje straks eigenlijk gewoon weer als nieuw is.
Aanvankelijk ben ik begonnen met alleen het blok maar doordat ik maar op dBilas zat te wachten voor onderdelen kreeg ik teveel tijd om na te denken. Achteras, sperdiff, m3 remmen en velgen zijn er toen bijgekomen.

Herhaal de hele tijd al watvoor leuke dingen je kunt doen met een m42 blok maar die Zeeuw weigert maar wat te doen zolang hij me voor blijft. Wellicht nu eindelijk... :twisted:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 19 jul 2007, 11:43

of de zeeuw gaat net als ik kijken voor een 6 cylinder coupe ;)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 19 jul 2007, 17:19

Ja maar met alleen kijken blijf je Allen niet voor :wink:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 19 jul 2007, 23:07

kijken kost niets :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 21 jul 2007, 01:08

Zo, weer terug van Bas. Het lieve kleine blokje zag er leuk uit ;)
We (of beter gezegd hij) wachten alleen nog op de sinter koppeling en dan kan de bak er weer aan.
Het sperdiff is voor m'n neus open gemaakt; check; ok; nieuwe bouten; check; dichtschroeven!
Heb het diff op goed vertrouwen, zonder de verkoper en diff gezien te hebben, gekocht. Hulde dus. Eerlijke mensen bestaan.
De achteras lag al met nieuwe remmen en blokken klaar en gaat er waarschijnlijk morgen (hmm, vandaag) onder.
Maandag zou de auto weer op z'n wielen komen te staan en wellicht kan hij eind volgende week voor het eerst na maanden weer starten. 8)

[img:400:300]http://web.mac.com/akkliu/iWeb/aProject ... 40_002.png[/img]

HSR
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 21 jul 2007, 19:18

Er moet toch een vermogens prognose zijn? Althans, dat lijkt mij voordat je aan een dergelijk uitgebreid project begint.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 21 jul 2007, 22:10

Nee, echt een prognose heb ik niet laten maken. dBilas geeft aan dat ze atmosferisch 160 pk uit een 1.8 m40 blok halen. Ik hoop daar stiekem iets boven te komen maar garantie heb je nooit. Niet een blok is uiteindelijk gelijk. Er zijn in de praktijk geen mensen die een 1.6 van bmw zo ombouwen zoals ik dat doe omdat ze dan liever gelijk een m3 halen. Het m40 blokje is notabene het meest afgezeken blok van bmw :D
Verder laat ik m'n wagen dit keer bij Bas onder handen nemen en ik ben de eerste iig bij hem die zo'n klein blokje zo op de schop neemt. Ik heb simpelweg geen referentiemateriaal waar ik mee kan vergelijken.

Het is duimendraaien en hopen op het beste!

HSR
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 22 jul 2007, 14:27

allen schreef:Nee, echt een prognose heb ik niet laten maken. dBilas geeft aan dat ze atmosferisch 160 pk uit een 1.8 m40 blok halen. Ik hoop daar stiekem iets boven te komen maar garantie heb je nooit. Niet een blok is uiteindelijk gelijk. Er zijn in de praktijk geen mensen die een 1.6 van bmw zo ombouwen zoals ik dat doe omdat ze dan liever gelijk een m3 halen. Het m40 blokje is notabene het meest afgezeken blok van bmw :D
Verder laat ik m'n wagen dit keer bij Bas onder handen nemen en ik ben de eerste iig bij hem die zo'n klein blokje zo op de schop neemt. Ik heb simpelweg geen referentiemateriaal waar ik mee kan vergelijken.

Het is duimendraaien en hopen op het beste!

Ik vind het echt heel mooi dat je zo´n project doet. Echter vraag ik mij af hoe je uitkomt met je kosten/baten analyse.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 22 jul 2007, 14:40

Volgens mij is het eerder regel dan uitzondering dat een projectauto je altijd meer kost dan hij ooit op gaat leveren. ;)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 22 jul 2007, 14:46

Ik denk dat Hugo bedoeld, de investering tov het behaalde extra vermogen. Ik denk zelf dat ie zo rond de 165 pk moet hebben. Ten opzichte van een 99 pk origineel is dat natuurlijk een forse toename. Verder is het blok geheel in nieuwstaat, dus eigenlijk begin je weer vanaf 0 km.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 22 jul 2007, 15:06

Als dit een stageproject economie geweest zou zijn kreeg ik een dikke onvoldoende. Duidelijk antwoord? :lol:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 22 jul 2007, 16:20

quote Bas Roos: "Allen, jij hebt geen budget"

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Bericht door Pescatore » 22 jul 2007, 18:32

Apart project, als het straks zowel snel als lichtvoetig is dan kon het nog wel eens een topper in spé zijn. Ga je de auto vervolgens ook van alle overbodige kg's ontdoen om er nog meer voordeel uit te halen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Godspeed, markk, Martijn_bmw, SvB, Ti-Tourist (Erik), Williams en 3 gasten