BMW E30 S50B30 Tracktool - Update pag.5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40265
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 10 okt 2007, 19:50

Ben zelf meer fan van de 2deurs maar wat een prachtige auto is dit al zeg!

Ook super de sleutelruimte die je daar hebt.

M3 blok erin helemaal top maar ook de 2.5 24v zal het al lekker doen.

Thumbs up!!!

patrick.v.b
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 sep 2007, 22:37

Bericht door patrick.v.b » 10 okt 2007, 19:55

ziet er netjes uit zeg , maar waarom geen S50 erin als je toch al met zo'n ombouw bezig bent?

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 10 okt 2007, 22:55

patrick.v.b schreef:ziet er netjes uit zeg , maar waarom geen S50 erin als je toch al met zo'n ombouw bezig bent?
Ach, de motorombouw is de moeite niet zo kwa aanpassingen. We hadden de M50 al klaar om in de auto te gaan dus die kreeg de voorkeur. Bovendien willen we hem eerst zo af krijgen, vervolgens de remmen aanpassen en dan pas de S50 erin. Beetje opbouwen, steeds wat sneller ;).

patrick.v.b
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 sep 2007, 22:37

Bericht door patrick.v.b » 11 okt 2007, 04:33

Tom944 schreef:
patrick.v.b schreef:ziet er netjes uit zeg , maar waarom geen S50 erin als je toch al met zo'n ombouw bezig bent?
Ach, de motorombouw is de moeite niet zo kwa aanpassingen. We hadden de M50 al klaar om in de auto te gaan dus die kreeg de voorkeur. Bovendien willen we hem eerst zo af krijgen, vervolgens de remmen aanpassen en dan pas de S50 erin. Beetje opbouwen, steeds wat sneller ;).
a ' soo :lol: ben benieuwd , zal t draadje ff in de gaten houden heb zelf ook evt plannen voor een S50 swap , enne mooi beun hok hebbie daar zeg.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 12 okt 2007, 15:58

Naar aanleiding van de eerste testdag zijn we wel een aantal zaken wijzer geworden over de auto. Ten eerste zijn we erg blij dat alles goed gelopen is. Er waren een hoop onbekenden zoals bijvoorbeeld de motorconversie, dit is allemaal goed gegaan. Een aantal punten waar we tegenaan zijn gelopen en welke we willen verbeteren voor de volgende keer :
  • Straatremblokken zijn niets voor op circuit (wisten we al, zie uitleg)
    Het huidige differentieël is duidelijk geen sper.
    De huidige overbrenging is veel te lang.
    Wanneer de tank ongeveer 2/3 leeg is krijg je in snelle rechterbochten een benzine pickup probleem.
    De achterspatborden zouden iets ruimer mogen.
    15" velgen slingeren
Dat straatremblokken op een circuit niet werken wisten we natuurlijk al. Aangezien we de eerste uurtjes niet op volle snelheid zouden rijden en het dus eigenlijk zonde zou zijn hier nieuwe raceblokken voor te gebruiken hebben we een setje straatblokken gebruikt die we nog hadden liggen. Geen gevoel, te heet en alles daarbij was het gevolg. Absoluut geen probleem, we hebben Hawk ht10's klaar liggen om te gaan proberen de volgende keer. De meningen hierover zijn verdeeld dus gaan we ze gewoon proberen. Je kunt het best pas oordelen uit eigen ervaring natuurlijk.

Het differentieël hebben we uit Duitsland gehaald als 40% sper. Dit is helaas niet waar, of het sper is op/versleten. In ieder geval hebben we met het binnenste wiel een aantal strepen getrokken uit bochten, wat misschien spectaculair klinkt en oogt maar alles behalve snel is.

De overbrenging van 3.25 is veel te lang. Op Zolder, een circuit zonder echt lange rechte stukken, kwamen we niet in de 5e versnelling. Erg zonde natuurlijk dus binnenkort met een kortere overbrenging proberen.

Het benzine pickup probleem is een bekende kwaal bij race e30's. De pickup zit aan de rechterzijde in de tank en wanneer de tank nog een kleine 20 liter bevat spoelt dit te veel naar links in rechterbochten waardoor de pomp even droogloopt. Gevolg : de motor hapert en dat wil je niet. Uiteraard hebben we er al even wat hersenspinsels over laten gaan en de oplossing is waarschijnlijk een externe "catchtank".Je kunt het zo zien : Op het moment pompt de pomp de benzine uit de tank naar de motor met bovenstaand probleem. De catchtank komt hiertussen te staan. De pomp in de tank pompt de benzine naar de catchtank. Hierna pompt een andere brandstofpomp de benzine naar de motor. Het voordeel hierbij is dat de catchtank ( van ongeveer 1 a 2 liter in een cilinder vorm ) altijd gevuld is en de benzine dus nooit echt naar een kant kan hangen.

Achter loopt de band een klein beetje aan. De situatie is op het moment zo dat de auto voor op 15mm spacers staat en achter niet, niet ideaal. De reden dat we voor de spacers hebben, is omdat de H&R voorpoten wat meer ruimte aan de binnenkant nodig hebben. Achter was dit uiteraard dan ook de bedoeling alleen kwamen we niet weg met de spatbord rand. Gevolg : achter dus geen spacers. Gevolg hierop : heel lichtelijk aanlopen aan de binnenzijde en natuurlijk een smallere sporing als aan de voorkant. Een oplossing zou kunnen zijn de achterspatborden iets uit te ruimen en dan dus weer spacers te kunnen gebruiken. Hier gaan we ons eens in verdiepen.

Het laatste is eigenlijk dat de 15" velgen niet helemaal recht zijn wat ontzettend veel vibratie veroorzaakt. Oplossing : velgen laten richten.

Dit is ook een beetje wat we de komende tijd weer willen gaan bekijken. Maar de basis is gelegd!

Paar foto's :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tom V op 26 feb 2009, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
964aircooled
Berichten: 402
Lid geworden op: 18 feb 2007, 21:45
Locatie: ex m5-e39, m3 E36, 335i-e30, Porsche 911 3.2 en 3.6 C2, 350z, C63 amg station

Bericht door 964aircooled » 12 okt 2007, 17:14

was je vandaag op circuit zolder?
Laatst gewijzigd door 964aircooled op 12 dec 2007, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 12 okt 2007, 17:30

Gaaf man :D
Mooie ombouw :)

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 12 okt 2007, 17:38

Tnx!
svenbooij schreef:was je vandaag op circuit zolder?

Ik was er zelf ook van 10-12 uur om even te kijken naar de bmw's
maar ik heb je niet zien rijden.
Nee, we waren er gisteren. Anders was ik nu nog niet thuis hoor :P.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 12 okt 2007, 17:50

Deze was ik nog vergeten, het is een filmpje van maar 10 seconden maar toch wel grappig ;)

http://www.youtube.com/watch?v=UdWQAww2y7A

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 12 okt 2007, 22:51

Klinkt goed :D

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 15 okt 2007, 19:38

Eey Tom, geen intresse in jullie 944 hoor, kan ik niet betalen ;-)

Maar gefeliciteerd met de geslaagde shake-down, altijd lekker als alles het doet.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 26 nov 2007, 14:55

Even een kleine update vanuit hier.

Inmiddels 2x kunnen rijden en wat conclusies kunnen doen. Het diff ligt nu bij Bas Roos om omgebouwd te worden tot 3.73 met 40% sper. Ook komen er rondom grotere remmen op, verwacht eind deze week.

Dit waren twee punten die even hoog aan de verlanglijst stonden om te verbeteren. Stapje voor stapje moet het allemaal steeds wat vlotter worden ;).

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 nov 2007, 15:11

Hoi, 3.73 + 40% sper van Bas Roos, dat moet wel goedkomen.

Die spatbordranden achter aan de binnenkant is een rotklus op een type II E30, maar kan wel. Heb ik al paar keer gezien. Dagje uitkloppen/slijpen/lassen per spatbord. Bij een Type I is dat anders, schijnt. Ik rijd daarom niet op groter dan ET13 (15 inch 7j). ET12 loopt al aan bij een verlaging zoals jij hebt.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 26 nov 2007, 15:22

Dennis Cavallino schreef:Hoi, 3.73 + 40% sper van Bas Roos, dat moet wel goedkomen.

Die spatbordranden achter aan de binnenkant is een rotklus op een type II E30, maar kan wel. Heb ik al paar keer gezien. Dagje uitkloppen/slijpen/lassen per spatbord. Bij een Type I is dat anders, schijnt. Ik rijd daarom niet op groter dan ET13 (15 inch 7j). ET12 loopt al aan bij een verlaging zoals jij hebt.
Ja dat diff moet voorlopig goed zijn. De 5e versnelling is bij ons een prise direct ook. Alleen voor de m3 motor zal het te lang zijn, maar voordat die erin komt zijn we toch een eind verder.

Bij een type II zijn de spatborden achter een stuk lager als bij een type I, vergelijk ze maar eens. Daar zit dus ook een klein probleem. En met de remmen die we willen rijden komen we automatisch op 17" uit maar we hebben inmiddels daar een oplossing voor gevonden ;).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 nov 2007, 15:33

Ombouwen naar 5 gaats en E36 velgen er op zetten dan.

Dan zit je wel dat er spacers op moeten maar je hebt dan meteen ruimte zat voor remklauwen :) Ik had 17x8,5J op mijn E30 geloof ik op die manier, pastte net :) 15mm spacer voor en 20mm achter.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 26 nov 2007, 15:36

Ik weet niet of ik blij voor je moet zijn Tom. Hij hoort aan mijn auto te werken! :lol:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 26 nov 2007, 15:48

Bert ///M3 schreef:Ombouwen naar 5 gaats en E36 velgen er op zetten dan.

Dan zit je wel dat er spacers op moeten maar je hebt dan meteen ruimte zat voor remklauwen :) Ik had 17x8,5J op mijn E30 geloof ik op die manier, pastte net :) 15mm spacer voor en 20mm achter.
Achnee ;) gewoon het onderstel wat we hebben is prima. We hebben de 17" velgen ook dus dat moet wel gaan lukken.
allen schreef:Ik weet niet of ik blij voor je moet zijn Tom. Hij hoort aan mijn auto te werken! :lol:
Haha, het was anderhalf uur werk zei hij ;) kun je 'm ff poetsen in de tussentijd.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 26 nov 2007, 16:09

Ik lees net je brandstof-toevoer-probleem, volgens mij heb ik eens gelezen dat je je tank (deels) kunt laten vullen met een speciaal soort schuim om dit tegen te gaan. Baffle foam heet het volgens mij.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 nov 2007, 16:26

Tom944 schreef:
Dennis Cavallino schreef:Hoi, 3.73 + 40% sper van Bas Roos, dat moet wel goedkomen.

Die spatbordranden achter aan de binnenkant is een rotklus op een type II E30, maar kan wel. Heb ik al paar keer gezien. Dagje uitkloppen/slijpen/lassen per spatbord. Bij een Type I is dat anders, schijnt. Ik rijd daarom niet op groter dan ET13 (15 inch 7j). ET12 loopt al aan bij een verlaging zoals jij hebt.
Ja dat diff moet voorlopig goed zijn. De 5e versnelling is bij ons een prise direct ook. Alleen voor de m3 motor zal het te lang zijn, maar voordat die erin komt zijn we toch een eind verder.

Bij een type II zijn de spatborden achter een stuk lager als bij een type I, vergelijk ze maar eens. Daar zit dus ook een klein probleem. En met de remmen die we willen rijden komen we automatisch op 17" uit maar we hebben inmiddels daar een oplossing voor gevonden ;).
Ja ik heb ze al vergeleken, vandaar mijn post. :)

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 11 jan 2008, 18:50

Een kleine update.

Bij de laatste keer rijden hadden we wat remproblemen, en op het laatste moment een wat groter probleem :

Afbeelding

Gelukkig waren de grote remmen onderweg. Helaas hadden ze wat vertraging want we waren eigenlijk van plan morgen en overmorgen mee te doen met de 200km race op circuit Zolder. Maargoed, ze zijn nu binnen :

Afbeelding

Zal wel wat beter moeten remmen dan de huidige mountainbikeremmetjes ;).
Laatst gewijzigd door Tom V op 26 feb 2009, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 11 jan 2008, 21:25

:shock: Wat voor (merk) remmen zijn die gesneuvelde?

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 11 jan 2008, 22:46

Dat waren Sandtler GT schijven, hittebehandeld. Niet zo positief daarover nu.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 11 jan 2008, 22:50

Zien er toch wel serieus uit maar dat nieuwe spul ziet er nog meer profi uit 8)

Luco

Bericht door Luco » 11 jan 2008, 23:46

Mooie remmen
Wilwood :D :D :D

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 12 jan 2008, 00:58

Absoluut :wink:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tom V op 26 feb 2009, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten