BMW E30 S50B30 Tracktool - Update pag.5
-
- Tom V
Ach, de motorombouw is de moeite niet zo kwa aanpassingen. We hadden de M50 al klaar om in de auto te gaan dus die kreeg de voorkeur. Bovendien willen we hem eerst zo af krijgen, vervolgens de remmen aanpassen en dan pas de S50 erin. Beetje opbouwen, steeds wat snellerpatrick.v.b schreef:ziet er netjes uit zeg , maar waarom geen S50 erin als je toch al met zo'n ombouw bezig bent?

-
a ' sooTom944 schreef:Ach, de motorombouw is de moeite niet zo kwa aanpassingen. We hadden de M50 al klaar om in de auto te gaan dus die kreeg de voorkeur. Bovendien willen we hem eerst zo af krijgen, vervolgens de remmen aanpassen en dan pas de S50 erin. Beetje opbouwen, steeds wat snellerpatrick.v.b schreef:ziet er netjes uit zeg , maar waarom geen S50 erin als je toch al met zo'n ombouw bezig bent?.

- Tom V
Naar aanleiding van de eerste testdag zijn we wel een aantal zaken wijzer geworden over de auto. Ten eerste zijn we erg blij dat alles goed gelopen is. Er waren een hoop onbekenden zoals bijvoorbeeld de motorconversie, dit is allemaal goed gegaan. Een aantal punten waar we tegenaan zijn gelopen en welke we willen verbeteren voor de volgende keer :
Het differentieël hebben we uit Duitsland gehaald als 40% sper. Dit is helaas niet waar, of het sper is op/versleten. In ieder geval hebben we met het binnenste wiel een aantal strepen getrokken uit bochten, wat misschien spectaculair klinkt en oogt maar alles behalve snel is.
De overbrenging van 3.25 is veel te lang. Op Zolder, een circuit zonder echt lange rechte stukken, kwamen we niet in de 5e versnelling. Erg zonde natuurlijk dus binnenkort met een kortere overbrenging proberen.
Het benzine pickup probleem is een bekende kwaal bij race e30's. De pickup zit aan de rechterzijde in de tank en wanneer de tank nog een kleine 20 liter bevat spoelt dit te veel naar links in rechterbochten waardoor de pomp even droogloopt. Gevolg : de motor hapert en dat wil je niet. Uiteraard hebben we er al even wat hersenspinsels over laten gaan en de oplossing is waarschijnlijk een externe "catchtank".Je kunt het zo zien : Op het moment pompt de pomp de benzine uit de tank naar de motor met bovenstaand probleem. De catchtank komt hiertussen te staan. De pomp in de tank pompt de benzine naar de catchtank. Hierna pompt een andere brandstofpomp de benzine naar de motor. Het voordeel hierbij is dat de catchtank ( van ongeveer 1 a 2 liter in een cilinder vorm ) altijd gevuld is en de benzine dus nooit echt naar een kant kan hangen.
Achter loopt de band een klein beetje aan. De situatie is op het moment zo dat de auto voor op 15mm spacers staat en achter niet, niet ideaal. De reden dat we voor de spacers hebben, is omdat de H&R voorpoten wat meer ruimte aan de binnenkant nodig hebben. Achter was dit uiteraard dan ook de bedoeling alleen kwamen we niet weg met de spatbord rand. Gevolg : achter dus geen spacers. Gevolg hierop : heel lichtelijk aanlopen aan de binnenzijde en natuurlijk een smallere sporing als aan de voorkant. Een oplossing zou kunnen zijn de achterspatborden iets uit te ruimen en dan dus weer spacers te kunnen gebruiken. Hier gaan we ons eens in verdiepen.
Het laatste is eigenlijk dat de 15" velgen niet helemaal recht zijn wat ontzettend veel vibratie veroorzaakt. Oplossing : velgen laten richten.
Dit is ook een beetje wat we de komende tijd weer willen gaan bekijken. Maar de basis is gelegd!
Paar foto's :

- Straatremblokken zijn niets voor op circuit (wisten we al, zie uitleg)
Het huidige differentieël is duidelijk geen sper.
De huidige overbrenging is veel te lang.
Wanneer de tank ongeveer 2/3 leeg is krijg je in snelle rechterbochten een benzine pickup probleem.
De achterspatborden zouden iets ruimer mogen.
15" velgen slingeren
Het differentieël hebben we uit Duitsland gehaald als 40% sper. Dit is helaas niet waar, of het sper is op/versleten. In ieder geval hebben we met het binnenste wiel een aantal strepen getrokken uit bochten, wat misschien spectaculair klinkt en oogt maar alles behalve snel is.
De overbrenging van 3.25 is veel te lang. Op Zolder, een circuit zonder echt lange rechte stukken, kwamen we niet in de 5e versnelling. Erg zonde natuurlijk dus binnenkort met een kortere overbrenging proberen.
Het benzine pickup probleem is een bekende kwaal bij race e30's. De pickup zit aan de rechterzijde in de tank en wanneer de tank nog een kleine 20 liter bevat spoelt dit te veel naar links in rechterbochten waardoor de pomp even droogloopt. Gevolg : de motor hapert en dat wil je niet. Uiteraard hebben we er al even wat hersenspinsels over laten gaan en de oplossing is waarschijnlijk een externe "catchtank".Je kunt het zo zien : Op het moment pompt de pomp de benzine uit de tank naar de motor met bovenstaand probleem. De catchtank komt hiertussen te staan. De pomp in de tank pompt de benzine naar de catchtank. Hierna pompt een andere brandstofpomp de benzine naar de motor. Het voordeel hierbij is dat de catchtank ( van ongeveer 1 a 2 liter in een cilinder vorm ) altijd gevuld is en de benzine dus nooit echt naar een kant kan hangen.
Achter loopt de band een klein beetje aan. De situatie is op het moment zo dat de auto voor op 15mm spacers staat en achter niet, niet ideaal. De reden dat we voor de spacers hebben, is omdat de H&R voorpoten wat meer ruimte aan de binnenkant nodig hebben. Achter was dit uiteraard dan ook de bedoeling alleen kwamen we niet weg met de spatbord rand. Gevolg : achter dus geen spacers. Gevolg hierop : heel lichtelijk aanlopen aan de binnenzijde en natuurlijk een smallere sporing als aan de voorkant. Een oplossing zou kunnen zijn de achterspatborden iets uit te ruimen en dan dus weer spacers te kunnen gebruiken. Hier gaan we ons eens in verdiepen.
Het laatste is eigenlijk dat de 15" velgen niet helemaal recht zijn wat ontzettend veel vibratie veroorzaakt. Oplossing : velgen laten richten.
Dit is ook een beetje wat we de komende tijd weer willen gaan bekijken. Maar de basis is gelegd!
Paar foto's :
Laatst gewijzigd door Tom V op 26 feb 2009, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- 964aircooled
- Locatie: ex m5-e39, m3 E36, 335i-e30, Porsche 911 3.2 en 3.6 C2, 350z, C63 amg station
was je vandaag op circuit zolder?
Laatst gewijzigd door 964aircooled op 12 dec 2007, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- frank de jonge
- Tom V
Deze was ik nog vergeten, het is een filmpje van maar 10 seconden maar toch wel grappig 
http://www.youtube.com/watch?v=UdWQAww2y7A

http://www.youtube.com/watch?v=UdWQAww2y7A
- Tom V
Even een kleine update vanuit hier.
Inmiddels 2x kunnen rijden en wat conclusies kunnen doen. Het diff ligt nu bij Bas Roos om omgebouwd te worden tot 3.73 met 40% sper. Ook komen er rondom grotere remmen op, verwacht eind deze week.
Dit waren twee punten die even hoog aan de verlanglijst stonden om te verbeteren. Stapje voor stapje moet het allemaal steeds wat vlotter worden
.
Inmiddels 2x kunnen rijden en wat conclusies kunnen doen. Het diff ligt nu bij Bas Roos om omgebouwd te worden tot 3.73 met 40% sper. Ook komen er rondom grotere remmen op, verwacht eind deze week.
Dit waren twee punten die even hoog aan de verlanglijst stonden om te verbeteren. Stapje voor stapje moet het allemaal steeds wat vlotter worden

- Dennis Cavallino
Hoi, 3.73 + 40% sper van Bas Roos, dat moet wel goedkomen.
Die spatbordranden achter aan de binnenkant is een rotklus op een type II E30, maar kan wel. Heb ik al paar keer gezien. Dagje uitkloppen/slijpen/lassen per spatbord. Bij een Type I is dat anders, schijnt. Ik rijd daarom niet op groter dan ET13 (15 inch 7j). ET12 loopt al aan bij een verlaging zoals jij hebt.
Die spatbordranden achter aan de binnenkant is een rotklus op een type II E30, maar kan wel. Heb ik al paar keer gezien. Dagje uitkloppen/slijpen/lassen per spatbord. Bij een Type I is dat anders, schijnt. Ik rijd daarom niet op groter dan ET13 (15 inch 7j). ET12 loopt al aan bij een verlaging zoals jij hebt.
- Tom V
Ja dat diff moet voorlopig goed zijn. De 5e versnelling is bij ons een prise direct ook. Alleen voor de m3 motor zal het te lang zijn, maar voordat die erin komt zijn we toch een eind verder.Dennis Cavallino schreef:Hoi, 3.73 + 40% sper van Bas Roos, dat moet wel goedkomen.
Bij een type II zijn de spatborden achter een stuk lager als bij een type I, vergelijk ze maar eens. Daar zit dus ook een klein probleem. En met de remmen die we willen rijden komen we automatisch op 17" uit maar we hebben inmiddels daar een oplossing voor gevonden

- Bert ///M3
- Tom V
AchneeBert ///M3 schreef:Ombouwen naar 5 gaats en E36 velgen er op zetten dan.
Dan zit je wel dat er spacers op moeten maar je hebt dan meteen ruimte zat voor remklauwenIk had 17x8,5J op mijn E30 geloof ik op die manier, pastte net
15mm spacer voor en 20mm achter.

Haha, het was anderhalf uur werk zei hijallen schreef:Ik weet niet of ik blij voor je moet zijn Tom. Hij hoort aan mijn auto te werken!

- MartijnGizmo
- Dennis Cavallino
Ja ik heb ze al vergeleken, vandaar mijn post.Tom944 schreef:Ja dat diff moet voorlopig goed zijn. De 5e versnelling is bij ons een prise direct ook. Alleen voor de m3 motor zal het te lang zijn, maar voordat die erin komt zijn we toch een eind verder.Dennis Cavallino schreef:Hoi, 3.73 + 40% sper van Bas Roos, dat moet wel goedkomen.
Bij een type II zijn de spatborden achter een stuk lager als bij een type I, vergelijk ze maar eens. Daar zit dus ook een klein probleem. En met de remmen die we willen rijden komen we automatisch op 17" uit maar we hebben inmiddels daar een oplossing voor gevonden.

- Tom V
Een kleine update.
Bij de laatste keer rijden hadden we wat remproblemen, en op het laatste moment een wat groter probleem :

Gelukkig waren de grote remmen onderweg. Helaas hadden ze wat vertraging want we waren eigenlijk van plan morgen en overmorgen mee te doen met de 200km race op circuit Zolder. Maargoed, ze zijn nu binnen :

Zal wel wat beter moeten remmen dan de huidige mountainbikeremmetjes
.
Bij de laatste keer rijden hadden we wat remproblemen, en op het laatste moment een wat groter probleem :
Gelukkig waren de grote remmen onderweg. Helaas hadden ze wat vertraging want we waren eigenlijk van plan morgen en overmorgen mee te doen met de 200km race op circuit Zolder. Maargoed, ze zijn nu binnen :
Zal wel wat beter moeten remmen dan de huidige mountainbikeremmetjes

Laatst gewijzigd door Tom V op 26 feb 2009, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.