frank de jonge schreef:Is zeker een raar vergelijk maar hij is wel duidelijk Rico
Maar het boeit me zeg maar niet als er bijv. een Ferrari 360 naast me komt staan om even tegen me te sprinten.
Dat verhaal ga ik niet aan omdat ik al weet dat ik geen schijn van kans maak.
Met die CSL zou ik het btw wel aangaan want dat is dan gewoon puur voor de fun omdat ze dat niet verwachten.
Frank dat komt omdat op dat moment die Ferrari rijder het alfa mannetje is.
Een alfadier, gewoonlijk naar het geslacht alfamannetje of alfavrouwtje genoemd, is het individuele dier in een groep van een bepaalde diersoort dat duidelijk de leiding heeft. Deze leiding kan de vorm van heerschappij aannemen maar kan ook gewoon op gezag berusten.
Je respecteert op dat moment het gezag wat die uitstraalt omdat je weet dat het betwisten van het gezag (de snelste willen zijn en daarmee de groep willen leiden) zinloos is.
Op het moment dat je het leiderschap van het alfamannetje (de ferrari rijder) kunt bedwingen en kunt zegevieren grijp je die kans aan. Uitaard zou een jou voorbeeld van de CSL daarvoor het instrument zijn.
STEL dat je wint dan verneder je het alfamannetje en die zal zich gedwee aan je schikken omdat die weet dat opnieuw uitdagen gezichtsverlies en afgang (= daling op de hierachische ladder in de groep) ten deel zal vallen.
Ons gedrag is echt niet anders dan bij de apen in de dierentuin hoor. Het enige verschil bij ons is ene flinterdun stukje beschaving en het gebruik van instrumenten (auto's) die een verlengstuk van ons ego zijn.
In de wild west tijd waren het de pistolen ipv auto's, in de riddertijd zwaarden en lansen en in de oertijd knuppels.
Onze auto's zijn de knuppels om je rang in de groep te laten zegevieren.
Alles afgedekt met een stukje opgelegde beschaving, die overigens weer als sneeuw voor de zon verdwijnt op het monent dat ons leven en het leven van je nageslacht dodelijk gevaar loopt.