Bericht
door Hansv (Hans van Velzen) » 11 dec 2007, 23:37
Ha, die Drivers;
Alles is hier in grote lijnen al zo'n beetje gezegd, denk ik. Ik heb zelf op 1 december mijn E39 uit Duitschland gehaald. Aan de ervaringen op diverse internetfora viel al af te lezen dat zelf importeren niet alleen de moeite loont, maar ook nog eens heel erg simpel is. Vijfdaagskenteken met verplichte verzekering (in mijn geval zelfs all-risks; op de wagenparkpolis van de dealer) is voor mij door de verkoper geregeld. Keuring bij de RDW is bij een goede auto appeltje-eitje. Niet gaan voor een afspraak(duurt een paar weken voor je aan de beurt bent), maar gewoon op een voor jou geschikte werkdag 's morgens vroeg voor de poort gaan staan. Ik stond er op maandagochtend, eigenlijk een berucht tijdstip omdat velen hun auto juist in het weekend ophalen. Toch stond er maar twee man voor me in de rij. Laat de auto vooral niet APK-keuren door de RDW: de mannen zijn bijzonder precies en kunnen kleine reparaties bij gebrek aan materialen niet uitvoeren, dus afkeuren betekent terugkomen. Iemand die ik daar sprak zag er al auto's afgekeurd worden op versleten ruitewisserbladen, een niet brandend zijknipperlichtje en een niet geheel vastgedraaide bout van een noodkoppeling van de trekhaak. De wet eist enkel dat de auto binnen veertien dagen na afgifte kenteken APK gekeurd is, dus dat kun je ook bij je eigen garage laten doen. Wat betreft aangifte; strippen is een optie. Zelfs als een auto volgens de gegevens ooit leren bekleding of lichtmetaal had; wat er niet op zit daar kun je ook niet over worden aangeslagen. Broerv (zwaait geregeld de scepter over zo'n BPM-aangiftekantoor) ziet geregeld auto's zonder interieur aangegeven worden. Als je niet stript, beantwoordt de vragen dan gewoon naar waarheid; de douane is niet gek en alle trucjes die jij kunt bedenken hebben ze al tien keer eerder meegemaakt.
Ik had mijn kentekenpapieren op de derde dag na keuring op de mat. Platen kun je daarmee overal binnen een paar minuten laten maken, zogenaamde luxeplaten duurt meestal iets langer. In de regio Amsterdam kun je naar het filiaal van Brezan in Noord, die maken ook die luxedingen binnen tijdsbestek van een kop koffie. Platen bevestigen en rijden, kortom; go for it!