Er is geen drempel... De enige drempel zit nu nog in je hoofd ivm die 650km.Steven Nauta schreef:Kijk daar hebben we wat aan! Heb je er ook ervaring mee Martin? Voor 129e heb je thuis een kenteken die 5 dagen geldig is, geweldig initiatief. Drempel wordt wel steeds lagerMR M POWER schreef:Via www.5daags.nl kan je een tijdelijk 5 daags kenteken regelen welke naar mijn weten in de hele EU geldig is.
Het grote Duitse-import topic
-
Roderic E34T
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 02 okt 2007, 09:40
- MR M POWER
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:18
- Locatie: Franeker
Heb er verder geen ervaring mee, je moet je in ieder geval aanmelden via hun site, als je een auto wil gaan halen moet je het chassisnummer aan hun doorgeven waarna je het kenteken kan gaan halen of laten opsturen.Steven Nauta schreef:Kijk daar hebben we wat aan! Heb je er ook ervaring mee Martin? Voor 129e heb je thuis een kenteken die 5 dagen geldig is, geweldig initiatief. Drempel wordt wel steeds lagerMR M POWER schreef:Via www.5daags.nl kan je een tijdelijk 5 daags kenteken regelen welke naar mijn weten in de hele EU geldig is.
@ Roderic, waar haal je deze informatie vandaan? Dat komt 100% zeker zo?
-
Roderic E34T
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 02 okt 2007, 09:40
http://www.leasecollect.nl/recente_nieu ... news/13/45Steven Nauta schreef:Kijk daar hebben we wat aan! Heb je er ook ervaring mee Martin? Voor 129e heb je thuis een kenteken die 5 dagen geldig is, geweldig initiatief. Drempel wordt wel steeds lagerMR M POWER schreef:Via www.5daags.nl kan je een tijdelijk 5 daags kenteken regelen welke naar mijn weten in de hele EU geldig is.
@ Roderic, waar haal je deze informatie vandaan? Dat komt 100% zeker zo?
Deze link heb ik weer van iemand anders "gepikt" van een ander forum.
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
-
Roderic E34T
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 02 okt 2007, 09:40
En dat komt allemaal terecht bij www.autoenfiscus.nl
Maar ik ben nu opzoek waar ik het nog meer gelezen heb, want volgens mij heb ik het ook op een site van een overheidsinstatie gelezen.
Maar ik ben nu opzoek waar ik het nog meer gelezen heb, want volgens mij heb ik het ook op een site van een overheidsinstatie gelezen.
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Ha, die Drivers;
Alles is hier in grote lijnen al zo'n beetje gezegd, denk ik. Ik heb zelf op 1 december mijn E39 uit Duitschland gehaald. Aan de ervaringen op diverse internetfora viel al af te lezen dat zelf importeren niet alleen de moeite loont, maar ook nog eens heel erg simpel is. Vijfdaagskenteken met verplichte verzekering (in mijn geval zelfs all-risks; op de wagenparkpolis van de dealer) is voor mij door de verkoper geregeld. Keuring bij de RDW is bij een goede auto appeltje-eitje. Niet gaan voor een afspraak(duurt een paar weken voor je aan de beurt bent), maar gewoon op een voor jou geschikte werkdag 's morgens vroeg voor de poort gaan staan. Ik stond er op maandagochtend, eigenlijk een berucht tijdstip omdat velen hun auto juist in het weekend ophalen. Toch stond er maar twee man voor me in de rij. Laat de auto vooral niet APK-keuren door de RDW: de mannen zijn bijzonder precies en kunnen kleine reparaties bij gebrek aan materialen niet uitvoeren, dus afkeuren betekent terugkomen. Iemand die ik daar sprak zag er al auto's afgekeurd worden op versleten ruitewisserbladen, een niet brandend zijknipperlichtje en een niet geheel vastgedraaide bout van een noodkoppeling van de trekhaak. De wet eist enkel dat de auto binnen veertien dagen na afgifte kenteken APK gekeurd is, dus dat kun je ook bij je eigen garage laten doen. Wat betreft aangifte; strippen is een optie. Zelfs als een auto volgens de gegevens ooit leren bekleding of lichtmetaal had; wat er niet op zit daar kun je ook niet over worden aangeslagen. Broerv (zwaait geregeld de scepter over zo'n BPM-aangiftekantoor) ziet geregeld auto's zonder interieur aangegeven worden. Als je niet stript, beantwoordt de vragen dan gewoon naar waarheid; de douane is niet gek en alle trucjes die jij kunt bedenken hebben ze al tien keer eerder meegemaakt.
Ik had mijn kentekenpapieren op de derde dag na keuring op de mat. Platen kun je daarmee overal binnen een paar minuten laten maken, zogenaamde luxeplaten duurt meestal iets langer. In de regio Amsterdam kun je naar het filiaal van Brezan in Noord, die maken ook die luxedingen binnen tijdsbestek van een kop koffie. Platen bevestigen en rijden, kortom; go for it!
Alles is hier in grote lijnen al zo'n beetje gezegd, denk ik. Ik heb zelf op 1 december mijn E39 uit Duitschland gehaald. Aan de ervaringen op diverse internetfora viel al af te lezen dat zelf importeren niet alleen de moeite loont, maar ook nog eens heel erg simpel is. Vijfdaagskenteken met verplichte verzekering (in mijn geval zelfs all-risks; op de wagenparkpolis van de dealer) is voor mij door de verkoper geregeld. Keuring bij de RDW is bij een goede auto appeltje-eitje. Niet gaan voor een afspraak(duurt een paar weken voor je aan de beurt bent), maar gewoon op een voor jou geschikte werkdag 's morgens vroeg voor de poort gaan staan. Ik stond er op maandagochtend, eigenlijk een berucht tijdstip omdat velen hun auto juist in het weekend ophalen. Toch stond er maar twee man voor me in de rij. Laat de auto vooral niet APK-keuren door de RDW: de mannen zijn bijzonder precies en kunnen kleine reparaties bij gebrek aan materialen niet uitvoeren, dus afkeuren betekent terugkomen. Iemand die ik daar sprak zag er al auto's afgekeurd worden op versleten ruitewisserbladen, een niet brandend zijknipperlichtje en een niet geheel vastgedraaide bout van een noodkoppeling van de trekhaak. De wet eist enkel dat de auto binnen veertien dagen na afgifte kenteken APK gekeurd is, dus dat kun je ook bij je eigen garage laten doen. Wat betreft aangifte; strippen is een optie. Zelfs als een auto volgens de gegevens ooit leren bekleding of lichtmetaal had; wat er niet op zit daar kun je ook niet over worden aangeslagen. Broerv (zwaait geregeld de scepter over zo'n BPM-aangiftekantoor) ziet geregeld auto's zonder interieur aangegeven worden. Als je niet stript, beantwoordt de vragen dan gewoon naar waarheid; de douane is niet gek en alle trucjes die jij kunt bedenken hebben ze al tien keer eerder meegemaakt.
Ik had mijn kentekenpapieren op de derde dag na keuring op de mat. Platen kun je daarmee overal binnen een paar minuten laten maken, zogenaamde luxeplaten duurt meestal iets langer. In de regio Amsterdam kun je naar het filiaal van Brezan in Noord, die maken ook die luxedingen binnen tijdsbestek van een kop koffie. Platen bevestigen en rijden, kortom; go for it!
-
Roderic E34T
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 02 okt 2007, 09:40
Nu ff een andere vraag erbij...
Als je een wagen vind ZONDER fahrzeugbrief, hoe kun je dan te werk gaan?
Ik heb ooit eens begrepen dat je een nieuwe kon (laten) aanvragen voor een paar tientjes?
Kan iemand mij daar iets over vertellen over hoe en wat en hoe dat dan geregeld dient te worden?
Dit omdat ik misschien wel eens een schadewagen uit DE halen en dan het blok over te hangen in de mijne. Maar als ik dat doe, moet ik bij de RDW kunnen aantonen uit welke wagen die gekomen is en dat doe je met die fahrzeugbrief.
En dan bedoel ik, niet een M50 erin, maar een S38. 8)
Als je een wagen vind ZONDER fahrzeugbrief, hoe kun je dan te werk gaan?
Ik heb ooit eens begrepen dat je een nieuwe kon (laten) aanvragen voor een paar tientjes?
Kan iemand mij daar iets over vertellen over hoe en wat en hoe dat dan geregeld dient te worden?
Dit omdat ik misschien wel eens een schadewagen uit DE halen en dan het blok over te hangen in de mijne. Maar als ik dat doe, moet ik bij de RDW kunnen aantonen uit welke wagen die gekomen is en dat doe je met die fahrzeugbrief.
En dan bedoel ik, niet een M50 erin, maar een S38. 8)
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Ha, die Roderic;
Ik heb daar geen ervaring mee; deze E39 was voor mij de vuurdoop en ik heb me bewust tot dealerauto's met garantie beperkt. Uiteraard heb je dan wel een KFZ-brief (en zekerheid over het aantal eerdere eigenaren!).
Eén nadeel wat me te binnenschiet bij een auto zonder brief is dat je naar diverse loketten zult moeten en dus vanwege de vaak beperkte openingstijden daarvan aangewezen bent op werkdagen. Volgens mij is er als je gaat googlen naar bijvoorbeeld Kurzzeitkennzeichen ook op dit punt wel de nodige info te vinden.
Ik heb daar geen ervaring mee; deze E39 was voor mij de vuurdoop en ik heb me bewust tot dealerauto's met garantie beperkt. Uiteraard heb je dan wel een KFZ-brief (en zekerheid over het aantal eerdere eigenaren!).
Eén nadeel wat me te binnenschiet bij een auto zonder brief is dat je naar diverse loketten zult moeten en dus vanwege de vaak beperkte openingstijden daarvan aangewezen bent op werkdagen. Volgens mij is er als je gaat googlen naar bijvoorbeeld Kurzzeitkennzeichen ook op dit punt wel de nodige info te vinden.
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
-
Roderic E34T
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 02 okt 2007, 09:40
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Ha, die Roderic;
Ik moet je toch echt tegenspreken; als een auto geen leer (meer) heeft op het moment van aangifte mag de douane je daar niet over aanslaan. Het is immers niet verboden om je leren stoelen te 'verkopen'.
Dit verzin ik niet zelf, maar weet ik uit de eerste (douane-)hand. Overigens hebben zo nog steeds een quotum over het aantal auto's dat ze daadwerkelijk op zicht moeten nemen.
Ik moet je toch echt tegenspreken; als een auto geen leer (meer) heeft op het moment van aangifte mag de douane je daar niet over aanslaan. Het is immers niet verboden om je leren stoelen te 'verkopen'.
Dit verzin ik niet zelf, maar weet ik uit de eerste (douane-)hand. Overigens hebben zo nog steeds een quotum over het aantal auto's dat ze daadwerkelijk op zicht moeten nemen.
-
Dickh.
- Berichten: 1717
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
Ik heb twee weken geleden de schade M5 door de RDW/douane molen laten lopen en was verbaasd over hoe snel het tegenwoordig gaat. De auto heeft schade en zodoende dus een waarde taxatie laten maken van zowel de dagwaarde als het schade bedrag. Deze rapporten meegenomen naar de douane en binnen een 1,5uur waren de gehele keuring en douane toestanden achter de rug. Omdat ik via de tegenbewijs BPM wilde betalen was het taxatie rapport van groot belang. Het rapport is één op één overgenomen door de douane en ipv 2700Euro hoefde ik slechts 797Euro af te tikken. Mijn eigen berekening kwam zelfs aanzienlijk boven de 3000Euro uit door alle fabrieks opties. De douane heeft alleen het schuifdak, de "gewone" lederen bekleding en de cruise control in de opties meegenomen in de berekening hetgeen mij zegt dat ze dus niet uitgaan van het chassisnummer omdat mijn auto echt het hele boekje aan opties heeft.
Hetzelfde is me in september ook opgevallen met de import van de T5. Ook hierbij slechts een fractie van de opties in het BPM verhaal opgenomen en de beambte heeft niet eens naar de auto gekeken.
Hetzelfde is me in september ook opgevallen met de import van de T5. Ook hierbij slechts een fractie van de opties in het BPM verhaal opgenomen en de beambte heeft niet eens naar de auto gekeken.
-
Martijn
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59
Dus als ze hem niet "op zicht" nemen gaat de Douanebeambte een rijtje veelvoorkomende accessoires af waarop de eigenaar een "ja, aanwezig"of "nee, niet aanwezig" dient te geven? Oftewel: waar niet naar gevraagd wordt hoeft ook geen antwoord gegeven te worden? 8)Dick Hoekendijk schreef:De douane heeft alleen het schuifdak, de "gewone" lederen bekleding en de cruise control in de opties meegenomen in de berekening hetgeen mij zegt dat ze dus niet uitgaan van het chassisnummer omdat mijn auto echt het hele boekje aan opties heeft.
Hetzelfde is me in september ook opgevallen met de import van de T5. Ook hierbij slechts een fractie van de opties in het BPM verhaal opgenomen en de beambte heeft niet eens naar de auto gekeken.
Op een E60 is dat wel prima, als je er 1 uit D haalt met een handbak kunnen ze hem sowieso niet als Exe aanslaan en ik betwijfel of ze dan wel altijd ALLE opties uit Exe (in NL) nagaan?
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Ha, die Martijn;
"Oftewel: waar niet naar gevraagd wordt hoeft ook geen antwoord gegeven te worden?"
Klopt. Maar wees bedacht op strikvragen; mijn broer wil nog wel eens naar airco vragen bij auto's waarbij dat standaard is. Als je dan negatief antwoord wil hij toch nog wel eens een 'zichtje' gaan doen. De mijne was geen Executive (want die kennen ze in Duitschland niet) en ik heb verder gewoon alle vragen die de ambtenaar in kwestie me stelde naar waarheid beantwoord. Nou is die van mij ook wel een paupereditie, want er zitten niet eens chromen lijstjes op....
"Oftewel: waar niet naar gevraagd wordt hoeft ook geen antwoord gegeven te worden?"
Klopt. Maar wees bedacht op strikvragen; mijn broer wil nog wel eens naar airco vragen bij auto's waarbij dat standaard is. Als je dan negatief antwoord wil hij toch nog wel eens een 'zichtje' gaan doen. De mijne was geen Executive (want die kennen ze in Duitschland niet) en ik heb verder gewoon alle vragen die de ambtenaar in kwestie me stelde naar waarheid beantwoord. Nou is die van mij ook wel een paupereditie, want er zitten niet eens chromen lijstjes op....
- MR M POWER
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:18
- Locatie: Franeker
Hoe werkt dat precies als je een schadeauto importeerd? Gaat het getexeerde schadebedrag van de BPM af ofzo?Dick Hoekendijk schreef:Ik heb twee weken geleden de schade M5 door de RDW/douane molen laten lopen en was verbaasd over hoe snel het tegenwoordig gaat. De auto heeft schade en zodoende dus een waarde taxatie laten maken van zowel de dagwaarde als het schade bedrag. Deze rapporten meegenomen naar de douane en binnen een 1,5uur waren de gehele keuring en douane toestanden achter de rug. Omdat ik via de tegenbewijs BPM wilde betalen was het taxatie rapport van groot belang. Het rapport is één op één overgenomen door de douane en ipv 2700Euro hoefde ik slechts 797Euro af te tikken. Mijn eigen berekening kwam zelfs aanzienlijk boven de 3000Euro uit door alle fabrieks opties. De douane heeft alleen het schuifdak, de "gewone" lederen bekleding en de cruise control in de opties meegenomen in de berekening hetgeen mij zegt dat ze dus niet uitgaan van het chassisnummer omdat mijn auto echt het hele boekje aan opties heeft.
Hetzelfde is me in september ook opgevallen met de import van de T5. Ook hierbij slechts een fractie van de opties in het BPM verhaal opgenomen en de beambte heeft niet eens naar de auto gekeken.
-
Dickh.
- Berichten: 1717
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
Uiteindelijk komt het er op neer dat je BPM betaalt over de dagwaarde welke door een beedigd taxateur is bepaald. Als de douane het niet eens is met de getaxeerde waarde hebben ze het recht om een tegen waarde bepaling te laten doen. Dan moet je dus wat langer wachten. Als je echter zorgt voor een goed onderbouwd rapport doen ze echt niet moeilijk. Wel kreeg ik te horen dat ze heel veel mensen weg sturen omdat het rapport niet deugt.
- 964aircooled
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 18 feb 2007, 21:45
- Locatie: ex m5-e39, m3 E36, 335i-e30, Porsche 911 3.2 en 3.6 C2, 350z, C63 amg station
je moet er inderdaad voor zorgen dat als je een auto invoert met een tegenbewijs rapport, dat de taxatiewaarde zo laag mogelijk is.
ieder krasje/roest/deukje en beschadiging aan het interieur moet je opvoeren als waardevermindering.
ik heb zelf al taxatie rapporten gezien van import auto's van een jaar oud en volledig schadevrij, waar al standaard 10% extra bpm korting in mindering werk gebracht.
het ging hier om een nieuw model mercedes ML.
en dit scheelt toch heel veel euro's aan bpm.
een goed opgebouwd taxatierapport is het halve werk.
ieder krasje/roest/deukje en beschadiging aan het interieur moet je opvoeren als waardevermindering.
ik heb zelf al taxatie rapporten gezien van import auto's van een jaar oud en volledig schadevrij, waar al standaard 10% extra bpm korting in mindering werk gebracht.
het ging hier om een nieuw model mercedes ML.
en dit scheelt toch heel veel euro's aan bpm.
een goed opgebouwd taxatierapport is het halve werk.
Laatst gewijzigd door 964aircooled op 12 dec 2007, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Die ervaring heb ik ook...mijn Hartge moet in februari volgens mij weer voor de APK dan ga ik gewoon weer naar de RDW als er wat niet goed is wil ik het toch laten maken, en daar ist allemaal ok met de papieren.Ar schreef:Ik heb aardig wat auto's ingevoerd en vond het met de APK bij de RDW wel meevallen. Het is maar bij welk RDW keuringstation je keurt en wie je treft.Steven Nauta schreef:Ok Hans bedankt voor je reactie. De APK tip is erg bruikbaar!
Veel licht er ook aan hoe jij bent, ben je een eikel of een zak tja dan kun je eerder wat verwachten als dan dat je gewoon doet...net als met die papieren invullen gewoon spul laten zitten en op redelijke manier invullen dan is het vaak goed, zorg dat je alles klaar hebt via de PC geprint en al en als het plausibel klinkt ist oke, dan doen ze vast niet moeilijk.
-
Dickh.
- Berichten: 1717
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
