Het grote Duitse-import topic
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Het grote Duitse-import topic
Al tijden speel ik met de gedachten om eens een auto te importeren. Omdat in Duitsland het aanbod enorm is, zal het om een Duitse auto gaan. Al is een ander land natuurlijk niet uitgesloten.
Nu zijn er echter nogal wat dingen onduidelijk voor mij over het hoe en wat bij importeren. Er zijn enkele instanties (Douane, Belastingdienst, RDW, VWE) waar je info hierover kunt vinden, maar die is in mijn ogen niet altijd volledig of juist onduidelijk.
De BPM-regeling is juist weer veranderd heb ik begrepen, dit maakt het nog interessanter om auto's van ouder dan 9 jaar te halen, en geeft een eerlijkere verdeling bij auto's jonger dan 9 jaar i.v.m. prijsbepaling per maand.
Wat me echter niet duidelijk is, is hoe ik een auto naar NL kan halen. Tuurlijk kan je de auto op een autoambulance zetten, maar stel nu dat ik dat niet wil. Wat heb ik dan voor mogelijkheden? Ik weet dat je in Duitsland platen kan aanvragen die je tot de grens brengen, en in NL heb je wel weer ééndagsplaten (alleen geldig op dag van keuring bij het RDW). Maar is dit de enige manier, of is er een andere (simpelere, betere) manier?
Maar hoe werkt dit nu exact, en wat moet ik regelen? Wie weet de kosten voor het keuren en laten maken van kentekenplaten? Waar moet ik in DU op letten, en welke papieren heb ik daar nodig? Waar moet ik verder op letten?
Er zijn vast wel enkele ervaringsdeskundigen die hierover mee informatie kunnen geven?? Laten we het topic een beetje overzichtelijk houden en daarom alleen nuttige (en gerelateerde) informatie vermelden. Nuttige links, tips & tricks en overige info is van harte welkom.
Nu zijn er echter nogal wat dingen onduidelijk voor mij over het hoe en wat bij importeren. Er zijn enkele instanties (Douane, Belastingdienst, RDW, VWE) waar je info hierover kunt vinden, maar die is in mijn ogen niet altijd volledig of juist onduidelijk.
De BPM-regeling is juist weer veranderd heb ik begrepen, dit maakt het nog interessanter om auto's van ouder dan 9 jaar te halen, en geeft een eerlijkere verdeling bij auto's jonger dan 9 jaar i.v.m. prijsbepaling per maand.
Wat me echter niet duidelijk is, is hoe ik een auto naar NL kan halen. Tuurlijk kan je de auto op een autoambulance zetten, maar stel nu dat ik dat niet wil. Wat heb ik dan voor mogelijkheden? Ik weet dat je in Duitsland platen kan aanvragen die je tot de grens brengen, en in NL heb je wel weer ééndagsplaten (alleen geldig op dag van keuring bij het RDW). Maar is dit de enige manier, of is er een andere (simpelere, betere) manier?
Maar hoe werkt dit nu exact, en wat moet ik regelen? Wie weet de kosten voor het keuren en laten maken van kentekenplaten? Waar moet ik in DU op letten, en welke papieren heb ik daar nodig? Waar moet ik verder op letten?
Er zijn vast wel enkele ervaringsdeskundigen die hierover mee informatie kunnen geven?? Laten we het topic een beetje overzichtelijk houden en daarom alleen nuttige (en gerelateerde) informatie vermelden. Nuttige links, tips & tricks en overige info is van harte welkom.
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Dit is per 1 januari 2008 de nieuwe BPM-regelgeving voor import.
Maar wie kan dit bevestigen. Ik kan hierover namelijk niets vinden bij de officiele instanties.
tussen 0 dagen en 1 maand: 0% + 4% voor elke geheel of gedeeltelijk verstreken maand na 0 dagen
tussen 1 maand en 3 maanden: 4% + 3% voor elke geheel of gedeeltelijk verstreken maand na 1 maand
tussen 3 maanden en 5 maanden: 10% + 2,5% voor elke geheel of gedeeltelijk verstreken maand na 3 maanden
tussen 5 maanden en 9 maanden: 15% + 2,25% voor elke geheel of gedeeltelijk verstreken maand na 5 maanden
tussen 9 maanden en 18 maanden: 24% + 1,444% voor elke geheel of gedeeltelijk verstreken maand na 9 maanden
tussen 18 maanden en 30 maanden: 37% + 0,833% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
tussen 30 maanden en 42 maanden: 47% + 0,833% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
tussen 42 maanden en 54 maanden: 57% + 0,75% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
tussen 54 maanden en 66 maanden: 66% +0,5% voor voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
tussen 66 maanden en 78 maanden: 72% + 0,416% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
tussen 78 maanden en 90 maanden: 77% + 0,416% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
tussen 90 maanden en 102 maanden: 82% + 0,333% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
tussen 102 maanden en 114 maanden: 86 + 0,333% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
vanaf 114 maanden: 90% + 0,083% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
Voor de BPM-berekening bij afstoting van gebruikte politie-, brandweer- en rolstoelauto’s waarvoor een BPM-teruggave van toepassing was bij de aanschaf, mag de meest gunstige regeling gekozen worden: óf de versnelde afschrijving voor deze specifieke auto’s óf de nieuwe tabel.
Bron: AUTOmotive DIDACT B.V.
Maar wie kan dit bevestigen. Ik kan hierover namelijk niets vinden bij de officiele instanties.
tussen 0 dagen en 1 maand: 0% + 4% voor elke geheel of gedeeltelijk verstreken maand na 0 dagen
tussen 1 maand en 3 maanden: 4% + 3% voor elke geheel of gedeeltelijk verstreken maand na 1 maand
tussen 3 maanden en 5 maanden: 10% + 2,5% voor elke geheel of gedeeltelijk verstreken maand na 3 maanden
tussen 5 maanden en 9 maanden: 15% + 2,25% voor elke geheel of gedeeltelijk verstreken maand na 5 maanden
tussen 9 maanden en 18 maanden: 24% + 1,444% voor elke geheel of gedeeltelijk verstreken maand na 9 maanden
tussen 18 maanden en 30 maanden: 37% + 0,833% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
tussen 30 maanden en 42 maanden: 47% + 0,833% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
tussen 42 maanden en 54 maanden: 57% + 0,75% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
tussen 54 maanden en 66 maanden: 66% +0,5% voor voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
tussen 66 maanden en 78 maanden: 72% + 0,416% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
tussen 78 maanden en 90 maanden: 77% + 0,416% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
tussen 90 maanden en 102 maanden: 82% + 0,333% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
tussen 102 maanden en 114 maanden: 86 + 0,333% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
vanaf 114 maanden: 90% + 0,083% voor elke hele of deels verstreken maand vanaf het begin van deze periode
Voor de BPM-berekening bij afstoting van gebruikte politie-, brandweer- en rolstoelauto’s waarvoor een BPM-teruggave van toepassing was bij de aanschaf, mag de meest gunstige regeling gekozen worden: óf de versnelde afschrijving voor deze specifieke auto’s óf de nieuwe tabel.
Bron: AUTOmotive DIDACT B.V.
- GTRene
de vorige eigenaar of het autobedrijf meld de wagen af, en krijgt wat papieren...als jij die krijgt met bewijs van stopzetten? kun je hem meenemen.
Ik heb het al 2 x voor elkaar gekregen dat de vorige eigenaar of het autobedrijf mij de auto voor de deur zette, 1 x vanuit oostenrijk
en 1x vanuit onder Duitsland 600km
zij gebruikten dan een handelskenteken
en ik betaalde hun wat onkosten spul vooruit en zette de 1 op de trein bij Almelo en de ander ergens in Duitsland bij een luchthaven, en ow ik betaalde de rest van de auto pas bij aflevering dan snel overmaken klaar 8)
Dus ik had mazzel maar je kan het hun vragen....
Ik heb het al 2 x voor elkaar gekregen dat de vorige eigenaar of het autobedrijf mij de auto voor de deur zette, 1 x vanuit oostenrijk

Dus ik had mazzel maar je kan het hun vragen....
- Femme
Ik heb anderhalf jaar geleden de Alpina Roadster S in Duitsland gekocht. Het importeren van een auto lijkt ingewikkeld maar eigenlijk stelt het niet zoveel voor.
In Duitsland regel je een exportkenteken met verzekering. Met deze platen rij je de auto naar Nederland en vervolgens maak je een afspraak met de RDW voor keuring van de auto en het afdragen van de BPM. Bij de RDW vraag je een eendagskenteken aan die je vervolgens zelf in zwart op witte letters mag produceren. Uiteraard moet de auto ook verzekerd zijn. Met je zelf geproduceerde kentekenplaten rij je naar het keuringsstation. In mijn geval was de auto twee jaar oud en hoefde er geen apk-keuring plaats te vinden. Een duaonekantoor waar je de BPM moet afdragen bevindt zich meestal bij het RDW-keuringsstation. Voor de bpm-opgave dien je de oorspronkelijke catalogusprijs van de auto te weten of je moet een taxatie laten uitvoeren.
Met het Duitse kenteken mag je niet in Nederland rijden. Ik heb dit echter gewoon gedaan. Ik woon 20km van de grens en dan kan je niet zoveel gebeuren op een zondagmiddag.
Het exportkenteken heb ik door de Duitse dealer laten regelen. Dit ivm het feit dat ik niet thuis ben met de Duitse instanties.
In Duitsland regel je een exportkenteken met verzekering. Met deze platen rij je de auto naar Nederland en vervolgens maak je een afspraak met de RDW voor keuring van de auto en het afdragen van de BPM. Bij de RDW vraag je een eendagskenteken aan die je vervolgens zelf in zwart op witte letters mag produceren. Uiteraard moet de auto ook verzekerd zijn. Met je zelf geproduceerde kentekenplaten rij je naar het keuringsstation. In mijn geval was de auto twee jaar oud en hoefde er geen apk-keuring plaats te vinden. Een duaonekantoor waar je de BPM moet afdragen bevindt zich meestal bij het RDW-keuringsstation. Voor de bpm-opgave dien je de oorspronkelijke catalogusprijs van de auto te weten of je moet een taxatie laten uitvoeren.
Met het Duitse kenteken mag je niet in Nederland rijden. Ik heb dit echter gewoon gedaan. Ik woon 20km van de grens en dan kan je niet zoveel gebeuren op een zondagmiddag.
Het exportkenteken heb ik door de Duitse dealer laten regelen. Dit ivm het feit dat ik niet thuis ben met de Duitse instanties.
- Macboy
Hier berekenen van BPM:
http://www.autobelastingen.nl/berekenbpm.php
Hier wat andere draadjes over importeren:
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=2008
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=847
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=5759
http://www.autobelastingen.nl/berekenbpm.php
Hier wat andere draadjes over importeren:
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=2008
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=847
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=5759
- Tom van H.
Ik heb geen eendagskenteken gehad, heb gewoon met m'n duitste 14-daagse verzeringsplaten doorgereden (daarmee ben je in heel europa verzekerd) tot ik m'n permanente Nederlandse platen had.Femme schreef:Ik heb anderhalf jaar geleden de Alpina Roadster S in Duitsland gekocht. Het importeren van een auto lijkt ingewikkeld maar eigenlijk stelt het niet zoveel voor.
-
- Louis
Afgelopen feb heb 700-800km ver in dld een Audi gekocht, hun hebben de platen geregeld en mocht er 2 weken mee rijden, verzekerd en al, zowel in ned als dld.
Wel zo mooi, dan kan je op je gemak naar het RDW gaan, en je kan per direct rijden, kosten geloof ik 100 euro. montage en gedrukte platen incl.
Wel zo mooi, dan kan je op je gemak naar het RDW gaan, en je kan per direct rijden, kosten geloof ik 100 euro. montage en gedrukte platen incl.
- Niall
Stukje wat ik ooit geschreven heb:
Betreffende het importeren:
In duitsland is het zeer afhankelijk van de handelaar hoeveel je van de prijs af kan krijgen, als de auto in nieuwstaat en weinig km krijg je er bijna niets af.
Auto aankoop kan op 2 manieren, Bar zahlung (Cash) of Überweisen (Overschrijven)
Voor het vervoeren naar NL heb je 3 mogelijkheden:
Kurzkennzeichen: 5 dagen geldig, kan je bij de KFZ zulassungsambt krijgen of de handelaar kan deze leveren. Kosten +/- 80 Euro
Exportkennzeichen; deze is 14 dagen tot 3 maanden geldig, alleen is dit wat complexer met papier kraam. Kosten +/- 100 Euro
Autoambulance: Spreekt voor zich.
Ik heb voor de optie kurzkennzeichen gekozen alleen zal je een extra verzekering moeten afsluiten, zie link: http://www.nondos.com/preise.html
Hiermee kan je gewoon naar huis rijden als je de optie groene kaart kiest.
Eenmaal in NL moet je naar de keuring, je moet in ieder geval het volgende hebben:
Fahrzeugbrief
Onderhoudsboekje
Optie:
CVO certificaat
Overschrijvingsbewijs van de duiste eigenaar
AU + HU certificaat van de TUV
Kosten voor de keuring zijn 125 Euro incl APK keuring. Beste is van tevoren de locale RDW station te bellen voor een tijdelijk kenteken voor de dag van de keuring, daarmee kan je de auto WA verzekeren bij je verzekeringsmaatschappij voor die dag.
Opties voor BPM declaratie:
Gewoon BPM afschrijvingstabel, standaard berekening.
Zie http://www.vwe.nl/Page/Diensten/BPM%20calculator.aspx
Op Taxatiewaarde, dit is gunstig als de auto in korte tijd veel afschrijft en/of dat ie bomvol opties zit.
3e optie weet ik niet meer.
Voor de BPM berekening moet je gewoon alles eruit- en of afslopen dat mogelijk is, zoals radio, LM wielen, alarm stickers enz enz.
En dan bij de douane doen alsof je van niet weet. Volgens zijn papieren zouden er 17inch wielen als optie op de auto zitten, dit bepalen ze adh van de chassis-nr. Alleen had ik 16 stalen velgen eronder liggen, dus scheelde het in de BPM. Voor de TT met een nieuwprijs van 45.000 Euro moest ik maar 1552 euro aftikken.
Als de BPM betaald is heb je binnen 5 werkdagen de papieren binnen en kan je platen laten maken en rijden
Andere optie voor BPM berekening is http://www.autotelex.nl/autoimport
Betreffende het importeren:
In duitsland is het zeer afhankelijk van de handelaar hoeveel je van de prijs af kan krijgen, als de auto in nieuwstaat en weinig km krijg je er bijna niets af.
Auto aankoop kan op 2 manieren, Bar zahlung (Cash) of Überweisen (Overschrijven)
Voor het vervoeren naar NL heb je 3 mogelijkheden:
Kurzkennzeichen: 5 dagen geldig, kan je bij de KFZ zulassungsambt krijgen of de handelaar kan deze leveren. Kosten +/- 80 Euro
Exportkennzeichen; deze is 14 dagen tot 3 maanden geldig, alleen is dit wat complexer met papier kraam. Kosten +/- 100 Euro
Autoambulance: Spreekt voor zich.
Ik heb voor de optie kurzkennzeichen gekozen alleen zal je een extra verzekering moeten afsluiten, zie link: http://www.nondos.com/preise.html
Hiermee kan je gewoon naar huis rijden als je de optie groene kaart kiest.
Eenmaal in NL moet je naar de keuring, je moet in ieder geval het volgende hebben:
Fahrzeugbrief
Onderhoudsboekje
Optie:
CVO certificaat
Overschrijvingsbewijs van de duiste eigenaar
AU + HU certificaat van de TUV
Kosten voor de keuring zijn 125 Euro incl APK keuring. Beste is van tevoren de locale RDW station te bellen voor een tijdelijk kenteken voor de dag van de keuring, daarmee kan je de auto WA verzekeren bij je verzekeringsmaatschappij voor die dag.
Opties voor BPM declaratie:
Gewoon BPM afschrijvingstabel, standaard berekening.
Zie http://www.vwe.nl/Page/Diensten/BPM%20calculator.aspx
Op Taxatiewaarde, dit is gunstig als de auto in korte tijd veel afschrijft en/of dat ie bomvol opties zit.
3e optie weet ik niet meer.
Voor de BPM berekening moet je gewoon alles eruit- en of afslopen dat mogelijk is, zoals radio, LM wielen, alarm stickers enz enz.
En dan bij de douane doen alsof je van niet weet. Volgens zijn papieren zouden er 17inch wielen als optie op de auto zitten, dit bepalen ze adh van de chassis-nr. Alleen had ik 16 stalen velgen eronder liggen, dus scheelde het in de BPM. Voor de TT met een nieuwprijs van 45.000 Euro moest ik maar 1552 euro aftikken.
Als de BPM betaald is heb je binnen 5 werkdagen de papieren binnen en kan je platen laten maken en rijden
Andere optie voor BPM berekening is http://www.autotelex.nl/autoimport
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Duidelijk verhaal Scotsman. Kosten bij de rdw heb ik op de site kunnen vinden.
Inschrijving EU-voertuig + vrijwillige APK € 79,50
Voertuigbewijs € 37,00
Tenaamstellingsbewijs € 9,00
Totaal € 125,50
Daar komen de duitse exportplaten + verzekering bij en de bpm + aanschaf van de auto. Voor mij is het in ieder geval nu duidelijk. Als de auto die ik op het oog heb wat is dan haal ik die daar uit Leipzig.
Inschrijving EU-voertuig + vrijwillige APK € 79,50
Voertuigbewijs € 37,00
Tenaamstellingsbewijs € 9,00
Totaal € 125,50
Daar komen de duitse exportplaten + verzekering bij en de bpm + aanschaf van de auto. Voor mij is het in ieder geval nu duidelijk. Als de auto die ik op het oog heb wat is dan haal ik die daar uit Leipzig.
- Niall
Nee maar wel makkelijk voor de keuring. Import keuring bestaat uit controle van de papieren en chassis nr. , voor het op kenteken zetten van de auto moet je een APK hebben. Omdat een TUEV keuring nagenoeg gelijk is aan de APK kan je vanuit gaan dat een auto met een nieuwe TUEV zo door de keuring komt hier.Steven Nauta schreef:Volgens mij zit op die auto geen TUV begrijp ik uit de advertentie. Is dat een probleem voor het exporteren vanuit Duitsland?

-
Ok duidelijk. Het enige wat me tegen staat is dat hij he-le-maal in Leipzig staat. 650km ongeveer
Het is dus het makkelijkst om ausfurkennzeichen meteen op de wagen te schroeven in Duitsland bij de dealer. Maar ik weet van tevoren niet of de auto goed genoeg is en is het dus ook redelijk zinloos om dat ausfurkennzeichen van tevoren aan te vragen. Dat is de reden dat ik nog twijfel.

- MR M POWER
Via www.5daags.nl kan je een tijdelijk 5 daags kenteken regelen welke naar mijn weten in de hele EU geldig is.
-
Ik hoorde ditzelfe verhaal gisteravond van een kameraad die ook in dit wereldje zit. Korte berekening voor mijn E28S (265mnd oud):Mark Nauta schreef:Maar wie kan dit bevestigen. Ik kan hierover namelijk niets vinden bij de officiele instanties.
1: Bruto BPM: Euro 17460
2: 90% aftrek voor de eerste 114mnd: Euro 15714
3: 12,53% over resterende 151mnd: Euro 2188
Totaal BPM aftrek is dan Euro 17892. M.a.w, ik betaal geen BPM meer. Interessant!
-
Je woont in een uithoek in the middle of fokking nowhere en je klaagt over afstanden?Steven Nauta schreef:Ok duidelijk. Het enige wat me tegen staat is dat hij he-le-maal in Leipzig staat. 650km ongeveerHet is dus het makkelijkst om ausfurkennzeichen meteen op de wagen te schroeven in Duitsland bij de dealer. Maar ik weet van tevoren niet of de auto goed genoeg is en is het dus ook redelijk zinloos om dat ausfurkennzeichen van tevoren aan te vragen. Dat is de reden dat ik nog twijfel.
Djeez

-
Heb ik ook altijd gedaan, maar het is inmiddels toegestaan om voor een beperkte periode (14dgn) op een Duits kenteken te rijden mits je dit bij de belastingdienst meldt. Dit mag een maal per jaar en kan via het internet (Zie ook de website van de belastingdienst).Femme schreef:Met het Duitse kenteken mag je niet in Nederland rijden. Ik heb dit echter gewoon gedaan. Ik woon 20km van de grens en dan kan je niet zoveel gebeuren op een zondagmiddag.
-
0,083% moet je rekenen VANAF de 114 maanden.Ahmed schreef:Ik snap die berekeningen niet,
vanaf 114 maanden: 90% + 0,083%
wat wil die 90% en 0.0083 zeggen?
Dus, dat betekend het volgende. Je voert je auto in op 01-01-2008.
114 maanden eerder was het juni 1998 (114 maanden is 8,5 jaar. 2008-8,5=1998,5)
Je wagen is van 3 april 1991. Betekend dus 86 maanden EERDER dan juni 1998.
Vervolgens doe je dan 86x0,083%. Uitkomst is 6,1%.
Dit tel je op bij de 90%. Je korting is dus 96,1%.
Dit is dus ook een voordeel voor auto's van 19 jaar of ouder. Dan zit je namelijk over de 100% heen... (Maar niet dat je dan geld TERUG krijgt...

-
Kijk daar hebben we wat aan! Heb je er ook ervaring mee Martin? Voor 129e heb je thuis een kenteken die 5 dagen geldig is, geweldig initiatief. Drempel wordt wel steeds lagerMR M POWER schreef:Via www.5daags.nl kan je een tijdelijk 5 daags kenteken regelen welke naar mijn weten in de hele EU geldig is.

@ Roderic, waar haal je deze informatie vandaan? Dat komt 100% zeker zo?
Laatst gewijzigd door Steven N. op 11 dec 2007, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
650km...Steven Nauta schreef:Ok duidelijk. Het enige wat me tegen staat is dat hij he-le-maal in Leipzig staat. 650km ongeveerHet is dus het makkelijkst om ausfurkennzeichen meteen op de wagen te schroeven in Duitsland bij de dealer. Maar ik weet van tevoren niet of de auto goed genoeg is en is het dus ook redelijk zinloos om dat ausfurkennzeichen van tevoren aan te vragen. Dat is de reden dat ik nog twijfel.

Dat is niks man!! Heb al een keer dik 2200km (heen en terug) gereden om een interieur te halen voor een BMW E38. En dat met een Peugout Partner 1.9 diesel... Interieur er ook nog uit moeten halen. waren 27 uur onderweg incl. demontage van het interieur... 8)