Swift Sport

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 03 dec 2007, 20:54

Haha, een Yaris TS???

De Swift Sport maakt er gehakt van, en de voorkeur gaat voor forumleden naar de Swift, check DIT maar eens!

En in de diverse autobladen eindigt de Swift ook hoger. De Yaris TS is een luxere Yaris, met een meer vermogende motor, maar het onderstel is te soft!

Ziedaar de kracht van de Swift Sport :D

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 03 dec 2007, 21:02

Kasteel

Bericht door Kasteel » 03 dec 2007, 21:14

Swift is imho interessanter om te rijden dan de Yaris en de Ibiza. Ik heb zowel de Yaris/Ibiza/Polo gereden, maar geen van 3'en biedt nou echt lol vind ik, ook is er niet bepaald een geweldige zitpositie in te krijgen....

De eerste ST's waren std geleverd met Pirelli P-Zero Nero toch?

Persoonlijk zou ik me kunnen voorstellen dat als je iets meer nieuw of premium wilt, wat je bij o.a. de 330i en 147 toch wel een beetje gewend bent, de ST een beetje tegenvalt...

Tom

Bericht door Tom » 03 dec 2007, 21:28

Yaris zal misschien best goed sturen maar ik vind em aan de buitenkant echt gruwelijk lelijk en het interieur vind ik nog tien keer erger (al zal de kwaliteit best goed zijn). Ik moet geen tellers in het midden. Sorry het ding doet mij niks. Voor anderen misschien een schot in de roos maar bij duidelijk niet ;)

Ibiza is het ook niet, sowieso heb ik niks met VAG. Huidige Seat-lijn maakt gewoon niks in mij los. De vorige Ibiza Cupra vond ik wel gaaf (net zoals dat ik de vorige Leon veel mooier vind).

Overigens hoeft het geen (stads) GTI-achtige te zijn maar het moet niet zo zijn dat ik mij irriteer aan het weggedrag. De 147 is (standaard) een ietsie betere stuurauto dan z'n concurrentie, gaat gewoon prima de bocht door. Vandaar nu een beetje naar dit soort auto's aan het kijken. Dat zo'n auto een stapje lager in de ladder is klopt... kan nog alle kanten op, eerst eens proefrijden.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 03 dec 2007, 22:35

Een Mazda 3 dan?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 04 dec 2007, 14:27

Martijn Koevoets schreef:Een Mazda 3 dan?
Da's toch wel een auto uit de C klasse terwijl we hier over B klasse auto's praten.

RVV

Bericht door RVV » 04 dec 2007, 16:43

Punto is ook een goede optie, wat volwassener dan de swift denk ik.

Ook weer wat braver, smoelt wel erg goed.

rijden zou uiteindelijk de doorslag moeten geven, swift of punto.

Maar Andere vraag Tom, je hoeft toch niet verplicht een nieuwe auto ?

18000 tot 20000 euro voor een auto die je gebruikt om voor de baas te rijden, meerendeels woon werk, af en toe naar klanten,, dan zou ikzelf nooit zoveel geld aan een EXTRA auto uitgeven, omdat je de 330i er ook nog naast hebt.

Kijk eerst was die alfa 147 volledig zakelijk, van de baas, maar nu moet jezelf dokken (neem ik aan).

330i inruilen op een knappe Z4 roadster of iets anders waar je leuk DF mee kan hebben en voor pak em beet 7000 a 8000 euro een praktische 2e hands vervoersauto kopen.

Tom

Bericht door Tom » 04 dec 2007, 19:54

Tja Rico heb je eigenlijk wel gelijk in. Maargoed wat koop je voor 7000-8000? Dan kan ik net zo goed de Alfa blijven rijden maar daar zal de komende tijd ook wel wat onderhoud bij komen kijken. Auto's boven een ton kilometers (vervoersmiddel) klinkt leuk maar het ding moet wel werken. De Alfa van mij zit al over de ton en dan krijg je toch wat kosten. Ik ben hetzelfde als jij, een auto moet werken en fris aanvoelen, anders leef ik er geen plezier aan (komt ook omdat ik nu twee relatief nieuwe auto's rijd). Ik geef denk ik liever datzelfde geld uit aan afschrijving (wat bij een kleine auto wel meevalt) zodat ik een probleemloze auto heb dan aan een oudere auto waarmee je (als je pech hebt) met onderhoudskosten zit te kijken. Tuurlijk kun je geluk hebben en is mijn beeld wat te negatief, maar ken mezelf dat ik een auto snel eruit zal schoppen als ie niet werkt naar behoren.

Tweedehands kun je ook best shoppen voor auto's met minder dan 50.000km maar dat is wel weer een achteruitgang qua auto. Of ik moet meer uitgeven, maar dan ga ik weer liever voor een nieuwe auto die naar wens is. Als ik slim ben koop ik idd gebruikt voor de helft van het geld, en het geld dat ik ermee bespaar kan ik in een fun-auto stoppen. Opzich wil ik best een stapje terug (zit nu ook een klasse lager te kijken), maar het moet geen trieste Corsa 1.3 zijn. Maar ook weer geen grotere auto's waarbij je ook meer onderhoud betaald. Een E36 320i ofzo kun je ook best kopen maarja die hebben weer meer kilometers gelopen en kost meer qua onderhoud. Tja of iets ertussenin, een Cliotje ofzo. Is lastig als je autoliefhebber bent want stiekem zit ik toch steeds een klasse hoger te kijken :lol: Wat is wijsheid he.

Eén auto zou kunnen maar ik rijd stiekem best wat kilometers, dat is het grootste nadeel. Zit met de Alfa op 20.000km/jaar en met mijn BMW zo rond de 15-20.000km per jaar. Kan misschien best iets vanaf als ik wat minder ga rijden, maarja het blijft veel.
Wat is de afschrijving op een Z4 als er elk jaar zo'n 30.000-35.000 km's bijkomen? Dat gaat ook rap, koop je een gebruikte Z4 met 30.000km erop en na het tweede of derde jaar staat er al bijna een ton op. Daar betaal je ook onderhoud, benzine, banden van. Zal het eens uit moeten rekenen.
Vooralsnog heb ik een meningsverschil met m'n werkgever maar daar moeten we in december wel uitkomen (in de tussentijd wil ik mezelf orienteren, alfa gaat er in januari uit), anders gaan we es verder kijken want moet niet nadelig uitpakken voor mij.

RVV

Bericht door RVV » 04 dec 2007, 23:15

http://zoek.autotrader.nl/www/cars_adve ... d=97232033#

Zoiets ? en dan bv een Z4 3.0 er naast ?

Leen

Bericht door Leen » 05 dec 2007, 08:45

* kuch *

Mooie fiat panda 100 hp van 8 maanden oud nix? 8)

RoberD

Bericht door RoberD » 06 dec 2007, 18:34

Hallo iedereen,

Ik kwam toevallig berichten tegen over de Suzuki Swift Sport op dit forum. Ik rij sinds begin november in een Swift Sport(zwart van kleur). Hiervoor heb ik 2 maanden in een Swift 1.5 Excusive gereden aangezien de levertijd van de Sport veel langer duurde dan verwacht(+/- 5 maanden).

Plus punten tot nu toe (+/-2500 KM op de teller):

+ Ligt strak op de weg
+ Hangt lekker aan het gas
+ Stoeltjes (kuip) zitten goed
+ "Wanna Play" past prima bij dit model! kan hem goed over de rotondes gooien
+ Nice sound uit die standaard speakertjes
+ Ruimer van binnen dan je denkt

Min punten tot nu toe:

- Erg wennen aan het geluid(hoge toeren) bij 120 en +. In het begin mis je een 6de versnelling, maar een paar keer naar de 200 trappen en je bent dat gevoel kwijt hihihi!
- Op je snelheid letten. (170 voelt net als 120 in een "normale" auto zeg maar...)
- Lange levertijd

Verder is de auto bij normaal gebruik niet eens zo'n gekke zuiperd. Bij sportief rijgedrag lust ie ze wel! Gooien en smijten hoort zeker bij de opties!

Maak eens een proefrit zou ik zeggen!

Groeten,

Roberto!

Gino

Bericht door Gino » 06 dec 2007, 19:52

RobertD: Zit in de sport dezelfde radio/speakers als in een standaard exclusive?

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 06 dec 2007, 20:21

@ Gino, ja, er zit hetzelfde audio systeem in. Je kunt ook een 1-DIN pioneer systeem ofzo bestellen, hoor, geen probleem

U vraagt, wij draaien

In Leeuwarden hebben we bij Auto Cammingha vorige week een Parelmoerwitte Swift afgeleverd, deze had een speciaal gespoten zwart dak, en een GT-pakket. Zag er bruut uit, kan zo gauw geen foto's vinden

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 dec 2007, 21:08

RoberD schreef:- Op je snelheid letten. (170 voelt net als 120 in een "normale" auto zeg maar...)
Groeten,

Roberto!
Andersom bedoel je?

RoberD

Bericht door RoberD » 06 dec 2007, 21:46

@ Gino, ja, er zit hetzelfde audio systeem in. Je kunt ook een 1-DIN pioneer systeem ofzo bestellen, hoor, geen probleem
Klopt. Ik heb er zelf overigens een Pioneer Avic D3 inzitten.

RoberD

Bericht door RoberD » 07 dec 2007, 10:11

RoberD schreef:
- Op je snelheid letten. (170 voelt net als 120 in een "normale" auto zeg maar...)
Groeten,

Roberto!
Andersom bedoel je?
Ik bedoel dat je niet snel door heb dat je veel te snel rijd. Eigenlijk is het geen - punt, ten opzichte van het CJIB wel :)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 dec 2007, 10:15

Hier uit begrijp ik dat het net een Audi RS4 is.
Daarin heb je het ook niet door.
:lol:

RoberD

Bericht door RoberD » 07 dec 2007, 15:29

haha...

Een RS 4 is toch NET even wat anders, maar dat snap je zelf natuurlijk ook wel.:P

Tom

Bericht door Tom » 08 dec 2007, 16:29

Zo, ik heb een proefrit gemaakt in een Swift Sport. Ding gaat echt de bocht door als een kart, lekker direct. Motortje klinkt lekker, heeft er ook wel zin in want de gasrespons is prima. Eigenlijk is 125pk ook genoeg in zo'n auto, je hebt lol zonder gelijk zwaar illegale snelheden te rijden. Het is echt een gooi en smijt autotje. Stuur is in de middenpositie een beetje vaag. Op de binnenwegen en rotondes is het echt fun om te rijden. Ook kun je prima rustig ermee rijden, auto is (net) niet zenuwachtig.

In de Sport-uitvoering ziet ie er bovendien goed uit. Maar van het interieur kan ik niet warm worden, doet erg basic aan en mist iedere vorm van uitstraling. Daar heeft nooit een ontwerper naar gekeken. Zitpositie is goed al is het wat te rechtop naar mijn idee. Stoelen vind ik te kort maar zitten verder goed, goede steun ook. Schakelen voelt ook goed aan, ook dat is lekker direct en korte schakelwegen.

Grootste nadeel vond ik het stuk op de snelweg, de motor maakt aardig wat toeren en alles doet wat rumoerig aan. De auto is daar overduidelijk niet voor gemaakt. Qua onderstel is het goed te doen, maar het rijd wat onrustig en het geluid is erg aanwezig.

Algehele indruk: gewoon een gave auto, echt een hebbedingetje. Maar dan moet je er wel veel binnenwegen mee rijden of sowieso weinig kilometers maken. Opzich geen ramp maar ik weet nog niet of de voordelen (kart op de binnenwegen) opwegen tegen dit nadeel.

Ook nog een proefrit afgesproken voor een Grande Punto 120pk Sport. Maar ze hadden het complete interieur uit de demo gehaald (klant met storing in airbagsensor oid, was overgezet) dus ik kon of een week wachten, of een proefrit maken bij een andere vestiging. Dat laatste gedaan, was ook maar half uurtje vanaf hier. Dat was alleen geen sport-uitvoering, maar wel de 120pk T-jet.

Die auto voelde aardig vertrouwd aan. Interieur zit goed in elkaar al was dit helaas zo'n andere uitvoering (ik koop nooit een auto zonder lederen stuur! bah) en handmatige airco, en geen sportstoelen. Auto is lekker stil, volgens mij stiller dan mijn 147. Prima comfortabel rijden en die motor beviel mij wel... ding wilde prima vooruit zodra de turbo z'n werk deed. In zo'n auto echt meer dan voldoende vermogen. Ik ben normaal meer van de atmosferische motoren maar deze motor vind ik wel wat.

Grootste nadeel was bochten. Deze auto stond op de standaard (15 inch?) velgen en had geen sportonderstel. Nou da's niks voor mij, totaal geen enkel gevoel in de bochten, vaag, echt een dwijl. Je stuurde (erg licht) maar je voelde geen feedback, en overhelling. Bah. Ik wil wel wat meer feeling met alles hebben! De standaard Focus diesel vond ik beter aanvoelen eigenlijk. Hopelijk is de Sport-uitvoering beter. Die heeft een sportonderstel en 17 inch velgen. Mijn 147 heeft alleen 17 inch maar geen sportonderstel en dat zorgt wel voor meer gevoel.

Totaalplaatje van de Grande Punto vind ik wel goed. Auto is erg compleet, mooi om te zien, gaaf interieur en die motor beviel mij wel voor normaal gebruik. Alleen mistte ik bij de gereden auto de feedback en weggedrag van een sportievere auto. Aan de gereden uitvoering zou ik mij snel irriteren als de nieuwigheid ervan af is.

Verder nog even wezen kijken bij de Fiesta ST maar die gaat het niet worden. Ik vind het jammer dat het een model is dat eruit gaat. Ook is ie weer net even duurder dan de Swift en GP. Plus dat het verbruik ervan wat hoger ligt. Dat is ie mij niet waard.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 08 dec 2007, 18:26

De Sport uitvoering van de GP is heel erg veel beter :) , heb zelf ook wel in zo'n truttige uitvoering met 15" velgjes en ballonbanden gereden. Da's idd. niks.

Tom

Bericht door Tom » 08 dec 2007, 18:46

Dat denk ik ook hoor, ik verwachtte em iets sportiever als mijn 147 (lager gewicht, nieuwere techniek) maar daarvoor zal ik idd in een sportuitvoering moeten rijden.

Dutch

Bericht door Dutch » 08 dec 2007, 20:23

Tom schreef:Verder nog even wezen kijken bij de Fiesta ST maar die gaat het niet worden. Ik vind het jammer dat het een model is dat eruit gaat. Ook is ie weer net even duurder dan de Swift en GP. Plus dat het verbruik ervan wat hoger ligt. Dat is ie mij niet waard.
Dan is 't maar goed ook dat de ST 't niet wordt, als je tenminste afgaat op het boekjesverbruik.

De praktijk is namelijk nog veel erger. :lol:

Ben nu wel benieuwd geworden naar de Swift, trouwens.

Tom

Bericht door Tom » 08 dec 2007, 20:44

Dutch schreef: Dan is 't maar goed ook dat de ST 't niet wordt, als je tenminste afgaat op het boekjesverbruik.

Dat is altijd en daar had ik al rekening mee gehouden :)
Maar ook bij het boekjesverbruik zit nog een gat, maargoed de Fiesta ST is ook een 2.0 itt de 1.6 van de Swift en 1.4 turbo van de GP (die eigenlijk niet te vergelijken is want is geen hothatch, maargoed).

Corolla SI

Bericht door Corolla SI » 03 feb 2008, 19:00

leuk filmpie :)

echt een gaaf bakkie 8)

Kasteel

Bericht door Kasteel » 03 feb 2008, 19:10

Tom schreef:
Dutch schreef: Dan is 't maar goed ook dat de ST 't niet wordt, als je tenminste afgaat op het boekjesverbruik.

Dat is altijd en daar had ik al rekening mee gehouden :)
Maar ook bij het boekjesverbruik zit nog een gat, maargoed de Fiesta ST is ook een 2.0 itt de 1.6 van de Swift en 1.4 turbo van de GP (die eigenlijk niet te vergelijken is want is geen hothatch, maargoed).
Verbruik van de Swift Sport schijnt ook nog tegen te vallen (relatief gezien), mensen die met dagelijks (zeer rustig gebruik) net aan de 1 op 10 gemiddeld komen..

Plaats reactie