Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 26 nov 2007, 23:29

Ik ben in de Roadster S van 3,23:1 naar 3,46:1 gegaan toen ik er een nieuwe achteras met Drexler sper in heb laten zetten. Dat verschil van zeven procent was goed te merken. De wat kortere drie komt goed van pas bij inhaalacties.

Nadelen zijn er ook zoals een hoger toerental, hoger brandstofverbruik en meer herrie en het feit dat je eerder moet opschakelen. Voor straatgebruik zou ik niet meer dan ca. zeven procent korter willen gaan.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 nov 2007, 00:02

Net dus ook even gereden, voelt aan als een nieuwe 130i met extra peper in de reet. En dat moet je positief zien. Want qua aanvoelen vond ik de 130i al fantastisch. Lekker direct stuurgevoel, onderstel lijkt me ook dik in orde, stuk beter dan het eerste model 130i wat ik toen had.

Looks zo in het straatbeeld dikke prima. 1 ding, je moet niet de fout maken deze auto te vergelijken qua looks met een e92 coupe variant of een e46 coupe variant. Als je steeds die auto's in je hoofd hebt zitten dan lijkt de 1 coupe niet helemaal te kloppen, maar beoordeel je hem als een opzich staand model dan vallen alle puntjes op de i.

Het is geen natural beauty maar alles behalve een lelijke auto. Eigenlijk moet de discussie over de looks ook maar eens stoppen, omdat het de kwaliteiten van de auto te kort doet.

Al met al is het een dikke meevaller geworden, in de toekomst de grootste kanshebber om de M3 op te volgen. Niet op korte termijn daar ben ik nog veel te wijs met de M3 voor. Maar de dag dat ik op de M3 ben uitgekeken bestel ik zo'n 135i coupe als DF auto.


Nog even testjes gedaan tegen de e46 M3 CS, het was wel wat druk op de weg, maar vanaf 80 in de 3 gaat het redelijk gelijk op, en vanaf 160 rijd de M3 een aardig stuk weg.. boven de 200 is het ongeveer een kleine straatlengte voorsprong.

In ieder snelheidsbereik pakt de e46 de 135i weer terug. thru gears vanaf 70tot 240 in de 2 word de 135i behoorlijk op afstand gezet. Dessalnietemin zal de IRL snelheid makaar niks ontlopen. 1 seconde van onoplettendheid en de 135i is blijvend sneller.

Vlakbij huis kwam er met een noodgang nog een e28 M5 aan, wilde even sporten, niet echt op in gegaan want ik moest er af, wel een beetje afgetast, was wel leuk, als ik er voor was gaan zitten had ik hem wel ingepakt.. maaruh wat een snel ding nog voor een 20 jaar oude auto. Zeker zo snel als een nieuwe 135i :lol:

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55765
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 27 nov 2007, 07:24

335i is blijkbaar gewoon een snellere auto op hogere snelheden en is ook ingereden, vooral dat laatste denk ik.

Come to think of it, ik heb er maar tot 130/140kmh ofzo mee gereden...

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13021
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 27 nov 2007, 08:33

Hielke schreef:In ieder geval net voldoende om een vol accelererende 130i voor te blijven :)

Electronische differentieel was in ieder geval een positieve verrassing. Systeem werkt gewoon erg goed.

Ach, een filmpje zegt in dit geval meer dan 1000 woorden. Kijk en huiver:

http://www.youtube.com/watch?v=LFCB2GvKrVc
Mark my words, dat filmpje gaat een hit worden op Youtube! :lol:

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 27 nov 2007, 10:10


Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

wordt vervolgd

Bericht door Sperdy » 27 nov 2007, 10:14

ha mensen,

Vanwege mijn werk zit ik veel in Zwitserland. In Zwitserland zit, zoals ik al vaker heb gezegd, de BMW tuner Dähler. Op 8 maart 2008, wordt de BMW 135i door hen getuned naar 380pk/540Nm. 'Ein sehr nettes leistung' vertelde Dähler mij. Dit is alleen DME-optimierung (dus kortgezegd, chiptuning). Ís het wel verantwoord en kunnen zulke winsten bereikt worden door alleen maar chiptuning? vroeg ik. 'Kein problem fur der 3 liter BMW-motor, in besonderes mit zwei turbo-lader' zei hij.

Dähler heeft ongeveer 20 jaar bij BMW gewerkt als ingenieur en enkele jaren geleden voor zichzelf begonnen als BMW tuner, daar is Mercedes bijgekomen. Ik houd jullie op de hoogte!

Groet, Ferdinand

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 27 nov 2007, 10:14

is ie niet mooi? is dit gefoto-shopped?

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Bericht door Niall » 27 nov 2007, 10:16


Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 27 nov 2007, 10:59

Ferdinand, is inderdaad een shop. Maar moet zeggen dat de velgen wel netjes staan. Of heb je de car-configurator gekopieerd Andre? :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 27 nov 2007, 11:02

Is de Robin-edition :wink:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 27 nov 2007, 11:14

Ferdinand: stopwatch is leuk en aardig, maar als je er in de praktijk niets aan hebt maakt het niet uit dat de stopwatch iets anders weergeeft.

Geloof ons nou maar: we hebben sprintjes getrokken met BEIDE auto's vanuit elk mogelijke versnelling en snelheid (80-120, 80-180, 80-250, 100-140, 100-250 etc (uiteraard alles in Duitsland)

En als de 135i er dan niet vandoor gaat en de 130i gewoon bijblijft en zelfs lijkt te bumperen (alleen bij 100 in IV) dan schrik je toch wel.

Zal natuurlijk ook te maken hebben met het inrijden en het feit dat in de 135i twee personen zaten. Dat hebben we natuurlijk ook omgedraaid.

We zijn een betrouwbaar testteam gebleken, dus ook met 2 man vanuit de 130i opgenomen.

Waar het echter om gaat, als je op de snelweg met die auto rijdt en je rijdt met een passagier en je komt een 130i tegen, dan gooi je ook niet de passagier uit je auto.

Dat gezegd hebbende is de exacte méérwaarde van de 135i niet uit te drukken in het wegrijden op een 130i.

Maar dat is voor mij ook niet relevant. Ik heb nog nooit met zoveel plezier een auto van 0-250 kunnen doortrekken. De versnellingen, het schakelen en koppelen gaat ZO perfect en ZO mooi dat het echt een droomauto is geworden.

Wacht de filmpjes af :)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 27 nov 2007, 11:17

Bert ///M3 schreef:Overigens denk ik dat veel mensen een korter diff over schatten. Het enige voordeel heb je dat je bij de start van een sprintje iets weg loopt als je in dezelfde versnelling staat. Maar zo gauw je opschakelen moet doe je dat voordeel teniet omdat die ander dan inloopt en weer bij komt.
Dat is weliswaar juist, maar wat óók bedoeld werd met de gearing (waardoor een kortere diff nodig is) is dat je bij de gemiddelde bocht op de weg in een niet-ideaal toerental verkeert om te driften !

Dat is een extra reden voor de drifter om een kortere diff te nemen.

Voor mij is dat natuurlijk niet noodzakelijk, maar ik merkte dat de verzetten wel hééééél lang waren, zeker i.v.m. de 130i (voordat iemand roept dat ik een dieselrijder ben).

Maar de belangrijkste conclusie voor mij is dat de 135i gewoon een droomauto is geworden en dat zegt genoeg.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55765
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 27 nov 2007, 11:24

LET OP 135i heeft bij 7000rpm een tikkie langere overbrenging dan een 335i bij 7000rpm, ik heb hier de test in de ams van de 135i voor m'n neus. 108 max in z'n 2 voor 335i, 112 voor 135i, 168 in 3, 164/165 voor 335i...

Dunno of 't daar aan zal liggen.[/b]

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11644
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 27 nov 2007, 11:50

Dat een 135i bij accelereren slechts marginaal sneller is dan een 130i heeft ALLES met de te lange gearing van de 135i te maken. Auto heeft nagenoeg geen zwakke punten maar dit is absoluut een misser.

Ben te grieperig/verkouden om nu een verslag te schrijven. Plaatsen van filmpjes is misschien ook niet zo'n goed idee gezien de snelheden. Maar omdat het in Duitsland is opgenomen zou het weer moeten kunnen natuurlijk :wink:

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 27 nov 2007, 11:52

Besteld

135i alpinweiss II
Stof/sensatec scwarz
Niet rokers uitvoering:)
M dubbelspaak 261M
Multifunctioneel stuurwiel
Interieur lijsten akzetschliff
Grijzebaan voorruit
Alarmsysteem klasse 3
Levering zonder type aanduiding
Msport pakket
Getint glas achter
Bekerhouders
Middenarmsteun voor
Sportstoelen voor
xenon
aut airco
Msport onderstel
Individual hoogglans lijsten
Zwarte hemel bekleding

Dat was het ongeveer.

Oh en kortere overbrenging besteld.

Januari rijden.

Wouter81
Berichten: 9480
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 27 nov 2007, 11:55

LOL, jij houdt ook niet van half werk André. Spijkers met koppen, gelijk bestellen. :)

Gefeliciteerd!

Tom
Berichten: 22384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 27 nov 2007, 11:57

Gefeliciteerd :lol:

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 27 nov 2007, 11:58

Andre schreef:Besteld

135i alpinweiss II
Stof/sensatec scwarz
Niet rokers uitvoering:)
M dubbelspaak 261M
Multifunctioneel stuurwiel
Interieur lijsten akzetschliff
Grijzebaan voorruit
Alarmsysteem klasse 3
Levering zonder type aanduiding
Msport pakket
Getint glas achter
Bekerhouders
Middenarmsteun voor
Sportstoelen voor
xenon
aut airco
Msport onderstel
Individual hoogglans lijsten
Zwarte hemel bekleding

Dat was het ongeveer.

Oh en kortere overbrenging besteld.

Januari rijden.
Mooi 8)

Geen Drexler diff en evt onderstel aanpassingen nodig?

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 27 nov 2007, 12:02

Gefeliciteerd :) .

Deze kordate wijze van handelen kan ik wel waarderen :D . Beter dan maandenlang van dat wijvengeneuzel van ik weet niet wat ik wil en vervolgens niks doen ;) .

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 27 nov 2007, 12:04

Gefeliciteerd Andre! Januari rijden is ook lekker vlot trouwens.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Bericht door Niall » 27 nov 2007, 12:06

Gefeliciteerd,

Gaaf ding, productie van de 1-serie is de laatste tijd op hoog niveau :D

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 27 nov 2007, 12:07

Denk dat de keuze voor een lichte lakkleur de juiste is, wit of zilver staat m goed (vond de foto's van de zilverkleurige 123d verderop in deze draad iig de foto's waarop de ietwat vreemde vormen het minst nadelig uitkwamen)

Als toetje de velgen even in gunmetal laten coaten?

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 27 nov 2007, 12:10

Ja diff wordt opgestuurd naar drexler natuurlijk

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 27 nov 2007, 12:13

Gefeliciteerd met je turboboot! 8)

Online
k33z
Berichten: 2897
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 27 nov 2007, 12:13

Wat een ding, gave samenstelling Andre!

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 3 gasten