Alles over de 1 serie (part I)
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Heren. Ik ben op zich sprakeloos. Die auto ziet er onwijs mooi uit in het echt vind ik. En die motor .... ongelooflijk wat een power.
Maar zoals Hielke terecht zegt, de auto heeft een erg lange gearing, zo lang zelfs dat
* SPOILERS *
de 130i in zijn IV vanaf 100 sneller lijkt te zijn tot 160. Het verschil tussen de 130i en de 135i is op zich te verwaarlozen. In de praktijk zal je niet veel sneller zijn.
Ergo, de 135i lijkt zijn meerprijs niet waard te zijn t.o.v. de 130i. Maar ik denk dat dit meer zegt over de kwaliteiten van de 130i dan de negatieve kant van de 135i.
Motorisch is het een pareltje, heb er geen andere woorden voor. Algehele feeling is geweldig en de auto is gewoon DRIFTBAAR !
Binnenkort onwijs leuke filmpjes online hierover
Heb een geweldige middag gehad !
Iedereen die een 135i coupe mag rijden mag zich bevoorrecht noemen ! POWERRRRRRRRRRRRRR
Maar zoals Hielke terecht zegt, de auto heeft een erg lange gearing, zo lang zelfs dat
* SPOILERS *
de 130i in zijn IV vanaf 100 sneller lijkt te zijn tot 160. Het verschil tussen de 130i en de 135i is op zich te verwaarlozen. In de praktijk zal je niet veel sneller zijn.
Ergo, de 135i lijkt zijn meerprijs niet waard te zijn t.o.v. de 130i. Maar ik denk dat dit meer zegt over de kwaliteiten van de 130i dan de negatieve kant van de 135i.
Motorisch is het een pareltje, heb er geen andere woorden voor. Algehele feeling is geweldig en de auto is gewoon DRIFTBAAR !
Binnenkort onwijs leuke filmpjes online hierover

Heb een geweldige middag gehad !
Iedereen die een 135i coupe mag rijden mag zich bevoorrecht noemen ! POWERRRRRRRRRRRRRR
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
[img:50:134]http://www.emofaces.nl/nl/smilies/o/oscar-smile.gif[/img]
- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Die lange gearing is waarschijnlijk expres, bij een turbomotor met veel middenkoppel heeft het niet veel nut om hem kort te zetten. Hoe hoger je in de toeren komt des te minder koppel je hebt.
Daarom loopt een hoogtoerige atmo ook zo hard op top vergeleken met de meeste turbo wagens.
Power als je de bocht uit komt is in de lage toeren waarschijnlijk toch wel voldoende aanwezig
Daarom loopt een hoogtoerige atmo ook zo hard op top vergeleken met de meeste turbo wagens.
Power als je de bocht uit komt is in de lage toeren waarschijnlijk toch wel voldoende aanwezig

- Hielke
- Berichten: 11644
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
In ieder geval net voldoende om een vol accelererende 130i voor te blijvenBert ///M3 schreef:
Power als je de bocht uit komt is in de lage toeren waarschijnlijk toch wel voldoende aanwezig

Electronische differentieel was in ieder geval een positieve verrassing. Systeem werkt gewoon erg goed.
Ach, een filmpje zegt in dit geval meer dan 1000 woorden. Kijk en huiver:
http://www.youtube.com/watch?v=LFCB2GvKrVc
- Fernando
- Berichten: 5120
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Whaha te vet, zag er goed uit!Hielke schreef:In ieder geval net voldoende om een vol accelererende 130i voor te blijvenBert ///M3 schreef:
Power als je de bocht uit komt is in de lage toeren waarschijnlijk toch wel voldoende aanwezig![]()
Electronische differentieel was in ieder geval een positieve verrassing. Systeem werkt gewoon erg goed.
Ach, een filmpje zegt in dit geval meer dan 1000 woorden. Kijk en huiver:
http://www.youtube.com/watch?v=LFCB2GvKrVc

- romo
- Berichten: 27100
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Hielke schreef:In ieder geval net voldoende om een vol accelererende 130i voor te blijvenBert ///M3 schreef:
Power als je de bocht uit komt is in de lage toeren waarschijnlijk toch wel voldoende aanwezig![]()
Electronische differentieel was in ieder geval een positieve verrassing. Systeem werkt gewoon erg goed.
Ach, een filmpje zegt in dit geval meer dan 1000 woorden. Kijk en huiver:
http://www.youtube.com/watch?v=LFCB2GvKrVc
Ja die gaat lekker................................als je daar van houdt tenminste............................
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Robin
- Berichten: 55765
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Nee we houden hier van figuurzagen en zakkrabben Romoromo schreef:Hielke schreef:In ieder geval net voldoende om een vol accelererende 130i voor te blijvenBert ///M3 schreef:
Power als je de bocht uit komt is in de lage toeren waarschijnlijk toch wel voldoende aanwezig![]()
Electronische differentieel was in ieder geval een positieve verrassing. Systeem werkt gewoon erg goed.
Ach, een filmpje zegt in dit geval meer dan 1000 woorden. Kijk en huiver:
http://www.youtube.com/watch?v=LFCB2GvKrVc
Ja die gaat lekker................................als je daar van houdt tenminste............................


- romo
- Berichten: 27100
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Robin
- Berichten: 55765
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
iets lastiger door het toch 'afremmen van 1 wiel min of meer', dat voelde ik een paar keer, maar door de power icm vochtig wegdek voelde het 'natuurlijk' aan, maar net niet de 130i of de E46 M3, maar komt in de buurt.Marcelvv schreef:![]()
gaat wel lekker.
Gaat driften net zo makkelijk als bij een E46 M3?
Of toch wat lastiger?
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Ha, even wat feiten ipv. 'gevoel': in de praktijk is de 135i bijv. 5 seconden eerder op de 200 (130i rondom 25 sec, een 135i rondom de 20 sec), dat is een enorm gat. Mijn Mini works Dahler (230 pk) zit op 25 seconden op de 200. Heb ooit een 130i gereden, en die was langzamer dan mijn Mini (gewoon gemeten met een klok erbij) op de tussensprints; mijn Mini is vergelijkbaar snel met een Opel OPC 240pk, het karakter komt heel sterk overeen. (Mijn Mini bulkt ook, evenals de opel OPC, van torquesteer, stuur 'zwalkt' van links naar rechts bij volgas in 1 en 2, bij 3 is dat nagenoeg weg. BMW 135i, geen torque steer! Dus de BMW voelt veel gecultiveerder en men kan dat interpreteren als langzamer.Macboy schreef:Heren. Ik ben op zich sprakeloos. Die auto ziet er onwijs mooi uit in het echt vind ik. En die motor .... ongelooflijk wat een power.
Maar zoals Hielke terecht zegt, de auto heeft een erg lange gearing, zo lang zelfs dat
* SPOILERS *
de 130i in zijn IV vanaf 100 sneller lijkt te zijn tot 160. Het verschil tussen de 130i en de 135i is op zich te verwaarlozen. In de praktijk zal je niet veel sneller zijn.
Ergo, de 135i lijkt zijn meerprijs niet waard te zijn t.o.v. de 130i. Maar ik denk dat dit meer zegt over de kwaliteiten van de 130i dan de negatieve kant van de 135i.
Motorisch is het een pareltje, heb er geen andere woorden voor. Algehele feeling is geweldig en de auto is gewoon DRIFTBAAR !
Binnenkort onwijs leuke filmpjes online hierover
Heb een geweldige middag gehad !
Iedereen die een 135i coupe mag rijden mag zich bevoorrecht noemen ! POWERRRRRRRRRRRRRR
De 135i, ook gewoon gemeten met klok, was voortdurend seconden sneller dan mijn Mini, echt seconden! Plankgas vanuit 6, is absoluut een domein alleen voor de 135i, dat scheelt werkelijk seconden (!) in een sprintje naar bijv. 140. Ik begrijp niet dan men zegt dat een 130i eigenlijk gelijk is aan 135i, misschien een fractie sneller. Zet je stopwatch er maar eens naast. Op gevoel meet je niets.
Ik zal eens wat lijstjes hier posten, even opzoeken.
- Robin
- Berichten: 55765
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Ferdinand ik geef je als 335i rijder gelijk, maar Hylke en Dre zullen daar geen geintjes over maken. Ze reden achter elkaar aan.Ik reed kortgeleden in Dré's 130i en vond 'm toch niet zo snel als de 335i, vooral 120/220. Maar in het korte gebied 70-130/140 ofzo met de net ingereden 135i tov de doorgewinterde 130i is de 130i net zo snel hoor blijkt.
Was qua uitlaatsound tevreden over de 135i, maar hij is egnie sneller of accellererend/duw in rug krachtiger dan mijn 335i, misschien nog wel trager en moet ie loskomen(amper 2k erop)
Was qua uitlaatsound tevreden over de 135i, maar hij is egnie sneller of accellererend/duw in rug krachtiger dan mijn 335i, misschien nog wel trager en moet ie loskomen(amper 2k erop)
-
- Berichten: 11424
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Net met rico getest met de M3.
M3 is in 3 iets sneller maar kan bij de achterbumper blijven. In 4 loopt ie iets weg. Maar in 5 verlies ik meest.
Starten we bij 80km in 5 dan loop ik eerst weg. Zodra de m3 in het vanos gebied komt komt ie terug en voorbij.
Met kortere eind overbrenging en of chip in de 135i krijgt ie het moeilijk.
Standard standard red een 135i of 335i het niet tegen een e46 m3
M3 is in 3 iets sneller maar kan bij de achterbumper blijven. In 4 loopt ie iets weg. Maar in 5 verlies ik meest.
Starten we bij 80km in 5 dan loop ik eerst weg. Zodra de m3 in het vanos gebied komt komt ie terug en voorbij.
Met kortere eind overbrenging en of chip in de 135i krijgt ie het moeilijk.
Standard standard red een 135i of 335i het niet tegen een e46 m3
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Gezien het niet al te grote verschil in gewicht met de 335i kun je bij hoogtoerige sprintjes geen grote verschillen in prestaties verwachten.
Dat de gearing wat langer is, is op zich logisch omdat de 135i zijn maximum vermogen bij een lager toerental haalt dan de 135i. Je mag aannemen dat de 135i desondanks bij normale cruisesnelheden bij een gegeven snelheid beduidend meer vermogen beschikbaar heeft dan de 130i vanwege zijn hogere koppel (+25%, zoveel verschil zal er niet zitten in de eindoverbrenging).
Verder is er natuurlijk het tuningpotentieel dat bij de 135i veel groter is. Het ding maakt nu 306pk maar dat had net zo goed 340 kunnen zijn. De enige reden dat het niet meer is, is omdat het vanuit concurrentieoverwegingen nog niet nodig is.
Dat de gearing wat langer is, is op zich logisch omdat de 135i zijn maximum vermogen bij een lager toerental haalt dan de 135i. Je mag aannemen dat de 135i desondanks bij normale cruisesnelheden bij een gegeven snelheid beduidend meer vermogen beschikbaar heeft dan de 130i vanwege zijn hogere koppel (+25%, zoveel verschil zal er niet zitten in de eindoverbrenging).
Verder is er natuurlijk het tuningpotentieel dat bij de 135i veel groter is. Het ding maakt nu 306pk maar dat had net zo goed 340 kunnen zijn. De enige reden dat het niet meer is, is omdat het vanuit concurrentieoverwegingen nog niet nodig is.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Je zou eens moeten meten. Mijn mini voelt ook veel krachtiger dan de 135i, ik dacht, o dat valt tegen. Als ik gas geef vanaf 100 spuit die Mini er werkelijk er vandoor, gevoelsmatig voelt dat sterker dan een 135i. Totdat ik de stopwatch er eens bij pakte, ooo, dat is toch wel verschil. Hoe kan het dan dat een 130i niet van mijn Mini wegreed, tot aanpakweg 200km/u (we zouden het eens moeten proberen).Robin schreef:Ferdinand ik geef je als 335i rijder gelijk, maar Hylke en Dre zullen daar geen geintjes over maken. Ze reden achter elkaar aan.Ik reed kortgeleden in Dré's 130i en vond 'm toch niet zo snel als de 335i, vooral 120/220. Maar in het korte gebied 70-130/140 ofzo met de net ingereden 135i tov de doorgewinterde 130i is de 130i net zo snel hoor blijkt.
Was qua uitlaatsound tevreden over de 135i, maar hij is egnie sneller of accellererend/duw in rug krachtiger dan mijn 335i, misschien nog wel trager en moet ie loskomen(amper 2k erop)
Dat de 135i niet sneller is dan een 335i lijkt me logisch, daar zit dezelfde motor in. Die 50 kg maken dan echt niet het verschil, zeker niet bij een nieuwe motor.
Laatst gewijzigd door Sperdy op 26 nov 2007, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Andre, heeft dat drexler diff op jouw 130i een kortere overbrenging als standaard?
Overigens denk ik dat veel mensen een korter diff over schatten. Het enige voordeel heb je dat je bij de start van een sprintje iets weg loopt als je in dezelfde versnelling staat. Maar zo gauw je opschakelen moet doe je dat voordeel teniet omdat die ander dan inloopt en weer bij komt.
Ik reed tegen Erik Kramer zijn M3, ik met 3.62 en hij met 3.23. Zat geen haar tussen. Als hij zelfs een versnelling lager beginnen kan is hij sneller omdat hij met de start wegloopt. Anders ik iets. Daarna gaat het gelijk op, hangt een beetje van de versnelling af omdat de schakelmomenten niet gelijk liggen, maar je raakt elkaar niet kwijt. Dit heeft er mee te maken dat een E36 3.2 motor in het middengebied heel sterk is.
Voor een getunde atmo of racemotor met veel piekvermogen scheelt het omdat je voornamelijk de hogere versnellingen gebruikt en dus beter in toeren blijft, maar het blijft uiteindelijk de poor mans versie van een close ratio bak.
Circuitsituatie is anders omdat je met een korter diff veel flexibeler bent en vaak op de rechte stukken maar een paar versnellingen gebruikt. (bijvoorbeeld je hebt een veel sterkere 3. Dus kom je niet in de situatie dat je bijvoorbeeld in een bocht zoals Audi S naar 2 moet, je hebt veel meer power als je in zijn 3 blijft als een standaard auto. Je valt minder tussen versnellingen in zeg maar.)
Straatauto en korter diff, stelt qua rechtuitsnelheid zowat niks voor, maar maakt de auto wel leuker en levendiger om te rijden
Overigens denk ik dat veel mensen een korter diff over schatten. Het enige voordeel heb je dat je bij de start van een sprintje iets weg loopt als je in dezelfde versnelling staat. Maar zo gauw je opschakelen moet doe je dat voordeel teniet omdat die ander dan inloopt en weer bij komt.
Ik reed tegen Erik Kramer zijn M3, ik met 3.62 en hij met 3.23. Zat geen haar tussen. Als hij zelfs een versnelling lager beginnen kan is hij sneller omdat hij met de start wegloopt. Anders ik iets. Daarna gaat het gelijk op, hangt een beetje van de versnelling af omdat de schakelmomenten niet gelijk liggen, maar je raakt elkaar niet kwijt. Dit heeft er mee te maken dat een E36 3.2 motor in het middengebied heel sterk is.
Voor een getunde atmo of racemotor met veel piekvermogen scheelt het omdat je voornamelijk de hogere versnellingen gebruikt en dus beter in toeren blijft, maar het blijft uiteindelijk de poor mans versie van een close ratio bak.
Circuitsituatie is anders omdat je met een korter diff veel flexibeler bent en vaak op de rechte stukken maar een paar versnellingen gebruikt. (bijvoorbeeld je hebt een veel sterkere 3. Dus kom je niet in de situatie dat je bijvoorbeeld in een bocht zoals Audi S naar 2 moet, je hebt veel meer power als je in zijn 3 blijft als een standaard auto. Je valt minder tussen versnellingen in zeg maar.)
Straatauto en korter diff, stelt qua rechtuitsnelheid zowat niks voor, maar maakt de auto wel leuker en levendiger om te rijden

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten