Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27100
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 nov 2007, 21:41

Ben ook wel benieuwd..................................

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 26 nov 2007, 21:43

Heren. Ik ben op zich sprakeloos. Die auto ziet er onwijs mooi uit in het echt vind ik. En die motor .... ongelooflijk wat een power.

Maar zoals Hielke terecht zegt, de auto heeft een erg lange gearing, zo lang zelfs dat

* SPOILERS *

de 130i in zijn IV vanaf 100 sneller lijkt te zijn tot 160. Het verschil tussen de 130i en de 135i is op zich te verwaarlozen. In de praktijk zal je niet veel sneller zijn.

Ergo, de 135i lijkt zijn meerprijs niet waard te zijn t.o.v. de 130i. Maar ik denk dat dit meer zegt over de kwaliteiten van de 130i dan de negatieve kant van de 135i.

Motorisch is het een pareltje, heb er geen andere woorden voor. Algehele feeling is geweldig en de auto is gewoon DRIFTBAAR !

Binnenkort onwijs leuke filmpjes online hierover :)

Heb een geweldige middag gehad !

Iedereen die een 135i coupe mag rijden mag zich bevoorrecht noemen ! POWERRRRRRRRRRRRRR

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27100
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 nov 2007, 21:46

Gefeliciteerd bij deze Macboy.................................... :lol:


Welke kleur/uitvoering gaat het worden :?:

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 26 nov 2007, 21:48


Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 nov 2007, 21:48

Die lange gearing is waarschijnlijk expres, bij een turbomotor met veel middenkoppel heeft het niet veel nut om hem kort te zetten. Hoe hoger je in de toeren komt des te minder koppel je hebt.

Daarom loopt een hoogtoerige atmo ook zo hard op top vergeleken met de meeste turbo wagens.

Power als je de bocht uit komt is in de lage toeren waarschijnlijk toch wel voldoende aanwezig :)

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11644
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 26 nov 2007, 22:03

Bert ///M3 schreef:
Power als je de bocht uit komt is in de lage toeren waarschijnlijk toch wel voldoende aanwezig :)
In ieder geval net voldoende om een vol accelererende 130i voor te blijven :)

Electronische differentieel was in ieder geval een positieve verrassing. Systeem werkt gewoon erg goed.

Ach, een filmpje zegt in dit geval meer dan 1000 woorden. Kijk en huiver:

http://www.youtube.com/watch?v=LFCB2GvKrVc

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5120
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 26 nov 2007, 22:04

Hielke schreef:
Bert ///M3 schreef:
Power als je de bocht uit komt is in de lage toeren waarschijnlijk toch wel voldoende aanwezig :)
In ieder geval net voldoende om een vol accelererende 130i voor te blijven :)

Electronische differentieel was in ieder geval een positieve verrassing. Systeem werkt gewoon erg goed.

Ach, een filmpje zegt in dit geval meer dan 1000 woorden. Kijk en huiver:

http://www.youtube.com/watch?v=LFCB2GvKrVc
Whaha te vet, zag er goed uit! :lol:

m@rco
Berichten: 710
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:18
Locatie: O'haske

Bericht door m@rco » 26 nov 2007, 22:05

WAt ik je net ook al via msn vertelde.. Gewoon lekker dwars over die Hollandse wegen.. Uitstoot 2 the max :P
Ziet er weeer goed uit.. Drift is weer helemaal top he

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27100
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 nov 2007, 22:05

Hielke schreef:
Bert ///M3 schreef:
Power als je de bocht uit komt is in de lage toeren waarschijnlijk toch wel voldoende aanwezig :)
In ieder geval net voldoende om een vol accelererende 130i voor te blijven :)

Electronische differentieel was in ieder geval een positieve verrassing. Systeem werkt gewoon erg goed.

Ach, een filmpje zegt in dit geval meer dan 1000 woorden. Kijk en huiver:

http://www.youtube.com/watch?v=LFCB2GvKrVc

Ja die gaat lekker................................als je daar van houdt tenminste............................

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 26 nov 2007, 22:10

Lekker filmpie :D

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55765
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 26 nov 2007, 22:11

romo schreef:
Hielke schreef:
Bert ///M3 schreef:
Power als je de bocht uit komt is in de lage toeren waarschijnlijk toch wel voldoende aanwezig :)
In ieder geval net voldoende om een vol accelererende 130i voor te blijven :)

Electronische differentieel was in ieder geval een positieve verrassing. Systeem werkt gewoon erg goed.

Ach, een filmpje zegt in dit geval meer dan 1000 woorden. Kijk en huiver:

http://www.youtube.com/watch?v=LFCB2GvKrVc

Ja die gaat lekker................................als je daar van houdt tenminste............................
Nee we houden hier van figuurzagen en zakkrabben Romo :roll: :lol:

Marcelvv
Berichten: 594
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Marcelvv » 26 nov 2007, 22:13

:lol:

gaat wel lekker.


Gaat driften net zo makkelijk als bij een E46 M3?
Of toch wat lastiger?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27100
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 nov 2007, 22:13

Ik ga liever strak door de bocht dan driftend.................................ieder zijn/haar ding.................................. :lol:



Kort door de bocht hoor Robin............................ :wink:

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55765
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 26 nov 2007, 22:18

Marcelvv schreef::lol:

gaat wel lekker.


Gaat driften net zo makkelijk als bij een E46 M3?
Of toch wat lastiger?
iets lastiger door het toch 'afremmen van 1 wiel min of meer', dat voelde ik een paar keer, maar door de power icm vochtig wegdek voelde het 'natuurlijk' aan, maar net niet de 130i of de E46 M3, maar komt in de buurt.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 26 nov 2007, 22:21

Mis het voice over van robin!!

Michel

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 26 nov 2007, 22:27

gaat lekker zo! 8)

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 26 nov 2007, 22:35

Dat filmpje is natuurlijk gewoon helemaal DE TOP!!!!

Wat een gave kleur ook voor een 135 zeg. Ik ga volgende week zeker even kijken. Lijkt me een fantastische auto!!!

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 26 nov 2007, 22:49

Macboy schreef:Heren. Ik ben op zich sprakeloos. Die auto ziet er onwijs mooi uit in het echt vind ik. En die motor .... ongelooflijk wat een power.

Maar zoals Hielke terecht zegt, de auto heeft een erg lange gearing, zo lang zelfs dat

* SPOILERS *

de 130i in zijn IV vanaf 100 sneller lijkt te zijn tot 160. Het verschil tussen de 130i en de 135i is op zich te verwaarlozen. In de praktijk zal je niet veel sneller zijn.

Ergo, de 135i lijkt zijn meerprijs niet waard te zijn t.o.v. de 130i. Maar ik denk dat dit meer zegt over de kwaliteiten van de 130i dan de negatieve kant van de 135i.

Motorisch is het een pareltje, heb er geen andere woorden voor. Algehele feeling is geweldig en de auto is gewoon DRIFTBAAR !

Binnenkort onwijs leuke filmpjes online hierover :)

Heb een geweldige middag gehad !

Iedereen die een 135i coupe mag rijden mag zich bevoorrecht noemen ! POWERRRRRRRRRRRRRR
Ha, even wat feiten ipv. 'gevoel': in de praktijk is de 135i bijv. 5 seconden eerder op de 200 (130i rondom 25 sec, een 135i rondom de 20 sec), dat is een enorm gat. Mijn Mini works Dahler (230 pk) zit op 25 seconden op de 200. Heb ooit een 130i gereden, en die was langzamer dan mijn Mini (gewoon gemeten met een klok erbij) op de tussensprints; mijn Mini is vergelijkbaar snel met een Opel OPC 240pk, het karakter komt heel sterk overeen. (Mijn Mini bulkt ook, evenals de opel OPC, van torquesteer, stuur 'zwalkt' van links naar rechts bij volgas in 1 en 2, bij 3 is dat nagenoeg weg. BMW 135i, geen torque steer! Dus de BMW voelt veel gecultiveerder en men kan dat interpreteren als langzamer.

De 135i, ook gewoon gemeten met klok, was voortdurend seconden sneller dan mijn Mini, echt seconden! Plankgas vanuit 6, is absoluut een domein alleen voor de 135i, dat scheelt werkelijk seconden (!) in een sprintje naar bijv. 140. Ik begrijp niet dan men zegt dat een 130i eigenlijk gelijk is aan 135i, misschien een fractie sneller. Zet je stopwatch er maar eens naast. Op gevoel meet je niets.

Ik zal eens wat lijstjes hier posten, even opzoeken.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55765
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 26 nov 2007, 22:55

Ferdinand ik geef je als 335i rijder gelijk, maar Hylke en Dre zullen daar geen geintjes over maken. Ze reden achter elkaar aan.Ik reed kortgeleden in Dré's 130i en vond 'm toch niet zo snel als de 335i, vooral 120/220. Maar in het korte gebied 70-130/140 ofzo met de net ingereden 135i tov de doorgewinterde 130i is de 130i net zo snel hoor blijkt.

Was qua uitlaatsound tevreden over de 135i, maar hij is egnie sneller of accellererend/duw in rug krachtiger dan mijn 335i, misschien nog wel trager en moet ie loskomen(amper 2k erop)

Andre
Berichten: 11422
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 26 nov 2007, 23:00

Net met rico getest met de M3.

M3 is in 3 iets sneller maar kan bij de achterbumper blijven. In 4 loopt ie iets weg. Maar in 5 verlies ik meest.

Starten we bij 80km in 5 dan loop ik eerst weg. Zodra de m3 in het vanos gebied komt komt ie terug en voorbij.

Met kortere eind overbrenging en of chip in de 135i krijgt ie het moeilijk.

Standard standard red een 135i of 335i het niet tegen een e46 m3

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 26 nov 2007, 23:04

Gezien het niet al te grote verschil in gewicht met de 335i kun je bij hoogtoerige sprintjes geen grote verschillen in prestaties verwachten.

Dat de gearing wat langer is, is op zich logisch omdat de 135i zijn maximum vermogen bij een lager toerental haalt dan de 135i. Je mag aannemen dat de 135i desondanks bij normale cruisesnelheden bij een gegeven snelheid beduidend meer vermogen beschikbaar heeft dan de 130i vanwege zijn hogere koppel (+25%, zoveel verschil zal er niet zitten in de eindoverbrenging).

Verder is er natuurlijk het tuningpotentieel dat bij de 135i veel groter is. Het ding maakt nu 306pk maar dat had net zo goed 340 kunnen zijn. De enige reden dat het niet meer is, is omdat het vanuit concurrentieoverwegingen nog niet nodig is.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 26 nov 2007, 23:11

Robin schreef:Ferdinand ik geef je als 335i rijder gelijk, maar Hylke en Dre zullen daar geen geintjes over maken. Ze reden achter elkaar aan.Ik reed kortgeleden in Dré's 130i en vond 'm toch niet zo snel als de 335i, vooral 120/220. Maar in het korte gebied 70-130/140 ofzo met de net ingereden 135i tov de doorgewinterde 130i is de 130i net zo snel hoor blijkt.

Was qua uitlaatsound tevreden over de 135i, maar hij is egnie sneller of accellererend/duw in rug krachtiger dan mijn 335i, misschien nog wel trager en moet ie loskomen(amper 2k erop)
Je zou eens moeten meten. Mijn mini voelt ook veel krachtiger dan de 135i, ik dacht, o dat valt tegen. Als ik gas geef vanaf 100 spuit die Mini er werkelijk er vandoor, gevoelsmatig voelt dat sterker dan een 135i. Totdat ik de stopwatch er eens bij pakte, ooo, dat is toch wel verschil. Hoe kan het dan dat een 130i niet van mijn Mini wegreed, tot aanpakweg 200km/u (we zouden het eens moeten proberen).

Dat de 135i niet sneller is dan een 335i lijkt me logisch, daar zit dezelfde motor in. Die 50 kg maken dan echt niet het verschil, zeker niet bij een nieuwe motor.
Laatst gewijzigd door Sperdy op 26 nov 2007, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55765
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 26 nov 2007, 23:19

Denk dat die 135i ingereden moet worden. Heeft nog te weinig km's. Klonk wel mooi.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 nov 2007, 23:20

Andre, heeft dat drexler diff op jouw 130i een kortere overbrenging als standaard?

Overigens denk ik dat veel mensen een korter diff over schatten. Het enige voordeel heb je dat je bij de start van een sprintje iets weg loopt als je in dezelfde versnelling staat. Maar zo gauw je opschakelen moet doe je dat voordeel teniet omdat die ander dan inloopt en weer bij komt.

Ik reed tegen Erik Kramer zijn M3, ik met 3.62 en hij met 3.23. Zat geen haar tussen. Als hij zelfs een versnelling lager beginnen kan is hij sneller omdat hij met de start wegloopt. Anders ik iets. Daarna gaat het gelijk op, hangt een beetje van de versnelling af omdat de schakelmomenten niet gelijk liggen, maar je raakt elkaar niet kwijt. Dit heeft er mee te maken dat een E36 3.2 motor in het middengebied heel sterk is.

Voor een getunde atmo of racemotor met veel piekvermogen scheelt het omdat je voornamelijk de hogere versnellingen gebruikt en dus beter in toeren blijft, maar het blijft uiteindelijk de poor mans versie van een close ratio bak.

Circuitsituatie is anders omdat je met een korter diff veel flexibeler bent en vaak op de rechte stukken maar een paar versnellingen gebruikt. (bijvoorbeeld je hebt een veel sterkere 3. Dus kom je niet in de situatie dat je bijvoorbeeld in een bocht zoals Audi S naar 2 moet, je hebt veel meer power als je in zijn 3 blijft als een standaard auto. Je valt minder tussen versnellingen in zeg maar.)

Straatauto en korter diff, stelt qua rechtuitsnelheid zowat niks voor, maar maakt de auto wel leuker en levendiger om te rijden :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 26 nov 2007, 23:28

mooi filmpje mannen 8) cool dat zou ik niet zo durven zonder vaak oefenen op zo'n oprit driften, keurig!
Ook blij te horen dat die "sper" toch na behoren werkt, althans heel wat beter dan niks...

verder zijn er al tuningkits op de standaard motor? van 400pk jummie, en dag M3 for shure 8)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast