Smart Roadster
- Stéphane
- Stéphane
-
OnlineFabian
klote van je blok man!!!Stéphane schreef:In het kader van 'het zit weer lekker mee' is mijn AVIC-X1R in mijn Brabus vandaag ook kapot gegaan. Schermpje blijft ongeveer 1,5 cm naar buiten steken. Is inmiddels ook bijna 3 jaar oud en er zit maar 2 jaar garantie op.

En die AVIC's gaan allemaal naar de tering, heb zoveel klanten die er gezeik mee hebben, pffff. Opsturen en reppen duurt ook gewoon 3 weken, frustrerend.
- MartijnGizmo
-
-
- Auto: M3P, 130i
-
-
Vandaag te horen gekregen dat schade-expert de zaak niet direct aan het verkeerd handelen van de uitlijner kan koppelen, maar ook niet aan de impact van de crash. Hun theorie is nu dat ik ergens een kei/steen/kurb/lama/ezel heb geraakt die op 1 of andere wonderlijke manier alleen mijn spoorstang heeft laten breken en verder geen schade heeft aangebracht.Sander Spoolder schreef:hoe staat het ermee eigenlijk ?
Het zal vast komen door sint + kerst, maar ik geloof niet echt in sprookjes.

Dus ga ik morgen onderdelen bestellen en zaterdag met een schadebedrijf even doornemen wat het gaat kosten om hem helemaal te laten fixen.
- Stéphane
Dan ook ik maer evenSander Spoolder schreef:hoe staat het ermee eigenlijk ?

Blijkt dat niet alleen de drijfstang is gebroken, maar ook de zuiger. Welke dan eerst is gebroken weet ik niet, maar er zitten aan beide kanten van het blok gaten. Zuiger is dus twee kanten opgespat. Uiteraard kop en waarschijnlijk de krukas zijn ook overleden.
Mogelijk is de zuiger eerst gegaan, wat dan weer wél een apart verhaal is.
Als mensen hier nog hun technische inzichten over zouden willen laten gaan: graag. Wel graag dan echt technisch onderbouwde verhalen, geen 'ik denk dat het dit is omdat ik het wel eens gehoord of gelezen heb'-discussies. Eventueel vergezocht, maar misschien kan ik er nog wat mee in het kader van het een en ander. Dus ik moet wel een goed verhaal hebben.
Blok is dus echt helemaal naar de kl$te. Wat er verder nog kaduuk is (turbo, intercooler, uitlaat en noem het maar op) moet ik nog afwachten.
Dat er een nieuw blok in moest was trouwens al zeker, dus daar zijn we nu mee bezig om dat te regelen...
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
En toch zeg ik 'denk', omdat zoiets altijd moeilijk met zekerheid te zeggen is, zeker vanaf een afstandje.
Ik denk dat je last hebt gehad van detonatie, dus door de knock is je zuiger gebarsten en ook je drijfstang gebroken.....je wilt niet weten hoe een kracht er achter zoiets kan zitten.
Mooi klote iig., ik hoop dat je voor een redelijke prijs aan je onderdelen kunt komen....sterkte!

Ik denk dat je last hebt gehad van detonatie, dus door de knock is je zuiger gebarsten en ook je drijfstang gebroken.....je wilt niet weten hoe een kracht er achter zoiets kan zitten.

Mooi klote iig., ik hoop dat je voor een redelijke prijs aan je onderdelen kunt komen....sterkte!
- MX5T
Met deze auto heb je je portie tuningsellende wel gehad, de wet van Murphy heb je dus aan den lijve ondervonden.Stéphane schreef:Als mensen hier nog hun technische inzichten over zouden willen laten gaan: graag.
Aangezien ik lees dat de drijfstang gebroken is kan ik ervan uitgaan dat de ïtaliaanse drijfstangbouten nog intakt zijn. Oorzaak- en gevolgbepaling zullen uit de "lezing" van de breukvlakken van de drijfstang en van de eventueel zichtbare beschadigingen van de zuigerbodem vanwege mogelijke detonatie bepaald moeten worden
Voor mij is niet precies duidelijk met welke boost de auto gereden is, ik lees ergens in dit topic dat de druk 1,5 bar is en ga ik ervan uit dat de boost daarom 0,5 bar is wat op zich niet teveel is en met de juiste pompdruk en overige afstellingen geen problemen zou mogen vormen. Wat wel bedenkelijk is dat ik meerdere keren lees dat er nog "gefinetuned"moest worden (wat dat ook precies betekenen mag). Dit betekent dat de motor dus eigenlijk nooit echt 100% afgesteld was. Indien de grove afstelling ten alle tijde kon voorkomen dat er detonatie kon optreden is dat geen probleem maar als dat niet zo was dan zat het overlijdensrisiko al ingebakken. Een getunede motor die ongeveer het dubbele levert van de standaardwaarde zonder optimale afstelling is mi vragen om moeilijkheden. Helaas heb ik inmiddels al aardig wat motoren zien sneuvelen door uiteenlopende oorzaken. Ontoereikende afstelling was daarvan meer dan eens de oorzaak.
In dit geval zou detonatie zeker niet uit te sluiten zijn.
Deze drijfstangbreuk door smeringsproblemen lijkt weinig waarschijnlijk want meestal loopt eerst het drijfstanglager eruit wat zich kenbaar maakt door een luid tikkend geluid. Als je dan doorrijdt dan breekt uiteindelijk ook de drijfstang. (spreekt uit ervaring met een Golf diesel die in Hannover begon te tikken en 100 km verder op de Autobahn de onderdelen op het asfalt spuwde

Door teveel druk op de zuiger kan de drijfstang krom gaan staan of enigszins torderen wat tot gevolg heeft dat de motor moeizamer rond zal gaan, bij doorrijden zal er uiteindelijk ook wel iets breken. Meestal begeven drijfstangen het bij overtoeren omdat dan de stang (en bouten), die bij de opgaande uitlaatslag nauwelijks tegendruk heeft, door de massatraagheid van de zuiger enorm belast wordt op trek.
Helaas mag met deze kleine serie-produkten een materiaalfout ook niet worden uitgesloten en gezien de wet van Murphy ........

Naar ik meende gelezen te hebben had je toch afspraken met de tuner omtrent de houdbaarheid van deze motor met dit tuningsniveau en zou ik hem daarop aanspreken.
Tunen is mooi en is zoals het rijden op de limiet het ultieme wat je kan bereiken maar verhoogt het risiko (meestal on)evenredig

Veel succes met het vervolg
- Stéphane
@Ton: Bedankt voor jouw input. De finetuning zou als het goed is geweest zijn om de laatste puntjes op de i te zetten. Ik heb aan Sander expliciet gevraagd of dit zo wel goed en betrouwbaar zou zijn en hij heeft me dat ook bevestigd. Dit zou dan detonatie als het goed is moeten uitsluiten. Maar dat is achteraf nu lastig te bepalen. Sander heeft destijds meerdere dagen besteed om de mapping in orde te krijgen dus je zou mogen verwachten dat hij dat dan toch dermate heeft gedaan dat het wel te vertrouwen zou moeten zijn.
Omdat de pistonpen los in de motor lag is mij verteld dat de zuiger eerst gegaan is. Maar goed, ik weet het echt niet.
Wat betreft aanspreken van de tuner, daar ben ik mee bezig. Probleem is alleen dat de leverancier van de ge-shotpeende drijfstangen telefonisch niet meer bereikbaar is (Dymotrack in Cruqiuis). 3 telefoonnummers en op geen enkel nummer meer gehoor, dus mogelijk zijn die failliet.
Ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat het qua aansprakelijkheid een lastig verhaal is. Ook omdat de betreffende oorspronkelijke compagnon bij mijn tuner die de boel had aangenomen inmiddels ook daar weg is. Die is nu voor zichzelf begonnen. De eigenaar zelf is er dus in die zin min of meer mee ingetrokken, dus dat is ook al een lastig verhaal.
Omdat de pistonpen los in de motor lag is mij verteld dat de zuiger eerst gegaan is. Maar goed, ik weet het echt niet.
Wat betreft aanspreken van de tuner, daar ben ik mee bezig. Probleem is alleen dat de leverancier van de ge-shotpeende drijfstangen telefonisch niet meer bereikbaar is (Dymotrack in Cruqiuis). 3 telefoonnummers en op geen enkel nummer meer gehoor, dus mogelijk zijn die failliet.
Ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat het qua aansprakelijkheid een lastig verhaal is. Ook omdat de betreffende oorspronkelijke compagnon bij mijn tuner die de boel had aangenomen inmiddels ook daar weg is. Die is nu voor zichzelf begonnen. De eigenaar zelf is er dus in die zin min of meer mee ingetrokken, dus dat is ook al een lastig verhaal.
- MX5T
Hierbij heb ik toch mijn bedenkingen; een ervaren autotechnicus heeft geen dagen nodig om te "mappen" als de juiste componenten juist zijn gemonteerd en moet bij afwijkingen toch via een analyse "oorzaak en gevolg" kunnen achterhalen. Onderzoek van de breukvlakken en de restanten van met name de zuigerbodem moeten toch een indicatie opleveren.Stéphane schreef: Sander heeft destijds meerdere dagen besteed om de mapping in orde te krijgen dus je zou mogen verwachten dat hij dat dan toch dermate heeft gedaan dat het wel te vertrouwen zou moeten zijn
- GTRene
hm..misschien teveel mensen die hem lastig vielen met geen goede kwaliteit onderdelen enzo failliet gegaanStéphane schreef: Wat betreft aanspreken van de tuner, daar ben ik mee bezig. Probleem is alleen dat de leverancier van de ge-shotpeende drijfstangen telefonisch niet meer bereikbaar is (Dymotrack in Cruqiuis). 3 telefoonnummers en op geen enkel nummer meer gehoor, dus mogelijk zijn die failliet.

- Stéphane
Nog bedankt, Teun. Ik zou vandaag gebeld worden over de nieuwe motor, maar dat is er weer niet van gekomen. Misschien morgen dan maar weerTeun van Boeckel schreef:Pfoe... Het zit echt wel mega tegen allemaal... Veel succes met de afhandeling!!

Geluk bij een ongeluk is dat de 2-delige schijven die ik bij Sandtler had gekocht ook niet meer terugkomen. Na discussie tussen Sandtler en de fabrikant, die beweerde dat ze niet fout waren, is besloten om mij het aanschafbedrag terug te geven. Nu zit ik niet specifiek op dat geld te wachten. Maar aangezien ik de schijven waarschijnlijk toch niet meer zou monteren is dit toch de beste oplossing. Op deze manier hoef ik ze dan ook niet meer door te verkopen tegen een lagere prijs.