Smart Roadster

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 20 nov 2007, 17:45

Lees het nu pas, jammer joh, succes met het afhandelen.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 20 nov 2007, 17:58

Christoph schreef:Je wordt trouwens wel goed gevolgd he, op het net, elke stap ;)
:lol:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 20 nov 2007, 19:11

@Rico: Dank je. Is nu nog even afwachten, maar ik heb er zelf wel bepaalde ideeën bij.
Christoph schreef:Je wordt trouwens wel goed gevolgd he, op het net, elke stap ;)
Inderdaad :D Jij zat er ook al bovenop ;) Zijn allemaal afleidingsmanoeuvres :P

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 21 nov 2007, 19:39

In het kader van 'het zit weer lekker mee' is mijn AVIC-X1R in mijn Brabus vandaag ook kapot gegaan. Schermpje blijft ongeveer 1,5 cm naar buiten steken. Is inmiddels ook bijna 3 jaar oud en er zit maar 2 jaar garantie op.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7244
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 21 nov 2007, 19:45

Stéphane schreef:In het kader van 'het zit weer lekker mee' is mijn AVIC-X1R in mijn Brabus vandaag ook kapot gegaan. Schermpje blijft ongeveer 1,5 cm naar buiten steken. Is inmiddels ook bijna 3 jaar oud en er zit maar 2 jaar garantie op.
klote van je blok man!!! :(

En die AVIC's gaan allemaal naar de tering, heb zoveel klanten die er gezeik mee hebben, pffff. Opsturen en reppen duurt ook gewoon 3 weken, frustrerend.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 22 nov 2007, 11:05

Het zit je niet mee Stephane. Wordt je er niet moedeloos van?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 22 nov 2007, 11:51

Op het moment dat je moedeloos wordt ga je er zelf aan onderdoor!

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 22 nov 2007, 15:24

Martijn Koevoets schreef:Op het moment dat je moedeloos wordt ga je er zelf aan onderdoor!
Inderdaad. Moedeloos ben ik nog niet :P

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 22 nov 2007, 15:27

Stéphane schreef:
Martijn Koevoets schreef:Op het moment dat je moedeloos wordt ga je er zelf aan onderdoor!
Inderdaad. Moedeloos ben ik nog niet :P

nog... :wink:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 22 nov 2007, 15:32

Een vriend van me wacht ook al een tijdje op z'n auto, ruim 3 maanden geloof ik. Begint wel sneu te worden...ditjes en datjes, maar geen auto :(

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 22 nov 2007, 15:54

Wat is nou 3 maanden? Ik ben al vanaf begin december bezig met bestellingen en het daadwerkelijke project sukkelt al vanaf 31 maart. Nietszeggend nog vergeleken met het drama genaamd 'Project Stéphane' dus zeg je maat maar dat dit nog maar het begin van het einde is. :lol:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 22 nov 2007, 16:07

Ja, jouw verhaal lees ik ook weleens door en Debielas eens en nooit meer, wat mij betreft. Maargoed, ik hoop voor je dat het opgelost wordt, want leuk is het niet... Maar ik zal het doorgeven hahah

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Bericht door Christoph » 22 nov 2007, 17:07

indobesar schreef:Een vriend van me wacht ook al een tijdje op z'n auto, ruim 3 maanden geloof ik. Begint wel sneu te worden...ditjes en datjes, maar geen auto :(
Ik ben ook al sinds september autoloos, geduld ontwikkelen is ook een gave. :lol:

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 22 nov 2007, 17:12

hoe staat het ermee eigenlijk ?

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Bericht door Christoph » 22 nov 2007, 17:15

Sander Spoolder schreef:hoe staat het ermee eigenlijk ?
Vandaag te horen gekregen dat schade-expert de zaak niet direct aan het verkeerd handelen van de uitlijner kan koppelen, maar ook niet aan de impact van de crash. Hun theorie is nu dat ik ergens een kei/steen/kurb/lama/ezel heb geraakt die op 1 of andere wonderlijke manier alleen mijn spoorstang heeft laten breken en verder geen schade heeft aangebracht.

Het zal vast komen door sint + kerst, maar ik geloof niet echt in sprookjes. :roll:

Dus ga ik morgen onderdelen bestellen en zaterdag met een schadebedrijf even doornemen wat het gaat kosten om hem helemaal te laten fixen.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 22 nov 2007, 22:35

Sander Spoolder schreef:hoe staat het ermee eigenlijk ?
Dan ook ik maer even ;) Vandaag is mijn auto opgehaald. Bij mijn tuner/smart-specialist hebben ze de boel uit elkaar gehaald.

Blijkt dat niet alleen de drijfstang is gebroken, maar ook de zuiger. Welke dan eerst is gebroken weet ik niet, maar er zitten aan beide kanten van het blok gaten. Zuiger is dus twee kanten opgespat. Uiteraard kop en waarschijnlijk de krukas zijn ook overleden.

Mogelijk is de zuiger eerst gegaan, wat dan weer wél een apart verhaal is.
Als mensen hier nog hun technische inzichten over zouden willen laten gaan: graag. Wel graag dan echt technisch onderbouwde verhalen, geen 'ik denk dat het dit is omdat ik het wel eens gehoord of gelezen heb'-discussies. Eventueel vergezocht, maar misschien kan ik er nog wat mee in het kader van het een en ander. Dus ik moet wel een goed verhaal hebben.

Blok is dus echt helemaal naar de kl$te. Wat er verder nog kaduuk is (turbo, intercooler, uitlaat en noem het maar op) moet ik nog afwachten.

Dat er een nieuw blok in moest was trouwens al zeker, dus daar zijn we nu mee bezig om dat te regelen...

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6788
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 22 nov 2007, 23:22

En toch zeg ik 'denk', omdat zoiets altijd moeilijk met zekerheid te zeggen is, zeker vanaf een afstandje. :wink:

Ik denk dat je last hebt gehad van detonatie, dus door de knock is je zuiger gebarsten en ook je drijfstang gebroken.....je wilt niet weten hoe een kracht er achter zoiets kan zitten. :?

Mooi klote iig., ik hoop dat je voor een redelijke prijs aan je onderdelen kunt komen....sterkte!

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 22 nov 2007, 23:32

@Opa: Ja, OK. Is inderdaad lastig van afstand te beoordelen. Maar dan is het eigenlijk zo dat je toch me je eigen kennis/ervaring input kunt leveren en daar ben ik toch blij mee ;)

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 23 nov 2007, 01:45

Stéphane schreef:Als mensen hier nog hun technische inzichten over zouden willen laten gaan: graag.
Met deze auto heb je je portie tuningsellende wel gehad, de wet van Murphy heb je dus aan den lijve ondervonden.
Aangezien ik lees dat de drijfstang gebroken is kan ik ervan uitgaan dat de ïtaliaanse drijfstangbouten nog intakt zijn. Oorzaak- en gevolgbepaling zullen uit de "lezing" van de breukvlakken van de drijfstang en van de eventueel zichtbare beschadigingen van de zuigerbodem vanwege mogelijke detonatie bepaald moeten worden
Voor mij is niet precies duidelijk met welke boost de auto gereden is, ik lees ergens in dit topic dat de druk 1,5 bar is en ga ik ervan uit dat de boost daarom 0,5 bar is wat op zich niet teveel is en met de juiste pompdruk en overige afstellingen geen problemen zou mogen vormen. Wat wel bedenkelijk is dat ik meerdere keren lees dat er nog "gefinetuned"moest worden (wat dat ook precies betekenen mag). Dit betekent dat de motor dus eigenlijk nooit echt 100% afgesteld was. Indien de grove afstelling ten alle tijde kon voorkomen dat er detonatie kon optreden is dat geen probleem maar als dat niet zo was dan zat het overlijdensrisiko al ingebakken. Een getunede motor die ongeveer het dubbele levert van de standaardwaarde zonder optimale afstelling is mi vragen om moeilijkheden. Helaas heb ik inmiddels al aardig wat motoren zien sneuvelen door uiteenlopende oorzaken. Ontoereikende afstelling was daarvan meer dan eens de oorzaak.
In dit geval zou detonatie zeker niet uit te sluiten zijn.
Deze drijfstangbreuk door smeringsproblemen lijkt weinig waarschijnlijk want meestal loopt eerst het drijfstanglager eruit wat zich kenbaar maakt door een luid tikkend geluid. Als je dan doorrijdt dan breekt uiteindelijk ook de drijfstang. (spreekt uit ervaring met een Golf diesel die in Hannover begon te tikken en 100 km verder op de Autobahn de onderdelen op het asfalt spuwde :? ), maar ik neem aan dat bij jou als autoliefhebber dit niet het geval geweest is.
Door teveel druk op de zuiger kan de drijfstang krom gaan staan of enigszins torderen wat tot gevolg heeft dat de motor moeizamer rond zal gaan, bij doorrijden zal er uiteindelijk ook wel iets breken. Meestal begeven drijfstangen het bij overtoeren omdat dan de stang (en bouten), die bij de opgaande uitlaatslag nauwelijks tegendruk heeft, door de massatraagheid van de zuiger enorm belast wordt op trek.
Helaas mag met deze kleine serie-produkten een materiaalfout ook niet worden uitgesloten en gezien de wet van Murphy ........ :?:
Naar ik meende gelezen te hebben had je toch afspraken met de tuner omtrent de houdbaarheid van deze motor met dit tuningsniveau en zou ik hem daarop aanspreken.
Tunen is mooi en is zoals het rijden op de limiet het ultieme wat je kan bereiken maar verhoogt het risiko (meestal on)evenredig :P
Veel succes met het vervolg

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 23 nov 2007, 22:53

@Ton: Bedankt voor jouw input. De finetuning zou als het goed is geweest zijn om de laatste puntjes op de i te zetten. Ik heb aan Sander expliciet gevraagd of dit zo wel goed en betrouwbaar zou zijn en hij heeft me dat ook bevestigd. Dit zou dan detonatie als het goed is moeten uitsluiten. Maar dat is achteraf nu lastig te bepalen. Sander heeft destijds meerdere dagen besteed om de mapping in orde te krijgen dus je zou mogen verwachten dat hij dat dan toch dermate heeft gedaan dat het wel te vertrouwen zou moeten zijn.

Omdat de pistonpen los in de motor lag is mij verteld dat de zuiger eerst gegaan is. Maar goed, ik weet het echt niet.

Wat betreft aanspreken van de tuner, daar ben ik mee bezig. Probleem is alleen dat de leverancier van de ge-shotpeende drijfstangen telefonisch niet meer bereikbaar is (Dymotrack in Cruqiuis). 3 telefoonnummers en op geen enkel nummer meer gehoor, dus mogelijk zijn die failliet.

Ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat het qua aansprakelijkheid een lastig verhaal is. Ook omdat de betreffende oorspronkelijke compagnon bij mijn tuner die de boel had aangenomen inmiddels ook daar weg is. Die is nu voor zichzelf begonnen. De eigenaar zelf is er dus in die zin min of meer mee ingetrokken, dus dat is ook al een lastig verhaal.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 24 nov 2007, 00:01

Stéphane schreef: Sander heeft destijds meerdere dagen besteed om de mapping in orde te krijgen dus je zou mogen verwachten dat hij dat dan toch dermate heeft gedaan dat het wel te vertrouwen zou moeten zijn
Hierbij heb ik toch mijn bedenkingen; een ervaren autotechnicus heeft geen dagen nodig om te "mappen" als de juiste componenten juist zijn gemonteerd en moet bij afwijkingen toch via een analyse "oorzaak en gevolg" kunnen achterhalen. Onderzoek van de breukvlakken en de restanten van met name de zuigerbodem moeten toch een indicatie opleveren.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 24 nov 2007, 00:55

Stéphane schreef: Wat betreft aanspreken van de tuner, daar ben ik mee bezig. Probleem is alleen dat de leverancier van de ge-shotpeende drijfstangen telefonisch niet meer bereikbaar is (Dymotrack in Cruqiuis). 3 telefoonnummers en op geen enkel nummer meer gehoor, dus mogelijk zijn die failliet.
hm..misschien teveel mensen die hem lastig vielen met geen goede kwaliteit onderdelen enzo failliet gegaan :roll: der kan natuurlijk een keer een slechte kwaliteit bij zitten...shit happens, sterkte in elk geval!

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 24 nov 2007, 12:53

@Ton: Ik snap wat je bedoelt en het wordt ook allemaal wel onderzocht. Maar ook dan is er gewoon niets te halen. Moet er toch zelf voor opdraaien.

@Rene: Bedankt. Zal het nodig hebben :P

Gebruikersavatar
Teunis
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 nov 2007, 16:32
Locatie: Nijmegen/Boxtel

Bericht door Teunis » 26 nov 2007, 14:34

Pfoe... Het zit echt wel mega tegen allemaal... Veel succes met de afhandeling!!

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 28 nov 2007, 23:05

Teun van Boeckel schreef:Pfoe... Het zit echt wel mega tegen allemaal... Veel succes met de afhandeling!!
Nog bedankt, Teun. Ik zou vandaag gebeld worden over de nieuwe motor, maar dat is er weer niet van gekomen. Misschien morgen dan maar weer :P

Geluk bij een ongeluk is dat de 2-delige schijven die ik bij Sandtler had gekocht ook niet meer terugkomen. Na discussie tussen Sandtler en de fabrikant, die beweerde dat ze niet fout waren, is besloten om mij het aanschafbedrag terug te geven. Nu zit ik niet specifiek op dat geld te wachten. Maar aangezien ik de schijven waarschijnlijk toch niet meer zou monteren is dit toch de beste oplossing. Op deze manier hoef ik ze dan ook niet meer door te verkopen tegen een lagere prijs.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Eric Z, Kasteel, Sidney, StefanW, Ti-Tourist (Erik) en 8 gasten