Smart Roadster

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Smart Roadster

Bericht door Stéphane » 18 feb 2006, 19:58

Deze auto is al in andere topics ter sprake gekomen, dus nu maar even een apart topic er over geopend. Momenteel heb ik dus de auto's die je hier naast ziet. Een smart Brabus roadster, Audi Coupe GT en deze. Deze auto is bedoeld als auto om privé kms mee te maken en er zo nu en dan eens mee rond te rijden op de Ring of trackdays. Interieur blijft er gewoon in en een rolkooi komt er ook niet in. Vorige week zondag al lol ermee gehad op Zandvoort. Ondanks het lage vermogen nog genoeg rij-plezier.

De auto in kwestie is een smart roadster 45Kw oftewel 61pk, komend uit een 700cc drie cilinder motortje. Dit alles op een totaal gewicht van slechts 790kg. In deze auto ziet aan accessoires precies wat ik wil: helemaal niets. Een standaard radio, klasse 3 alarm en geen electrisch dak en stuurbekrachtiging. Maar de motor is voor alle uitvoeringen van de roadster in de basis hetzelfde, dat is dus wel zo handig. Het is alleen wel zo dat er nog wel wat belangrijke mechanische verschillen zijn tussen de verschillende uitvoeringen, dus helemaal plug-and-play is het helaas nu ook weer niet.

Op dit moment staat de auto er zo bij:
[img:500:333]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/kymo1.jpg[/img]

Dit zijn de Brabus wielen van mijn andere roadster, omdat de andere wielen momenteel bij Stefan R (van de Speedster) gespoten worden. Brabus zelf staat nu op (lichtmetalen :wink:) winterwielen. Met een beetje geluk zijn die komende week klaar (hoop ik tenminste :)) Dan moet de de auto er zo uit gaan zien:
[img:500:222]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/low2s.jpg[/img]

Om dat te realiseren ligt momenteel ook een Bilstein PSS B14 klaar:
[img:500:333]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/Bilstein.jpg[/img]

De afspraak staat voor 18 maart om dit te gaan monteren. Typisch genoeg moeten er volgens Bilstein ook spacers op, dus die worden op dit moment ook gemaakt. Dat worden dan 10mm-spacers rondom, dus een iets bredere footprint.

Die dag wordt ook de xenon er op gezet en ook nog wat andere dingen. Ik heb er nu Ferodo DS2500 blokken onder en ook nog een aanvraag voor Carbone Lorraine blokken bij de Nederlandse Mov'it importeur uitstaan. Stalen remleidingen en/of andere schijven komen er misschien ook nog op, maar mijn ervaring tot nog toe met de Brabus is dat dat niet echt nodig is.

18 maart komen er onder andere ook de roestvrij-stalen intercoolerbuizen, die heb ik gisteren besteld en volgens de verkopende partij zijn die komende weekend hier binnen:
[img:250:167]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane ... _pipes.jpg[/img]

Bij dezelfde leverancier komt ook de 'stealth' Janspeed uitlaat vandaan. Deze uitlaat zie je niet, omdat hij gewoon achter het achterscherm verborgen zit. Maar hij levert wel wat op aan de uitstroom van de uitlaatgassen. En dat is waar het om gaat. Als de auto er mooi uitziet is dat mooi meegenomen, maar hoofdzaak is dat het wat oplevert in de zin van verbetering op het gebied van onderstel, remmen en/of vermogen.

Vandaag ook gesproken met wat mensen in Engeland die met een aantal ingrepen tot zo'n 110-115pk aan betrouwbare pk's aan de wielen kunnen komen. Ik ga dit niet in Engeland regelen, want mijn roadster is in de goede handen van http://www.smart-service.nl Zij zijn ook de 'preferred supplier' voor smart-motoren van Smart NL zelf en weten dus ook wel waar het over gaat. Eigenlijk ben ik nu al verder dan ik eerst van plan was, omdat ik eigenlijk eerst de Audi wilde verkopen voordat ik met deze aan de slag ging. Als die dus weg is wil ik met de verdere dingen aan de slag gaan. Denk dan aan zaken als andere turbo, intercooler, oliekoeler, nokkenas, krukas, zuigers, drijfstangen en wat verder nodig mocht zijn. Zoals gezegd ga ik hier pas aan beginnen als de Audi weg is.

That's it for now :)
Laatst gewijzigd door Stéphane op 22 feb 2008, 01:17, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40200
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 18 feb 2006, 20:14

Nette auto, leuke review..... 3 auto's... wat een luxe zeg.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 18 feb 2006, 23:58

Klinkt goed !

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 19 feb 2006, 16:50

110 wpk op dat gewicht is niet verkeerd. Alleen jammer dat je een verkeerde datum hebt geprikt, 18 maart kan je ook naar Spa.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 19 feb 2006, 17:28

Elmar schreef:Alleen jammer dat je een verkeerde datum hebt geprikt, 18 maart kan je ook naar Spa.
Inderdaad, ik zie het net in het topic wat ik notabene zelf heb geopend :roll:

Dan gaan we de volgende keer maar naar Spa. Ik heb deze afspraak al 3x moeten verzetten, dus nu moet het ook echt gaan gebeuren.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 22 feb 2006, 14:42


Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 24 feb 2006, 22:18

@Michel: Had ik al iets over gelezen inderdaad.

De spullen beginnen zo langzamerhand allemaal binnen te komen. De intercooler-pipes zijn ook al binnen:
[img:500:291]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/bdcspul.jpg[/img]

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 24 feb 2006, 22:26

Jij hebt toch een chargecooler, of heb ik het mis?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 24 feb 2006, 22:40

Ziet er cool uit, Stéphane!

Kun je hem niet helemaal matzwart laten spuiten? Ben je met een beetje mazzel ook nog eens onzichtbaar voor radar. :lol:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 24 feb 2006, 23:21

Tom Haex schreef:Jij hebt toch een chargecooler, of heb ik het mis?
@Tom: De Brabus heeft een chargecooler, deze niet.

@Peter: Ik rijd gewoon onder de radar door 8)

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 25 feb 2006, 11:29


Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 25 feb 2006, 11:50

Dit wordt cq ís een heel gaaf karretje zo in all-black :D

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40200
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 feb 2006, 11:52

Wordt zeker een gaaf ding met deze aanpassingen!

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 25 feb 2006, 13:25

Stefan R schreef:Mis je nog iets Stéphane? :mrgreen:
Glorie :D Dat ziet er super uit, Stefan! Ik zal contact met je opnemen over het ophalen.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 25 feb 2006, 13:42

Mooi, is allemaal weer geregeld. Wielen volgende week ophalen, 18e spullen laten monteren. De 25e bij Deep uit laten lijnen, die grappig genoeg dat werk op dagelijkse basis doet voor Smart Den Haag - dat zit dus ook wel goed :D

Gebruikersavatar
6-bakkie
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:35
Locatie: Haarlem

Bericht door 6-bakkie » 25 feb 2006, 18:56

Bijzondere auto stephane en zo te lezen ben je weer een hoop van plan!

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 27 feb 2006, 23:18

Uhm...dit is wel grappig allemaal, maar ik lees net dat er een roadster in Veldhoven klaar is met een GSX-R motor. Hij doet 0-100 in 3,9sec. Dat is pas heftig :shock:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 28 feb 2006, 09:33

Kijk, dat zijn de projecten!

De kracht van de Smart Roadster zit hem in het feit dat ie erg zuinig is, maar dankzij dit soort projecten wordt het bijna een supercar. Gaaf.
Foto's, site, info???

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 28 feb 2006, 09:39

Dennis Cavallino schreef:Kijk, dat zijn de projecten!

De kracht van de Smart Roadster zit hem in het feit dat ie erg zuinig is, maar dankzij dit soort projecten wordt het bijna een supercar. Gaaf.
Foto's, site, info???
idd afkomen met die informatie!!

Michel

Gebruikersavatar
RudolfNW
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:10
Locatie: Heerenveen

Bericht door RudolfNW » 28 feb 2006, 12:06

klinkt goed allemaal.

als je naar de 100 pk gaat op zo'n gewicht gaat het best rap lijkt me.

jan speed uitlaat is een goede keuze, wij hebben er ook 1 gehad op de lotus. klinkt heerlijk :D

ben benieuwd hoeveel winst je behaald met die uitlaat? of zit je nu nog op 60 pk?

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 02 mar 2006, 22:58

@Michel: Workin on it :)

@Rudolf: Nu op dit moment nog 60pk, maar over 1,5 week niet meer ;) Uitlaat is ook afhankelijk van de turbo die ik er op zet, omdat die rechtstreeks op de turbo aangesloten zit. Waarschijnlijk wacht ik eerst tot ik een andere turbo heb voordat ik een andere uitlaat er op zet.

Trouwens vandaag nog een set van 2 ITG Profilter luchtfilters besteld voor zowel de Brabus als deze roadster: http://www.itgairfilters.com/content.as ... =profilter

Hier trouwens beelden van vandaag buiten spelen met de roadster in de sneeuw. Ik had meer willen doen, maar geen zin om de Brabus velgen op een stoeprand te knallen :roll:

http://www.8200rpm.com/stuffvids/Snow1.wmv

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Bericht door Nero_Serpente » 03 mar 2006, 00:37

Erg gaaf project Stephane! :D

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 04 mar 2006, 22:19

Vandaag zijn de ITG filters binnen gekomen. Op deze heb ik het al gemonteerd. Je merkt er niet zo veel van, maar dat wist ik van te voren al. Een heel klein beetje verschil in het aanzuiggeluid.

Ik vind het echt leuk om allerlei dingen van te voren uit te zoeken. Daarnet even met Dick aan de telefoon gezeten en hierover gesproken. Een originele 60Kw turbo staat in de UK voor zo'n 550 UKP te koop, terwijl een GT12 van Garrett voor US$ 495 wordt verkocht. En die zijn mogelijk ook nog beter, maar daarover moet ik me nog laten informeren.

Wel leuk dus allemaal :)

[img:450:450]http://www.atpturbo.com/Merchant2/graph ... _450-1.jpg[/img]

Dit is dus allemaal nog 'in onderzoek', zoals duidelijk mag zijn.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 04 mar 2006, 22:25

Zou voor die Garret gaan.

Weet jij al wat meer van project Kimber?

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 04 mar 2006, 22:39

Dennis Cavallino schreef:Zou voor die Garret gaan.

Weet jij al wat meer van project Kimber?
Origineel is ook een Garrett, specifiek voor de smart. Is niet zo simpel, want je zit met motormanagement wat nogal een complexe materie schijnt te zijn. Weet het zelf ook niet, dus daarover wil ik eerst meer informatie voordat ik wat ga doen.

Over Kimber weet ik dat er iets getekend is en dat ze de productie-apparatuur over mogen nemen om de roadster onder licentie te mogen produceren onder eigen naam. Wachten we gewoon even af. Ze zouden ook MG Rover gaan doen en daar is ook weinig van terecht gekomen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Thomas H en 11 gasten