Deze keer is het geen overpriced ///Marketing wannabe porsche (M3) of olieslurpende V8 met vrachtwagenkoppel(M5). Nee, deze keer gaan we terug naar de roots... Terug naar waar het hele verhaal in 2004 voor ons begon... The almighty e34 525i

De e34 microbe is sinds project e34 part I (nicknamed: Dickie) nooit meer weggeweest, en zelfs nu ik een e46 M3 heb en Bjorn een prachtige e39 M5 blijven mooie e34's onze hoofden draaien en duiken de straffe verhalen van de goeie ouwe tijd weer op.
We zijn erachter gekomen dat die shiny nieuwe krachtpatsers de bullet proof build quality en ijzersterk karakter van die oude wrakken toch niet kunnen evenaren.
Het is zoals je eerste echte lief, als je ze 5 jaar na datum terug moddervet tegenkomt, en zelf met een lekker ding gaat, zal je ze toch 3x met een tikkeltje weemoed nakijken...
Het e34 verhaal gaat na de 525i, 2x M5 3.6 en M5 3.8 terug een vervolg krijgen.
Zaterdag zijn we bij een vriend die een BMW geörienteerd afbraakbedrijf runt wezen koekeloeren en daar tot een concensus gekomen en een package gekocht:
- '89 e34 525i M20B25
- 2.7 eta onderblok
- 524td krukas
- 524td uitlaatspruitstuk
- rara?

De BMW insiders onder ons zullen waarschijnlijk al lucht krijgen van wat er met deze auto gaat gebeuren.
Het is altijd al een donkere gedachte, een fetishisme geweest... Ooit moesten we toch een FI'ed BMW op poten zetten met indrukwekkende cijfers en acceptabele duurzaamheid terwijl we het uitzicht (op een dikke 3" uitlaatbuis na) volledig stock en undercover laten.
De focus van dit project is in 1ste instatie Low budget en efficiëntie. Op bepaalde onderdelen na moet het zo goedkoop mogelijk zijn en blijven. Hoe het in de toekomst gaat evolueren is nog niet duidelijk, natuurlijk wordt het een tracktool, maar hoever we daar in willen gaan is nog niet duidelijk.
Dat er evenwaardige remmen en een goed onderstel gaat komen is vanzelfsprekend, maar daar kan je in ook trappen denken. Mov'it setje is leuk en fijn, maar daar gaat je low budget gedachte.
e38 740d remmenset oid maakt het budgetair weer interessanter.
Volgend criterium is dat de auto (met kleine aanpassingen) zo door de Belgische k(e)u(T)ring gaat geraken, pretty challenging huh

Voor de rest gaat de BMW de standaardprocedure voor circuitauto's doorstaan, zoals strippen en zoveel mogelijk oplossingen zoeken om de stijfheid van het koetswerk te verbeteren en gewicht te verminderen tot een absoluut minimum.
De reden waarom ik dit topic open is bij wijze van informatie sharing en vooral ook bron voor ons. Hier op D-F zitten heren met veel ervaring ivm prepareren van circuithokken en oppeppen van motoren. Daarom zou ik ook heel graag jullie mening en suggesties hebben met betrekking tot dit project!!!
Medio december gaan we de auto + stukken halen en beginnen met het reviseren + assembleren van de motor en het strippen van de carosserie. Als de auto er is zullen we foto's maken en de laatste stand van zaken delen.
We hebben er alvast erg veel zin in!!!
Dennis & Bjorn