Project E34 Part II

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Downforce Dennis

Project E34 Part II

Bericht door Downforce Dennis » 12 nov 2007, 14:45

De Zolderse D-F delegatie heeft weer gekke ideeën gekregen en zal in de volgende weken tot actie overgaan.
Deze keer is het geen overpriced ///Marketing wannabe porsche (M3) of olieslurpende V8 met vrachtwagenkoppel(M5). Nee, deze keer gaan we terug naar de roots... Terug naar waar het hele verhaal in 2004 voor ons begon... The almighty e34 525i :lol:

De e34 microbe is sinds project e34 part I (nicknamed: Dickie) nooit meer weggeweest, en zelfs nu ik een e46 M3 heb en Bjorn een prachtige e39 M5 blijven mooie e34's onze hoofden draaien en duiken de straffe verhalen van de goeie ouwe tijd weer op.
We zijn erachter gekomen dat die shiny nieuwe krachtpatsers de bullet proof build quality en ijzersterk karakter van die oude wrakken toch niet kunnen evenaren.
Het is zoals je eerste echte lief, als je ze 5 jaar na datum terug moddervet tegenkomt, en zelf met een lekker ding gaat, zal je ze toch 3x met een tikkeltje weemoed nakijken...
Het e34 verhaal gaat na de 525i, 2x M5 3.6 en M5 3.8 terug een vervolg krijgen.
Zaterdag zijn we bij een vriend die een BMW geörienteerd afbraakbedrijf runt wezen koekeloeren en daar tot een concensus gekomen en een package gekocht:

- '89 e34 525i M20B25
- 2.7 eta onderblok
- 524td krukas
- 524td uitlaatspruitstuk
- rara? :wink:

De BMW insiders onder ons zullen waarschijnlijk al lucht krijgen van wat er met deze auto gaat gebeuren.
Het is altijd al een donkere gedachte, een fetishisme geweest... Ooit moesten we toch een FI'ed BMW op poten zetten met indrukwekkende cijfers en acceptabele duurzaamheid terwijl we het uitzicht (op een dikke 3" uitlaatbuis na) volledig stock en undercover laten.
De focus van dit project is in 1ste instatie Low budget en efficiëntie. Op bepaalde onderdelen na moet het zo goedkoop mogelijk zijn en blijven. Hoe het in de toekomst gaat evolueren is nog niet duidelijk, natuurlijk wordt het een tracktool, maar hoever we daar in willen gaan is nog niet duidelijk.
Dat er evenwaardige remmen en een goed onderstel gaat komen is vanzelfsprekend, maar daar kan je in ook trappen denken. Mov'it setje is leuk en fijn, maar daar gaat je low budget gedachte.
e38 740d remmenset oid maakt het budgetair weer interessanter.
Volgend criterium is dat de auto (met kleine aanpassingen) zo door de Belgische k(e)u(T)ring gaat geraken, pretty challenging huh :wink:
Voor de rest gaat de BMW de standaardprocedure voor circuitauto's doorstaan, zoals strippen en zoveel mogelijk oplossingen zoeken om de stijfheid van het koetswerk te verbeteren en gewicht te verminderen tot een absoluut minimum.

De reden waarom ik dit topic open is bij wijze van informatie sharing en vooral ook bron voor ons. Hier op D-F zitten heren met veel ervaring ivm prepareren van circuithokken en oppeppen van motoren. Daarom zou ik ook heel graag jullie mening en suggesties hebben met betrekking tot dit project!!!

Medio december gaan we de auto + stukken halen en beginnen met het reviseren + assembleren van de motor en het strippen van de carosserie. Als de auto er is zullen we foto's maken en de laatste stand van zaken delen.

We hebben er alvast erg veel zin in!!!

Dennis & Bjorn

allen

Bericht door allen » 12 nov 2007, 14:50

Laat ik beginnen met de de woorden: Succes en vooral veel plezier. Dit moet een leuk project worden. 8)

Tomaz

Bericht door Tomaz » 12 nov 2007, 14:52

Ik kan alleen een applausje doen nu. Succes met jullie nieuwe project heren.

Gaat ie Dickie-Dik heten?

Tom V

Bericht door Tom V » 12 nov 2007, 14:58

Klinkt leuk :) wordt het een 2.8 turbo o.i.d.?

Succes met project!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 nov 2007, 15:32

Gaaf!! E34's zijn de beste BMW's ooit!! :)

Wat voor tips wil je horen?

Remmen aanpassen op E34: JA! 740 set lijkt mij goede keuze, mits je voor andere pads kiest en Dot 5.1 in de teflon leidingen gooit.

Strippen: JA! Hoe meer hoe beter. Koop meteen een kleine accu. In mijn E34 ligt een accu van een halve meter (geen gein). Als je alle electronica eruit sloopt heb je aan een gelaccu meer dan voldoende.
ETA: JA! Ooit met een 327 van Peter Molenaar gereden op circuit Assen en zo'n blokje is niet te vergelijken met een 2.5. Echt veel heftiger. Monteer het blok zo ver mogelijk naar achteren.

Onderstel: Lastig! Vraag maar aan Aernoudt. AST is bezig met een onderstel, maar die is nog niet klaar. Ik heb Koni geel. Leuk een baantje als Niederrhein, maar niet voor circuitwerk. Dikke stabi's, powerflex zwart en een verlaagd (en stijver) onderstel doen het denk ik goed op een circuit E34. Negatief camber voor is onmisbaar.

Kooi: Doorlassen naar voorpoten, subframe en draagarmen achter.

Veel onderdelen, zoals kort diff (met sper), 17 inch velgen e.d. zijn allemaal goed 2e hands te vinden.

Die Belgische keuring en het onderstel, dat is het lastigste denk ik.

Ik heb een M5 stuurhuis. Dat stuurt iets directer, maar het wordt nooit een tandheugel overbrenging.

Neem een versnellingspook die goed vast zit. Daardoor heb ik Malmedy vorige keer 'verloren'. :) hehehe nee hoor, maar het scheelde wel meer dan een seconde.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 12 nov 2007, 15:49

Dennis,

Die tip ivm gelaccu is een goeie! De electronica gaat er zoveel mogelijk uit, op de verwarming na. De zijruiten gaan we plexiglas-edition doen.

Onderstel gaat voorlopig stabi's krijgen, powerflex en voorlopig stijvere spiralen. Dat van het negatief camber wisten we al, dus dat gaan we doorvoeren. We hebben een setje 18" liggen en ik kan voor banden zorgen via mijn werk dus dat moet de wegligging ook wel verbeteren.

Het diff verhaal zijn we nog niet uit, wss gaan we een paar diffs nemen aangezien ze toch geen drol kosten. Bij voorkeur eentje 40% speren eentje 100% vastgelast(of 2 :lol: ).

De plaats van het blok zullen we wss ongewijzigd moeten laten omdat we hem anders niet door de keuring gaan krijgen.
Het blok op zich wordt in eerste instantie een 2.7 met compression ratio 7.8:1. Metalen koppakking ertussen en strakke kopbouten (geen rekbouten). Dan turbochargen, welke turbo is nog niet duidelijk. Wss een T3/T4 hybrid.
300cc volvo T5 injectoren, intercooler, cold air. Max 15psi (1.2 bar) en dan braakt ie 300+ whp uit.
Om een hoger vermogen te krijgen gaan we later van het 524td spruitstuk afstappen en overgaan tot een custom build. Icm electronische ontsteking en motronic 1.3 of megasquirt is er nog een pak meer uit dat blokkie te halen. In amerika lopen er M20's in deze configuratie met 600pk... Stock internals moet je denken, kan je je inbeelden hoe sterk zo'n baby six is... :shock:

Remmen gaan idd 740d's worden. Remleidingen wordt nog over gebrainstormed. De dot 5.1 en pagid geel is uiteraard vanzelfsprekend.

bedankt voor je input cav!

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 12 nov 2007, 16:23

Geweldig zo'n project. Ik ben erg benieuwd hoe dit zal vorderen, ook het samenstellen van je eigen blok is erg interessant. Hou ons vooral op de hoogte (foto's :wink: )

Ik heb zelf al eens een paar stil gestaan bij een e28 waar dan een ander blok in zou moeten komen, maar eigenlijk nog nooit de knoop doorgehakt ivm ruimte. Ik zou een schuur/garage moeten hebben voor zoiets, waar je de zooi gewoon kunt laten liggen als je geen zin meer hebt.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 12 nov 2007, 16:43

Volgens mij zag ik laatst op AutoScout een E30 327i turbo staan, die iig voor de Duitse TÜV geen probleem was. Ben erg benieuwd, veel succes vast! 8)

Edit: Googlen op 327i/527i turbo levert zo te zien genoeg hits op. Hier vast een idee voor de uitlaat. :lol:

[img:600:450]http://www.frischluftverdichter.de/garb ... 405891.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door MartijnGizmo op 12 nov 2007, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom V

Bericht door Tom V » 12 nov 2007, 17:11

Trouwens, aangezien je een m20 motor gaat turbo-en, je zou hier eens moeten kijken :

http://www.e30tech.com/forum/forumdisplay.php?f=23

Heel veel informatie en mensen met verschillende ervaringen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 nov 2007, 20:26

Ow dat van die turbo had ik nog niet eens door, ik dacht dat je de 'normale' ETA conversie ging doen. Ja, met turbo wordt het wel heel erg indrukwekkend zeg. Gaaf!

Joy

Bericht door Joy » 12 nov 2007, 20:37

Leuk mannen ! In Duitsland zit ook een bedrijf wat vooral E36 325i's opfokt. Inderdaad tot 600 pk.

Succes.

MX5T

Bericht door MX5T » 12 nov 2007, 21:01

Dennis Schroyen schreef: Dan turbochargen, welke turbo is nog niet duidelijk. Wss een T3/T4 hybrid.
300cc volvo T5 injectoren, intercooler, cold air. Max 15psi (1.2 bar) en dan braakt ie 300+ whp uit.
Gaat qua vermogen en gewicht dan een beetje richting "dikke dame" (340 pk, 1245 kg). Of dit zonder Rusch-onderstel en Movit-remmen een btg8-beater kan worden zal de tijd uitwijzen........succes met dit project

HSR

Bericht door HSR » 12 nov 2007, 22:26

Gaaf, Dennis!!

Trouwens, wat kost een 25% sperdiffje voor een E30 in 4.10 of 3.91 in Belgie?

Tom V

Bericht door Tom V » 12 nov 2007, 23:07

hugo schreef:Gaaf, Dennis!!

Trouwens, wat kost een 25% sperdiffje voor een E30 in 4.10 of 3.91 in Belgie?
Of in 40% ? ( zoekt ook ;) )

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 13 nov 2007, 09:08

@ Tom944

op e30tech.com staat idd erg veel info, hebben we al de nodige tijd op gespendeerd :lol:

E30 sper is kleine behuizing dus max 25%.
E34 is grote behuizing en daar zijn 3 typen in gemaakt, 15, 25 en 40.
Sperdiffjes allerhande vind je te koop op auto.2dehands.be bij sectie "onderdelen" voor om en bij de €375.

@DT

Met ons voorlopig vrijgemaakte budget gaan we geen BtG 8 killer kunnen maken, dat is een doel voor in de toekomst.
Een lijstje maken met goodies zoals KW var 2, mov it 380 mm rondom is op dit moment niet realistisch.
Eerste prioriteiten zijn het blok op 300+ pk krijgen en het USS navigator gehalte beperken :wink:
Blok wordt trouwens zelf gereviseerd, ook een hele uitdaging :wink:

We hebben een vriend die zich al meer dan 10 jaar full time bezig houdt met turbo machines, dus die weet wel waar hij mee bezig is.
Kerel heeft zelf 3 Renault R5 turbo's en 2 Nissan sunny GTI-r's waarvaan 1 in absolute mint condition met 16k km!!!!
Hij zal ons met de nodige turbo knowledge voorzien :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 nov 2007, 09:50

hm kan je verschillende sperpercentages krijgen dan?

Ik dacht dat platensper van BMW altijd 25% was. Je kan een visco krijgen die volgens de geleerden tot 40% gaat maar daar heb je niks aan om mee te racen imho. 15% nooit langs zien komen behalve als ze versleten zijn :lol:

Verder dacht ik dat E34 sperren gewoon type 188 waren? Dat is toch hetzelfde als E30 groot huis? De behuizing zelf past niet maar het binnenwerk zou niet moeten verschillen.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 13 nov 2007, 10:08

Bert dit is wat mij verteld werd. Ik denk dat je een platensper iig wel kan opwaarderen door platen met een ander type frictiemateriaal te steken.
15% sper zou onder sommige e32 7-serie automaat zitten.

e34 sper past toch niet onder e30 omdat de huizen groter zijn? vandaar benaming groot huis imho...

correct me if I'am wrong :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 nov 2007, 10:17

Grote behuizing past wel onder een E30, alleen past een E34 M5 of E36 M3 sper weer niet. Wel kun je daar weer wat onderdelen vanaf slopen om je grote behuizing wat betrouwbaarder te maken (koelribdeksel).

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 13 nov 2007, 10:54

ok, thx for clarification Dennis...

hier vind je een paar adverts,

http://www.2dehands.be/auto/auto_onderd/bmw/?qq=sper

tijdens m'n opzoekwerk dit ook nog tegengekomen, lekker zeg...
Volgens mij is dit het oude e28 M5 blok...
http://www.racecarsdirect.com/viewimage.php?photo=8777#

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 nov 2007, 11:59

Dennis Cavallino schreef:Grote behuizing past wel onder een E30, alleen past een E34 M5 of E36 M3 sper weer niet. Wel kun je daar weer wat onderdelen vanaf slopen om je grote behuizing wat betrouwbaarder te maken (koelribdeksel).
Dat zijn de Z3M deksels dacht ik, die van de E36 M3 hebben ook geen koelribben. Dat is bij een E36 nog wel eens een probleem om dat die veel minder airflow onder de auto hebben als een E30 of E34 op 1 of andere manier.

Sperren opwaarderen met ander fricitiemateriaal kan in theorie maar word niet veel gedaan, meestal doen ze er een set drukringen in met een andere hoek waardoor je meer sper krijgt, of ze draaien de clusterpreload op. Dat is een hele andere materie, je kan daar best hele grappige dingen mee uithalen. Maar dan praat je over een custom made sper en dan zit je aan 1000-1500 euro, dat heb ik voor mijn E36 laten doen.

Als je zelf handig bent en makkelijk toegang hebt tot een metaalbewerking werkplaats oid kan je het voor heel weinig laten doen, het is gewoon een kwestie van de drukring bewerken, kan voor heel weinig an sich. Het is alleen even precies meten hoe diep je moet zitten met die nieuwe groef, omdat die veranderd met de hoek die je kiest. Daarna infrezen oid. Meteen nieuw setje platen er in en klaar is kees bij wijze van spreken.

Het enige is dat als je je eisen aan een diff bouwer voorlegt, die ongeveer al weten hoe ze het afstellen moeten om bijvoorbeeld 45% sper te krijgen, dus het scheelt gewoon tijd met expirimenteren.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 13 nov 2007, 16:29

Z3M is volgens mij inderdaad voorzien van een E30-diff met koelribben.

Tom V

Bericht door Tom V » 13 nov 2007, 16:41

Klopt, zo'n deksel hebben we ook onder de racer zitten :

[IMG:653:490]http://i45.photobucket.com/albums/f69/t ... 2006/1.jpg[/img]

Heeft meteen ook een stugger rubber dan de standaard.

Een diff met een platensper is standaard 25% gesperd maar je kunt ze ombouwen naar 40 en ik geloof zelfs meer.

allen

Bericht door allen » 13 nov 2007, 21:01

Tom, dan heb je toch ook gelijk meer olie in het diff? Ik dacht dat die deksels gelijk wat groter en een stuk zwaarder waren? Iig prijzig spul. Zelfs tweedehands tollen de ogen er nog van.

Tom V

Bericht door Tom V » 14 nov 2007, 11:40

allen schreef:Tom, dan heb je toch ook gelijk meer olie in het diff? Ik dacht dat die deksels gelijk wat groter en een stuk zwaarder waren? Iig prijzig spul. Zelfs tweedehands tollen de ogen er nog van.
Gewicht bijna t zelfde geloof ik ( niet gewogen ), zelfde hoeveelheid olie ook verder. :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 nov 2007, 17:10

Mijn collega heeft net een Z3M cabrio gekocht, die stond vandaag voor mijn 325 racer geparkeerd. Ik kan eens kijken of ik die op kan krikken en diff-je kan wisselen. Merkt ie vast niets van. :)

Plaats reactie