Nu een huis kopen
- Luco
Re: Nu een huis kopen
Wij kijken ook el eens rond, we worden er niet jonger op, maar ja we kunnen van het kantoor beneden een slaapkamer maken en we hebben ook nog een douche beneden, dus in principe levensloop bestendig.
Alleen de tuin en straatwerk kan dan wat teveel worden.
Alleen de tuin en straatwerk kan dan wat teveel worden.
-
Brutus the Legend
Vergeet niet dat je ook nog service kosten heb bij een appartement.Opa schreef: 30 aug 2026, 14:59 Wij hebben een aantal jaren geleden ook eens gekeken naar een aantal (gelijkvloers)appartementen en toen ook tot de conclusie gekomen dat het beter was om te blijven zitten waar we nu zitten.
Qua prijs zouden we ongeveer gelijk blijven of iets bij moeten betalen, maar qua ruimte, geen tuintje meer, in de meeste appartementen mag je niet bbqen, veel buren(onder, boven, links en rechts in veel gevallen) dus veel meer kans op geluidsoverlast, zouden we er op achteruit gaan.....zitten nu in en hoekhuis in een rustige groene wijk, dus lekker blijven zitten en mocht 1 van ons de trap niet meer op kunnen is een traplift een goedkopere oplossing denk ik.![]()
Vroeger noemden we het gewoon een flat en sommige zijn daar nog steeds mee te vergelijken, men noemt het tegenwoordig al heel snel een appartement volgens mij.![]()
- Arthur
- Auto: Nr.52
Een traplift heb ik bij mijn ouders meegemaakt. Nee, daar begin ik niet aan. Dan gelijkvloers. En het is juist de bedoeling dat ik dan minder ruimte heb en geen tuin(tje). En geluidsoverlast? Geen idee of dat zo is. Nu heb ik dat zo nu en dan wel als er ergens buren zijn die bbq-enOpa schreef: 30 aug 2026, 14:59 Wij hebben een aantal jaren geleden ook eens gekeken naar een aantal (gelijkvloers)appartementen en toen ook tot de conclusie gekomen dat het beter was om te blijven zitten waar we nu zitten.
Qua prijs zouden we ongeveer gelijk blijven of iets bij moeten betalen, maar qua ruimte, geen tuintje meer, in de meeste appartementen mag je niet bbqen, veel buren(onder, boven, links en rechts in veel gevallen) dus veel meer kans op geluidsoverlast, zouden we er op achteruit gaan.....zitten nu in en hoekhuis in een rustige groene wijk, dus lekker blijven zitten en mocht 1 van ons de trap niet meer op kunnen is een traplift een goedkopere oplossing denk ik.![]()
Vroeger noemden we het gewoon een flat en sommige zijn daar nog steeds mee te vergelijken, men noemt het tegenwoordig al heel snel een appartement volgens mij.![]()
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Mooi toch Arthur, ga jij op zoek naar een appartement en blijf ik zitten waar ik zit. 
- Arthur
- Auto: Nr.52
- Luco
lift kan ook op de plek van de trap.
-
OnlineTLRS
Je bent gewoon rijk dusKnot schreef: 29 aug 2026, 20:00 Ik behoor tot die groep, moest met pijn 25k spaargeld overmaken als verlies op het appartement in 2012 maar kocht wel een hoekhuis voor 217.500 met spaarhypotheek met wat werk waar nog 147k hypotheek op zit en wat zeg 6 ton waard is.
Zie bekenden idd door gaan naar 2onder1kap van tegen de 1mln maar mij niet gezien met zo’n top hypotheek. Spaardeel gaat nu juist harder opbouwen na bijna 15 jaar en netto is het nog geen 500 euro.
VerindianenOpa schreef: 30 aug 2026, 01:44 Zal mij wat verindianen wat een ander doet, moeten zij weten, wij doen gewoon wat ons goed lijkt!!
Toch blijkt het vaak een goed marketing middel om mensen te doen geloven dat ze wat missen.
-
OnlineTLRS
Tuurlijk man, Cuore power. Economie is toch zoveel mogelijk doen met zo weinig mogelijkKnot schreef: 05 sep 2026, 16:39 En dan in een Cuore voor de dag komen
Heb het even opgezocht, maar bij de top 10% zit je al als je iets met een 100.000 bruto verdient, nu werk ik parttime maar als je samen met je partner beiden fulltime werkt, heb je toch sowieso meer dan 100.000 bruto
Tenzij jij op de connection bus zit, en je vriendin in de tomatenkas…
Zat ook even naar cijfers te vissen. Das inkomen, vermogen ook een factor. En eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen van onze leeftijd geen vette bankrekening hebben.
- Knot
Zat even te rekenen, als ik alles verkoop zit ik op 8 ton. Gooi ik samen met partner dan paspoort weg en aanmelden als asielzoeker met een beetje drukte kom je met die te laat bonus aardig in de buurt van miljonair status 
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Of ermee emigreren naar een land waar je niet volledig wordt leeggeroofd door de staat... met jouw kennis (IT volgens mij) kun je overal wel aan de slag.Knot schreef: 05 sep 2026, 19:06 Zat even te rekenen, als ik alles verkoop zit ik op 8 ton. Gooi ik samen met partner dan paspoort weg en aanmelden als asielzoeker met een beetje drukte kom je met die te laat bonus aardig in de buurt van miljonair status![]()
- Luco
wij moeten weer rente aanpassen voor spaargedeelte. dat is wel even schrikken, van 1,9 naar 4,3 maar goed, hoeven we ook weer minder te sparen.
huispedia zegt nu 950.000 voor ons huis, geloof er geen ruk van.
huispedia zegt nu 950.000 voor ons huis, geloof er geen ruk van.
- Knot
Had ik me dus wel in vergist, dacht rente maakt niet veel uit met de spaarhypotheek maar dat is enkel als je boven de 60% spaardoel zit al, ik ging er niet op vooruit nu met pas 40% gespaard.
En pleite gaan idd, IT doet het wel, partner gaat voor hoge functie in het ziekenhuis maar ze willen nog niet weg…
En pleite gaan idd, IT doet het wel, partner gaat voor hoge functie in het ziekenhuis maar ze willen nog niet weg…
- Elise
Ik zou me nog even verdiepen in wet Hillen.Knot schreef: 05 sep 2026, 15:14 Feit blijft als je het gewoon afbetaald ben je onder de streep voordeliger uit dan elke maand te betalen ongeacht de hypotheekrente aftrek.
-
SlowCo
Dat heeft ie al gedaan want door de Wet Hillen betaal je minder Eigenwoningforfait met een afgelost huis.
- Knot
En is ook afbouwend
-
OnlineTLRS
Zie je wel, je bent gewoon een rijke donderKnot schreef: 05 sep 2026, 19:06 Zat even te rekenen, als ik alles verkoop zit ik op 8 ton. Gooi ik samen met partner dan paspoort weg en aanmelden als asielzoeker met een beetje drukte kom je met die te laat bonus aardig in de buurt van miljonair status![]()
Nou kom op dan.. vertel nog eens wat over dat groenere gras op curaçao en het geluk dat je daar toelacht..Wouter81 schreef: 05 sep 2026, 19:33 Of ermee emigreren naar een land waar je niet volledig wordt leeggeroofd door de staat... met jouw kennis (IT volgens mij) kun je overal wel aan de slag.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
-
OnlineTLRS
Wat.. ik meen het. Is eigenlijk een beetje wat ik gehoopt had te lezen..?
-
Kadett
Enige EU land (met goede economie) wat nog voor echt eigen mensen opkomt en niet de idealogie van Brussel naleeft is Polen. Dus zeg mij maar waar je heen zou willen
- Knot
Het is overal wel wat maar hier in NL gaat het soms ook wel bizar goed fout met de regels…
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Nee, de reden dat ik daar hier niet over post is de typisch Nederlandse mentaliteit (die ik hierboven ook alweer zie van sommigen) van 'kop eraf, boven het maaiveld' als je andere keuzes maakt dan de standaard route. Sommigen klagen hier maar blijven in hun rijtjeshuis zitten met hun baan voor de overheid, hopende dat hun pensioen tegen die tijd niet naar 72 is verschoven en anderen gaan actiever op zoek naar vrijheid en een beetje avontuur in hun leven, werken liever niet minimaal de helft van hun leven voor de staat, ondernemen actie en proberen bijvoorbeeld iets in het buitenland. Soms pakt dat goed uit (zoals in mijn geval, wij hebben oprecht een fantastisch leven zo ook al is de beginfase heus niet altijd gemakkelijk), soms ook niet (en dan krijg je van die leedvermaakprogramma's op TV waarin mensen mislukken met hun B&B, iets wat veel Nederlanders heimelijk mooi vinden om te zien: "zie je wel!").
Maar iedereen die dappere keuzes maakt (of het nu lukt of niet) om andere routes in te slaan heeft in ieder geval mijn respect. Het is niet aan mij om te zeggen dat land X of Y het paradijs is of het beste land om naartoe te emigreren. De criteria qua wat je zoekt zijn voor iedereen anders. Ik zie hierboven Polen staan: ook een geweldig land ja. Ik was positief verrast toen ik er een tijdje terug was. Juist de wat meer Oost-Europese landen hebben vanuit hun collectieve geheugen meer een natuurlijke afkeer van een almachtige staat. Dat is alleen maar een goede eigenschap.
Het enige wat ik er verder nu nog over kan en wil zeggen: blijf je niet ergeren maar spring eens het diepe in. En werkt het niet: je kunt altijd nog terug. Een ervaring en avontuur rijker, waar je altijd van leert. Ook over jezelf.
Voor degenen die ook wat meer avontuur op dit vlak overwegen, mijn DM staat altijd open. Ik denk graag met je mee. Ik help inmiddels de nodige andere mensen op dit vlak.
- Bert ///M3
- Auto: E36 M3 & F82 M4CS
Zoveel goedkoper ben je anders niet uit op Curacao volgens mij als ik even heel vlot naar de belastingschijven kijk.
Huizen kopen daar en leven zijn verder ook niet echt goedkoop.
Wel veel relaxter als in NL, mooi weer en geen gedoe met talen.
Huizen kopen daar en leven zijn verder ook niet echt goedkoop.
Wel veel relaxter als in NL, mooi weer en geen gedoe met talen.
-
OnlineTLRS
Die kritiek is waarschijnlijk een behoefte aan sociale acceptatie. Het gevoel onderdeel uit te maken van een groep. En ergens een irrationeel gevoel van veiligheid. En een manier om het aan hunzelf te verkopen. Dat is prima want als half NL de ballen zou hebben om te doen wat jij doet dan is het rap klaar hier. Dat is misschien het voordeel van die pessimitische, holier then thou achtige programma’s.Wouter81 schreef: 06 sep 2026, 14:33 Nee, de reden dat ik daar hier niet over post is de typisch Nederlandse mentaliteit (die ik hierboven ook alweer zie van sommigen) van 'kop eraf, boven het maaiveld' als je andere keuzes maakt dan de standaard route. Sommigen klagen hier maar blijven in hun rijtjeshuis zitten met hun baan voor de overheid, hopende dat hun pensioen tegen die tijd niet naar 72 is verschoven en anderen gaan actiever op zoek naar vrijheid en een beetje avontuur in hun leven, werken liever niet minimaal de helft van hun leven voor de staat, ondernemen actie en proberen bijvoorbeeld iets in het buitenland. Soms pakt dat goed uit (zoals in mijn geval, wij hebben oprecht een fantastisch leven zo ook al is de beginfase heus niet altijd gemakkelijk), soms ook niet (en dan krijg je van die leedvermaakprogramma's op TV waarin mensen mislukken met hun B&B, iets wat veel Nederlanders heimelijk mooi vinden om te zien: "zie je wel!").
Hopelijk vind je een manier om het naast je neer te leggen. En als je last hebt van overmatige zelfkritiek, die ook.
Ach, voor mensen die zich kost wat kost proberen staande te houden in dat systeem kunnen we ook wel respect opbrengen toch. Ik heb het opgegeven.Wouter81 schreef: 06 sep 2026, 14:33 Maar iedereen die dappere keuzes maakt (of het nu lukt of niet) om andere routes in te slaan heeft in ieder geval mijn respect. Het is niet aan mij om te zeggen dat land X of Y het paradijs is of het beste land om naartoe te emigreren. De criteria qua wat je zoekt zijn voor iedereen anders. Ik zie hierboven Polen staan: ook een geweldig land ja. Ik was positief verrast toen ik er een tijdje terug was. Juist de wat meer Oost-Europese landen hebben vanuit hun collectieve geheugen meer een natuurlijke afkeer van een almachtige staat. Dat is alleen maar een goede eigenschap.
Verder vind ik het wel mooi dat je rekening houdt met het idee dat het niet voor iedereen is. Nuchter en realistisch. Maar je kunt het altijd nog verpakken met argumenten waarom het voor jou/jullie werkt. Dan kan een ander het zelf uitzoeken. Mits je behoefte hebt om dat soort dingen uberhaupt te delen. Internet kan wat dat betreft een rare plek zijn.
Snap heel goed waar het vandaan komt. Heb ook een iemand voorgelegd hoe ik de opties zou zien en die heeft toen de dappere keus gemaakt. Maar ik heb me daar nooit echt heel lekker bij gevoeld omdat ik hem en z’n situatie niet goed genoeg kende om vertrouwen te hebben in een goeie uitkomst.Wouter81 schreef: 06 sep 2026, 14:33 Het enige wat ik er verder nu nog over kan en wil zeggen: blijf je niet ergeren maar spring eens het diepe in. En werkt het niet: je kunt altijd nog terug. Een ervaring en avontuur rijker, waar je altijd van leert. Ook over jezelf.
Dat gezegd hebbende zitten er hier op DF mensen die echt veel meer risico kunnen nemen. In elk geval gezien hun financiële situatie.
En je sluit af met zelfkennis. Maar dat is misschien wel het grootste probleem. Heb al eens eerder gezegd dat mensen in NL economisch nuttig geprogrammeerd worden. En in die zin geloof ik dat er een chronisch gebrek is aan zelfkennis. En daardoor zelfvertrouwen, zit naar mijn idee vernieuwing flink in de weg.
Helpen ze jou ook?Wouter81 schreef: 06 sep 2026, 14:33 Voor degenen die ook wat meer avontuur op dit vlak overwegen, mijn DM staat altijd open. Ik denk graag met je mee. Ik help inmiddels de nodige andere mensen op dit vlak.
- Elise
De reactie die je kon verwachten......SlowCo schreef: 06 sep 2026, 10:41Dat heeft ie al gedaan want door de Wet Hillen betaal je minder Eigenwoningforfait met een afgelost huis.