Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door smiley » 20 jul 2026, 20:54

Zeker gewaagd. Geen idee hoe ik het door zou moeten meten.
Ze kiezen niet voor een distributieketen, maar directe levering. (Opslag in Polen en Duitsland)
Daarom hoor je er niet veel van.
Ze stonden vorige maand wel op de InterSolar beurs in Munchen. Rond 31:30 komt de mijne voorbij.

Will F.

Bericht door Will F. » 20 jul 2026, 21:26

smiley schreef: 20 jul 2026, 16:31 Ja, deze Humsienk hybride is wel erg veelzijdig. Daarom vond ik hem ook zo guitig.
Er zit een ingebouwde omvormer van max 9.000 watt in. Zeg maar 20 panelen van 450 watt.
Dus je 2 strings zouden er zo in kunnen ja, en je omvormer overslaan.
Maar of je genoeg hebt aan de 700 watt aan de vaste ac output kant?
Die stekker uitgangen is wel een dingetje ja. Dan moet je hem plaatsen waar die het handigst zijn.
Het ding is 67 kilo, dus je sleept hem ook niet even naar een ander stekje.

Hier een kiekje van de aansluitkant ter lering en vermaak.
2.jpg

Ik heb een 1 fase meterkast, dus mijn insteek is sluimerverbruik buiten de zonuren afdekken.
Dank voor de info en de foto. Ik vind het niet degelijk genoeg, die gelijkstroom aansluiting vd panelen moet idd afgeschermd en ik heb nu 2 aansluitingen ( voor 2 strings) die frommel je niet even bij elkaar en hoppa, maar je moet er 1 string v maken.

Elise

Bericht door Elise » 21 jul 2026, 07:26

Zonder CE certificaat zou ik wel oppassen met de opstal verzekering.
Ook met CE certificaat zou ik even uitzoeken welke eisen/wensen je verzekeraar heeft, ik heb daar al eerder wat over geschreven: viewtopic.php?p=1723897#p1723897

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 21 jul 2026, 08:19

"Our products comply with CE, RoHS, UN38.3, MSDS, and other global standards."
https://eu.humsienk.com/pages/faq

Elise

Bericht door Elise » 21 jul 2026, 16:38

smiley schreef: 21 jul 2026, 08:19 "Our products comply with CE, RoHS, UN38.3, MSDS, and other global standards."
https://eu.humsienk.com/pages/faq
Dan vroeg ik even een CE certificaat van dat apparaat op.
Beter mee verlegen dan om verlegen.

Knot

Bericht door Knot » 13 aug 2026, 09:37

https://tweakers.net/nieuws/250924/tesl ... rland.html

8800 euro met de gateway erbij om met 13,5kwh alle 3 de fasen op te kunnen vangen, en je EV blijft gewoon met 11kw doorladen.

Doe mij maar een simpele 5kwh accu van 1100 piek dan, Tesla oplossing is mooi maar dan moet je het echt voor de stabiliteit en tech doen, niet voor de tvt.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 aug 2026, 19:41

Wel mooie techniek maar idd tvt zal voorlopig erg lang zijn…
Als prijzen dalen en de kWh prijzen stijgen komt de tvt vanzelf goed :)

JeroenT

Bericht door JeroenT » 13 aug 2026, 20:42

Knot schreef: 13 aug 2026, 09:37 Doe mij maar een simpele 5kwh accu van 1100 piek dan,
Dan moet je eerst een accu vinden die niet affikt.

De Marstek 3 valt ook al door de mand, smelt ook weg.
De Marstek 4 is duurder en nog niet bewezen.

En dan heb je nog maar 1 fase gedekt ipv 3...

Knot

Bericht door Knot » 13 aug 2026, 22:59

Is die venus 3 zo slecht dan??

1 fase prima toch? Enige wat 380 is hier is de inductieplaat. Rest vraagt minder dan de 2500w die de accu kan leveren.

Elise

Bericht door Elise » 14 aug 2026, 08:21

Martijn_bmw schreef: 13 aug 2026, 19:41 Wel mooie techniek maar idd tvt zal voorlopig erg lang zijn…
Als prijzen dalen en de kWh prijzen stijgen komt de tvt vanzelf goed :)
Schermafbeelding 2026-08-14 081755.png
Schermafbeelding 2026-08-14 081755.png (41.17 KiB) 677 keer bekeken

Zie de stroomprijs op een mooie dag als vandaag, zelfs even boven de 30cent voor een kale kWh.
Dat komt de tvt wel ten goede als je een dynamisch contract hebt.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 aug 2026, 09:19

Ik kies altijd vast :) nu een jaar voor 22cnt per kWh

Erik K.

Bericht door Erik K. » 14 aug 2026, 10:10

Knot schreef: 13 aug 2026, 22:59 Is die venus 3 zo slecht dan??

1 fase prima toch? Enige wat 380 is hier is de inductieplaat. Rest vraagt minder dan de 2500w die de accu kan leveren.
Ik heb de Venus 3 van 5.12kWh sinds begin april dit jaar en werkt prima. Heb hem op zelfconsumptie staan, ga niet autistisch steeds volgas opladen en ontladen. Aangesloten op een aparte groep en staat zowel op max laadvermogen als op max netvermogen op 2500W.
Ja hij wordt soms even best warm als de zonnepanelen flink leveren maar niet schrikbarend. Ik kan er op redelijk zonnige dagen de meter al prima mee op 'nul' houden en zodra vol nog wat terug leveren. Wij koken ook elektrisch maar de panelen liggen dusdanig dat bij zon ze i.c.m. de batterij genoeg leveren en we zodoende niets uit het net verbruiken.
Belangrijk voor deze batterij is een stabiele WiFi verbinding, de antenne lijkt wat matig te zijn. Ik gebruik de P1-meter van Homewizard en werken prima samen zolang je niet meer dan 1 batterij hoeft aan te sturen. Anders beter de CT002 meter van Marstek nemen of de nieuwe CT003.

Fabian

Bericht door Fabian » 14 aug 2026, 10:11

Ik ben ook druk aan het rekenen en kijken wat de mogelijkheden zijn met thuisaccu. Heb geen zin in handelen (wat mij betreft alleen maar slijtage van de accu), wil gewoon voor eigen gebruik opslaan. (en duur door de baas betaald in de PHEV pompen).

Als ik dan grafiek van Elise zie dan denk ik: wat heb ik aan dynamisch? In de goedkope uren pomp ik de accu al vol met gratis stroom van het dak. In de wintertijd zal dat niet van toepassing zijn natuurlijk, maar hoe zien de dynamische prijzen er dan uit? Structureel duurder wellicht?

Erik K.

Bericht door Erik K. » 14 aug 2026, 11:02

Met een dynamisch contract heb je geen terugleverkosten zoals veelal maandelijks doorbelast wordt bij vaste contracten.
De gemiddelde prijzen liggen lager dan bij vaste contracten alleen met extreme omstandigheden zoals oorlogen kun je nog wel eens te maken krijgen met onaangename verassingen. Ook kun je meestal per dag opzeggen als het niet bevalt.
Veel ligt aan je eigen situatie. Wat is je verbruik, hoeveel panelen heb je en wanneer leveren ze flink, heb je een thuisbatterij/accu en hoe groot is deze etc etc.
Zoals bij ons leveren mijn panelen pas flink vanaf het middaguur maar gaan tot goed in de avond door als de prijzen veelal hoger zijn. Dat is nu met de salderingsregeling nog leuk. Thuisbatterij in de middag volduwen en in de avond tegen de hogere prijs salderen.
In de winter zijn de prijzen gemiddeld genomen wat stabieler per dag dan in de zonnige maanden. Maar in de winter wil het nog wel eens waaien en kan het ook best zonnig zijn. Dan zakken de prijzen evengoed en kun je de batterij handmatig laten laden. Stel het gaat in de nacht waaien, dan zal de prijs laag zijn. Dit zie je een dag van te voren en zo kun je je batterij programmeren te gaan laden in de nacht om overdag weer te kunnen gebruiken. Let wel op dat het verschil aanzienlijk moet zijn om de laad/ontlaad verliezen van de batterij te compenseren. Het heeft geen zin te gaan laden als de stroomprijs bv €0.25 is en te gaan gebruiken als de prijs €0.30 zou zijn. Daar is het verschil te klein voor. Maar als de stroomprijs bv in de nacht daalt naar €0.18 en overdag €0.32 gaat worden is het interessant.

Het mooiste is een EMS zoals Home Assistant te installeren op een PC of iets dergelijks en daarin al je wensen te configureren. Dan gaan dit soort dingen geautomatiseerd.

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 14 aug 2026, 13:49

Ik lees dit draadje altijd wel maar heb helemaal geen zin om erover na te denken. Gewoon gas en stroom via de meter is, voor mij, nog goed te betalen. Prima. Laat die ingewikkelde constructies maar zitten.

Ik haal wel zelf m’n boodschappen op de fiets :)

Elise

Bericht door Elise » 14 aug 2026, 14:01

Erik K. schreef: 14 aug 2026, 11:02 Met een dynamisch contract heb je geen terugleverkosten zoals veelal maandelijks doorbelast wordt bij vaste contracten.
Precies.

Ik heb er nu nog een contract zonder TLK, maar vanaf volgend jaar is dat feest over en krijg je bij een vast contract per saldo slechts 0,25 cent per kWh bij Greenchoice. Met 2000kWh in een mooie zomermaand is dat welgeteld €5,00.

Daarom besloten dat ik het ga doen zoals Erik hierboven al beschreef, van +/- 10:00 ~ 17:00 uur de accu's vullen en dit gedurende de avond bij hoge prijzen terugleveren, uiteraard moet dit allemaal geheel automatisch gaan lopen via het Victron Dynamic Energy Storage System.

Voor opslag gaan 3 x 32kWh accu's zorgen, dus 96kWh in totaal. Het wachten is wanneer ik die dingen eindelijk ga krijgen, 1 juni betaalt en na lang wachten een heel veel e-mailtjes over en weer zitten ze nu eindelijk in de container en 24 augustus gaat de boot varen volgens track&trace, dus zal wel half oktober worden voordat ik ze heb.

Met de laadpaal erbij kom ik ergens tussen de 15k~20k uit, dus een stevige investering waarbij de tijd gaat leren of het de moeite waard is geweest, maar als de gemiddelde prijs voor vandaag 14,2ct per kWh is, vermoed ik dat het wel goed gaat komen.

Fabian

Bericht door Fabian » 14 aug 2026, 17:32

Aha, zover had ik nog niet gekeken. Geen tlk bij dynamisch, ga daar nog eens even induiken.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 14 aug 2026, 18:42

Fabian schreef: 14 aug 2026, 17:32 Aha, zover had ik nog niet gekeken. Geen tlk bij dynamisch, ga daar nog eens even induiken.
https://jeroen.nl/ goede vergelijkingssite.
Heeft sindskort ook een eigen stroomprijzen app.

Knot

Bericht door Knot » 14 aug 2026, 22:40

Tlk is eerst ook nog gratis tot 250kwh vaak, gewoon accu opladen en dan auto en evt jacuzzi aan oid dan lever je praktisch niks terug lijkt me.

Het klinkt allemaal leuk dat dynamisch, en je kunt het per direct opzeggen mocht er oorlog uitbreken, maar de vaste contracten zien er op die tijdstip ook niet echt rooskleurig uit 😬

Luco

Bericht door Luco » 15 aug 2026, 06:34

bij een zakelijk contract heb je ook geen terugleverkosten.

Elise

Bericht door Elise » 15 aug 2026, 09:52

Luco schreef: 15 aug 2026, 06:34 bij een zakelijk contract heb je ook geen terugleverkosten.
Ook daar rekenen ze bijna allemaal terugleverkosten, Eneco niet maar die hanteren hele hoge vaste leveringskosten.

Onderaan de streep gaat het erom wat je terugkrijgt per geleverde kWh, bij een vast contract wordt dat volgend jaar +/- 0,25ct ~ 1ct per kWh. Prima als je niet veel teruglevert en zo behoud je wel het voordeel van alles wat je direct verbruikt wat van de panelen af komt.

Bij een dynamisch contract krijg je (minus wat commissie) de marktprijs voor je geleverde kWh, maar moet je betalen bij negatieve prijzen en dat is al eens 50 cent per kWh geweest, maar je kunt overwegen om je omvormer af te (laten) schakelen bij negatieve prijzen.
https://jeroen.nl/dynamische-energie/st ... n-historie
Ander nadeel van een dynamisch contract is dat je de hoofdprijs betaalt op de dure momenten, verbruik je zelf veel stroom op die momenten dan is het waarschijnlijk handiger om gewoon een vast contract te hebben. Je EV laden á 90 cent per kWh (excl. belastingen) is een dure bezigheid.
https://jeroen.nl/dynamische-energie/st ... en/hoogste

Zoals Erik ook al aangaf, de situatie is voor iedereen anders.
In mijn geval verbruikte ik vorig jaar ruim minder dan de helft van wat ik opwek, daarom de i3 gekocht om het verbruik op te schroeven en ga ik de thuisbatterij plaatsen die voldoende groot is om wat ik maximaal op een dag opwek kan opslaan en die ik in de winter wil laden op de goedkope momenten.

Plaats reactie