EV auto's (elektrische)
-
Wimo
Re: EV auto's (elektrische)
Ben ook benieuwd naar de 'm3' versie van de i3. Naast de taycan zijn er maar weinig performance ev's die het vermogen goed kwijt kunnen.
-
Tom
Zomaar iets wat ik mij afvroeg... hoe komt het eigenlijk dat veel EV's de aandrijving weer op de achterwielen hebben, terwijl de afgelopen decennia vrijwel elke fabrikant (m.u.v. het performance spul) omwille de veiligheid naar FWD is gegaan? Is dat vanwege verbeterde elektronische vangnetten? Of was veiligheid voorheen een bijkomstigheid die het leuk doet in de marketing, en was het vooral goedkoper om de voorwielen aan te drijven?
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Ik denk het laatste, anders waren de 1 en 2 serie van BMW ook nog wel achterwiel aangedreven.
-
Wimo
Ruimte in de auto, minder onderdelen, eenvoudiger en dus goedkoper. Een ev heeft geen last van de meeste van dat soort technische beperkingen. Daarnaast is tractie geen probleem dus rwd is dan logisch.
- MParallel
- Auto: BMW
Lijkt me ook dat door het enorme koppel en al bij nul toeren, dat aandrijving op de voorwielen wel heel veel negatieve invloed op het stuurgedrag heeft.
Aka Torque steer.
Aka Torque steer.
-
JP
Achterwielaandrijving bij een ev is meer een duw in de rug, zo van "ik wil het eigelijk niet, elektrisch rijden"
- Martijn_bmw
Het is makkelijk in te passen omdat de motor heel compact is, daarnaast door hoge koppel en vermogen hebben de achterwielen ook de voorkeur vanwege tractie en geen torque steer.Tom schreef: 12 mei 2026, 18:53 Zomaar iets wat ik mij afvroeg... hoe komt het eigenlijk dat veel EV's de aandrijving weer op de achterwielen hebben, terwijl de afgelopen decennia vrijwel elke fabrikant (m.u.v. het performance spul) omwille de veiligheid naar FWD is gegaan? Is dat vanwege verbeterde elektronische vangnetten? Of was veiligheid voorheen een bijkomstigheid die het leuk doet in de marketing, en was het vooral goedkoper om de voorwielen aan te drijven?
Qua veiligheid een vangnet zoals ESP is op een EV nog veel makkelijker en sneller af te regelen dan in een ICE omdat de stroom makkelijker en sneller te doseren is.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Indrukwekkend gevaarte, maar niet 'mooi' ofzo. Vanaf 600km bereik begrijp ik en in 11 min laden naar 80%(?)
Adembenemend interieur(Berlin Night Club lol)
Of je haalt gewoon 'n nieuwe dikke S Klasse of 'n M3 Touring.
Of je haalt gewoon 'n nieuwe dikke S Klasse of 'n M3 Touring.
-
JP
It's epic......
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Nette, ruime auto voor de centen.
- Kasteel
Wat ik hier in praktijk zie, moet je die 450 heel easy halen/kan je behoorlijk vlot mee doorrijden
-
Onlinesitechris
- Auto: Audi A5 Avant e-hybrid 270 kW
Ik vraag me serieus af wat de meerwaarde is van 1200 pk tov 500 pk. Eerder andersom, want het enige wat je doet is je rijbewijs op het spel zetten en jezelf+passagiers kotsmisselijk rijden na 2 sprintjes. Leuk voor een keer, maar ik zie de lol er niet echt van in.Robin schreef: 20 mei 2026, 06:58 Indrukwekkend gevaarte, maar niet 'mooi' ofzo. Vanaf 600km bereik begrijp ik en in 11 min laden naar 80%(?)
Of je haalt gewoon 'n nieuwe dikke S Klasse of 'n M3 Touring.![]()
-
Wimo
Ik wil, dingen zijn zwaar. Het rijden met 800+ pk is gewoon lekker comfortabel.
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Ha ik ook Chris vandaar m'n laatste zin:)
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Wimo schreef: 20 mei 2026, 12:47 Ik wel, dingen zijn zwaar. Het rijden met 800+ pk is gewoon lekker comfortabel.
-
Wimo
Ik ben serieus he! Met 2400kg , wat zo'n ding wel weegt, is 800+ pk gewoon heerlijk relax.
Altijd vermogen genoeg en omdat het een EV is kun je ook heel eenvoudig rustig rijden. Mijn vrouw gebruikt de auto ook gewoon en die heeft geen idee dat het ding zoveel vermogen heeft..
Altijd vermogen genoeg en omdat het een EV is kun je ook heel eenvoudig rustig rijden. Mijn vrouw gebruikt de auto ook gewoon en die heeft geen idee dat het ding zoveel vermogen heeft..
-
JP