Dealer zei ook dat spoelen niet goed is, liever alleen automaatolie verversen.
Ik.wou dat ik ook een eigen garage had
Ik heb vorig jaar bij mijn B58 (740i) het oliefilterhuis vervangen en direct ook walnutblasting gedaan omdat de inlaat er toch af moet. Met circa 200k km op de teller verbaast het mij hoe schoon het er nog uit zag. blasting wel gedaan uiteraard maar het viel me op hoe netjes schoon het eigenlijk was met die kilometerstand. de B58 heeft de carterventilatie best goed op orde wat afzetting op de kleppen een stuk minder maakt dan vroegere DI motoren. Mijn 1M (n54 blok) bijv had bij 80.000km de inlaatkleppen behoorlijk vol/vies en was het walnut blasten echt geen overbodige luxe.veejay schreef: 17 apr 2026, 11:26 Ik had de B48 stukken beter dan de N20 verwacht (ik heb de F30 328i 7 jaar gehad met de ketting ellende).
Fijn dat alles het weer doet, ja pinnen bij BMW kan heel erg pijn doen, weet ik alles van. Bij mij is alleen de B58 het enige dat nog geen problemen heeft gegeven(afkloppen). Ik ga volgende keer wel het oliefilterhuis preventief laten controleren.
Vraag: Ik tank sinds ik de 440 heb altijd 0% ethanol ron98 en trek regelmatig hoog door in de toeren, is walnutblasting dan (minder snel) nodig?

jos_br schreef: 11 jul 2021, 16:11Maar je hebt wel gelijk, juist die neutralisator lost ook het straalgruis op. Wij werken met Granulaat, soort kunststof dus omdat ik dat beter vind gaan dan met walnoot.JP schreef: 11 jul 2021, 16:07jos_br schreef: 10 jul 2021, 22:33
Dit was tijdens het stralen, dus maar half zoals je kunt zien. Eerst verder stralen waarna een neutralisator gebruikt wordt waarna alles er werkelijk nieuw, en dus schoon, uitziet. Had alleen even geen foto bij de hand.
Jos.
Was niet op jouw situatie/foto's berust, maar ik zie wel eens resultaten waarbij je toch heel fijn gruis ziet vastzitten tussen de klep en de klepzitting. Mogelijk door de kracht van het blasten ? Daarom de vraag of een beetje gruis kwaad zou kunnen.
Kan alleen net geen duidelijke foto vinden.
Jos.