jos_br schreef: 08 apr 2026, 19:44
Helemaal mee eens, heb werkelijk nergens aan mee gedaan, maar zo'n arts hebben ze het ook wel moeilijk gemaakt. De hufters......
Els van Veen (huisarts):
Eigenlijk leven we in Nederland niet in een democratie, als we als burgers geen enkele invloed hebben op het beleid in ons eigen land. Als we bespied kunnen worden, onder het mom van bestrijding van terrorisme, door de NCTV en als we bang moeten zijn omdat we de verkeerde mening hebben of dat onze zoons naar het front gestuurd kunnen worden, naar oorlogen die de onze niet zijn. Als de regering bakken en bakken met belastinggeld aan oorlogen buiten Nederland uitgeeft en jaar in jaar uit onze gezondheidszorg en onderwijs verwaarloost, zonder daar rekenschap voor af te hoeven leggen. Als demonstraties worden verboden als ze de regering niet aanstaan en als je in elkaar kunt worden geknuppeld als je toch naar Museumplein of Malieveld gaat.
Vanaf Corona ging ik dat langzamerhand doorzien, juist doordat ik zo verketterd ben, alleen maar door me uit te spreken over de lockdowns, de GGD teststraten (vanaf juni 2020), de prikdrang en het CoronaToegangsBewijs vanaf 2021. In de arts-patiëntrelatie is vertrouwen de basis. Om een zo goed mogelijke diagnose te kunnen stellen, heb je zoveel mogelijk informatie nodig. In elke relatie is dwang en overmatige controle funest. Drang en overmatige controle leiden niet alleen tot verlies van vertrouwen, ook leiden ze ertoe dat de relatie kapot gaat.
Eigenlijk hebben we in Nederland ook geen rechtsstaat, als er voortdurend wordt gemeten met twee maten. Als de wet wel geldt voor de gewone man, maar niet voor politici die dit land 'leiden'. Juist politici die het land leiden, zouden helemaal transparant moeten zijn over hun doen en laten, alleen al omdat ze van belastinggeld van burgers worden betaald. Corona maakte mij bekend en eigenlijk is dat vreemd, want ik ben dezelfde gebleven als voor 2020 en ik oefen mijn beroep al 23 jaar op dezelfde manier uit. Het klimaat in Nederland veranderde de afgelopen jaren wél en vanaf 2020 begon dat mij op te vallen. De framing, de censuur, de polarisatie. Ik begon vijf jaar geleden op X als @veen_els, vlak nadat ik tegen mijn wil in een landelijke krant was weggezet als complotdenker. Een sleets begrip, bedoeld om je onschadelijk te maken. In het Nederland van 2026 is het gevaarlijk om je uit te spreken. Juist omdat ik me uitsprak kreeg ik in de zomer van 2021 politie aan de deur, vanwege een tweet over een prikbus. Vlak erna werd ik op het matje geroepen bij de instelling waar ik werkte. Men, managers zonder ervaring in de zorg, was bang voor zijn reputatie en wilde dat ik daarom stopte met twitter/X. De omgekeerde wereld, daarom nam ik ontslag. Vlak erna kreeg ik mijn eerste brief van de Inspectie
IGJ.
De IGJ was er om de kwaliteit van zorg te controleren, maar ontpopte zich vanaf 2021 tot een controleur van de juiste mening over Corona. Alles wat buiten het enge narratief van COVID-19 viel, werd gelabeld als desinformatie. Tijdens het onderzoek wat in 2023 naar mij werd ingesteld moest ik mij verdedigen tegen beschuldigingen die kant noch wal raakten.
Ik voelde me de eerste jaren na 2020 een roepende in de woestijn. Ik kon mijn patiënten niet meer zien of onderzoeken, laat staan geruststellen, wat normaliter een belangrijk deel van het huisartsenvak is. De "oorlog tegen het virus" van Mark Rutte bleek onmenselijk en wreed te zijn. Het welzijn van (jonge) kinderen werd opgeofferd, met schoolsluitingen en later mondkapjesplicht op school, en waarvoor? Zodat een jaar later zoveel mogelijk mensen zich lieten vaccineren?
Corona opende me de ogen voor de staat van Nederland. Er bleek een Denktank Desinformatie te bestaan, waarin mensen met gesloten vizier de macht hadden je niet alleen te laten censureren, maar je ook op andere manieren te bestrijden en te zorgen dat je reputatie en carrière beschadigd werden. Het was een ongelijke strijd, ik met open vizier en 'zij' met gesloten vizier. Corona leerde me wie mijn echte vrienden waren. Er waren gelukkig andere huisartsen die zich ook kritisch uitten, maar we vormden een minderheid en het was helaas gevaarlijk om dat te doen. Het kon ontslag betekenen of vervolging door de Inspectie.
Nederland is geen democratie en de main stream media informeren ons niet meer volledig. Toch ben ik hoopvol, ik ontmoet steeds meer mensen die dit doorzien, dat media en het gros van de politici er niet meer zijn voor de bevolking. Niet alleen voor wat betreft het Coronabeleid, maar ook op andere gebieden. Corona legde bloot dat het op grote schaal ontbreekt aan moedige mensen, bij de medische stand, maar ook bij de media, het Openbaar Ministerie en andere ministeries. En Corona leerde me dat moed bestraft wordt, in plaats van beloond. Toch is je uitspreken de enige manier om groepsdenken en -druk te keren. Angst is misschien besmettelijk, maar moed ook. En als de media ons niet meer onafhankelijk en genuanceerd informeren, staat het ons vrij om die informatie op andere manieren te zoeken. Via boeken, via lezingen, via alternatieve media en podcasts. Niemand heeft de waarheid in pacht, het zou arrogant zijn om dat te beweren. Maar je benadert de waarheid het beste door vragen te stellen, door debat en door naar elkaar te luisteren. In die zin vind ik het gedrag van de overheid en instanties zoals de IGJ angst uitstralen, angst voor verlies van controle. Maar het is een illusie dat je een hele bevolking van 18 miljoen mensen onder de duim kunt houden.
Ook weer gepikt natuurlijk.
Jos.