de Racevijf, remmen aanpassen
-
OnlineLuco
Re: de Racevijf, remmen aanpassen
ik heb geen handremkabels meer 
-
TLRS
Zoiets inderdaad. Ligt er een beetje aan wat je voor handen hebt en hoeveel lucht er in het systeem zit. Als je de zuiger een redelijk stuk uit de klauw hebt.. dan krijg je met een schone injectiespuit die remvloeistof er vrij makkelijk in. Met een slangetje op de ontluchtingsnippel bijvoorbeeld. En eventueel tijdelijk wat teflon op de nippel om de boel dicht te maken.Luco schreef: 18 jan 2026, 18:32 Ik begrijp hem niet helemaal geloof ik
je bedoelt cilinder helemaal naar buiten, remolie in de klauw, dan cilinder terugdrukken?
Er zijn ook van die remvloeistof pompjes met reservoir en pers en zuig aansluiting. Daarmee krijg je die zuiger misschien ook wel naar buiten gedrukt. Mits je druk kunt zetten op de aansluitingen die je maakt.
-
OnlineLuco
Het wil nog steeds niet lukken, enige wat ik nu nog kan bedenken is dat er een luchtbel zit op de plek waar die vanuit de tunnel omhoog moet naar de achterremmen, voorremmen zijn wel keihard (getest met de handremknop dicht) zodra ik die open zet (achter die handremknop gaat de leiding zon 10cm omhoog. (zie bl;auwe pijl)
Nu maar een grote spuit besteld en dan via de achterrem maar in een keer kijken of ik de leiding volgeblazen krijg.
Nu maar een grote spuit besteld en dan via de achterrem maar in een keer kijken of ik de leiding volgeblazen krijg.
-
OnlineSlowCo
Waarom loopt de remleiding daar over die rolkooibuis? Die kan toch prima er onderdoor via het plaatwerk en de tunnel?
-
OnlineLuco
omdat ik daarvoor gekozen heb.
-
OnlineSlowCo
Is het eenvoudig om de rolkooibuis tijdelijk even er tussenuit te schroeven/halen en de bocht van de remleiding naar beneden te duwen/binden? Dan kun je de remmen ontluchten zonder die omgekeerde sifon/zwanenhals in de remleiding daar.
-
TLRS
Dat ^
Daarmee moet het haast opgelost zijn.
Daarmee moet het haast opgelost zijn.
-
OnlineLuco
Zit al sinds de afbouw zo en deed het voorheen gewoon goed, ga eerst via de remklauw het systeem vullen en als dat niet lukt de binnenkant aanpassen. maar eerst weer remvloeistof halen 
-
OnlineLuco
Nou alles weer gemonteerd, nog steeds niet ok, dus de handremknop ertussen uit gehaald, leidingen verlegd, nog steeds niet ideaal maar wel harder.
Nu lopen vanaf de hoofdremcilinder de remleidingen ook omhoog omdat ik ze achter de parafaan heb zitten, dat was ook een wijziging.
Die had ik gedaan omdat ik dacht dat de remleidingen te warm werden, maar uiteindelijk was dat niet zo, maar ja toen lagen de leidingen al anders. Als het met rijden niet beter wordt dan leg ik alles weer origineel (het houd je van de straat).
Maar voorlopig goed zo, eerst maar eens km maken en kijken wat het doet, dus even de bijrijderstoel eruit laten dan kan ik overal beter bij.
Nu lopen vanaf de hoofdremcilinder de remleidingen ook omhoog omdat ik ze achter de parafaan heb zitten, dat was ook een wijziging.
Die had ik gedaan omdat ik dacht dat de remleidingen te warm werden, maar uiteindelijk was dat niet zo, maar ja toen lagen de leidingen al anders. Als het met rijden niet beter wordt dan leg ik alles weer origineel (het houd je van de straat).
Maar voorlopig goed zo, eerst maar eens km maken en kijken wat het doet, dus even de bijrijderstoel eruit laten dan kan ik overal beter bij.
-
OnlineLuco
Nou, het wil niet lukkenmet de remmen.
Met remdrukverdeler en handremknop ertussen blijft die maar niet op druk komen, drie keer trappen en je hebt druk, eindelood ontlucht.
Druk ik de handremknop in (die zit na de remdrukverdeler op de leiding naar achteren) dan is die kei en keihard.
Dus of hij zuigt ergens lucht aan (lekke leiding), maar dat zou niet mogen.
Of de handremknop is niet meer goed dat die daar ergens lucht naar binnen haalt.
Maar ik weet niks zeker natuurlijk.
Dus nu alles eruit gehaald, hoofdremcilinder, stalen remleidingen, remdrukverdeler, handremknop en alles in een doos gegooid.
Vrijdag alles mee naar biesheuvel en alles maar nieuw maken, ik zou het anders niet meer weten.
Met remdrukverdeler en handremknop ertussen blijft die maar niet op druk komen, drie keer trappen en je hebt druk, eindelood ontlucht.
Druk ik de handremknop in (die zit na de remdrukverdeler op de leiding naar achteren) dan is die kei en keihard.
Dus of hij zuigt ergens lucht aan (lekke leiding), maar dat zou niet mogen.
Of de handremknop is niet meer goed dat die daar ergens lucht naar binnen haalt.
Maar ik weet niks zeker natuurlijk.
Dus nu alles eruit gehaald, hoofdremcilinder, stalen remleidingen, remdrukverdeler, handremknop en alles in een doos gegooid.
Vrijdag alles mee naar biesheuvel en alles maar nieuw maken, ik zou het anders niet meer weten.
- Erminio
Even de remmen doen, pfffff 
Ben wel benieuwd wat nou werkelijk het probleem is/was.
Ben wel benieuwd wat nou werkelijk het probleem is/was.
-
OnlineMartijn_bmw
Wat een ellende luco!
hopelijk vind je nu de oplossing
-
OnlineLuco
Gisteren nieuwe spullen gehaald.
Vandaag maar eens een poging wagen.
nieuwe leidingen
nieuwe remdrukverdeler
twee restdrukventielen
nieuwe achterklauwen had ik al
nieuwe nippels
nieuw verdeelstuk
gereedschap om de omvlechting netjes naar buiten te duwen
Vandaag maar eens een poging wagen.
nieuwe leidingen
nieuwe remdrukverdeler
twee restdrukventielen
nieuwe achterklauwen had ik al
nieuwe nippels
nieuw verdeelstuk
gereedschap om de omvlechting netjes naar buiten te duwen
-
OnlineLuco
Nou, alles zit eronder, morgen alles binnenzijde aandraaien en den de hoofdremcilinder er weer op en vullen.
-
OnlineMartijn_bmw
Wat een klus fingers crossed dat het ontluchten nu wel goed gaat 
-
OnlineLuco
Ja, dat hjoop ik ook, net alles binnen aangedraaid (buitenkant had ik gisteren gedaan) hoofdremcilinder erop, aansluiten, vullen, begin met ontluchten, komt er bij 1 remklauw achter helemaal niks, alleen lucht, ineens plas remolie onder de auto (stomme prutser dat ik ben, 1 aansluiting niet aangedraaid pfffffffffffffffffffffffffffffffffffff) dus snel aandraaien.
Ja bodemplaat onder de remolie, remolie op de vloer, dus net eerst bodemplaat los, schoonmaken, alles nogmaals nalopen, bodem er weer onder, op de knietjes heel de vloer schoonmaken, daar ben ik nu net klaar mee.
Nu eerst ff bankhangen en vanmiddag weer vullen en ontluchten.
Ja bodemplaat onder de remolie, remolie op de vloer, dus net eerst bodemplaat los, schoonmaken, alles nogmaals nalopen, bodem er weer onder, op de knietjes heel de vloer schoonmaken, daar ben ik nu net klaar mee.
Nu eerst ff bankhangen en vanmiddag weer vullen en ontluchten.
- Erminio
Fingers crossed 
-
OnlineLuco
Het lijkt nu goed te zijn, nog wel wat slag, maar hoef niet meer te pompen voor die hard is, eerst maar eens rijden aankomend weekend en de remdrukverdeling goed zetten.