Zelf je racelicentie halen...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Racelicentie

Ik heb een racelicentie en maak er ook actief gebruik van.
2
4%
Ik heb een racelicentie, maar maar maak er geen gebruik van.
5
11%
Ik heb ooit een racelicentie gehaald, maar laten verlopen.
9
19%
Ik heb geen racelicentie en ook nooit gehad, maar het lijkt me wel superleuk!
25
53%
Ik heb geen racelicentie en ook nooit gehad, maar het is ook niks voor mij.
6
13%

Totaal aantal stemmen: 47

Peter Tunissen

Zelf je racelicentie halen...

Bericht door Peter Tunissen » 12 feb 2026, 13:30

... is oprecht één van de leukste dingen je kunt doen (vind ik). En met mij gelukkig de meeste mensen die een cursus volgen.
Je bent twee dagen lang zeer intensief met autorijden bezig, je leert enorm veel, de snelheid en het vertrouwen waarmee je over het circuit gaat nemen met sprongen toe en aan het eind van de twee dagen ben je compleet kapot, heb je herinneringen voor het leven (ik weet mijn eerste licentiecursus uit 2007 nog steeds te herinneren), heb je vrienden voor het leven gemaakt die in hetzelfde proces zaten en een paar weken later krijg je ook nog eens het stoerste pasje uit je portemonnee thuis gestuurd, die helemaal vooraan voor alle pasjes komt te zitten. :df: :mrgreen:

Hoe zit dat met jullie?
Het is geen goedkope opleiding meer (hoewel de cursus met huurauto 20 jaar geleden ook al €2000 kostte, nu ongeveer het dubbele).
Ik ben oprecht geïnteresseerd hoe de gemiddelde autoliefhebbers hier tegenaan kijken en of de ambitie leeft om dit ooit te doen bij de mensen die nog nooit een cursus gevolgd hebben.

Martijn_bmw

Re: Zelf je racelicentie halen...

Bericht door Martijn_bmw » 12 feb 2026, 15:53

Ik mis de categorie: “Ik heb geen racelicentie en ook nooit gehad, het lijkt me wel superleuk maar de kosten zijn voor mij te hoog voor het halen en daarna onderhouden/ circuit te gaan rijden :)

Kev
Auto: Wisselt

Bericht door Kev » 12 feb 2026, 18:00

Rondjes rijden op circuit je zal het maar als baan hebben

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 12 feb 2026, 18:06

“Ik heb geen racelicentie en ook nooit gehad, maar het lijkt me wel superleuk!”

Noodzaak is er niet direct om een licentie te halen. Ben al blij als ik meer dan (g)een keer per jaar aan een circuit dagje toekom.
Het probleem is ook niet eens echt de tijd maar wel dat als je het niet plant het er spontaan ook niet echt van komt. Wil dan toch graag bus/aanhanger mee dat als er iets is je toch thuiskomt.

Rnd

Bericht door Rnd » 13 feb 2026, 09:10

Ik vind circuit rijden echt heel erg leuk om te doen. Tijdje geleden helaas in de ijskast gezet ivm de kosten, maar ik ben zeker van plan om het in de toekomst weer op te pakken. Racelicentie hoeft van mij niet omdat ik niet van plan ben om met races mee te gaan doen (ook door de kosten). Trackdays is voor mij dus het hoogst haalbare en is ook voldoende in mijn geval.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 13 feb 2026, 10:47

11 mensen die er nooit een gehad hebben, maar het wel superleuk lijkt; 7 mensen die er een gehad hebben, maar die hebben laten verlopen.
Dus we hebben al een potentiële vijver van 18 geïnteresseerden.

Qua prijzen van circuit, auto's, onderdelen, personeelskosten etc. zal het niet snel naar beneden gaan.
De kosten voor dit jaar zijn:
Licentiecursus: €1799 incl. 9% btw (incl. hotel, eten&drinken, instructie etc.). Duur? Let wel, dit is goedkoper dan de prijs van deelname aan twee losse 'kale' trackdays.
Medische keuring: €60
KNAF examens: €110
Huurauto: €950 per dag excl. brandstof excl. btw.

Hoe zouden we dit aantrekkelijker kunnen maken?
Voelen de geïnteresseerden iets voor een DF groepbuy? We kunnen best wel iets met die prijs, als zich 10 mensen via het forum voor een cursus aanmelden.
Of is een afbetalingsplan iets? 18x €250 per maand en je hebt je racelicentie, incl. huurauto, zoiets?

Kortom: willen de mensen met interesse eens meedenken hoe we het vorm kunnen geven, van interesse naar coureur. :df:

Knot

Bericht door Knot » 13 feb 2026, 10:53

Ruim 4k dus als ik reken met 200 euro brandstof. Je moet het ook zien als een leuk uitje, roadtripje naar Milaan door de bergpassen ben je ook een hoop geld kwijt bijvoorbeeld.

Er waren tijden dat ik elke maand een trackday pakte, tevens driftdagen, elk weekend een hele dag op de motor weg, lang weekend weg met het gezin etc, dan maak je ook een hoop geld op.

Mensen die het echt willen hebben die 4k er zeker voor over maar in mijn geval volstaat een paar keer per jaar een uurtje of 2 circuit voor de lol nu prima (met huurauto). Denk eerder dat het aan de interesse ligt en niet zo zeer direct aan de prijs.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 13 feb 2026, 11:35

Lijkt me superleuk en leerzaam. Zou alleen niet weten wat ik met een licentie zou moeten, toch geen raceplannen. Verder hoog kostenplaatje dat me vooral tegenhoud.

Knot

Bericht door Knot » 13 feb 2026, 12:01

Denk dat je het echt van mensen moet hebben die op de licentie uit zijn en niet zozeer omdat het ze wel leuk lijkt. Voor 4k kan je een hoop leuke dingen doen natuurlijk.

DF-user-3897

Bericht door DF-user-3897 » 13 feb 2026, 12:50

Niet relevant
Laatst gewijzigd door DF-user-3897 op 13 feb 2026, 17:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Jeroen

Bericht door Jeroen » 13 feb 2026, 13:01

Het gaat er ook vooral om wat je leert, en maken van heel veel meters. Ik ben destijds in 2001 na het doen van een driftcursus, gestart met het halen van een racelicentie. Ik had 0 ervaring met trackdays. Toen nog een 10 daagse cursus op Assen bij Prodrive. Heel veel tracktime in verschillende weersomstandigheden. Maar ook als zo'n cursus korter is, leer je enorm veel, en heb je een mooie basis voor trackdays. Je bent daarna niet onervaren meer.

Ik vond het een onvergetelijke tijd met de nodige humor, spektakel en adrenaline. Die racelicentie boeide mij toen niets, maar het ging me vooral om de ervaring. En die licentie had je toch maar mooi op zak. Ik kan het iedereen aanraden, je doet dingen die je anders nooit zou doen, zeker niet op een willekeurige trackday.

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 13 feb 2026, 16:44

Zou nog altijd wel m'n licentie willen halen. Kijk m'n hele leven al graag naar racen als toeschouwer. Het lastige is daarna. Heb om het te proberen weleens een auto gehuurd voor een trackday, maar ik reed mezelf wagenziek op het moment dat de auto warm werd en de slicks goed warm waren.

Dus moet je iets met minder grip zoeken. Historisch racen misschien. Maar die auto's zijn moeilijker te huren of kopen.

Heb als troost, toen maar een Porsche gekocht en binnenkort een nog leuker apparaat. Kan ik er mee rijden wanneer ik wil.

Misschien wil ik nog een cursus van de Classic Racing School op Charade doen of ijsrijden met hen. Rally of ijsdriften lijkt me ook wel wat. Als de kleine wat groter is, wil ik daar werk van maken.

Luco

Bericht door Luco » 13 feb 2026, 19:41

Je zou een paar goedkope kleine autotjes in kunnen zetten, ik heb bv de cursus afgemaakt met de renault 5 van mijhn vrouw, gewoon een simpel 1.4 atmotje zonder kooi en wat dan ook (weet niet of dat nog mag)

jos_br

Bericht door jos_br » 13 feb 2026, 19:55

Ik heb destijds rond 2009 een driedaagse cursus gehad en het EU licentie gehaald. Weet niet eens meer bij welke club. In drie dagen 1000km gereden, dus aan rijtijd geen gebrek en een ervaring die je wel bij blijft, ook toch een hoop geleerd. En er verder niets meer mee gedaan. Wel wat jaren een hoop trackday's mee gemaakt, iets wat weer opgepakt moet worden. Auto staat te verstoffen, das jammer.

Jos.

Fabian

Bericht door Fabian » 13 feb 2026, 20:42

Als je beginner bent zeker leuk en leerzaam
denk ik, of je gaat racen of niet. Toen waren de centjes er niet voor, nu heb ik het er niet voor over.

Ik zou niet weten wat ik er nu aan zou hebben. Ik hoef net perse een tiende per ronde sneller, als ik maar plezier heb. Verder ken ik het spelletje wel inmiddels.

MatthijsL
Auto: Toyota Yaris, Mazda MX5 NC

Bericht door MatthijsL » 14 feb 2026, 17:52

Mij lijkt het heel mooi de dingen te leren die in de cursus voorbij komen, de voertuigbeheersing en leren om goede lijnen te rijden etc. Maar een licentie halen zou voor mij geen meerwaarde hebben. Ik zou dus meer op zoek zijn naar een soort softcursus, om wat meer voorbereid met eigen auto het circuit op te kunnen. Wat ik daar voor over zou hebben weet ik op dit moment nog niet

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 16 feb 2026, 10:57

Het lijkt mij absoluut super leuk. Alleen vervolgens geen ambitie om er iets mee te gaan doen en dan is het wel veel geld.

Wel zoekende naar wat meer rijtraining dagen. Met het huidige winterse weer begint het ook wel te kriebelen om eens fatsoenlijk te leren driften, maar wat/waar/hoe ben ik ook nog niet over uit.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 16 feb 2026, 15:27

Ik herken ook wel wat je zegt, herinner mij echt mijn racelicentie (2010?) nog en weet ook nog wel met wie het toen was en hoe het er aan toe ging. Ik vond het 1 grote pret, kan het zeker wel aanbevelen. Vond het zelf wel prettig dat ik al een beetje kon rondkomen op de baan, zou het niet snel aanbevelen als iemand nog helemaal nieuw is.

Destijds deed 'slechts' 10% het met eigen auto en ik zie nu ook nog steeds de Ibiza diesels ingezet worden; destijds met eigen auto gedaan, zou dat de volgende keer weer gedaan hebben :).

MJW
Auto: Cayman 981 S

Bericht door MJW » 20 feb 2026, 00:26

Heb vorig jaar (met de eigen 981C S) 2x een rijvaardigheidstraining gedaan bij GP-Elite (Level 0 en Level 2) op Zandvoort. In hun opleidingstraject is racelicentie Level 7. Voor dit jaar eerst maar eens wat trackdays doen met de P en dan verder kijken naar een vervolg op de 1e cursussen. En leren driften staat hoog op de verlanglijst. Vond de trainingen erg nuttig (en erg leuk) om te doen icm de aanschaf van de P. Heb iig geleerd dat de (grip)grenzen van de auto (veel!) hoger liggen dan mijn kunnen en/of durf. Op het BMW forum heb ik er wat meer over geschreven.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2 & BMW 114i

Bericht door StefanW » 20 feb 2026, 14:51

In 2019 mijn eu racelicentie behaald met DF. Ik vond het enorm waardevol. Twee dagen knallen op Assen met mijn 106. We hadden 1 instructeur op 2 man. Mijn maat had problemen met zijn auto, waardoor ik veel tijd kreeg met de instructeur. Het waren twee dagen in maart en we hadden geweldig weer. Een natte baan, opdrogende baan en droge baan, daardoor veel afwisseling en je leerde veel.

Het leukste was de uitreiking, bleek de beste van de 12 cursisten met de leuke uitspraak van de KNAF examinator; "voor zo'n jongen kom ik naar het circuit"

Al met al waren het twee leerzame en vooral leuke dagen. Ik doe verder niks met de licentie. Elke twee jaar verleng ik hem wel netjes, vind gewoon leuk om te hebben/houden, misschien "weggegooid" geld, maar je weet maar nooit.

Jules
Auto: F31 320d|PanigaleV2|M1100S

Bericht door Jules » 20 feb 2026, 15:28

Peter Tunissen schreef: 12 feb 2026, 13:30 ... is oprecht één van de leukste dingen je kunt doen (vind ik). En met mij gelukkig de meeste mensen die een cursus volgen.
Je bent twee dagen lang zeer intensief met autorijden bezig, je leert enorm veel, de snelheid en het vertrouwen waarmee je over het circuit gaat nemen met sprongen toe en aan het eind van de twee dagen ben je compleet kapot, heb je herinneringen voor het leven (ik weet mijn eerste licentiecursus uit 2007 nog steeds te herinneren), heb je vrienden voor het leven gemaakt die in hetzelfde proces zaten en een paar weken later krijg je ook nog eens het stoerste pasje uit je portemonnee thuis gestuurd, die helemaal vooraan voor alle pasjes komt te zitten. :df: :mrgreen:

Hoe zit dat met jullie?
Het is geen goedkope opleiding meer (hoewel de cursus met huurauto 20 jaar geleden ook al €2000 kostte, nu ongeveer het dubbele).
Ik ben oprecht geïnteresseerd hoe de gemiddelde autoliefhebbers hier tegenaan kijken en of de ambitie leeft om dit ooit te doen bij de mensen die nog nooit een cursus gevolgd hebben.
Ik heb mijn motorrace licentie en maak daar actief gebruik van.
Autoracen lijkt me ook erg gaaf maar budgetten gaan weer exponentieel omhoog... Wellicht in de toekomst als ik het motor risico niet meer wil nemen, een ruimer budget heb en toch aan m'n adrenaline wil komen :df:

Plaats reactie