VW Golf MK2 1.8T - Motor revisie!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
TurboClouseau

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door TurboClouseau » 29 dec 2025, 16:40

Geertmans schreef: 28 dec 2025, 09:04 Dat zijn vervelende situaties, omdat je niet de oorzaak goed vast kunt stellen. Heb je eea zelf 3 mnd geleden vervangen?

Wel leuke plannen met die dikke velgen op de transporter.
Ja balen idd, heb vrijwel meteen na aanschaf na de bus groot onderhoud gedaan, inclusief de distributieset, multiriem en 2massa vliegwiel vervangen. Onlangs nog een schroefset gemonteerd, maar nooit iets opgevallen. Poelies draaiden destijds ook prima , recht en zonder geluid.

Ben benieuwd of de oorzaak aan het licht komt als alles er weer omheen zit en weer draait. We’ll see.

HakanPower
Auto: Golf 5 Edition 30

Re: VW Golf MK2 1.8T - Motor revisie!

Bericht door HakanPower » 01 feb 2026, 10:28

Rene! Leuk jouw topic hier terug te vinden.

Zie natuurlijk wel eens wat op Instagram voorbij komen. Maar dit is leuk leesvoer.

Hoe is de gang van zaken nu met de 1.8T motor. En wat zijn je doelstellingen voor aankomend seizoen?

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 06 feb 2026, 01:50

HakanPower schreef: 01 feb 2026, 10:28 Rene! Leuk jouw topic hier terug te vinden.

Zie natuurlijk wel eens wat op Instagram voorbij komen. Maar dit is leuk leesvoer.

Hoe is de gang van zaken nu met de 1.8T motor. En wat zijn je doelstellingen voor aankomend seizoen?
Hey Hakan, ook hier? :beer:

Daar zijn we weer, met een update! De tekst in de foto`s komt doordat ze van insta af komen ;)

Busje:

De bus heeft een poosje neusloos onder de carport staan wachten op nieuwe onderdelen, maar inmiddels zitten ze eronder. De nieuwe dynamo met vrijlooppoelie, spanrol en geleiderol kwamen heb ik gemonteerd en daarbij viel het me op dat de stuurpomppoelie beschadigingen had op het vlak waar de riem overheen draait. Dit was me eerst niet opgevallen, maar nu gelukkig wel, want dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van de verscheurde multiriem.

Omdat ik wel wou rijden met de bus heb ik de oude poelie geborsteld en gestraald om de scherpe randjes eraf te halen en deze weer gemonteerd. Later heb ik de nieuwe erop gezet. Hopelijk kunnen we nu weer probleemloos verder rijden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Golfje:

Goed, tijd voor leuke dingen. Het hele blok ligt inmiddels uit elkaar, dus er kan weer opgebouwd worden. Maar voordat er weer gebouwd wordt, eerst maar eens wat zaken opmeten en klaar maken voor montage. Ik heb alle krukastappen opgemeten met een micrometer om te kijken of ze ovaal zijn. Dit was gelukkig niet zo en ook de diameters vielen binnen de spec.

Vervolgens heb ik de cilinders opgemeten op ovaliteit en diameter en ook deze kunnen nog een ronde mee. Hoonsteen erdoor en klaar.

Toen ik hiermee bezig was, viel mij ineens op dat 1 zuigerpen afweek van de andere 3. Heel apart natuurlijk, dus maar even verder in verdiepen. Blijkt dat ook de bijbehorende zuiger afwijkend is. Qua diameter is hij wel gelijk, maar montagepunt zuigerpen is wel weer anders qua lengte. Geen idee waar dit ooit fout is gegaan, maar dit hoort natuurlijk niet. Het gewicht van afwijkende zuiger is zo`n 3gram lichter dan de rest en van de pin 7gram. Dus bij elkaar 10gram afwijking tov de andere zuigers+pennen!

Toen ik hier mee bezig was, heb ik drijfstang van die zuiger+pen ook goed bekeken en deze bleek ook iets krom te zijn. Zo met het blote oog valt het amper op, totdat je een andere er naast legt.

Aan de ene kant vreemd, kut en ruk allemaal, maar blij dat ik hier nu wel achter kom en er iets aan kan doen. Omdat ik wel van plan ben om te blijven rijden met standaars zuigers, heb ik bij een sloper een 2e hands zuiger met pin gescoord die gelijk is aan de 3 anderen. Drijfstangen was ik sowieso al van plan te vervangen voor een setje sterkere.

Allright, foto`s!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Apart allemaal, ofniet? Ondanks alles blijven we gemotiveerd en zijn de eerste nieuwe onderdelen al binnen; een setje hoofdlagers en drijfstanglagers van ACL:

Afbeelding

Omdat het nu best wel in de papieren gaat lopen en ik eigenlijk dit jaar nog even wil rijden, heb ik mijn autoambulance verkocht, zodat ik het geld daarvan rechtstreeks kan gebruiken voor het kopen van motoronderdelen. Aan de ene kant jammer, omdat het natuurlijk wel lekker is zo`n eigen kar, maar ik heb hem destijds gekocht om legaal naar het circuit te rijden zonder BE rijbewijs en achter een VW Touran met max trekgewicht van 1500kg.

Inmiddels heb ik m`n BE gehaald en hebben we een busje waar 2500kg achter mag hangen en voor die paar keer per jaar dat ik naar Assen rij, huur ik nu gewoon een kar voor 50eu per dag. Ben dan nog goedkoper uit ook, omdat mijn karretje het hele jaar in een stalling stond.

Volgende maand wordt de kar opgehaald door de nieuwe eigenaar, dus vanaf dan maar even een heule dikke bestelling doen :D

Voor de Lupo is er eigenlijk weinig geen update...ja, bandjes en een paar leuke foto`s:

Afbeelding

Afbeelding

Oja, nog een kleine preview van de 20" wielen die ik laatst heb opgehaald:

Afbeelding

That`s all, folks!

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 06 feb 2026, 05:05

Zien jullie mijn foto`s wel? Ik zie alleen een foutmelding namelijk...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 feb 2026, 06:41

Ik zie geen foto’s idd helaas

Plaats reactie