Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
- Knot
Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
9kw is ook wel een flink vermogen, is dat ding zo groot of probeer je hem gewoon zo snel mogelijk op 90° te krijgen?
- Elise
Dat is een beetje het probleem Martijn, ik kan niets vinden wat ik ertussen zou kunnen plaatsen. Alles wat ik vind betreffende loadbalancers is wel gekoppeld aan een apparaat, bijvoorbeeld een laadpaal. Zo zit er op mijn wamtepomp ook een loadbalancer en die schroeft wel het vermogen terug. En mocht ik wat kunnen vinden dan zal het wel weer de hoofdprijs moeten kosten.Martijn_bmw schreef: 13 jan 2026, 06:12 Kan er geen loadbalancer op die sauna kachel zoals in een laadpaal? Die laadpaal doet 11kw maar zodra het huis teveel vraagt wordt de paal tijdelijk teruggeregeld of zelfs even gestopt tot er weer voldoende ruimte is op de 3x 25ah aansluiting.
Daarnaast heb ik bij Harvia, de leverancier van de kachel, een vraag uitstaan (snel zijn ze niet in Finland) of hun regelunit geschikt is om achter een loadbalancer geplaatst te worden, want ik moet natuurlijk niet hebben dat als een loadbalancer de boel afknijpt die besturingsunit defect raakt, want die Xenio dingen kosten een kleine €1000 compleet.
- Elise
Die 9kw past bij de grootte van de sauna, met de huidige temperaturen is na een uur de boel 80 graden.Knot schreef: 13 jan 2026, 08:21 9kw is ook wel een flink vermogen, is dat ding zo groot of probeer je hem gewoon zo snel mogelijk op 90° te krijgen?
En ja, het moet wel een beetje rap gaan vind ik
- Knot
Voor € 2,25 heb je wel waar voor je geld dan met 80 graden na een uur!
Waren geen beste dagen met die sneeuw voor de set op het garagedak trouwens....

Waren geen beste dagen met die sneeuw voor de set op het garagedak trouwens....
- Bijlagen
-
- WhatsApp Image 2026-01-14 at 11.19.31.jpeg (50.44 KiB) 688 keer bekeken
- RS-Ron
Ik hen nu twee offertes binnen voor een thuisbatterij, één met Victron en een miljard miljoen mogelijkheden en instellingen en eentje voor een Dyness thuisaccu. Die is wel wat vriendelijker geprijsd en bedrijf zit 7 km verderop. Ik nodig ze maar eens uit om langs te komen en alles eens goed door te nemen. De Dyness wordt gevuld met stroom zonnepanelen, als de 23KW batterij vol is geen teruglevering aan het net. Zit ook programma op waarmee hij de batterij voltrekt van het net bij lage stroomprijs in de winter. Das ook wel prima. Meer hoef ik eigenlijk niet.
Gr Ron
Gr Ron
- Alexsti
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Klinkt wel aantrekkelijk, vraag me wel af hoe de rekensom is van de terugverdientijd is.
Dat zal gaan afhangen van de zelf opgewekte energie en de kostprijs van de stroomprijs en verbruik, geen makkelijke rekensom lijkt me omdat dat allemaal varieert.
Dat zal gaan afhangen van de zelf opgewekte energie en de kostprijs van de stroomprijs en verbruik, geen makkelijke rekensom lijkt me omdat dat allemaal varieert.
- Elise
Mag ik vragen wat voor Victron setje en wat voor Dyness opstelling Ron?
- RS-Ron
Ik stuur je vandaag de offertes ff door !Elise schreef: 18 jan 2026, 12:17 Mag ik vragen wat voor Victron setje en wat voor Dyness opstelling Ron?
Gr Ron
- Knot
Op zich geniaal, 23kw vullen en niks "gratis" het net op geven. Scheelt je ook de 2x omvormen slag als de panelen direct op zo'n accu kunnen.
- RS-Ron
Voordeel voor ons is dat we voor bijv. de Dyness natuurlijk gesponsord worden door dat verduurzamingsbudget van de werkgever. Dan hoef je in het geval van de Dyness maar de helft terug te verdienen. Als ik het dit jaar niet laat plaatsen laten we 1000€ schieten, alles is verder al verduurzaamt. Dan staat er voor rond de €5000 een 23kw thuisaccu, dat zal in de komende 10 jaar wel goedkomen. Nou hebben we ook besloten de EV nog te blijven rijden, dus zoiezo heb je nauwelijks brandstofkosten, wil alleen de wasmachine, droger, vaatwasser, inductiekookplaat en EV kunnen gebruiken/opladen wanneer dat ons uitkomt. Ook meteen een noodstroom voorziening wanneer nodig. Over vijf jaar zie ik dan wel weer wat ik met het nieuwe verduurzamingsbudget ga doen. Wellicht nieuwe panelen en nog een paar modules erbij, zie ik dan wel weer.Alexsti schreef: 18 jan 2026, 12:09 Klinkt wel aantrekkelijk, vraag me wel af hoe de rekensom is van de terugverdientijd is.
Gr Ron
- RS-Ron
Ik heb geen idee of dat kan, heb mijn situatie en wensen uitgelegd en hij heeft daarop de offerte gemaakt. Ik laat het weten als ie langs is geweest.Knot schreef: 18 jan 2026, 12:27 Op zich geniaal, 23kw vullen en niks "gratis" het net op geven. Scheelt je ook de 2x omvormen slag als de panelen direct op zo'n accu kunnen.
Gr Ron
- Knot
Het zijn natuurlijk flink andere prijzen dan zo'n 2,7kw homewizard dingetje van 1200 euro maar het concept spreekt mij wel aan.
Zit een kern van waarheid in van die terugleverkosten en overbelasting maar er zijn toch best een hoop gevallen waar jij 1ct krijgt per kwh en ze het direct aan de buren verkopen voor 20ct, dan lever ik persoonlijk liever niet terug als het zo moet.
Verbruik in de avond en nacht is minimaal, keertje wat hapjes afbakken in de oven of airfryer, en standaard verbruik van beetje TV en laptop opladen etc en de nacht door is nog geen 2kwh, zeg dat het € 1 per avond/nacht kost als je het afneemt. Overdag schijnt veelal de zon en verwarmen in de winter zonder saldering gewoon op gas dan maar weer.
Denk dat ik nog eerder zo'n extra balkonset koop van 2x435wp om overdag meer power te hebben zodat ik minder snel tekort kom als er een keer een paar apparaten tegelijk aan staan.
Zit een kern van waarheid in van die terugleverkosten en overbelasting maar er zijn toch best een hoop gevallen waar jij 1ct krijgt per kwh en ze het direct aan de buren verkopen voor 20ct, dan lever ik persoonlijk liever niet terug als het zo moet.
Verbruik in de avond en nacht is minimaal, keertje wat hapjes afbakken in de oven of airfryer, en standaard verbruik van beetje TV en laptop opladen etc en de nacht door is nog geen 2kwh, zeg dat het € 1 per avond/nacht kost als je het afneemt. Overdag schijnt veelal de zon en verwarmen in de winter zonder saldering gewoon op gas dan maar weer.
Denk dat ik nog eerder zo'n extra balkonset koop van 2x435wp om overdag meer power te hebben zodat ik minder snel tekort kom als er een keer een paar apparaten tegelijk aan staan.
- Elise
Voor mij is er dit jaar nog geen noodzaak (heb nog een heel goed contract), maar ik heb mij er de afgelopen tijd wat meer in verdiept in een thuisbatterij.RS-Ron schreef: 18 jan 2026, 11:50 Ik hen nu twee offertes binnen voor een thuisbatterij, één met Victron en een miljard miljoen mogelijkheden en instellingen en eentje voor een Dyness thuisaccu. Die is wel wat vriendelijker geprijsd en bedrijf zit 7 km verderop. Ik nodig ze maar eens uit om langs te komen en alles eens goed door te nemen. De Dyness wordt gevuld met stroom zonnepanelen, als de 23KW batterij vol is geen teruglevering aan het net. Zit ook programma op waarmee hij de batterij voltrekt van het net bij lage stroomprijs in de winter. Das ook wel prima. Meer hoef ik eigenlijk niet.
Gr Ron
De keuzes zoals ik ze nu zie zijn:
- Niets doen en tzt een vast contract aangaan, die 22cnt zoals Martijn betaald is verleidelijk.
- Een klein systeem, 3 x Multiplus 3000 + 16kWh accu
- Een groot systeem, 3x Multiplus 6k5 + 96kWh accu
Klein systeem zou mooi zijn om te gebruiken voor peak shaving, daar ik tegen de limiet van de 3x25A hier thuis aanloop.
Maar als ik dan toch alles ga aanpakken, dan maak ik het wel zo dat ik volledig off-grid kan draaien.
Dan is de stap naar iets zwaardere omvormers niet zo heel groot en kost het alleen de extra accu's. Bedoeling is dan om 's zomers alles wat overdag geladen is op duurdere momenten van de dag terug te leveren aan het net. Gelet op de historische stroomprijzen per uur zou dat lonend moeten zijn. Maar als iedereen dat gaat doen dan krijgen we hetzelfde gezeur als we nu met de zonnepanelen hebben en levert het niets op, dan is het wel een zure investering.
Oh en 's winters inderdaad goedkoop voltanken. Met de vorst afgelopen tijd verbruik ik wel een 50 á 60kWh op een dag, zeker als de wp staat te defrosten.
Als ik het doe gaat mij voorkeur verreweg uit naar Victron. Software open source en Nederlands product, mocht het oorlog worden kunnen de Chinezen boel bij mij niet afschakelen
-
OnlineWJ
Probleem met thuisaccu’s is een beetje dat het moment dat je ze echt nodig hebt is de opwekking dmv zonnepanelen kut en in die maanden vullen via het net is ook niet echt goedkoop.
In de zomer wel leuk om je airco snachts graties door te laten draaien. Maar afgelopen maanden deden de accu’s bij mij maar weinig.
(Ik heb van die Homewizard dingen, eigenlijk gewoon voor de leuk om mee te klooien. Prijs van die dingen moet echt minimaal door de helft wil ik het pas aan gaan raden aan mensen. Software enzo is wel netjes bij hun en word steeds verder uitgebreid. Op tweakers ook veel over te vinden)
In de zomer wel leuk om je airco snachts graties door te laten draaien. Maar afgelopen maanden deden de accu’s bij mij maar weinig.
(Ik heb van die Homewizard dingen, eigenlijk gewoon voor de leuk om mee te klooien. Prijs van die dingen moet echt minimaal door de helft wil ik het pas aan gaan raden aan mensen. Software enzo is wel netjes bij hun en word steeds verder uitgebreid. Op tweakers ook veel over te vinden)
- Paskal
- Auto: meerdere
Eea is in mijn ogen sterk afhankelijk van de persoonlijke situatie. Zo ligt hier het stroomverbruik tussen 20.00 & 9.00u altijd minimaal rond de 10 kw (douchen, verlichting etc). Als de wp 's nachts aanslaat ligt het natuurlijk nog fors hoger. Die 10 kw moet ik nu allemaal van het net afhalen wat op jaarbasis dus zo maar 3.500 kw is. Met mijn 44 panelen krijg ik zo'n 300 dagen per jaar een eventuele 10 kw-accu wel vol dus kan me zo maar voorstellen dat een 10 kw-accu wel eens lonend zou kunnen zijn voor mij om die afname van het net te berperken. Ik heb me er verder nog niet in verdiept dus geen idee wat een beetje 10-kw-accu kost, maar ik heb nog tot jan. 27 de tijd om te kijken wat zinvol is.
- Knot
Zo sta ik er dus ook in, avond en nachtverbruik ruim dekkend maken en die 2 maanden dat het niet lukt jammer dan, is de extra investering niet waard van een nog dikkere accu veelal.
Vermoed dat dit jaar de prijzen echt nog wel gaan zakken als er meer volume verkocht gaat worden.
Vermoed dat dit jaar de prijzen echt nog wel gaan zakken als er meer volume verkocht gaat worden.
- RS-Ron
Het is natuurlijk lastig te voorspellen, gisteren had ik toch weer zo'n 7kw in een accu kunnen proppen waar we dan in de avonduren en ochtend gebruik van hadden kunnen maken.
Gr Ron
Gr Ron
Laatst gewijzigd door RS-Ron op 19 jan 2026, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
1 op de 3 huishoudens heeft zonnepanelen hier.
Trek dat door in hele Europa, en ik geloof ook wel dat er een vloedgolf aan vraag naar thuisaccus's komt, en dat de chinezen daar als het goed is handig op in gaan spelen.
Trek dat door in hele Europa, en ik geloof ook wel dat er een vloedgolf aan vraag naar thuisaccus's komt, en dat de chinezen daar als het goed is handig op in gaan spelen.
- Elise
Bekijk ik e.e.a. vanaf 1-1-27, na afschaffen saldering, dan zie ik geen enkele waarde in een thuisaccu i.c.m. een vast contract. Die paar kWh die je kunt opslaan om later te gebruiken weegt niet op tegen de investering die je moet doen mijns inziens.
Neem je een dynamisch contract dan moet je thuisaccu naar mijn mening in ieder geval dekkend zijn voor je maximale dagverbruik en/of dekkend voor je maximale opwek per dag. Dek je maar een deel af loop je het risico dat je juist op de dure piekmomenten (17:00 ~ 21:00 uur) stroom van het net trekt voor 40+cnt per kWh. Als je thuisaccu daarnaast dekkend is voor wat je opwekt, kun je dat bij een dynamisch tarief juist terugleveren tegen een mooie vergoeding.
Neem je een dynamisch contract dan moet je thuisaccu naar mijn mening in ieder geval dekkend zijn voor je maximale dagverbruik en/of dekkend voor je maximale opwek per dag. Dek je maar een deel af loop je het risico dat je juist op de dure piekmomenten (17:00 ~ 21:00 uur) stroom van het net trekt voor 40+cnt per kWh. Als je thuisaccu daarnaast dekkend is voor wat je opwekt, kun je dat bij een dynamisch tarief juist terugleveren tegen een mooie vergoeding.
- Knot
Totdat ze de spelregels (wederom) aanpassen..... voordat je een dikke accu (>10kwh) eruit hebt ben je een kleine 10 jaar verder denk.
VW moet even snel met die V2L upgrade komen voor de Golf, kan ik van 18:00-08:00 gewoon uit de auto tappen.
VW moet even snel met die V2L upgrade komen voor de Golf, kan ik van 18:00-08:00 gewoon uit de auto tappen.
- Elise
Dat ligt toch helemaal aan je persoonlijke situatie?Knot schreef: 19 jan 2026, 11:32 voordat je een dikke accu (>10kwh) eruit hebt ben je een kleine 10 jaar verder denk.
Vooral als je veel stroom opwekt van eigen panelen én een hoog stroomverbruik hebt, denk aan een ev, dan zal een dikke accu snel terugverdiend zijn.
- Knot
Als je een 80kwh auto wil laden mag je zeker een riante accu hebben, dat lijkt me onbetaalbaar. Ik geloof dan eerder in een buurtaccu waar je gezamenlijk gebruik van gaat maken.
Denk dat mensen het eerder gaan zoeken in 5kwh accu's ergens met een prijs rond de 1000 euro zodat ze een dagdeel kunnen overbruggen en het nog betaalbaar blijft als investering. Ook voor een dag met beetje bewolking om en om is dat lekker als je een stroomverbruiker hebt tappen (droger, vaatwasser, PHEV aan de 230V) om die momentjes even naar 0 te brengen en einde van de middag toch vol te zijn.
Denk dat mensen het eerder gaan zoeken in 5kwh accu's ergens met een prijs rond de 1000 euro zodat ze een dagdeel kunnen overbruggen en het nog betaalbaar blijft als investering. Ook voor een dag met beetje bewolking om en om is dat lekker als je een stroomverbruiker hebt tappen (droger, vaatwasser, PHEV aan de 230V) om die momentjes even naar 0 te brengen en einde van de middag toch vol te zijn.
- RS-Ron
Ligt er weer een beetje aan, zoals wij de EV gebruiken moet er, uitzonderingen daargelaten, per laadbeurt 3/4 kw in om op 80% te laden. Dat doen we nu ook als, dat is vaste parkeerplek van moeders de vrouw. Als je hem op 15/20% leegrijdt is dat een ander verhaal......Knot schreef: 19 jan 2026, 12:48 Als je een 80kwh auto wil laden mag je zeker een riante accu hebben, dat lijkt me onbetaalbaar. Ik geloof dan eerder in een buurtaccu waar je gezamenlijk gebruik van gaat maken.
Gr Ron
-
OnlineMartijn_bmw
Dan rij je wel heel weinig per keerRS-Ron schreef: 19 jan 2026, 14:27Ligt er weer een beetje aan, zoals wij de EV gebruiken moet er, uitzonderingen daargelaten, per laadbeurt 3/4 kw in om op 80% te laden. Dat doen we nu ook als, dat is vaste parkeerplek van moeders de vrouw. Als je hem op 15/20% leegrijdt is dat een ander verhaal......Knot schreef: 19 jan 2026, 12:48 Als je een 80kwh auto wil laden mag je zeker een riante accu hebben, dat lijkt me onbetaalbaar. Ik geloof dan eerder in een buurtaccu waar je gezamenlijk gebruik van gaat maken.
Gr Ron
Maar eens als je je verbruik wil verdelen kan je je laadgedrag wel aan passen om daarmee het kWh verbruik te verdelen over de dagen.
- Elise
Iets is pas onbetaalbaar als je het financieel niet voor elkaar krijgt.Knot schreef: 19 jan 2026, 12:48 Als je een 80kwh auto wil laden mag je zeker een riante accu hebben, dat lijkt me onbetaalbaar. Ik geloof dan eerder in een buurtaccu waar je gezamenlijk gebruik van gaat maken.
Kun je het betalen, desnoods met geleend geld, en is het snel terugverdiend, dan is het prima betaalbaar.
Kleine rekensom:
Accu van 1000wh / 1kWh ==> 800watt / 0,8 kWh netto laadcapaciteit
8000 laadcycli ==> 6400 kWh tijdens levensduur accu
Per laadcycli verdien je €0,10 ==> Totale opbrengst tijdens levensduur accu €640
Om jouw 80kWh auto op te laden heb je dus 100 accu's nodig ==> €64.000 opbrengst
Als je dan €200 per geïnstalleerde kWh betaalt, dan kost dat €20.000 en verdien je voldoende centen om een VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition te kopen
Dat is dan conservatief gerekend met 80% SOC en slechts €0,10 per kWh, reken het eens door met 90% SOC en 25cnt per kWh
Enige nadeel zoals ik het zie is de afstand die je moet rijden, 6400 x 100 = 640.000. Rij je dan 1:5 moet je toch ruim 3 miljoen kilometers wegtuffen