Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Knot

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 13 jan 2026, 08:21

9kw is ook wel een flink vermogen, is dat ding zo groot of probeer je hem gewoon zo snel mogelijk op 90° te krijgen?

Elise

Bericht door Elise » 13 jan 2026, 08:42

Martijn_bmw schreef: 13 jan 2026, 06:12 Kan er geen loadbalancer op die sauna kachel zoals in een laadpaal? Die laadpaal doet 11kw maar zodra het huis teveel vraagt wordt de paal tijdelijk teruggeregeld of zelfs even gestopt tot er weer voldoende ruimte is op de 3x 25ah aansluiting.
Dat is een beetje het probleem Martijn, ik kan niets vinden wat ik ertussen zou kunnen plaatsen. Alles wat ik vind betreffende loadbalancers is wel gekoppeld aan een apparaat, bijvoorbeeld een laadpaal. Zo zit er op mijn wamtepomp ook een loadbalancer en die schroeft wel het vermogen terug. En mocht ik wat kunnen vinden dan zal het wel weer de hoofdprijs moeten kosten.
Daarnaast heb ik bij Harvia, de leverancier van de kachel, een vraag uitstaan (snel zijn ze niet in Finland) of hun regelunit geschikt is om achter een loadbalancer geplaatst te worden, want ik moet natuurlijk niet hebben dat als een loadbalancer de boel afknijpt die besturingsunit defect raakt, want die Xenio dingen kosten een kleine €1000 compleet.

Elise

Bericht door Elise » 13 jan 2026, 08:45

Knot schreef: 13 jan 2026, 08:21 9kw is ook wel een flink vermogen, is dat ding zo groot of probeer je hem gewoon zo snel mogelijk op 90° te krijgen?
Die 9kw past bij de grootte van de sauna, met de huidige temperaturen is na een uur de boel 80 graden.
En ja, het moet wel een beetje rap gaan vind ik :tooth:

Plaats reactie