Nou dat was even een lange haal om hem naar mn zin te krijgen…hij liep op cold start heel onrustig stationair, alsof je aan het revven bent

. Buurt werd er gek van, broem broem, dat deed ie tot 40 graden.
De tune was van begin 2019 en de tuner bestaat niet meer. Toen bestond de kit voor deze auto net anderhalf jaar, dus ik dacht, in die 7 jaar hebben ze vast wat bijgeleerd en zal het op alle gebieden beter worden als ik eens lekker een nieuwe tune laat aanmeten. Tegelijk stationair probleem verholpen en ik weet zeker dat alles netjes loopt.
Dus ik besloot Lund USA de opdracht te geven voor een nieuwe tune from scratch.
Dat doen ze remote, dus je geeft heel je spec door, ik kon alles fysiek nalopen wat ik had behalve de injectoren, maar ik heb alle facturen erbij dus dat kon ik eenvoudig nakijken en zien dat er ID1050x in zit.
Je krijgt dan eerst een idle-tune gebaseerd op je spec, die flash je erop en dan laat je hem dus stationair op temp komen en maak je wat sweeps, langzaam gas geven en paar sec vasthouden op 1500, dan 2500 en dan 3500 toeren.
Die log stuur je in en normaal krijg je dan een rijdbare tune terug begrensd op 5000rpm. Daarmee doe je hetzelfde maar dan rijdend.
Maar toen kwam het, ik stuur de eerste idle log in met de sweeps en krijg meteen een mail terug dat de shortterm fuel trims 30% corrigeren, dus de tune is “way off”.
Je hebt ergens een enorm vacuumlek…
Dus ik zoeken zoeken, niks te vinden, via een mede df’er een rooklek detector geleend en kwam precies absoluut niks uit, met 17dkm verwacht ik dat ook niet en alles ziet er nieuw nieuw uit…toen ik na 4-5 uren dat de motor gedraaid had een vacuumslang loshaalde klonk het alsof ik een koudr coca cola openmaakte, dus vacuum gaat goed zal ik maar zeggen…
Dus dat bericht aan de tuner, kreeg ik terug, weet je zeker dat de spec klopt, ja dus, nou dan moet de maf vuil zijn, kabels kapot, uitlaat lek of of of…lang verhaal kort, ik heb alles nieuw erin zitten nu, deel van de kabelboom, maf, luchtfilter, boosterpomp en werkelijk ALLES is gechecked en 3dubbel gechecked…NIKS. Alles is nieuw.
Toen ontdekte ik dat de irmc flaps een delete kit erop had, dus die waren stuck open, nieuwe tune gekregen, 20% beter, maar uiteindelijk nog steeds 10+% off…
Wanhopig op een usa forum (mega actief daar nog forums) gepost en na wat onzin reacties zei iemand “haal de injectoren er eens uit en check of die wel kloppen”
Dus zo gezegd zo gedaan en toen ik de fuel rail loshaalde zag ik meteen dat het geen alu id1050x kon zijn want de behuizing was kunststof.
Eruit gehaald en het typenr was van bosch maar de laatste 3 nummers waren eruit gehaald…raar die geven het exacte soort en capaciteit aan…
Iemand anders op het forum zei procharger te mailen met het serienr, soms leveren ze er injectoren bij en dan weten ze nog wat het toen was!
Zo gezegd zo gedaan en bingo, bosch 95lb/hr (1000cc) is erbij geleverd. Dat zijn bosch behuizingen gevuld met DeutschWerks binnenwerk, dan past het 1 op 1.
Vandaar de doorgehaalde typenr’s
De tuner destijds heeft dus gewoon de verkeerde injectoren op de factuur gezet.
De nieuwe tuner had dus een verkeerde tune geschreven en de ecu corrigeerde natuurlijk omdat de injectoren een te kleine hoeveelheid inspoten tov wat hij wilde. Dus dat was mn probleem.
3-4 revisies verder liep hij als een zonnetje en was alles ready to enjoy.
Het klinkt super en het is serieus vlot, binnenkort eens op de dyno zetten, zou wel 640-650 aan de wielen moeten zijn.
Ik ben nu blij dat het zo gelopen is, ik weet graag alles van mn apparatuur en dan heb ik piece of mind.
Hij loopt heerlijk stationair en ik merk dat ie niet meer twijfelt onder vollast. Ik heb hem lekker veilig af laten stellen.
Van de week gaat ie naar de loods en ga ik aan de atom beginnen met groot onderhoud. 2 maart eerste track op zandvoort weer