VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 783
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: B-Town

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Erminio » 22 jun 2025, 13:53

Staat hem goed, dat frisse matzwart :blink:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 13 aug 2025, 21:59

Gisteren 2 sessies gereden @ TT Assen!

Dit was de eerste keer weer na de bodem- en ophanging restauratie. Altijd spannend of alles er heel onder blijft en er onderweg niets af valt. Uiteraard op straat wel wat kilometers gemaakt, maar op het circuit is het toch andere koek.

De eerste sessie vertrokken met 1.8bar rondom in de banden, zodat de bandenspanning op het eind niet te hoog zou uitkomen. Eerst maar eens rustig aan de banden en remmen op temperatuur brengen. Deze laatste had ik een beetje dubbel gevoel bij. De dag ervoor had ik de EBC RP1 remblokken weer gemonteerd icm nieuwe remschijven. Tijdens wat inremmen viel het me op dat de remmen eigenlijk best ruk waren, dus het zou mij benieuwen op het circuit. Gelukkig gingen ze naar mate er meer temperatuur in kwam steeds beter remmen, maar echt doseren zat er niet in...die kopen we dus niet weer.

Ik heb de stabi op de achteras een tandje stijver gezet, omdat de auto nu ook de dikke stabi van H&R heeft. In de bochten helt de body nu ook iets minder over en voelt hij nu wat stabieler. Volgens mij tilt hij ook minder hoog het binnenste achterwiel op hierdoor.

Ook deed de remdrukregelaar het goed. De 2e sessie reed ik met 1 tikje meer dan de 1e.

Het OBD schermpje kon ik nu ook mooi gebruiken en zag dat de inlaattemperatuur eigenlijk niet voorbij de 35graden is geweest, ondanks de hitte. De koelvloeistoftemperatuur werd uiteraard wel weer hoog, hier moet ik nog mee bezig. Maar nu kon ik mooi zien dat hij uiteindelijk 120graden werd en daalde naar een stabiele 110graden bij kachel op max.

Na de eerste sessie de banden iets afgelaten naar 2.0bar en een fles icetea leeggedronken, want met buitentemperatuur van 30graden en racen met de kachel op max = zweten!

Vervolgens de 2e sessie gereden en ook deze afgesloten zonder problemen! Snelle tijden zaten er voor mij niet in ivm druk verkeer, snelste was een 2:08 dacht ik.

Maar al met al heerlijk kunnen stampen met het ouwe hok en na afloop ook weer met de Golf naar huis gereden (had de kar alweer naar de stalling gebracht omdat ik eigenlijk niet meer zou rijden, maar kreeg toch spijt van die keuze ;) )

Filmpjes komen eraan en zullen later worden geplaatst

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29201
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Martijn_bmw » 14 aug 2025, 06:27

Mooi dat na de bodem restauratie je weer lekker hebt kunnen rijden en het goed ging :df:

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3747
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Martijn M » 14 aug 2025, 08:42

Kijk, een succesvolle circuit dag is mooi na zulke werkzaamheden!
En met 30 graden en de kachel vol aan in zo'n oude ketel zitten, ik doe het je niet na! Dat moet warm geweest zijn haha.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 15 aug 2025, 11:22

Zoals beloofd, de filmpjes van de gereden sessies:





Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6902
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Opa » 15 aug 2025, 19:16

:thumbup:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 20 aug 2025, 10:35

Nog een paar toffe foto’s gemaakt door RSZ:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T - motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door TurboClouseau » 08 dec 2025, 02:03

Tijd voor een kleine update!

Na de trackday van 12-08 heb ik de Golf weer geschorst, omdat er geen dagen meer kwamen waarop ik zou kunnen rijden. Ik ben daarna begonnen met het afkoppelen van alles in de motorruimte, zodat de motor eruit kon. Deze keer is de motorruimte aan de beurt en krijgt dezelfde behandeling als de bodem; kaal borstelen, ontroesten, doorlassen en conserveren. En omdat de motor er dan toch uit is, wou ik deze hier en daar ook iets opfrissen en diverse pakkingen vervangen ivm een uitlaatgaslekkage.

Toen de motor in de bok hing, heb ik het uitlaatspruitstuk verwijderd, omdat hij hierlangs lekte. Daarna heb ik puur uit interesse even de cilinderlektester erop gezet, om te kijken of alles nog 100% afsluit. Wat bleek: alle uitlaatkleppen lekten langs de zittingen en de helft van de inlaatkleppen. Tja, wat doe je dan? Juist.....kop liften, kleppen eruit en opnieuw inslijpen...

Goed plan dacht ik...totdat ik een gescheurde uitlaatklep tegenkwam en na schoonmaken van de kop 2 scheuren in de kop zag. "ff" opfrissen van de motor was toen toch al niet meer aan de orde, dus nu maar meteen voor een koprevisie gegaan inclusief een andere kop

2e hands kop gescoord op marktplaats en deze laten vlakken, afpersen en voorzien van 20 nieuwe klepgeleiders. 12 nieuwe Mahle inlaatkleppen en de uitlaatkleppen vervangen voor een upgrade set van Inconel Supertech kleppen.

Het onderblok heb ik kaal geborsteld met een naaldbikhamer en weer netjes in de lak gezet. Alle aanbouwdelen ben ik aan het opknappen door ze te stralen en/of spuiten.

Nu er toch al zoveel uit elkaar ligt, ga ik het onderblok ook aanpakken; nieuwe lagers, zuigerveren en ik wil nog een set H-profiel drijfstangen, zodat het blok straks weer tiptop is.

Goed, foto`s!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29201
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door Martijn_bmw » 08 dec 2025, 05:59

Wow beste klus geworden maar mooi doorgepakt.
Blijft gaaf foto’s van zo’n open hart operatie :)

SlowCo
Berichten: 4600
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door SlowCo » 08 dec 2025, 13:42

Lekker bezig. Succes met alle werkzaamheden want zo te zien, heb je nog wel 'een paar uurtjes' te gaan... :shock:
Maar dan volgend jaar/circuitseizoen weer fijn :df:

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2622
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door jos_br » 08 dec 2025, 20:09

Zit die zomaar een beetje op die kop allerlei cijfertjes te kliederen...... :tooth:

Jos.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3747
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door Martijn M » 09 dec 2025, 08:11

Altijd fijn dat een al niet zo'n klein klusje, een nog veel grotere klus wordt. Succes weer met opbouwen!
Voor de peace of mind ook weer lekker dat alles fris is, voor de portemonnee wat minder :tooth:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 5034
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door Eeuwe » 09 dec 2025, 08:44

Pfoe lekker gesleuteld weer! Wel jammer van de noodzaak, maargoed, je kunt er straks weer een poos tegenaan.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 659
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door Rolf205 » 09 dec 2025, 09:45

En dan moet je 5 kleppen per cilinder vervangen... :(

Die gescheurde klep lijkt me een close call..??
Gaan ze wel eens helemaal stuk zodat je stukken kleppen in de kop staat te rammen? Dit zijn normaal toch redelijk bullet proof blokjes?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3097
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door Ferdi » 09 dec 2025, 17:35

Mooi werk!
Dan weet je zeker dat alles straks weer misbruikt kan worden en betrouwbaar blijft.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door TurboClouseau » 18 dec 2025, 21:22

Cilinderkopje weer helemaal opgebouwd; nieuwe klepseals op de geleiders getikt, klepveren en toebehoren er weer in, nokkenassen, hydrospanner en ketting weer gemonteerd en klaar! Hele ding eerst ingespoten met olie en vervolgens ingewikkeld met vershoudfolie, zodat ie even stofvrij kan wachten tot ik de rest klaar heb.

De rest: Het onderblok volledig kaal gemaakt en hierbij ook blij dat ik deze knoop doorgehakt heb. De drijfstanglagers waren aan vervanging toe. Sommige hadden zelfs behoorlijk wat krassen. Hetzelfde geldt voor de hoofdlagers, ook hiervan hadden een aantal best wel wat schade.

Wat de precieze oorzaak hiervan is geweest, is niet bekend. Ik heb wel een aantal tips gekregen aan de hand van de foto`s, waaronder de oliepomp vervangen, wat ik ook ga doen. Een andere tip kwam van een motorbouwer die zei dat de oorzaak van de hoofdlagerschade ook veroorzaakt kan worden door een vliegwiel wat slecht in balans is met de krukas. Nu stond het afdraaien + balanceren van het huidige vliegwiel toch al op de planning, dus dat komt mooi uit. Hij adviseerde om hem dan ook meteen de krukas te laten balanceren nu hij er toch uit is.

"ff het blokje opfrissen" zei ik een paar maand geleden :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SlowCo
Berichten: 4600
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door SlowCo » 19 dec 2025, 01:06

Lekker bezig :thumbup:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 937
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door Andry » 21 dec 2025, 14:32

Lekker bezig, persoonlijk zou ik direct een licht(er) vliegwiel monteren. De koppelingsset van m'n 4G63T is van 19,5 kg teruggebracht naar 10,5 kg en dat verschil voel je heel goed met het accelereren maar ook met decelereren.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1188
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door Marc Sierra » 21 dec 2025, 17:26

Geen nadelen van een lichter vliegwiel zoals onregelmatig stationair lopen? Op wat voor manier voel je precies de voordelen?

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3110
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door 328Ti » 22 dec 2025, 11:02

Lekker bezig! Zon 1.8t blokje is dankbaar om aan te sleutelen. Laatst ook riem en ketting+spanner vervangen plus alle multiriem+spanner.

Maar dit is wel next level. Bij welke motorbouwer zit je?

Crookie
Berichten: 4600
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door Crookie » 22 dec 2025, 17:43

Volgens mij is dit in de schuur van Rene.

De lagers hebben wel wat klappen gehad her en der. Is dat op te lossen door het draaiend gedeelte te balanceren?

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door TurboClouseau » 22 dec 2025, 19:06

Andry schreef: 21 dec 2025, 14:32 Lekker bezig, persoonlijk zou ik direct een licht(er) vliegwiel monteren. De koppelingsset van m'n 4G63T is van 19,5 kg teruggebracht naar 10,5 kg en dat verschil voel je heel goed met het accelereren maar ook met decelereren.
Jep, gaat ook gebeuren hoor :peace:
328Ti schreef: 22 dec 2025, 11:02 Lekker bezig! Zon 1.8t blokje is dankbaar om aan te sleutelen. Laatst ook riem en ketting+spanner vervangen plus alle multiriem+spanner.

Maar dit is wel next level. Bij welke motorbouwer zit je?
Zoals Crookie hierboven aangeeft, is dit gewoon mijn sleutelschuurtje waar ik alles uit elkaar haal en weer in elkaar bouw. Het vlakken, wassen, honen, etc laat ik doen bij Spyke in Spijk.

Zijn inderdaad fijne motoren om aan te sleutelen!

Crookie schreef: 22 dec 2025, 17:43 Volgens mij is dit in de schuur van Rene.

De lagers hebben wel wat klappen gehad her en der. Is dat op te lossen door het draaiend gedeelte te balanceren?
Das wel de tip die ik van een andere (hobbymatige) motorbouwer kreeg.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 937
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door Andry » 24 dec 2025, 11:19

Marc Sierra schreef: 21 dec 2025, 17:26 Geen nadelen van een lichter vliegwiel zoals onregelmatig stationair lopen? Op wat voor manier voel je precies de voordelen?
Het stationair toerental is standaard 1000 +/- 50 toeren bij de 4G63T en ondanks Cosworth M2 nokkenassen is er het stationair minder 'rond', maar zeker niet onregelmatig. De motor loopt na het opbouwen wel mooier dan standaard, dat zal ook wel meewerken.
Het wegrijden vanuit stilstand is even wennen, zeker met dubbele ongeveerde sinterplaten, maar na gewenning goed te doen.

Turbotraagheid is een vast gegeven en blijft gelijk het voordeel is dat de motor nu veel sneller reageert op het gaspedaal en in toeren klimt en is het een minder groot nadeel tijdens het rijden. Ansich loopt de motor veel sneller door de toerenen en in het begin werd de toerenbegrenzer regelmatig aangetikt :wink:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door TurboClouseau » 28 dec 2025, 01:11

Had vorige week een setje wielen gescoord voor de gezinsbus; setje opknappers in de maat 20x9. Denk dat dat wel tof gaat staan. Zoals het nu lijkt komt er dan een 275/40R20 band omheen.

Afbeelding

Helaas ging de terugweg iets minder soepel, doordat de stuurbekrachtiging op een rotonde ineens uitviel. Meteen begon ook het accu-lampje te branden. Kon hem gelukkig redelijk snel via een groenstrook op een fietspad neerzetten om te kijken wat er aan de hand was. Eenmaal de kap open zag ik de (3 maand oude) multiriem in 100 slierten om verschillende poelies gewikkeld. Nice!

Afbeelding

Op de resterende accuspanning heb ik de bus naar een woonwijk kunnen rijden en ben daar opgehaald door de vrouw. De bus hebben we een dag later weer opgehaald met een auto-ambulance. Gelukkig stond hij maar 145km van huis :rolleyes:

Afbeelding

Goed, busje thuis onder de carport geparkeerd en maar aan het sleutelen gegaan. Wat meteen opviel was dat de as van de dynamo krom is, waardoor de poelie wobbelt. Denk niet dat dit de oorzaak was van de kapotte riem, maar dat hij krom is getrokken doordat de riem er omheen is gewikkeld terwijl de krukaspoelie nog rond draaide. Ook werkt de vrijlooppoelie ervan nog prima

De rest van de poelies draaien ook prima. Het lager van de spanrol klinkt wat droog, maar heeft verder geen slijtsporen op de poelie. Stuurpomp draait soepel en ook de aircopoelie draait lekker rond. Weet alleen niet of het binnenwerk ervan (soepel) meedraait....dat ga ik nog even checken als er een nieuwe riem om zit. Dus een echte oorzaak is er helaas niet gevonden. Misschien was de riem beschadigd, slecht of heeft er een steenmarter bij zitten vreten. De komende tijd maar even in de gaten houden.

Dus, volgende heb ik besteld: Multiriem, dynamo, spanner+rol, omlooprol. Oude spul is er ook al af, nu nog even wachten tot het wordt geleverd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geertmans
Berichten: 750
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”

Bericht door Geertmans » 28 dec 2025, 09:04

Dat zijn vervelende situaties, omdat je niet de oorzaak goed vast kunt stellen. Heb je eea zelf 3 mnd geleden vervangen?

Wel leuke plannen met die dikke velgen op de transporter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], FDD en 22 gasten