VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”
- Erminio
- Berichten: 783
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: B-Town
Re: VW Golf MK2 1.8T
Staat hem goed, dat frisse matzwart 
- TurboClouseau
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: VW Golf MK2 1.8T
Gisteren 2 sessies gereden @ TT Assen!
Dit was de eerste keer weer na de bodem- en ophanging restauratie. Altijd spannend of alles er heel onder blijft en er onderweg niets af valt. Uiteraard op straat wel wat kilometers gemaakt, maar op het circuit is het toch andere koek.
De eerste sessie vertrokken met 1.8bar rondom in de banden, zodat de bandenspanning op het eind niet te hoog zou uitkomen. Eerst maar eens rustig aan de banden en remmen op temperatuur brengen. Deze laatste had ik een beetje dubbel gevoel bij. De dag ervoor had ik de EBC RP1 remblokken weer gemonteerd icm nieuwe remschijven. Tijdens wat inremmen viel het me op dat de remmen eigenlijk best ruk waren, dus het zou mij benieuwen op het circuit. Gelukkig gingen ze naar mate er meer temperatuur in kwam steeds beter remmen, maar echt doseren zat er niet in...die kopen we dus niet weer.
Ik heb de stabi op de achteras een tandje stijver gezet, omdat de auto nu ook de dikke stabi van H&R heeft. In de bochten helt de body nu ook iets minder over en voelt hij nu wat stabieler. Volgens mij tilt hij ook minder hoog het binnenste achterwiel op hierdoor.
Ook deed de remdrukregelaar het goed. De 2e sessie reed ik met 1 tikje meer dan de 1e.
Het OBD schermpje kon ik nu ook mooi gebruiken en zag dat de inlaattemperatuur eigenlijk niet voorbij de 35graden is geweest, ondanks de hitte. De koelvloeistoftemperatuur werd uiteraard wel weer hoog, hier moet ik nog mee bezig. Maar nu kon ik mooi zien dat hij uiteindelijk 120graden werd en daalde naar een stabiele 110graden bij kachel op max.
Na de eerste sessie de banden iets afgelaten naar 2.0bar en een fles icetea leeggedronken, want met buitentemperatuur van 30graden en racen met de kachel op max = zweten!
Vervolgens de 2e sessie gereden en ook deze afgesloten zonder problemen! Snelle tijden zaten er voor mij niet in ivm druk verkeer, snelste was een 2:08 dacht ik.
Maar al met al heerlijk kunnen stampen met het ouwe hok en na afloop ook weer met de Golf naar huis gereden (had de kar alweer naar de stalling gebracht omdat ik eigenlijk niet meer zou rijden, maar kreeg toch spijt van die keuze
)
Filmpjes komen eraan en zullen later worden geplaatst



Dit was de eerste keer weer na de bodem- en ophanging restauratie. Altijd spannend of alles er heel onder blijft en er onderweg niets af valt. Uiteraard op straat wel wat kilometers gemaakt, maar op het circuit is het toch andere koek.
De eerste sessie vertrokken met 1.8bar rondom in de banden, zodat de bandenspanning op het eind niet te hoog zou uitkomen. Eerst maar eens rustig aan de banden en remmen op temperatuur brengen. Deze laatste had ik een beetje dubbel gevoel bij. De dag ervoor had ik de EBC RP1 remblokken weer gemonteerd icm nieuwe remschijven. Tijdens wat inremmen viel het me op dat de remmen eigenlijk best ruk waren, dus het zou mij benieuwen op het circuit. Gelukkig gingen ze naar mate er meer temperatuur in kwam steeds beter remmen, maar echt doseren zat er niet in...die kopen we dus niet weer.
Ik heb de stabi op de achteras een tandje stijver gezet, omdat de auto nu ook de dikke stabi van H&R heeft. In de bochten helt de body nu ook iets minder over en voelt hij nu wat stabieler. Volgens mij tilt hij ook minder hoog het binnenste achterwiel op hierdoor.
Ook deed de remdrukregelaar het goed. De 2e sessie reed ik met 1 tikje meer dan de 1e.
Het OBD schermpje kon ik nu ook mooi gebruiken en zag dat de inlaattemperatuur eigenlijk niet voorbij de 35graden is geweest, ondanks de hitte. De koelvloeistoftemperatuur werd uiteraard wel weer hoog, hier moet ik nog mee bezig. Maar nu kon ik mooi zien dat hij uiteindelijk 120graden werd en daalde naar een stabiele 110graden bij kachel op max.
Na de eerste sessie de banden iets afgelaten naar 2.0bar en een fles icetea leeggedronken, want met buitentemperatuur van 30graden en racen met de kachel op max = zweten!
Vervolgens de 2e sessie gereden en ook deze afgesloten zonder problemen! Snelle tijden zaten er voor mij niet in ivm druk verkeer, snelste was een 2:08 dacht ik.
Maar al met al heerlijk kunnen stampen met het ouwe hok en na afloop ook weer met de Golf naar huis gereden (had de kar alweer naar de stalling gebracht omdat ik eigenlijk niet meer zou rijden, maar kreeg toch spijt van die keuze
Filmpjes komen eraan en zullen later worden geplaatst



-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29142
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: VW Golf MK2 1.8T
Mooi dat na de bodem restauratie je weer lekker hebt kunnen rijden en het goed ging 
- Martijn M
- Berichten: 3741
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: VW Golf MK2 1.8T
Kijk, een succesvolle circuit dag is mooi na zulke werkzaamheden!
En met 30 graden en de kachel vol aan in zo'n oude ketel zitten, ik doe het je niet na! Dat moet warm geweest zijn haha.
En met 30 graden en de kachel vol aan in zo'n oude ketel zitten, ik doe het je niet na! Dat moet warm geweest zijn haha.
- TurboClouseau
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: VW Golf MK2 1.8T
Zoals beloofd, de filmpjes van de gereden sessies:
- Opa
- Berichten: 6889
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
- TurboClouseau
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: VW Golf MK2 1.8T
Nog een paar toffe foto’s gemaakt door RSZ:








- TurboClouseau
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: VW Golf MK2 1.8T - motor + motorruimte “opfrissen”
Tijd voor een kleine update!
Na de trackday van 12-08 heb ik de Golf weer geschorst, omdat er geen dagen meer kwamen waarop ik zou kunnen rijden. Ik ben daarna begonnen met het afkoppelen van alles in de motorruimte, zodat de motor eruit kon. Deze keer is de motorruimte aan de beurt en krijgt dezelfde behandeling als de bodem; kaal borstelen, ontroesten, doorlassen en conserveren. En omdat de motor er dan toch uit is, wou ik deze hier en daar ook iets opfrissen en diverse pakkingen vervangen ivm een uitlaatgaslekkage.
Toen de motor in de bok hing, heb ik het uitlaatspruitstuk verwijderd, omdat hij hierlangs lekte. Daarna heb ik puur uit interesse even de cilinderlektester erop gezet, om te kijken of alles nog 100% afsluit. Wat bleek: alle uitlaatkleppen lekten langs de zittingen en de helft van de inlaatkleppen. Tja, wat doe je dan? Juist.....kop liften, kleppen eruit en opnieuw inslijpen...
Goed plan dacht ik...totdat ik een gescheurde uitlaatklep tegenkwam en na schoonmaken van de kop 2 scheuren in de kop zag. "ff" opfrissen van de motor was toen toch al niet meer aan de orde, dus nu maar meteen voor een koprevisie gegaan inclusief een andere kop
2e hands kop gescoord op marktplaats en deze laten vlakken, afpersen en voorzien van 20 nieuwe klepgeleiders. 12 nieuwe Mahle inlaatkleppen en de uitlaatkleppen vervangen voor een upgrade set van Inconel Supertech kleppen.
Het onderblok heb ik kaal geborsteld met een naaldbikhamer en weer netjes in de lak gezet. Alle aanbouwdelen ben ik aan het opknappen door ze te stralen en/of spuiten.
Nu er toch al zoveel uit elkaar ligt, ga ik het onderblok ook aanpakken; nieuwe lagers, zuigerveren en ik wil nog een set H-profiel drijfstangen, zodat het blok straks weer tiptop is.
Goed, foto`s!










Na de trackday van 12-08 heb ik de Golf weer geschorst, omdat er geen dagen meer kwamen waarop ik zou kunnen rijden. Ik ben daarna begonnen met het afkoppelen van alles in de motorruimte, zodat de motor eruit kon. Deze keer is de motorruimte aan de beurt en krijgt dezelfde behandeling als de bodem; kaal borstelen, ontroesten, doorlassen en conserveren. En omdat de motor er dan toch uit is, wou ik deze hier en daar ook iets opfrissen en diverse pakkingen vervangen ivm een uitlaatgaslekkage.
Toen de motor in de bok hing, heb ik het uitlaatspruitstuk verwijderd, omdat hij hierlangs lekte. Daarna heb ik puur uit interesse even de cilinderlektester erop gezet, om te kijken of alles nog 100% afsluit. Wat bleek: alle uitlaatkleppen lekten langs de zittingen en de helft van de inlaatkleppen. Tja, wat doe je dan? Juist.....kop liften, kleppen eruit en opnieuw inslijpen...
Goed plan dacht ik...totdat ik een gescheurde uitlaatklep tegenkwam en na schoonmaken van de kop 2 scheuren in de kop zag. "ff" opfrissen van de motor was toen toch al niet meer aan de orde, dus nu maar meteen voor een koprevisie gegaan inclusief een andere kop
2e hands kop gescoord op marktplaats en deze laten vlakken, afpersen en voorzien van 20 nieuwe klepgeleiders. 12 nieuwe Mahle inlaatkleppen en de uitlaatkleppen vervangen voor een upgrade set van Inconel Supertech kleppen.
Het onderblok heb ik kaal geborsteld met een naaldbikhamer en weer netjes in de lak gezet. Alle aanbouwdelen ben ik aan het opknappen door ze te stralen en/of spuiten.
Nu er toch al zoveel uit elkaar ligt, ga ik het onderblok ook aanpakken; nieuwe lagers, zuigerveren en ik wil nog een set H-profiel drijfstangen, zodat het blok straks weer tiptop is.
Goed, foto`s!










-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29142
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”
Wow beste klus geworden maar mooi doorgepakt.
Blijft gaaf foto’s van zo’n open hart operatie
Blijft gaaf foto’s van zo’n open hart operatie
-
OnlineSlowCo
- Berichten: 4583
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”
Lekker bezig. Succes met alle werkzaamheden want zo te zien, heb je nog wel 'een paar uurtjes' te gaan...
Maar dan volgend jaar/circuitseizoen weer fijn
Maar dan volgend jaar/circuitseizoen weer fijn
- jos_br
- Berichten: 2617
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”
Zit die zomaar een beetje op die kop allerlei cijfertjes te kliederen......
Jos.
Jos.
- Martijn M
- Berichten: 3741
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”
Altijd fijn dat een al niet zo'n klein klusje, een nog veel grotere klus wordt. Succes weer met opbouwen!
Voor de peace of mind ook weer lekker dat alles fris is, voor de portemonnee wat minder
Voor de peace of mind ook weer lekker dat alles fris is, voor de portemonnee wat minder
- Eeuwe
- Berichten: 5033
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”
Pfoe lekker gesleuteld weer! Wel jammer van de noodzaak, maargoed, je kunt er straks weer een poos tegenaan.
- Rolf205
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”
En dan moet je 5 kleppen per cilinder vervangen...
Die gescheurde klep lijkt me een close call..??
Gaan ze wel eens helemaal stuk zodat je stukken kleppen in de kop staat te rammen? Dit zijn normaal toch redelijk bullet proof blokjes?
Die gescheurde klep lijkt me een close call..??
Gaan ze wel eens helemaal stuk zodat je stukken kleppen in de kop staat te rammen? Dit zijn normaal toch redelijk bullet proof blokjes?
- Ferdi
- Berichten: 3097
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: VW Golf MK2 1.8T - 08-12-2025 motor + motorruimte “opfrissen”
Mooi werk!
Dan weet je zeker dat alles straks weer misbruikt kan worden en betrouwbaar blijft.
Dan weet je zeker dat alles straks weer misbruikt kan worden en betrouwbaar blijft.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], bleu_dust, krentenbol, maurizio en 9 gasten
