Alpina BMW

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5465
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Alpina BMW

Bericht door Kasteel » 22 okt 2025, 17:17

Mijn antwoord voegt ws weinig toe, maar ik vind de restwaarde (of iig de vraagprijzen) altijd relatief hoog (ook als er 'missers' in spec zijn). Mijn persoonlijke ervaring met een recente Alpina is wel dat het beter is dan ik verwacht wat (meer verschil).

Ps; geen pano zou voor mij een dikke plus zijn :)

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 463
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Alpina BMW

Bericht door De fiscalist » 22 okt 2025, 20:00

In mijn ervaring is er bij Alpina’s vaak een groot verschil tussen de vraagprijs en de daadwerkelijke transactieprijs. Zeker een diesel lijkt mij moeilijk te verkopen.

Doe er je voordeel mee ;)

Verder: geweldige en onderschatte auto’s, echt een klasse beter dan de BMW waar de Alpina op gebaseerd is imho.

Verder is het bij de Nederlandse auto’s altijd waardevol om even contact te zoeken met Lennart van SPBA. Hij weet waanzinnig veel van die auto’s en kent ook veel van de Alpina’s die in Nl rondrijden (omdat ie ze in onderhoud heeft vaak). Ook de zwakke plekken kent ie en hij kan je helpen zoeken als je wilt.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10888
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Alpina BMW

Bericht door Joy » 22 okt 2025, 21:04

Ik ga er nooit meer naartoe. Ze hebben op 2 auto's van ons zo lopen prutsen dat ik twijfel aan hun kennis van zaken. Op mijn M3 hebben ze bij een beurt eerst de adaptiewaarden van de SMG-koppeling gereset naar de nieuwwaarden, iets wat dus helemaal niet mag op een reeds ingesleten koppeling. Gevolg is dat zowel vliegwiel als koppeling in 1 proefrit verbrand zijn wegens enorm slippen. Gevolg, nieuwe koppeling en vliegwiel. Na een week begon de nieuwe koppeling te stuiteren. Moest weer ingeleerd worden aldus SPBA. Weer terug. En na een week was het weer terug. Telkens dik voor moeten betalen.
Later hebben we in eigen beheer alles los gehaald en de drukgroep bleek los op de koppeling te zitten. Oude bouten teruggebruikt en losgekomen, detent springs niet vervangen, koppelingscilinder was versleten en van alles gezien wat van z'n plek is gehaald op een verkeerde manier of zelfs doorgeslepen. Grapje heeft nogmaals een vliegwiel en een koppeling gekost à 2.000 euro.
Op de 328i van zuslief ging alarm in storing na de grote beurt en zekering van de centrale vergrendeling sloeg er telkens uit. Dat was eerst niet? 'Ik weet ook niet, teveel weerstand denk ik, hier heb je een handje zekeringen, doei.' Thuis gekomen het deurpaneel eraf getrokken, bleken ze bij het vervangen van de raammotor gewoon de kabelboom los te hebben teruggevrot waardoor deze in het tandwiel van het raam terecht is gekomen en sluiting maakte. Na deze grote beurt van 2.500 euro nog doodleuk 1.200 euro aan een andere garage moeten betalen omdat er nog van alles niet gemaakt was.

Ze kunnen leuk praten en zijn gezellig in de omgang maar na deze ervaring denk ik dat je beter naar Procar kunt gaan.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16700
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Alpina BMW

Bericht door Bram » 22 okt 2025, 21:39

Pfoehee. Dat is geen best verhaal :bag:

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 463
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Alpina BMW

Bericht door De fiscalist » 22 okt 2025, 22:30

Dan is te hopen dat Procar wat jji noemt geen banden heeft met Procar in Duitsland…. Daar hebben ze namelijk het onderhoud van mijn ex B5 verprutst door keer op keer het verkeerde oliefilter te monteren (terwijl nota bene met een sticker op de motor kap het juiste onderdelenmontage staat vermeld). Dat resulteerde in een in elkaar gelopen blok en een bonnetje van 24k (waarvan mij niet bekend is wie dat gedragen heeft, ik vermoed Procar zelf).

Enfin ik een B5 met gereviseerd blok, lekker rijden, tot dat de katalysatoren dicht bleken te zitten met troep. Daarop gaf Procar niet thuis, en ook de “garantieverzekering” niet. Dat bonnetje kwam bij mij te liggen. Ik kan je zeggen dat de katalysator van de bmw m5 10 cylinder gemonteerd op een spruitstuk voor de 8 cylinder best kostbaar is…

Maar man man man wat een raketschip was dat ;)

Str8Six
Berichten: 1047
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: Alpina BMW

Bericht door Str8Six » 22 okt 2025, 22:38

De fiscalist schreef: 22 okt 2025, 22:30 Dan is te hopen dat Procar wat jji noemt geen banden heeft met Procar in Duitsland…. Daar hebben ze namelijk het onderhoud van mijn ex B5 verprutst door keer op keer het verkeerde oliefilter te monteren (terwijl nota bene met een sticker op de motor kap het juiste onderdelenmontage staat vermeld). Dat resulteerde in een in elkaar gelopen blok en een bonnetje van 24k (waarvan mij niet bekend is wie dat gedragen heeft, ik vermoed Procar zelf).

Enfin ik een B5 met gereviseerd blok, lekker rijden, tot dat de katalysatoren dicht bleken te zitten met troep. Daarop gaf Procar niet thuis, en ook de “garantieverzekering” niet. Dat bonnetje kwam bij mij te liggen. Ik kan je zeggen dat de katalysator van de bmw m5 10 cylinder gemonteerd op een spruitstuk voor de 8 cylinder best kostbaar is…

Maar man man man wat een raketschip was dat ;)
Procar zwolle is een bmw specialist, in duitsland is procar een bmw dealer met zaken rond Keulen. Hebben dus niks met elkaar te maken.

Wel interessant verhaal weer, lijken niet zo gek veel zaken die het allemaal op orde hebben qua specialistisch Alpina/BMW M onderhoud.

mark123
Berichten: 655
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Alpina BMW

Bericht door mark123 » 23 okt 2025, 09:54

Dank allemaal voor de tips bij welke specialisten niet te komen ;) Ik ga eens rijden/kijken en dan is zien of ik wat (beter) online vergelijkingsmateriaal kan vinden.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 463
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Alpina BMW

Bericht door De fiscalist » 23 okt 2025, 12:59

Dat verhaal van mij is een type specifiek dingetje voor de V8 motor met kompressor uit de E60, 61, 62 series. Die B5 was gebaseerd op de 550i, maar de motor was een andere versie van de V8. Daardoor gaf het BMW-onderhoudsysteem een ander type oliefilter aan dan Alpina en kennelijk hebben veel dealers dat destijds niet goed gedaan (waardoor de motor in elkaar loopt, in mijn geval tot en met de kop (1 of 2 cylinders) en carterpan aan toe)

Heeft dus niets te maken met de Procar uit Zwolle (waar ik geen ervaringen mee heb).

Mijn verhaal is ook niet maatgevend voor de auto waar jij naar kijkt.

Ik bedoel er enkel mee te zeggen dat er best wat Alpina specifieke zaken zijn om op te letten bij aanschaf. De specialist kan je daarover meer vertellen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arjan S., D. Peters en 15 gasten