Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door StefanW » 19 jun 2025, 10:03

Mooie upgrades! Een m3 heeft standaard toch al een goed mechanisch sper?

Philipoo

Bericht door Philipoo » 19 jun 2025, 11:23

StefanW schreef: 19 jun 2025, 10:03 Mooie upgrades! Een m3 heeft standaard toch al een goed mechanisch sper?
Mechanisch sper dat elektronisch aangestuurd wordt.

FabiandJ

Bericht door FabiandJ » 19 jun 2025, 12:29

Arthursx schreef: 19 jun 2025, 09:47 Lekker bezig weer! Hoe kan het dat hij anders rijdt, je hebt toch niks aan de ophanging/uitlijning gedaan?
Geen idee, het subframe is niet los geweest, mogelijk dat er überhaupt iets mis was met het differentieel en dat nu ook meteen gecorrigeerd is.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 jun 2025, 08:26

OK.
Misschien overheen gelezen, maar heb je ook(al dan niet preventief) de crank hub aangepakt?

FabiandJ

Bericht door FabiandJ » 21 jun 2025, 17:34

Robin schreef: 20 jun 2025, 08:26 OK.
Misschien overheen gelezen, maar heb je ook(al dan niet preventief) de crank hub aangepakt?
Zeker, had ik al ingepland om te doen voordat ik de sleutels van de auto had. Zit een exemplaar van Mosselman in.

Gisteren de auto laten uitwegen en uitlijnen bij Jan Steverink.
Eerst laten uitwegen met een vrij volle tank en kinderstoel achter de bestuurder, Eric was al tevreden dus niks aan gedaan.
Mocht ik dat later wel willen mag ik altijd terug komen.
Afbeelding

Daarna het uitlijnen, even besproken wat ik nu heb hoe ik met de auto rij en wat ik verwacht en daardoor wat kleine dingen aangepast, iets minder slijtage van de banden nu en stabieler op de rechte stukken.
Afbeelding

Morgen naar Luxemburg een lekker dagje rijden, terug via Duitsland, ben benieuwd hoe de auto voelt.
Het probleem wat ik voelde na de revisie leek ook weg te zijn, als ik het nu moet beschrijven was als ik gas gaf of los laat de auto aan de achterkant letterlijk de hoek om wilt. We vonden dat ergens een bout niet heel lekker vast zat dus mogelijk was dat de veroorzaker.

FabiandJ

Bericht door FabiandJ » 24 jun 2025, 11:10

Wat een heerlijke wegen heeft Luxemburg toch, daar waar het kon lekker de auto uitlaten hoog in de toeren rijden en vlammen maar.
De terugweg via Duitsland, maar daar kwamen we er wel achter dat de KW V3 op de fabrieksafstelling echt te zacht is, dus daar een keer iets aan doen. Iemand hier misschien aanbevelingen?

Wat betreft dat gevoel aan de achterkant weet ik nu ook de oorzaak, namelijk de TC die teveel aan het ingrijpen is.
Zet ik de TC op MDM is het weg.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door FabiandJ op 24 jun 2025, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 24 jun 2025, 11:24

Mooie platen, strak asfalt!

SlowCo

Bericht door SlowCo » 24 jun 2025, 12:41

Freude am fahren :df:

Saxogijs
Auto: Bmw 125i

Bericht door Saxogijs » 17 aug 2025, 08:30

Wat een ontzettend gaf exemplaar zo! Hoe vond je de sway bars bevallen?

Bimmer M
Auto: Een paar BMW's

Bericht door Bimmer M » 17 aug 2025, 09:56

FabiandJ schreef: 14 jun 2025, 23:33 TEG gaf aan dat ze regelmatig differentieels voor revisie naar Hardeman Motorsport sturen., dus die hield ik in mijn achterhoofd als backup. Zelf contact gezocht met Hardeman en uitgelegd wat er gaande is en een offerte gekregen. Ik had nog de mogelijkheid om de sperklok te upgrade naar een OS Giken, maar dan kwam er nog eens €2700 boven op de €1550 dus ik vond het voor nu wel even genoeg.
Interessant dat diff. Ik heb ook bij Hardeman gekeken naar een diff-upgrade (OS Giken, Drexler), maar uiteindelijk bewust niet gedaan. Die sperren zijn top qua mechanische tractie en duurzaamheid, vooral op het circuit. Alleen: zodra je die monteert, vervalt de integratie met de elektronische M-differentiëelregeling.

Het M-diff in de F10 is namelijk geen simpel lamellensper, maar een elektromechanisch gestuurd sper. Er zit wel degelijk een mechanische lamellenunit in, maar de slipkracht wordt variabel aangestuurd door een servomotor en software. Die software kijkt continu naar stuurhoek, gierhoek, gaspedaalstand, ESP-instellingen, etc. en kan in milliseconden het sperpercentage aanpassen. Resultaat:

- In Comfort/DSC full on → stabiliteit en veiligheid bij nat weer of ongelijk asfalt.
- In MDM → speelser, meer slip maar toch gecontroleerd.
- In DSC off/Sport+ → sneller dichtgezet sper, bijna als een puur mechanisch diff, maar dan nog steeds adaptief.

Met een puur mechanisch sper als OS Giken of Drexler verlies je dat hele variabele regelbereik. Je krijgt dan een vast karakter (bijv. 40–60% sper), wat voorspelbaar is en ideaal op het circuit, maar op de openbare weg minder veelzijdig: minder comfort in bochten, wat nervositeit bij nat weer, en geen interactie meer met de rijmodi.

Zelfde verhaal bij het onderstel: Ohlins is fantastisch (heb ik serieus overwogen), maar dan ben je je EDC-aansturing kwijt. Ik heb bewust gekozen voor Sachs EDC met H&R veren en PU-bussen. Daarmee heb je een onderstel dat strakker en beter controleerbaar is, maar je behoudt de drie standen (Comfort/Sport/Sport+) die het verschil maken in dagelijks gebruik.

Kortom: voor een straat-M5 vind ik de combinatie van mechanische hardware mét elektronische M multifunctionaliteit de grootste kracht van de auto.

Geldt dit ook voor de F80 M3?

speedy25
Auto: E63 M6

Bericht door speedy25 » 21 aug 2025, 22:34

Erg mooie wagen met hele mooie upgrades!

FabiandJ

Bericht door FabiandJ » 02 sep 2025, 10:34

Saxogijs schreef: 17 aug 2025, 08:30 Wat een ontzettend gaf exemplaar zo! Hoe vond je de sway bars bevallen?
Je merkt in combinatie met de KW V3 set en de uitlijning dat de auto een super straks op het asfalt ligt, onder/overstuur heb ik met de huidige settings nog niet ondervonden.
Bimmer M schreef: 17 aug 2025, 09:56
FabiandJ schreef: 14 jun 2025, 23:33 TEG gaf aan dat ze regelmatig differentieels voor revisie naar Hardeman Motorsport sturen., dus die hield ik in mijn achterhoofd als backup. Zelf contact gezocht met Hardeman en uitgelegd wat er gaande is en een offerte gekregen. Ik had nog de mogelijkheid om de sperklok te upgrade naar een OS Giken, maar dan kwam er nog eens €2700 boven op de €1550 dus ik vond het voor nu wel even genoeg.
Interessant dat diff. Lap tekst.

Kortom: voor een straat-M5 vind ik de combinatie van mechanische hardware mét elektronische M multifunctionaliteit de grootste kracht van de auto.

Geldt dit ook voor de F80 M3?
Ja volgens mij is de werking van het differentieel van onder de M5 en M3 van de F-Generatie hetzelfde.
Wat betreft het onderstel kan ik die gewoon wisselen omdat mijn auto niet is uitgerust met EDC.
speedy25 schreef: 21 aug 2025, 22:34 Erg mooie wagen met hele mooie upgrades!
Dank, het is ook altijd weer een feestje om ermee te rijden.

FabiandJ

Bericht door FabiandJ » 02 sep 2025, 16:26

Zoals eerder verteld was ik bezig met het retrofitten van de volgende opties:
5DL Surround View
3AG Reversing camera
5AG Lane Change Warning

Hieronder een uitleg wat ik gedaan heb om dit voor elkaar te krijgen inclusief gemaakte foto's al heb ik helaas niet alles op de foto gezet. Als je lekker bezig bent wil je dat nog wel eens vergeten.

We beginnen met alle onderdelen die nodig zijn voor 5DL en 3AG, voor 5AG heb ik helaas niet zo'n foto:
Afbeelding

Ik begon met de achteruitrijcamera, waar ik één foto van heb.
Maar kort gezegd, achterklep open doen, bescherming eraf, de houder waar de kentekenverlichting inzit eruit halen en een nieuwe met camera terug plaatsen. De HSD kabel welke uit 2 delen bestaat van achter helemaal naar voren leggen, netjes langs de andere bekabeling, via de rechterkant van de auto.
Op deze foto komt de kabel vanuit de camera achter bij de bank, om daar op de kabel aangesloten te worden die naar de TRSVC module gaat.
Afbeelding

Vervolgens ben ik begonnen met het trekken van de kabels door de auto heen, dus een kniebeschermer op de grond en beginnen.
Afbeelding

De kabel voor de aansturing tussen FEM en TRSVC module en de kabel voor de achteruitrijcamera en rechterspiegel moeten achter het dashboard langs naar de linkerkant in het dashboard. De kabels voor de camera's voor in de bumper heb ik pas later gedaan.
De kabels aan de passagierskant:
Afbeelding

En hier zijn ze bij de bestuurderskant:
Afbeelding

Tijd om de kabel te bevestigen bij de deuren.
Eerst halen we de connector los die we hier zien zitten, kwestie van aan de bovenkant een pin omhoog trekken en ze zitten los:
Afbeelding

Dan kan je vanuit de buitenkant van de auto de connector middels het indrukken van twee clipjes de auto induwen.
Nu gaan we rechtsonder het dashboard de benodigde panelen loshalen, zodat we bij de FEM komen en halen we los, welke met één trox bout vast zit. Dan kan je met je hand bij de connector komen die je net in de auto gedrukt hebt, pakt de kabel die hierop bevestigd moet worden zoals hieronder.
Afbeelding
Vervolgens klik je de connector weer terug op zijn plek in waar die zat en zet je de FEM weer vast.

Nu we hier toch zijn bevestigen we ook meteen de twee kabels (Groen & Geel/Groen) van de TRSVC aan de FEM op de juiste connector en pinnen:
Afbeelding

We doen bovenstaande nog een keer maar dan hebben we niks meer met de FEM te maken, maar verwijderen we de hendel voor de motorkap. En de KAFAS2 module + houder om overal bij de komen en bouwen de daarna alles weer dicht.

Dan plaatsen we de houder en de TRSVC module links onder het dashboard en de eerste drie kabels + aansturing naar de FEM sluiten we aan.
Afbeelding
Afbeelding

Ook monteren we meteen het nieuwe knoppenpaneel voor de Lane Change Warning:
Afbeelding

En de knoppenpaneel in het middenconsole veranderd voor de versie met camera.
Afbeelding

Nu werd het tijd voor de kabel in de deur naar de spiegels.
We hebben nog steeds de connector los tussen de deur en de auto:
Afbeelding

Hier halen we de rubberen omhulsel los vervolgens drukken we de nieuwe kabel hierin zodat die vervolgens in de deur komt. De hoekse aansluiting drukken we vervolgens in de connector zelf en doen de bescherming er weer omheen:
Afbeelding
Afbeelding

Hier zien we de kabel vanuit de connector welke naar de spiegel gaat, weer netjes is vast gemaakt zodat die niet gaat rammelen en ook weer aangesloten op de connector in de deur:
Afbeelding

De andere kant van de kabel sluiten we aan bij de connector die in de spiegel klikt:
Afbeelding

En vervolgens weer netjes dicht maken:
Afbeelding

Tijd voor de spiegels, aangezien ik ook de "Lane Change Warning" retrofit komen we hier op het onderdeel die beide retrofits nodig hebben, dus deze gecombineerd. Voor de "Lane Change Warning" en "Surround View" hebben we wat nieuwe dingen nodig, namelijk een nieuwe ring en de waarschuwingsled, hier heb ik ze alvast gemonteerd voor één kant:
Afbeelding

Als eerst ging de kap eraf, om daarna het spiegelglas te verwijderen, vervolgens de ring om als laatste de onderkant los te wurmen en houden we dit over:
Afbeelding

Vervolgens heb ik de spiegel losgemaakt van de deur door drie schroeven los te halen en connector los te koppelen.
En komen we bij het volgende hoofdstuk namelijk de spiegelmodule.

Dit is de verkeerde deze mist de aansluiting voor naar de waarschuwingsled dus moet veranderd worden.
Na lang zoeken via de sloop deze gevonden helaas is het niet 1 op 1 te vervangen, dus zat er niks anders op door 2 draden door te knippen en de nieuwe module weer aansluiten door de twee nieuwe draden aan elkaar te solderen.
De oude nog aangesloten en nieuwe module ligt klaar:
Afbeelding

De nieuwe module aangesloten krimpkousen erom heen en tape eromheen, ook meteen de kabel voor de camera neergelegd.
Afbeelding

Andere kant van de spiegel, klikken we de kabel voor de camera in de houder:
Afbeelding

Monteren we de nieuwe onderkant met camera welke is aangesloten op de nieuwe kabel, daarna monteren de nieuwe ring terug en sluiten we de led aan op de nieuwe aansluiting vanuit de module.
Spiegelglas sluiten we weer aan daarna de kap om vervolgens de hele spiegel weer aan de deur te bevestigen.
Als we in de auto zitten en naar de spiegel kijken zien we nu waarschuwingsled:
Afbeelding

Om de Lane Change Warning af te maken, heb ik hulp gekregen van een vriend.
We vlogen hierdoor heen dus hierdoor jammer genoeg van een paar stappen geen foto's.
De achterbumper gaat er volledig vanaf om vervolgens twee nieuwe houders te plaatsen aan elke kant één links en rechts:
Afbeelding

In deze houders gaan de modules deze worden aangesloten op een nieuwe kabelboom om vervolgens achter dit stuk plastic in de auto te komen, vanuit daar gaan de kabels richting de FEM:
Afbeelding

Een tijdje later moest de auto voor APK dus bij Poelgeest gevraagd of ze voor mij in de bumper aan elke kant een gaatje konden maken voor de side view camera, wat ze voor mij netjes hebben gedaan:
Afbeelding

Bij thuis komst aan de bestuurderskant onder het dashboard achter de houder van de TRSVC module een gaatje geboord.
Vervolgens begon het priegelen, je kan de kabel alleen vanuit de motorkant er doorheen krijgen omdat aan de andere kant de connector te groot is. Verder er is weinig ruimte dus na flink wat priegelen was het eindelijk gelukt:
Afbeelding

Daarna het voorwiel loshalen, de wielkastkappen los. Om de kabel vanuit de firewall langs de andere kabels laten lopen die naar voren gaan netjes weggewerkt en vast gemaakt en aangesloten op de camera en deze bevestigd in de houder:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De wielkastkappen terug bevestigen het voorwiel er weer op en vervolgens hetzelfde aan de andere kant gedaan.
Aan de binnenkant van de auto de kabels vanuit de camera's bevestigd in de TRSVC module.

Alles coden in eSys en in ISTA+ een slinger geven en daar waar nodig kalibreren.
En de retrofits zijn klaar!

Als ik de auto in R zet zien we dit:
Afbeelding

En druk op de camera zien we dit:
Afbeelding

Foto van de Lane Change Warning heb ik niet, ik hou geen telefoon in mijn handen tijdens het rijden ;)

SlowCo

Bericht door SlowCo » 02 sep 2025, 16:43

Wat een klus...
Gaaf dat het gelukt is!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 sep 2025, 01:30

Knap gedaan allemaal!

Kasteel

Bericht door Kasteel » 03 sep 2025, 01:52

Knap werk! (Moet er niet aan denken ;))

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 sep 2025, 07:47

Woah, wat een verhaal jonge....kudos!
Ik hoop wel dat je die Lane Change Warning uit kan zetten:)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 sep 2025, 07:52

Wat een werk! Knap dat het helemaal gelukt is :)

Arthursx
Auto: M3 F80

Bericht door Arthursx » 03 sep 2025, 08:36

Knap gedaan hoor! Camera inbouwen snap ik nog maar waarom wil je alle veiligheidssystemen retrofitten, die zou ik als eerste uitzetten als ik instap.

FabiandJ

Bericht door FabiandJ » 03 sep 2025, 10:18

Arthursx schreef: 03 sep 2025, 08:36 Knap gedaan hoor! Camera inbouwen snap ik nog maar waarom wil je alle veiligheidssystemen retrofitten, die zou ik als eerste uitzetten als ik instap.
Die kan je uitzetten, is één van de knoppen die bij je linkerknie zit :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 sep 2025, 14:48

Idd die kan je uitzetten maar ik zou ze persoonlijk idd ook nooit erin zetten los van dat ik het knap vind dat je het kan en zo netjes gedaan hebt :)

Of is het puur voor de heb en het full options gevoel dat je ze hebt ingebouwd?

FabiandJ

Bericht door FabiandJ » 03 sep 2025, 15:18

Martijn_bmw schreef: 03 sep 2025, 14:48 Idd die kan je uitzetten maar ik zou ze persoonlijk idd ook nooit erin zetten los van dat ik het knap vind dat je het kan en zo netjes gedaan hebt :)

Of is het puur voor de heb en het full options gevoel dat je ze hebt ingebouwd?
Beide, maar ook gewoon omdat het kan en ik vind het leuk en leerzaam.
En ook zo dicht mogelijk tegen OEM aan, als ik het niet zou zeggen zou je niet zien dat het achteraf is ingebouwd.
Ik heb bijvoorbeeld ook het hele KAFAS2 en stuurwielverwarming geretrofit maar ook de HUD, daar kwam ik achter dat ik dat toch wel miste.
En vanuit daar dacht ik, ik ga ook alles voor deze 3 retrofits verzamelen en zodra ik alles heb op mijn gemak alles inbouwen.

Zo heb ik bij een vriend die een M140i heeft zelfs ACC ingebouwd, nooit leverbaar geweest alleen in de niet 6 cilinder, maar toch werkend gekregen. Wereldwijd kan je op één hand tellen die dat ook gedaan hebben, dus je hebt ook iets unieks.

Plaats reactie