Fabian stelt zich voor BMW F80 M3
- StefanW
- Berichten: 1960
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3
Mooie upgrades! Een m3 heeft standaard toch al een goed mechanisch sper?
- Philipoo
- Berichten: 4984
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3
Mechanisch sper dat elektronisch aangestuurd wordt.StefanW schreef: 19 jun 2025, 10:03 Mooie upgrades! Een m3 heeft standaard toch al een goed mechanisch sper?
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 07 mei 2023, 00:01
Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3
Geen idee, het subframe is niet los geweest, mogelijk dat er überhaupt iets mis was met het differentieel en dat nu ook meteen gecorrigeerd is.Arthursx schreef: 19 jun 2025, 09:47 Lekker bezig weer! Hoe kan het dat hij anders rijdt, je hebt toch niks aan de ophanging/uitlijning gedaan?
-
- Berichten: 55393
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3
OK.
Misschien overheen gelezen, maar heb je ook(al dan niet preventief) de crank hub aangepakt?
Misschien overheen gelezen, maar heb je ook(al dan niet preventief) de crank hub aangepakt?
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 07 mei 2023, 00:01
Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3
Zeker, had ik al ingepland om te doen voordat ik de sleutels van de auto had. Zit een exemplaar van Mosselman in.Robin schreef: 20 jun 2025, 08:26 OK.
Misschien overheen gelezen, maar heb je ook(al dan niet preventief) de crank hub aangepakt?
Gisteren de auto laten uitwegen en uitlijnen bij Jan Steverink.
Eerst laten uitwegen met een vrij volle tank en kinderstoel achter de bestuurder, Eric was al tevreden dus niks aan gedaan.
Mocht ik dat later wel willen mag ik altijd terug komen.

Daarna het uitlijnen, even besproken wat ik nu heb hoe ik met de auto rij en wat ik verwacht en daardoor wat kleine dingen aangepast, iets minder slijtage van de banden nu en stabieler op de rechte stukken.

Morgen naar Luxemburg een lekker dagje rijden, terug via Duitsland, ben benieuwd hoe de auto voelt.
Het probleem wat ik voelde na de revisie leek ook weg te zijn, als ik het nu moet beschrijven was als ik gas gaf of los laat de auto aan de achterkant letterlijk de hoek om wilt. We vonden dat ergens een bout niet heel lekker vast zat dus mogelijk was dat de veroorzaker.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 07 mei 2023, 00:01
Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3
Wat een heerlijke wegen heeft Luxemburg toch, daar waar het kon lekker de auto uitlaten hoog in de toeren rijden en vlammen maar.
De terugweg via Duitsland, maar daar kwamen we er wel achter dat de KW V3 op de fabrieksafstelling echt te zacht is, dus daar een keer iets aan doen. Iemand hier misschien aanbevelingen?
Wat betreft dat gevoel aan de achterkant weet ik nu ook de oorzaak, namelijk de TC die teveel aan het ingrijpen is.
Zet ik de TC op MDM is het weg.


De terugweg via Duitsland, maar daar kwamen we er wel achter dat de KW V3 op de fabrieksafstelling echt te zacht is, dus daar een keer iets aan doen. Iemand hier misschien aanbevelingen?
Wat betreft dat gevoel aan de achterkant weet ik nu ook de oorzaak, namelijk de TC die teveel aan het ingrijpen is.
Zet ik de TC op MDM is het weg.


Laatst gewijzigd door FabiandJ op 24 jun 2025, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Knot
- Berichten: 40305
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3
Mooie platen, strak asfalt!
-
- Berichten: 4418
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3
Freude am fahren 

-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 28 jul 2025, 18:05
- Auto: Bmw 125i
- Locatie: Buren
Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3
Wat een ontzettend gaf exemplaar zo! Hoe vond je de sway bars bevallen?
-
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 29 jun 2024, 20:04
- Auto: Een paar BMW's
Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3
Interessant dat diff. Ik heb ook bij Hardeman gekeken naar een diff-upgrade (OS Giken, Drexler), maar uiteindelijk bewust niet gedaan. Die sperren zijn top qua mechanische tractie en duurzaamheid, vooral op het circuit. Alleen: zodra je die monteert, vervalt de integratie met de elektronische M-differentiëelregeling.FabiandJ schreef: 14 jun 2025, 23:33 TEG gaf aan dat ze regelmatig differentieels voor revisie naar Hardeman Motorsport sturen., dus die hield ik in mijn achterhoofd als backup. Zelf contact gezocht met Hardeman en uitgelegd wat er gaande is en een offerte gekregen. Ik had nog de mogelijkheid om de sperklok te upgrade naar een OS Giken, maar dan kwam er nog eens €2700 boven op de €1550 dus ik vond het voor nu wel even genoeg.
Het M-diff in de F10 is namelijk geen simpel lamellensper, maar een elektromechanisch gestuurd sper. Er zit wel degelijk een mechanische lamellenunit in, maar de slipkracht wordt variabel aangestuurd door een servomotor en software. Die software kijkt continu naar stuurhoek, gierhoek, gaspedaalstand, ESP-instellingen, etc. en kan in milliseconden het sperpercentage aanpassen. Resultaat:
- In Comfort/DSC full on → stabiliteit en veiligheid bij nat weer of ongelijk asfalt.
- In MDM → speelser, meer slip maar toch gecontroleerd.
- In DSC off/Sport+ → sneller dichtgezet sper, bijna als een puur mechanisch diff, maar dan nog steeds adaptief.
Met een puur mechanisch sper als OS Giken of Drexler verlies je dat hele variabele regelbereik. Je krijgt dan een vast karakter (bijv. 40–60% sper), wat voorspelbaar is en ideaal op het circuit, maar op de openbare weg minder veelzijdig: minder comfort in bochten, wat nervositeit bij nat weer, en geen interactie meer met de rijmodi.
Zelfde verhaal bij het onderstel: Ohlins is fantastisch (heb ik serieus overwogen), maar dan ben je je EDC-aansturing kwijt. Ik heb bewust gekozen voor Sachs EDC met H&R veren en PU-bussen. Daarmee heb je een onderstel dat strakker en beter controleerbaar is, maar je behoudt de drie standen (Comfort/Sport/Sport+) die het verschil maken in dagelijks gebruik.
Kortom: voor een straat-M5 vind ik de combinatie van mechanische hardware mét elektronische M multifunctionaliteit de grootste kracht van de auto.
Geldt dit ook voor de F80 M3?
-
- Berichten: 828
- Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
- Auto: E63 M6
Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3
Erg mooie wagen met hele mooie upgrades!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten