Mijn naam is Oskar, ik woon in Geldrop en ik lurk al op Driving-Fun sinds ik een jaar of 15 was. Nu eindelijk tijd om zelf eens wat te posten, zeker nadat ik een auto van een ander Driving-Fun lid heb gekocht.
Na een tijdje zoeken naar een leuke daily, kreeg ik op een zaterdagochtend een berichtje van een goede maat. In de advertentie stond een prachtige Franse baguette: de 206 GTI.

Sommigen van jullie zullen deze auto vast al herkennen. Ja, dit is inderdaad de oude auto van Paskal en Stefan. De driving-fun bekende wordt nu door mij onderhouden en (hopelijk) goed benut.
Mijn ervaring met de 206 GTI tot nu toe:
Bekend als de “slechtste GTI van Peugeot”. Daar kan ik eerlijk gezegd niet veel over zeggen, want ik heb nooit in een 205 of De 106 GTI gereden.
Wat ik wél kan zeggen: voor een warm hatch rijdt deze auto verrassend fijn. Ik heb totaal niet het idee dat alles meteen aangepast moet worden om hem circuit-waardig te maken (ja, zo beoordeel ik standaard al mijn auto’s

Je merkt wel dat het een echte Fransman is: geen goed verstelbaar stuur, een gigantisch dashboardkast en een stuurgevoel dat niet bepaald “direct” is. Soms voelt het alsof er een kleine delay zit tussen mijn input en wat de auto doet.
Het is ook zeker geen echte cruiser, helemaal niet vergeleken met mijn oude Golf 4 V5. Die was meer gemaakt om relaxed kilometers te vreten. De 206 GTI daarentegen geeft me veel meer dat speelse: “pak de bocht en kijk wat er gebeurt” gevoel. Minder comfort, meer beleving.

Plannen voor nu? Kleine fixes en basis onderhoud.
Na één week en inmiddels al ongeveer 1000 km verder, heb ik dit ontdekt:
- Verschillende geluiden in de ophanging. Ik vermoed endlinks of toplagers (op de brug wat speling in de linker draagarm gevonden, dus dat kan ook de boosdoener zijn).
- Vliegwiel-chatter (Flinke trillingen/geluid bij het op laten komen van de koppeling).
- Stuurbekrachtiging lekt en maakt bijgeluiden (einde levensduur, gok ik).
- Rechter motorsteun + buffers vervangen
- Bout van de linker motorsteun dolgedraaid (die gaat er dus nog even niet uit
)
- Motorolie + filter vervangen
- Benzinetank-strap vervangen
- Koppelingsensor (geen “kangaroo-effect” bij schakelen/accelereren meer)
- Remschijven en blokken achter
- Ramen tinten
- Geluidssysteem upgraden + demping
- Auto verlagen (sorry puristen, maar zo ben ik nou eenmaal
)
- Xenon projector lens retrofitten (ik rij in de winter vaak ’s avonds, veelal over 60 en 80 wegen. Goed licht is dan gewoon voor mij een must)

PS. Ook mijn ring/track-tool krijgt binnenkort zijn eigen post