Peugeot 206 GTI (Daily)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
M3phisto_
Auto: Ford Fiesta ST

Peugeot 206 GTI (Daily)

Bericht door M3phisto_ » 25 aug 2025, 20:23

Even heel snel een introductie:

Mijn naam is Oskar, ik woon in Geldrop en ik lurk al op Driving-Fun sinds ik een jaar of 15 was. Nu eindelijk tijd om zelf eens wat te posten, zeker nadat ik een auto van een ander Driving-Fun lid heb gekocht.

Na een tijdje zoeken naar een leuke daily, kreeg ik op een zaterdagochtend een berichtje van een goede maat. In de advertentie stond een prachtige Franse baguette: de 206 GTI. :df:

Sommigen van jullie zullen deze auto vast al herkennen. Ja, dit is inderdaad de oude auto van Paskal en Stefan. De driving-fun bekende wordt nu door mij onderhouden en (hopelijk) goed benut.

Mijn ervaring met de 206 GTI tot nu toe:

Bekend als de “slechtste GTI van Peugeot”. Daar kan ik eerlijk gezegd niet veel over zeggen, want ik heb nooit in een 205 of De 106 GTI gereden.

Wat ik wél kan zeggen: voor een warm hatch rijdt deze auto verrassend fijn. Ik heb totaal niet het idee dat alles meteen aangepast moet worden om hem circuit-waardig te maken (ja, zo beoordeel ik standaard al mijn auto’s :peace: ).

Je merkt wel dat het een echte Fransman is: geen goed verstelbaar stuur, een gigantisch dashboardkast en een stuurgevoel dat niet bepaald “direct” is. Soms voelt het alsof er een kleine delay zit tussen mijn input en wat de auto doet.

Het is ook zeker geen echte cruiser, helemaal niet vergeleken met mijn oude Golf 4 V5. Die was meer gemaakt om relaxed kilometers te vreten. De 206 GTI daarentegen geeft me veel meer dat speelse: “pak de bocht en kijk wat er gebeurt” gevoel. Minder comfort, meer beleving. :hmmm:

Plannen voor nu? Kleine fixes en basis onderhoud.

Na één week en inmiddels al ongeveer 1000 km verder, heb ik dit ontdekt:
  • Verschillende geluiden in de ophanging. Ik vermoed endlinks of toplagers (op de brug wat speling in de linker draagarm gevonden, dus dat kan ook de boosdoener zijn).
  • Vliegwiel-chatter (Flinke trillingen/geluid bij het op laten komen van de koppeling).
  • Stuurbekrachtiging lekt en maakt bijgeluiden (einde levensduur, gok ik).
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
  • Rechter motorsteun + buffers vervangen
  • Bout van de linker motorsteun dolgedraaid (die gaat er dus nog even niet uit :tooth:)
  • Motorolie + filter vervangen
  • Benzinetank-strap vervangen
  • Koppelingsensor (geen “kangaroo-effect” bij schakelen/accelereren meer)
Alvast binnen, ligt klaar om te monteren:
  • Remschijven en blokken achter
Quality of life-updates die ik graag wil doen:
  • Ramen tinten
  • Geluidssysteem upgraden + demping
  • Auto verlagen (sorry puristen, maar zo ben ik nou eenmaal :dood:)
  • Xenon projector lens retrofitten (ik rij in de winter vaak ’s avonds, veelal over 60 en 80 wegen. Goed licht is dan gewoon voor mij een must)
Hierbij nog wat foto's
20250817_163147.jpg
20250817_163147.jpg (205.67 KiB) 1464 keer bekeken
20250817_164207.jpg
20250817_164207.jpg (221.29 KiB) 1464 keer bekeken
20250823_123454.jpg
20250823_123454.jpg (194.62 KiB) 1464 keer bekeken
20250823_163421.jpg
20250823_163421.jpg (79.75 KiB) 1464 keer bekeken
20250823_165043.jpg
20250823_165043.jpg (160.37 KiB) 1464 keer bekeken
20250824_132816.jpg
20250824_132816.jpg (104.96 KiB) 1464 keer bekeken
Updates volgen in de volgende posts!
:blabla:

PS. Ook mijn ring/track-tool krijgt binnenkort zijn eigen post :forum:

Martijn_bmw

Re: Peugeot 206 GTI (Daily)

Bericht door Martijn_bmw » 25 aug 2025, 21:11

Leuke voorstel ronde en de gti is goed terecht gekomen zo te zien. Veel :df: ermee :)

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 25 aug 2025, 21:37

Welkom en proficiat met de 206! Omdat ‘ie van Stefan is geweest moet je ‘m wel drie keer in de week met de hand wassen en vier keer per jaar polijsten. Dat is je bij de verkoop toch zeker wel verteld?!

M3phisto_

Bericht door M3phisto_ » 25 aug 2025, 21:44

Godspeed schreef: 25 aug 2025, 21:37 Welkom en proficiat met de 206! Omdat ‘ie van Stefan is geweest moet je ‘m wel drie keer in de week met de hand wassen en vier keer per jaar polijsten. Dat is je bij de verkoop toch zeker wel verteld?!
Thanks!

Haha, de lak ziet er echt superstrak uit. Niemand gelooft me dat ie al 300k gelopen heeft.

Ik blijf hem sowieso netjes houden hoor, zou zonde zijn om het nu te verpesten :D

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 aug 2025, 06:20

Welkom Oskar. Mooi dat jij nu die bargain of the century hebt. Feli en leuke info en foto's. *subscribed*

Rolf205

Bericht door Rolf205 » 26 aug 2025, 08:40

Hij is op het forum gebleven! Ik had nog even overwogen of het wat voor mn zoon was, maar voor een 18 jarige toch nog wel duur in de verzekering.

Mooi dat je er in investeert. In deze kleur en deze staat is het wel de moeite waard.
Verlagen zou ik ook doen; met de standaard veren sturen ze niet super strak idd en met deze kmstand zijn de dempers misschien ook moe....
Ga niet kneiterhard (GAZ)... Zelf zou ik er Bilstein B6 onder doen. Voor goede turn-in is een dikke stabilisatorstang in de achteras ook fijn. Hij wordt dan wel gevoeliger voor lift-off oversteer.

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 26 aug 2025, 08:56

Rolf205 schreef: 26 aug 2025, 08:40 Voor goede turn-in is een dikke stabilisatorstang in de achteras ook fijn. Hij wordt dan wel gevoeliger voor lift-off oversteer.
Voor het ultieme Peugeot-gevoel! :df: man zelfs een standaard 1.4'tje kan je soms al doen verassen bij bocht uit :hungry:

Gefeliciteerd met de aankoop! Mooi dat 'ie ook op DF blijft. Keurige auto die met het juiste gebruik nog prima een aantal jaren mee kan! Veel DF toegewenst :thumbup:

Martijn M

Bericht door Martijn M » 26 aug 2025, 09:17

Goede aankoop! En al lekker ermee aan de gang geweest.
Blijft een leuke auto, en met een andere einddemper kun je ze al heel sportief en niet overdreven luid, goed laten klinken.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 26 aug 2025, 09:21

Hey Oskar,

Leuk dat je je hier nu actief meldt :thumbup:
Ik had er sinds februari slechts 1.000 km gereden en jij doet dat even in één week :clap:. Goed idee om de puntjes op de I te zetten want in de basis is het (mede door het vele onderhoud wat eraan gepleegd is) een prima auto. Verlagen zal hem zeker qua looks en weggedrag wel goed doen ook al doet dat een beetje afbreuk aan de originaliteit :wink:

@Godspeed: ik heb hem vorige maand 3-staps gepolijst en voorzien van een dubbele waxlaag dus voorlopig kan Oskar vooruit. De lak ziet er dan ook nog prachtig uit ondanks zijn >20 jr en >300.000 km zoals op de foto hieronder te zien is. Hij shined je echt tegemoet :D

@Rolf205: zoals je in mijn verkooptopic kon zien zitten de dempers er nog geen 25k onder dus heel vermoeid zullen die niet zijn :wink:

Veel plezier met je 206 GTi en het zou leuk zijn om hier zo nu en dan eens een update voorbij te zien komen. Uiteraard zijn we daarnaast benieuwd naar je nu-iets-meer-dedicated circuittool.

lak.jpg
lak.jpg (703.8 KiB) 1244 keer bekeken

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 26 aug 2025, 10:08

Gefeliciteerd met deze prachtige auto! 6 jaar mijn daily geweest, prima wagen. Ga je veel plezier mee hebben!

Mijn reactie op je bevindingen, kan er wel meer info over geven:

-Sinds dat ik het onderstel heb laten vervangen, hoor je geluid vanuit de toplager (vermoed ik) als je iets harder over een drempel gaat. Na vervanging van het onderstel is de auto veel zachter/comfortabeler geworden. Ik heb weleens afgevraagd of Autodoc de goede onderdelen geleverd had, want de auto werd daardoor minder sportief, maar wel comfortabeler. Omdat het mijn daily was, heb ik mij er verder nooit aan geergerd. Ik had destijds ook de draagarmen besteld om preventief te vervangen, maar de monteur gaf aan dat er geen mm speling op zat, dus wilde ze niet vervangen. Maar dit is alweer een paar jaar geleden.

-Stuurbekrachting heeft gelekt 5 jaar geleden, dat kwam na een goede toertocht met lekker sturen. Denk dat ie te vol zat. Zelfde had ik ook gehad met mijn 130i, dus denk niet dat ie echt "lekt". Heb het nooit schoongemaakt :mrgreen:

-Koppeling heb ik laten vervangen bij aankoop. Denk dat vliegwiel ook meegenomen had moeten worden, maar we hebben er daarna nog 60k mee gereden (incl bijgeluiden). Denk dat je met een nieuw vliegwiel de bijgeluiden/trillingen kan fixen.

Ik heb best vaak wel getwijfeld om er een schroefset en 17 inch wielen onder te gooien. Daardoor zal je veel beter kunnen gooien en smijten met de auto. Maar ik heb mij met deze auto goed kunnen inhouden.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 26 aug 2025, 10:18

Met 17"ers en een schroefset gaat hij zeker weten heel anders rijden. Vriend van me heeft dat ook onder zijn 206 GTi (incl dikke Brembo's), maar als daily vind ik zoiets toch echt te stug, maar wellicht word ik gewoon een oude l*l :wink:. Als je ze naast elkaar ziet staan lijkt de blauwe wel een SUV zo hoog als hij staat :wink: Maaaaar met 17" en zo'n schroefset gaat het wel heel lekker door de bochten en remmen doet hij ook als een malle met die Brembo's eronder :df:

206jes.jpg
206jes.jpg (962.02 KiB) 1208 keer bekeken
206jes_2.jpg
206jes_2.jpg (842.22 KiB) 1208 keer bekeken

Lex70V

Bericht door Lex70V » 26 aug 2025, 11:19

leuk!
heel wat jaren geleden zelf een 206 gt gehad en die ging enorm goed op de luchtinlaat gewijzigd te hebben.
dikke airbox monteren met flexibele slang naar beneden en dan de aanzuiging achter de onderste grille plaatsen,op de dyno bewezen dat het echt werkt bij zo'n auto.

Rolf205

Bericht door Rolf205 » 26 aug 2025, 11:54

Paskal schreef: 26 aug 2025, 09:21 @Rolf205: zoals je in mijn verkooptopic kon zien zitten de dempers er nog geen 25k onder dus heel vermoeid zullen die niet zijn :wink:
Aaah, overheen gelezen.... Gemiste kans.. ;-)
StefanW schreef: 26 aug 2025, 10:08 -Koppeling heb ik laten vervangen bij aankoop. Denk dat vliegwiel ook meegenomen had moeten worden, maar we hebben er daarna nog 60k mee gereden (incl bijgeluiden). Denk dat je met een nieuw vliegwiel de bijgeluiden/trillingen kan fixen.
Is gewoon een star vliegwiel, dus heel veel geluid zal het vliegwiel niet maken? Misschien afdraaien gezien de kmstand, maar zou hm er niet voor open maken als de koppeling nog goed is.

M3phisto_

Bericht door M3phisto_ » 26 aug 2025, 18:49

Thanks Stefan!
StefanW schreef: 26 aug 2025, 10:08 -Stuurbekrachting heeft gelekt 5 jaar geleden, dat kwam na een goede toertocht met lekker sturen. Denk dat ie te vol zat. Zelfde had ik ook gehad met mijn 130i, dus denk niet dat ie echt "lekt". Heb het nooit schoongemaakt :mrgreen:
Goed om te weten! De missie voor volgend weekend is om alles wat onder de olie zit schoon te maken en daarna een tijdje in de gaten te houden of er daadwerkelijk lekkages zijn. De pomp maakt wel degelijk bijgeluid, dus het zou zomaar kunnen dat die toch aan vervanging toe is. Dat zullen we binnenkort wel zien.
StefanW schreef: 26 aug 2025, 10:08-Koppeling heb ik laten vervangen bij aankoop. Denk dat vliegwiel ook meegenomen had moeten worden, maar we hebben er daarna nog 60k mee gereden (incl bijgeluiden). Denk dat je met een nieuw vliegwiel de bijgeluiden/trillingen kan fixen.
Het vliegwiel hoor je stationair duidelijk; zodra het koppelingspedaal wordt ingedrukt verdwijnen de bijgeluiden. Het zou echter ook gewoon het druklager kunnen zijn :hmmm: Hoe dan ook, voorlopig vervang ik nog niets, pas als het erger wordt :D

M3phisto_

Bericht door M3phisto_ » 26 aug 2025, 18:59

Paskal schreef: 26 aug 2025, 10:18 Met 17"ers en een schroefset gaat hij zeker weten heel anders rijden. Vriend van me heeft dat ook onder zijn 206 GTi (incl dikke Brembo's), maar als daily vind ik zoiets toch echt te stug, maar wellicht word ik gewoon een oude l*l :wink:. Als je ze naast elkaar ziet staan lijkt de blauwe wel een SUV zo hoog als hij staat :wink: Maaaaar met 17" en zo'n schroefset gaat het wel heel lekker door de bochten en remmen doet hij ook als een malle met die Brembo's eronder :df:
Voorlopig op 16", eventueel met wat spacers om de wielkasten mooi te vullen :)

Als ik naar 17" zou overstappen, dan kies ik voor de originele RC-velgen. Sleek OEM+ look :D

Emiel

Bericht door Emiel » 26 aug 2025, 19:45

M3phisto_ schreef: 26 aug 2025, 18:49
StefanW schreef: 26 aug 2025, 10:08-Koppeling heb ik laten vervangen bij aankoop. Denk dat vliegwiel ook meegenomen had moeten worden, maar we hebben er daarna nog 60k mee gereden (incl bijgeluiden). Denk dat je met een nieuw vliegwiel de bijgeluiden/trillingen kan fixen.
Het vliegwiel hoor je stationair duidelijk; zodra het koppelingspedaal wordt ingedrukt verdwijnen de bijgeluiden. Het zou echter ook gewoon het druklager kunnen zijn :hmmm: Hoe dan ook, voorlopig vervang ik nog niets, pas als het erger wordt :D
Klinkt als… Ik zou kijken of de koppeling wel vrij komt met het pedaal in rust, misschien moet er wat afgesteld worden of is er iets versleten in de mechaniek met pedaal/kabel/koppelings hendel. Vaker bij Franse techniek dankzij de zelf stellende koppelingskabel. Als je de hendel beweegt op de bak met de hand en het geluid is weg is het de kabel. Stellen dus of extra ring er tussen zodat het teveel aan speling weg is.

Zodra je een “ouderwets” vliegwiel gaat horen komt die door de bak naar buiten als een kettingzaag dus vliegwiel zal het wel niet zijn.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 26 aug 2025, 22:10

Mocht je niet voor een schroefset gaan, vervang dan eerst even de veren aan de voorkant. Met het vervangen van de schokdempers hebben we de originele veren behouden bedenk ik mij ineens. De kans is groot dat je met nieuwe veren het "probleem" (geluid bij in/uitveren) kwijt bent en dat de auto weer een stuk strakker stuurt.

In het begin reed ik nog wel sportief met de auto, maar de auto heeft totaal geen camber, dus in de bochten rij je al snel op de wang. Voorbanden sleten als een gek, dus reed hem later meer als een "opa" met af en toe doortrekken op de rechte lijn.

Als je het echt om een leuke wegligging gaat, dan zou ik niet voor de RC wielen gaan. Die zijn veels te zwaar. Beter een setje Protracks/OZ's eronder. Bijkomend voordeel; 17 inch banden vervangen is goedkoper. De 16 inch bandenmaat is een duurdere maat dan de 17 inch maat.

Rolf205

Bericht door Rolf205 » 27 aug 2025, 09:34

StefanW schreef: 26 aug 2025, 10:08 -Sinds dat ik het onderstel heb laten vervangen, hoor je geluid vanuit de toplager (vermoed ik) als je iets harder over een drempel gaat. Na vervanging van het onderstel is de auto veel zachter/comfortabeler geworden. Ik heb weleens afgevraagd of Autodoc de goede onderdelen geleverd had, want de auto werd daardoor minder sportief, maar wel comfortabeler.
Dikke kans dat je geen specifieke GTI dempers hebt gekregen. Als er een hele lijst van OEM nummers en compatible voertuigen bij staat, weet je genoeg.
Ik zou hm sowieso lager leggen met stuggere dempers, dan helt ie minder over en gaat ie strakker sturen.

Knot

Bericht door Knot » 27 aug 2025, 09:35

Toch nog wel wat puntjes van aandacht maar super dat je hem helemaal strak in orde maakt!

M3phisto_

Bericht door M3phisto_ » 28 aug 2025, 19:40

Emiel schreef: 26 aug 2025, 19:45
M3phisto_ schreef: 26 aug 2025, 18:49
Klinkt als… Ik zou kijken of de koppeling wel vrij komt met het pedaal in rust, misschien moet er wat afgesteld worden of is er iets versleten in de mechaniek met pedaal/kabel/koppelings hendel. Vaker bij Franse techniek dankzij de zelf stellende koppelingskabel. Als je de hendel beweegt op de bak met de hand en het geluid is weg is het de kabel. Stellen dus of extra ring er tussen zodat het teveel aan speling weg is.

Zodra je een “ouderwets” vliegwiel gaat horen komt die door de bak naar buiten als een kettingzaag dus vliegwiel zal het wel niet zijn.
Nu dat je dat inderdaad zegt... Ik zou eens naar kijken. Thanks voor de tip. :hmmm:

Franswa
Auto: Megane 2RS & Clio 3RS

Bericht door Franswa » 28 aug 2025, 22:50

Hey, veel daily fun gewenst met de GTI! :df:

En ik zie een bekende loods op de foto's. :)

mark323ti

Bericht door mark323ti » 03 sep 2025, 20:31

Ik heb je net ontmoet bij onze opslag.lLeuk je gesproken te hebben!
Blijkbaar is ons complex het epicentrum van DF.
Nu al 4 members in het complex? (Incl FransWa?)
Leuke auto’s heb je.
Sleutel je veel zelf?

Plaats reactie