Stefan's CLA45 AMG sb verkocht / rooktopic
- Martijn_bmw
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Re: Stefan's CLA45 AMG sb verkocht / what's next? M2?
Precies!Arthur schreef: 19 jul 2025, 10:38Gewoon BMW M240i in BMW M2 veranderen, of in Toyota GR86Wouter81 schreef: 19 jul 2025, 10:11 Het officiële inflatiecijfer in Nederland is nu 3,1%. Het werkelijke inflatiecijfer ligt veel hoger (kijk maar naar je boodschappen). De gemiddelde geldgroei (M2) is zo'n 7%. Er komt gemiddeld dus 7% aan extra geld in omloop bij per jaar. De werkelijke inflatie ligt dus op zeker 7%. Je koopkracht neemt dus met dat getal af per jaar, gemiddeld gezien.
Ik heb AI eens gevraagd wat het verschil is tussen een gebruikte M240i met sperdifferentieel te kopen en de afschrijving te berekenen en dat af te zetten tegen de geldontwaarding op basis van 7%.
Hierbij de conclusie:
Over vier jaar bedraagt de geschatte afschrijving van een gebruikte BMW M240i met sperdifferentieel ongeveer €13.756 (uitgaande van een aankoopprijs van €40.000 en 10% afschrijving per jaar). Tegen een inflatie van 7% per jaar op basis van M2-geldhoeveelheid verliest je geld €12.432 aan koopkracht als je het niet investeert. De afschrijving is dus iets hoger dan het koopkrachtverlies, maar het verschil is klein. Het bezit van de auto biedt echter gebruiksgenot, wat mogelijk opweegt tegen het financiële verlies.
Kortom: op de bank laten staan heeft geen enkele zin. Gewoon die M240i halen, zelfs AI heeft het over het gebruiksgenot. Eigenlijk is die auto gewoon gratis.![]()
![]()
![]()
-
-
100 pk per ton is vermogen zat.Knot schreef: 18 jul 2025, 13:20 Er was toch ook een tijd terug iemand uit de 2e kamer die 100pk voldoende vond, ook een passat met caravan etc met 100pk?
Heb een Nissan Primera 2.0 uit 1995 gehad. Was toen ook caravan trekker van het jaar. 125pk op 1200kg ofzo.
Wil je met een 2000kg caravan de bergen in, ja dat is een ander verhaal. Maar in NL is die 100pk per ton meer dan genoeg. Doe het nu met 77pk per ton

- StefanW
- Auto: 106 Rallye S2
Nooit gedacht dat het tegenwoordig zo moeilijk is om een nieuwe auto uit te zoeken. Dat zal voornamelijk aan mijzelf liggen.
Gisteren weer eens proefgereden. Ik wil eigenlijk binnen een maand een nieuwe daily hebben.
De eerste auto was een Seat Leon ST Cupra R. De Cupra R heeft het onderstel (adaptief) van een Golf 7 clubsport. De auto staat standaard op -2 camber rondom en er zitten wat carbon delen op het exterieur. De auto heeft verder standaard de "schaalstoelen" en de Brembo remmen. Het interieur heeft een hoop alcantara, waaronder het stuur.
Eigenlijk vanaf het eerste moment voelde de auto goed aan. De auto stuurt erg direct (zeker voor een station). De motor heeft genoeg power. Het interieur is wellicht een beetje gedateerd, maar ik vond het allemaal zeer fijn werken.
Al met al echt positief verrast! Op foto's vind ik de looks mwah, maar in real life staat er echt een dikke auto. De kleur koper op de auto had van mij niet gehoeven. Over de kleur twijfelde, maar is wel gaaf. Het is wel een kleur om goed bij te houden, want de swirls zie je goed, maar autowassen is mijn hobby, dus daar maak ik mij geen zorgen om.

Interieur foto's van internet geplukt

Daarna door naar de Toyota dealer. Daar stond de oude Yaris van DFér Roy. Auto is werkelijk in nieuwstaat, ruikt zelfs nog nieuw. Tijdje terug gebeld met Roy om info te vragen. Als je een Yaris zoekt, koop deze! Slechts 7000km.
De grip van deze auto is bizar. De hele beleving is intens. Snap wel dat deze auto geliefd is. De stoel staat veels te hoog, maar daar zijn modificaties voor. Ik vond het een mooie ervaring, maar het is geen auto voor dagelijks gebruik. Ik zal mijn gaan ergeren aan het comfort, windgeruis, trillingen vanuit de 3 cilinder en zeer kleine kofferbak ruimte. Als ik een auto zocht voor erbij, dan was het zeker een Yaris geworden! Superleuke auto.

Als laatste nog bij een Cupra Formentor 300pk gekeken. Ik vind de looks echt geweldig van deze auto. Na de Leon had ik ook wel een bepaalde verwachting. Maar helaas kon de Formentor dat niet waar maken. De auto voelde afstandelijk aan, toch wel wat bodyroll (logisch met SUV) en de kofferbak was ook echt kleiner dan verwacht. Bij deze auto had ik snel door dat het hem niet werd.

Dus heb ik de Leon ST gekocht? Nee, in deze auto was gerookt. Dan laat ik hem sowieso staan. Eind deze week krijgt het autobedrijf dezelfde auto binnen. Met iets minder kilometers ook, dus ook fijner. Als deze binnen is, ga ik nog een keer terug.
Ik moet echt gelijk een goed gevoel hebben in een auto en dat deed de Leon. Je koopt wel een "oude" auto. Dit model is vanaf 2015 op de markt, het model heeft wel een facelift gehad, maar niet schrikbarend. De Leon heeft bouwjaar 2020, echt de laatste van dit model.
Het probleem is dat de nieuwe auto's nog weinig emotie/feedback geven. Deze auto geeft dat nog wel. Waarschijnlijk ga ik wel veel afschrijven op zo'n auto, maarja, dat is dan part of the game.
Voor hetzelfde geld koop je een Golf 8 GTi Clubsport, heb je vaak nog een jongere auto, maar begreep dat de eerste serie wel een hoop problemen heeft. De markt wordt overspoelt door Clubsports, vandaar de harde prijsdaling. Twee maanden terug zaten ze nog boven de 40k, nu worden ze al aangeboden voor 36k. Moet ik dan ook nog proefrijden met een Golf 8? Ik denk dat ik deze auto ook te "afstandelijk" ga vinden. Zat ook nog te kijken naar een facelift I30, maar die zijn op 1 hand te tellen. Aanbod is laag.
De BMW M2 en M140i zijn van mijn lijstje. Voor een mooie M2 is mijn budget te laag. Ik wil geen frikandel met 6 eigenaren en 100k+ kilometerstand. Zelf invoeren ga ik niet doen vanwege garantie.
De M140i viel mij echt tegen. Stuurt indirect en veels te comfortabel. Daar moet een hoop geld in om leuk te maken. Daarnaast zijn de vraagprijzen nog best hoog, dat vind ik het niet waard.
Dus al met al ben ik wel iets wijzer geworden. Heb sowieso twee auto's van mijn lijstje kunnen schrappen en hou nu de Cupra R's in de gaten
Gisteren weer eens proefgereden. Ik wil eigenlijk binnen een maand een nieuwe daily hebben.
De eerste auto was een Seat Leon ST Cupra R. De Cupra R heeft het onderstel (adaptief) van een Golf 7 clubsport. De auto staat standaard op -2 camber rondom en er zitten wat carbon delen op het exterieur. De auto heeft verder standaard de "schaalstoelen" en de Brembo remmen. Het interieur heeft een hoop alcantara, waaronder het stuur.
Eigenlijk vanaf het eerste moment voelde de auto goed aan. De auto stuurt erg direct (zeker voor een station). De motor heeft genoeg power. Het interieur is wellicht een beetje gedateerd, maar ik vond het allemaal zeer fijn werken.
Al met al echt positief verrast! Op foto's vind ik de looks mwah, maar in real life staat er echt een dikke auto. De kleur koper op de auto had van mij niet gehoeven. Over de kleur twijfelde, maar is wel gaaf. Het is wel een kleur om goed bij te houden, want de swirls zie je goed, maar autowassen is mijn hobby, dus daar maak ik mij geen zorgen om.

Interieur foto's van internet geplukt

Daarna door naar de Toyota dealer. Daar stond de oude Yaris van DFér Roy. Auto is werkelijk in nieuwstaat, ruikt zelfs nog nieuw. Tijdje terug gebeld met Roy om info te vragen. Als je een Yaris zoekt, koop deze! Slechts 7000km.
De grip van deze auto is bizar. De hele beleving is intens. Snap wel dat deze auto geliefd is. De stoel staat veels te hoog, maar daar zijn modificaties voor. Ik vond het een mooie ervaring, maar het is geen auto voor dagelijks gebruik. Ik zal mijn gaan ergeren aan het comfort, windgeruis, trillingen vanuit de 3 cilinder en zeer kleine kofferbak ruimte. Als ik een auto zocht voor erbij, dan was het zeker een Yaris geworden! Superleuke auto.

Als laatste nog bij een Cupra Formentor 300pk gekeken. Ik vind de looks echt geweldig van deze auto. Na de Leon had ik ook wel een bepaalde verwachting. Maar helaas kon de Formentor dat niet waar maken. De auto voelde afstandelijk aan, toch wel wat bodyroll (logisch met SUV) en de kofferbak was ook echt kleiner dan verwacht. Bij deze auto had ik snel door dat het hem niet werd.

Dus heb ik de Leon ST gekocht? Nee, in deze auto was gerookt. Dan laat ik hem sowieso staan. Eind deze week krijgt het autobedrijf dezelfde auto binnen. Met iets minder kilometers ook, dus ook fijner. Als deze binnen is, ga ik nog een keer terug.
Ik moet echt gelijk een goed gevoel hebben in een auto en dat deed de Leon. Je koopt wel een "oude" auto. Dit model is vanaf 2015 op de markt, het model heeft wel een facelift gehad, maar niet schrikbarend. De Leon heeft bouwjaar 2020, echt de laatste van dit model.
Het probleem is dat de nieuwe auto's nog weinig emotie/feedback geven. Deze auto geeft dat nog wel. Waarschijnlijk ga ik wel veel afschrijven op zo'n auto, maarja, dat is dan part of the game.
Voor hetzelfde geld koop je een Golf 8 GTi Clubsport, heb je vaak nog een jongere auto, maar begreep dat de eerste serie wel een hoop problemen heeft. De markt wordt overspoelt door Clubsports, vandaar de harde prijsdaling. Twee maanden terug zaten ze nog boven de 40k, nu worden ze al aangeboden voor 36k. Moet ik dan ook nog proefrijden met een Golf 8? Ik denk dat ik deze auto ook te "afstandelijk" ga vinden. Zat ook nog te kijken naar een facelift I30, maar die zijn op 1 hand te tellen. Aanbod is laag.
De BMW M2 en M140i zijn van mijn lijstje. Voor een mooie M2 is mijn budget te laag. Ik wil geen frikandel met 6 eigenaren en 100k+ kilometerstand. Zelf invoeren ga ik niet doen vanwege garantie.
De M140i viel mij echt tegen. Stuurt indirect en veels te comfortabel. Daar moet een hoop geld in om leuk te maken. Daarnaast zijn de vraagprijzen nog best hoog, dat vind ik het niet waard.
Dus al met al ben ik wel iets wijzer geworden. Heb sowieso twee auto's van mijn lijstje kunnen schrappen en hou nu de Cupra R's in de gaten

-
Re: Stefan's CLA45 AMG sb verkocht / next Yaris, Cupra?
Gave keus zo'n Seat Leon ST Cupra R maar wel nog best stevige prijzen.
Welke kleur is degene die nog binnen moet komen en je waarschijnlijk gaat kopen?
Welke kleur is degene die nog binnen moet komen en je waarschijnlijk gaat kopen?
- JP
Clubsport zou ik wel alleen nemen als die een Akrapovic heeft. Dat ding kan klappen op commando, alleen bij gaslos boven de 3000tpm. Die zie je wel vaker iets duurder te koop staan. Enige probleem wat ik heb gehad was storing in het stuur. Die is gewoon onder coulance/garantie gewisseld bij de dealer.....
Laatst gewijzigd door JP op 12 aug 2025, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- StefanW
Exact dezelfde als op de foto's.Gave keus zo'n Seat Leon ST Cupra R maar wel nog best stevige prijzen.
De auto is leverbaar in 4 kleuren; wit, zwart, grijs metallic of deze kleur. Volgens mij is het een uni-lak.
Laatst gewijzigd door StefanW op 12 aug 2025, 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.
- StefanW
Autotop was zeer tevreden over deze auto. Ze rijden toch behoorlijk wat auto's om te vergelijken.
In dit geval is de auto getuned, dat zou ik ook wel overwegen, omdat deze motor veel potentie heeft net als de B58 en heeft ie een kw onderstel.
Beginnen bij 4:30min
In dit geval is de auto getuned, dat zou ik ook wel overwegen, omdat deze motor veel potentie heeft net als de B58 en heeft ie een kw onderstel.
Beginnen bij 4:30min
- Paskal
- Auto: meerdere
Mooi resultaat van een dagje proefrijden
.
Nu is het dus waarschijnlijk wachten op de Leon met de juiste specs in nette staat.
Overigens ga je die rooklucht er in vrijwel allen gevallen wel uitkrijgen met een ozon-machine (been there done that met een auto die ik gedetailed heb), maar kan me voorstellen dat je daar niet direct op zit te wachten en dat je een fris exemplaar wil hebben.

Nu is het dus waarschijnlijk wachten op de Leon met de juiste specs in nette staat.
Overigens ga je die rooklucht er in vrijwel allen gevallen wel uitkrijgen met een ozon-machine (been there done that met een auto die ik gedetailed heb), maar kan me voorstellen dat je daar niet direct op zit te wachten en dat je een fris exemplaar wil hebben.
- Martijn_bmw
Mijn ervaring is anders, rooklucht lijkt eruit maar na een tijdje zeker als ie in de zon heeft gestaan en je trekt de deur open heb je toch weer een muffe rooklucht.
Ik laat tegenwoordig een auto ook standaard staan als er in gerookt is.
Cupra wel een gave keuze als je het juiste exemplaar kan vinden
Ik laat tegenwoordig een auto ook standaard staan als er in gerookt is.
Cupra wel een gave keuze als je het juiste exemplaar kan vinden

-
Mocht je nog auto's zoeken om je hobby uit te oefenen, schroom niet om te vragen.
Met de exemplaren die hier staan ga je echt heel veel eer van je werk krijgen

- StefanW
Vroeger deed ik dat, in het weekend auto's poetsen bij andere, maar daar heb ik geen zin en tijd meer voor. Tegenwoordig breng ik mijn auto's naar de detailer en hou ik hem daarna netjes bij, omdat ik geen zin meer heb om 2 dagen te polijsten.
Met auto wassen vermaak ik mij al 3uur per auto en gaan de wielen er regelmatig af.
Mijn ervaring met rooklucht is zelfde als Martijn. Met warme dagen komt de geur weer terug.
De achteraf gemonteerde RC voorstoelen van de 206 waren van een roker geweest. Een weekend een stoomreiniger/extractor gehuurd, de stoelen wel 4x gereinigd. Allemaal geurdingen gekocht, stoelen ingesprayt....maar altijd met dit weer rook je de lucht weer. Wel een stuk minder, maar als niet-roker ruik je het gelijk. Ozon behandeling zou wellicht 80% kunnen verhelpen, maar ik koop liever een niet-rokersauto.
In de Leon van gisteren hing ook zo'n schoonmaaklucht, dan krijg ik al argwaan. Dan lijkt het dat je iets wil verbergen.
Ik wist niet dat de airco uit stond, na de foto's maken stap ik in en ik rook het gelijk. Zeker als je zonder airco rijdt merk je de rookgeur eerder.
- Oof
- Auto: M2 Competition H6
Wat een herkenbare auto's allemaal!
Ik heb een Yaris GR gehad en was ik wat kleiner dan had ik die veel langer gehad. Echt een leuk bommetje welke pas tot zijn recht komt als je hem beter kent en meer durft.
Ik ben zelf bezig met een M2 Comp in Duitsland, gewoon bij de dealer met 24 maanden garantie. Is dat geen optie?
Mijn vader van 72 rijdt een Cupra ST Cupra R sinds nieuw en wat een leuke auto voor dagelijks zonder op te vallen, hij had ooit een 850 R en die was ook zo lekker anoniem.
Die rooklucht krijg je er nooit uit, bij een TT cabrio er ooit ingestonken en met alle behandelingen bleef het terugkomen.
Ik zou in Zweden met de lage kroon of Duitsland kijken en zelf wat importeren, stelt echt weinig voor.
Ik heb een Yaris GR gehad en was ik wat kleiner dan had ik die veel langer gehad. Echt een leuk bommetje welke pas tot zijn recht komt als je hem beter kent en meer durft.
Ik ben zelf bezig met een M2 Comp in Duitsland, gewoon bij de dealer met 24 maanden garantie. Is dat geen optie?
Mijn vader van 72 rijdt een Cupra ST Cupra R sinds nieuw en wat een leuke auto voor dagelijks zonder op te vallen, hij had ooit een 850 R en die was ook zo lekker anoniem.
Die rooklucht krijg je er nooit uit, bij een TT cabrio er ooit ingestonken en met alle behandelingen bleef het terugkomen.
Ik zou in Zweden met de lage kroon of Duitsland kijken en zelf wat importeren, stelt echt weinig voor.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Idd, importeren kan prima. En, afhankelijk van de leeftijd, heb je vaak ook verlengde garantie. Bij die leeftijden zou ik me niet teveel zorgen maken.
En een gewone GTi? Deze heeft wel wat km’s maar staat al ff te koop. Krijg je vast mee voor net onder de 30k. Is van 2021 met 115kkm.
https://link.marktplaats.nl/m2281108353 ... ios_tablet
En een gewone GTi? Deze heeft wel wat km’s maar staat al ff te koop. Krijg je vast mee voor net onder de 30k. Is van 2021 met 115kkm.
- JP
Vanwaar de garantie als je die EA888 toch wil chippen ?
- Martijn M
Auto waarin gerookt is is niet alleen de geur vies. Vaak zit er her en der ook wat verkleuring in het interieur.
- StefanW
Heb ik vorig jaar mee proefgereden. Stuurde niet scherp en kwam erachter dat je de Clubsport moest hebben. Had mij er niet in verdiept.Arthur schreef: 12 aug 2025, 15:04 En een gewone GTi? Deze heeft wel wat km’s maar staat al ff te koop. Krijg je vast mee voor net onder de 30k. Is van 2021 met 115kkm.
Ik krijg 12 maanden garantie, daarna mag ik los

Ik verwacht dat ik nog wel richting de 50k ga als ik een M2 zou willen importeren. Een Leon importeren is nog wel een optie.Oof schreef: 12 aug 2025, 14:51 Wat een herkenbare auto's allemaal!
Maar ik ben ook bereid om iets meer te betalen als een ander het doet. De Mercedes kocht ik particulier en kwam een hoop shit naar boven, vandaar dat ik nu wel iets meer wil betalen.
Goed om te horen dat de Leon bij je vader goed bevalt!
-
Hoe kan je tegenwoordig nog een auto in Zweden vinden? De populairste site blocket.se is alleen toegankelijk met een speciaal Zweeds ID. Tips?Oof schreef: 12 aug 2025, 14:51 Wat een herkenbare auto's allemaal!
- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Ik heb zelf de hatch Cupra R gehad. FWD-versie maar de 4WD versie heb ik als gewone Cupra gereden. Dus als ik die twee in de blender gooi dan heb je een perfecte sleeper die echt wel serieus capabel is. Heel veel tractie (hooguit mis je een paar procent speelsheid) en idd lekker agressief in het stuur. Topaankoop imo. Ik zou er graag eens mee willen sturen alls toch wel Cupra Leon fan (heb ook nog een Leon 280 gekocht in 2015.
En heel veel tuningspotentieel, de EA888 wordt daar alleen maar beter van.
En heel veel tuningspotentieel, de EA888 wordt daar alleen maar beter van.
-
En is er al keus gemaakt?
-
Als je een paar berichten terugleest, weet je het...
- Knot
Roken... doen mensen dat tegenwoordig nog dan?
Idd in de zon zetten een middagje en dan is al je schoonmaak/reiniging weer ongedaan gemaakt en stinkt zo'n hok alsnog, ik hoef ze niet.
Idd in de zon zetten een middagje en dan is al je schoonmaak/reiniging weer ongedaan gemaakt en stinkt zo'n hok alsnog, ik hoef ze niet.
- Fabian
Nee, nog nooit (in mn 25 jarige carrieere in de auto's) meegemaakt dat het echt succesvol was. Ozon maskeert het leuk, maar het komt altijd terug. Ook na alles shamporellen etc, als je er enigzins gevoelig voor bent dan ruik je het. De een ruikt het als er 1x in een auto is gerookt, de ander nog niet als hij doorrookt is....Ik zou er iedere auto op laten staan.
rooklucht (en hondenlucht etc) is zo individualistisch als de pest. Verkocht aan 6 maanden oude 1-serie aan een BMW-dealer, kreeg hem terug want er was in gerookt. Ik rook het al toen ik naar de auto toeliep (met de ramen op), er waren zelfs sigaren in gerookt. Ik moest bijna kokhalzen
, zo erg was het. Ik vraag de inspecteur om even te komen ruiken en die zegt doodleuk: ik ruik niets hoor
.... Ik had een identieke 1-serie staan (1 kentekennummertje verschil), die rook als nieuw. De inspecteur ruikt daarin en zegt doodleuk: ik ruik geen verschil
.... Nou succes 
rooklucht (en hondenlucht etc) is zo individualistisch als de pest. Verkocht aan 6 maanden oude 1-serie aan een BMW-dealer, kreeg hem terug want er was in gerookt. Ik rook het al toen ik naar de auto toeliep (met de ramen op), er waren zelfs sigaren in gerookt. Ik moest bijna kokhalzen

- Knot
Zag die inspecteur er toevallig zo uit? 

- Bijlagen
-
- sigaar.jpg (46.52 KiB) 284 keer bekeken