Afgelopen zomer eerst gereden met de Focus ST MK4 en Golf 8 GTi, maar dat waren niet mijn auto's. Een vriend van mij vertelde dat ie zijn CLA wilde gaan verkopen. Ben zelf geen echte Mercedes man, maar nadat ie zijn prijs noemde ben ik er toch eens in gaan verdiepen. Prijs was zeer scherp en ben gaan proef rijden. Ik rij regelmatig in nieuwere Mercedessen op mijn werk, maar ik vind het onderstel altijd veels te zacht. Deze AMG heeft dat gelukkig niet en is eerder te hard geveerd. Later meer daarover.
De auto is uit 2017, maar ziet er nog als nieuw uit. Ik wil mijn auto's altijd in (bijna) nieuwstaat hebben en dat is deze. De auto was eigenlijk nog mooier dan ik dacht. Wielen zijn vorige jaar opnieuw gespoten, voorbumper is keertje overgespoten en geen krasje/deukje in de lak.

Ik mis wel een beetje de 6 cilinder. Een 6 cilinder draait toch wat rustiger. Toch ben ik erg tevreden met de drivebility van dit blok. Bijna geen turbogat en altijd vermogen tot de toerenbegrenzer. In de comfort stand cruise je heerlijk met het verkeer mee en zodra je de sportstand selecteert krijg je pops and bangs uit de uitlaat. De auto is compleet origineel. Koude start zou wel iets minder van mij mogen ivm de buren.

De bedoeling was om er niks te gaan doen, maar....ik twijfel heel erg. Als eerste heb ik een dongle besteld, zodat de Apple carplay draadloos is geworden, maar heb ook al verschillende prijzen opgevraagd. Vorig weekend reed ik op een klinkerweg en de CLA is gewoon oncomfortabeler dan mijn 130i was. Ik had dit ook gelezen in autotesten van de pre facelift. Ik zit te kijken naar een ander onderstel; vanuit AST heb ik al een mooie prijs gehad voor een schroefset, de prijs voor een KW v3 zal ik nog opvragen. De redenen voor overstap naar een schroefset is puur voor meer comfort. Ik hoef absoluut niet lager, de stance is voor mij al oke.

Maar als je dan toch bezig bent met een schroefset, dan zou je ook andere wielen kunnen monteren. Maar ik vind dat met een Mercedes best lastig. Het kan snel "fout" worden. De huidige "chique" uitstraling heeft namelijk ook wel wat. Dus daar ga ik nog over nadenken. Ik ben zelf alleen bekend met de "bekendere" merken zoals OZ, Motec, Protrack etc. De lichtere wielen. Mocht iemand nog lichte alternatieven weten, let me know. Het huidige wiel weegt 12,8kg, een Motec zit net iets over de 9kg. Dat ga je wel merken in de wegligging. Ik zou wel altijd zwarte wielen nemen, dat vind ik zelf het beste staan op deze kleur.
Motec:

Owja, vorige week ook al Endless MX72+ remblokken rondom besteld voor net wat meer bite in de remmen

Dusja, dan wil ik geen M140i, omdat ik dan weer een hoop ga modden en koop ik een CLA en zijn de eerste prijzen alweer opgevraagd. Dat was niet de bedoeling...Ik heb overigens geen circuit ambities met deze auto. Het blijft echt een daily driver.