@Elise, je snapt mn punt niet. Bert legt het nog iets beter uit:
Bert ///M3 schreef:Of achteraf praten makkelijk is, weet ik niet. Neem inderdaad die woekerpolis affaire, half nederland is er in getuind. Ik heb ook zo'n adviseur aan tafel gehad maar ik had meteen al door hoe het zat, kwestie van lezen wat er nou precies in de voorwaarden staat en kijken hoe zo'n product nou werkelijk in elkaar steekt. Maar de meeste mensen worden verblind door de getallen en hoop op rijkdom.
Zelf de voorwaarden doornemen en als je daar niet "slim genoeg voor bent", vraag je iemand in je omgeving die wel kritisch naar voorwaarden kijkt en de tijd neemt ze te lezen.
Dat een huis kopen geen emotionele beslissing is ben ik niet met je eens. We doen het allemaal:
http://www.funda.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en kijken naar ons droomhuis. Eenmaal gevonden voor een prijs die voor jou betaalbaar lijkt, ren je naar de ING die zegt: "sorry, je leencapiciteit is niet voldoende dus je krijgt geen hypotheek." Hoeveel mensen stoppen er op dat moment met een hypotheek zoeken?......
Helemaal verknocht op dat ene huisje met die perfecte locatie en uitgerekend net die éne boom in de tuin waar je zo gek op bent, loop je naar de Rabobank die zegt: "sorry, je hebt te weinig leencapaciteit voor de hypotheek". Wederom heb je een slag mensen die afhaken, want na 2 keer hetzelfde advies geloof je wel dat je het niet kan kopen.
En dan heb je de gedupeerde groep bij DSB. Want dat prachtige, perfecte droomhuis wat je op het oog had, blijkt bij de DSB ineens wél te kunnen! Beetje het "too good to be true" verhaal. Op zo'n moment zou bij mij de alarmbellen gaan rinkelen en ga ik alles van A tot en met Z uitpluizen voor een lening aanga waar ik de komende 30 jaar voor moet werken. Toch zijn er nog een aantal mensen die dat niet doen en blind een handtekening zetten, ondanks eerdere negatieve adviezen. Voor DIE groep heb ik geen medelijden.
Niemand is "te dom" om voorwaarden voor een financieel product uit te pluizen en de onderste steen boven te halen. Mensen worden alleen blind voor die prachtige auto of dat geweldige droomhuis en denken te weinig na over de financiele gevolgen. Emotionele aankopen noem ik dat.