Sparen is geld weggooien
- RVV
Sparen is geld weggooien
30 mrt. 2011 05:30
Sparen heeft geen zin
Voor het eerst sinds eind jaren 70 gaan spaarders er op achteruit als ze hun geld op de bank zetten.
„De combinatie van historisch lage spaarrente en oplopende inflatie is slecht nieuws voor iedere spaarder. Immers, door de rente ziet de spaarder zijn kapitaal aangroeien, maar als gevolg van de hoge inflatie wordt het kapitaal toch minder waard. Dit betekent dat het rendement op een spaarrekening nu negatief is”, legt onderzoeker Oscar Toom van Uw-spaarrente.nl uit.
Wie duizend euro op zijn spaarrekening zet, kan daar over een jaar minder mee kopen dan nu.
De hoogste spaarrente die volgens Uw-spaarrente.nl zonder voorwaarden op een spaarrekening wordt aangeboden is 2,5 procent bij WestlandUtrecht, maar bij veel andere banken is dat duidelijk minder. De inflatie ligt nu rond de 2,4 procent, waar het in januari 2010 nog minder dan 1 procent was.
„We peuzelen in feite onze eigen spaartegoeden op. Dat is triest voor de spaarder, voor de kleine, maar ook zeker voor de grote”, reageert hoogleraar Sylvester Eijffinger (Universiteit van Tilburg).
Want voor mensen met een vermogen van meer dan 20.875 euro geldt ook nog eens de 1,2 procent aan vermogensrendementheffing die zij aan de fiscus moeten betalen.
Bron: Telegraaf
Sparen heeft geen zin
Voor het eerst sinds eind jaren 70 gaan spaarders er op achteruit als ze hun geld op de bank zetten.
„De combinatie van historisch lage spaarrente en oplopende inflatie is slecht nieuws voor iedere spaarder. Immers, door de rente ziet de spaarder zijn kapitaal aangroeien, maar als gevolg van de hoge inflatie wordt het kapitaal toch minder waard. Dit betekent dat het rendement op een spaarrekening nu negatief is”, legt onderzoeker Oscar Toom van Uw-spaarrente.nl uit.
Wie duizend euro op zijn spaarrekening zet, kan daar over een jaar minder mee kopen dan nu.
De hoogste spaarrente die volgens Uw-spaarrente.nl zonder voorwaarden op een spaarrekening wordt aangeboden is 2,5 procent bij WestlandUtrecht, maar bij veel andere banken is dat duidelijk minder. De inflatie ligt nu rond de 2,4 procent, waar het in januari 2010 nog minder dan 1 procent was.
„We peuzelen in feite onze eigen spaartegoeden op. Dat is triest voor de spaarder, voor de kleine, maar ook zeker voor de grote”, reageert hoogleraar Sylvester Eijffinger (Universiteit van Tilburg).
Want voor mensen met een vermogen van meer dan 20.875 euro geldt ook nog eens de 1,2 procent aan vermogensrendementheffing die zij aan de fiscus moeten betalen.
Bron: Telegraaf
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Re: Sparen is geld weggooien
Mooi, goeie zaak dus dat ik vandaag wat geld stuk geslagen heb op een racefiets 

- GTRene
en dan nog houden zij (vele van de banken) hun hoge lonen en of bonus en dure panden e.d.
wij betalen steeds meer de rekening terwijl zij nog steeds goedkoop geld kunnen lenen? van de staat?
weet niet hoe dat precies zit, maar leuker is het niet geworden.
Steeds meer betaal je voor wat vroeger "gratis" of service was.
wij betalen steeds meer de rekening terwijl zij nog steeds goedkoop geld kunnen lenen? van de staat?
weet niet hoe dat precies zit, maar leuker is het niet geworden.
Steeds meer betaal je voor wat vroeger "gratis" of service was.
- Petrolhead Tom
Dat is al wel langer bekend, als je op dit moment rendement wil maken op je spaargeld moet je beleggen, met alle risico's die daar aan verbonden zijn.
- Dennis Cavallino
Pensioenen, sparen, het gaat allemaal nergens over. Je kan beter schulden opbouwen, die worden ieder jaar goedkoper.
Mensen moeten gewoon blijven rekenen. En dan is een combibatie van sparen, onroerend goed, collectief pensioen en evt individueel pensioen en beleggen het beste wat je kunt doen. Zaken als kunst, klassieke auto's , duurzame goederen, unieke verzamelingen en een percentage van je vermogen investeren in ondernemingen in ruil voor aandelen vind ik erg interessant voor waardevermeerdering waar je ook nog lol aan beleeft. Maar goed het is voor iedereen anders, daarom werkt collectiviteit niet langer voor een steeds groter wordende groep. Sparen is dan wel het meest suffe dat ze kunnen doen.
Mensen moeten gewoon blijven rekenen. En dan is een combibatie van sparen, onroerend goed, collectief pensioen en evt individueel pensioen en beleggen het beste wat je kunt doen. Zaken als kunst, klassieke auto's , duurzame goederen, unieke verzamelingen en een percentage van je vermogen investeren in ondernemingen in ruil voor aandelen vind ik erg interessant voor waardevermeerdering waar je ook nog lol aan beleeft. Maar goed het is voor iedereen anders, daarom werkt collectiviteit niet langer voor een steeds groter wordende groep. Sparen is dan wel het meest suffe dat ze kunnen doen.
- 911-lover
Wist ik al lang en over dit ben ik al jaren in discussie met mijn moeder die heel haar leven op de bank heeft gewerkt .
Geld moet rollen en met geld maak je geld .
Niet door het op een rekening te zetten maar door aan en verkopen .
Geld moet rollen en met geld maak je geld .
Niet door het op een rekening te zetten maar door aan en verkopen .
-
Niet persoonlijk bedoeld, maar in de meeste gevallen zijn dit nou juist de kreten die je hoort van mensen die juist niet met geld kunnen omgaan......911-lover schreef:Geld moet rollen en met geld maak je geld .
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Ik vind het juist van die beleggingsfonds/grote beleggers kreten, de snelle jongens die dat zeggen, 'met geld'....Elise schreef:Niet persoonlijk bedoeld, maar in de meeste gevallen zijn dit nou juist de kreten die je hoort van mensen die juist niet met geld kunnen omgaan......911-lover schreef:Geld moet rollen en met geld maak je geld .

Met de kreet ben ik 't wel eens hoor.
- 911-lover
Ik heb er tot nu toe toch mijn voordelen uit gehaald .Elise schreef:Niet persoonlijk bedoeld, maar in de meeste gevallen zijn dit nou juist de kreten die je hoort van mensen die juist niet met geld kunnen omgaan......911-lover schreef:Geld moet rollen en met geld maak je geld .
Vroeger stond ook alles vast met kliksysteem .
Doch na jaren dat het eindelijk vrij kwam was de winst zo minimaal dat ik het over een andere boeg gegooid heb .
En zeker niet zonder vruchten af te werpen .
Natuurlijk heb ik nog geld op de bank staan , maar zeker niet met de gedachte van er intresten op te hebben en het te laten vermeerderen , maar om het beschikbaar te hebben als ik het nodig heb en vanwege dat het daar veiliger staat dan hier in huis .
Voor het risicoloos laten opbrengen van mijn zuurverdiende centjes zorg ik zelf wel , daar heb ik geen bank voor nodig .
- Martijn_bmw
+1 zolang mijn hypotheek groter is dan me spaartegoed kan ik er niet rouwig om zijn...Dennis Cavallino schreef:Pensioenen, sparen, het gaat allemaal nergens over. Je kan beter schulden opbouwen, die worden ieder jaar goedkoper.
en als starter 5 jaar geleden een woning gekocht dus voorlopig zal dat ook wel zo blijven dat me hypotheek hoger is dan me spaartegoed

dus kom maar op met die inflatie dan lag ik me rot om die 250K over 25 jaar als je me hypotheek afloopt........

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Sparen is natuurlijk geen geld wegooien...............tenzij je meer weggooit c.q. consumeert dan er op je rekening staat...........en rood staan kost altijd meer rente en aflossing dan de inflatie hoog is...........
Met een hypotheek ligt het iets complexer, bij een markt waar huizen in prijs blijven stijgen (dus inflatie) is een schuld op lange termijn uiteraard gunstig, maar wat als de markt stagneert.........of erger inklapt ?? Dan heeft iedereen een probleem.........
Kortom; Sparen in de tijd, helpt je in de nood !!
Hou je het bedrag gelijk (sparen) dan gaat het door inflatie wat verminderen, maar toch; je hebt wel geld, en das altijd nog beter dan niets .......
Kan je per jaar meer aan de kant leggen dan er geld ontwaarding is, dan zie ik geen problemen om lekker door te sparen, en dan te gebruiken als je het moet en/of er zin in hebt om het uit te geven.......
Al wat er over blijft is die kl.te vermogens rendement heffing...................
Met een hypotheek ligt het iets complexer, bij een markt waar huizen in prijs blijven stijgen (dus inflatie) is een schuld op lange termijn uiteraard gunstig, maar wat als de markt stagneert.........of erger inklapt ?? Dan heeft iedereen een probleem.........
Kortom; Sparen in de tijd, helpt je in de nood !!
Hou je het bedrag gelijk (sparen) dan gaat het door inflatie wat verminderen, maar toch; je hebt wel geld, en das altijd nog beter dan niets .......
Kan je per jaar meer aan de kant leggen dan er geld ontwaarding is, dan zie ik geen problemen om lekker door te sparen, en dan te gebruiken als je het moet en/of er zin in hebt om het uit te geven.......
Al wat er over blijft is die kl.te vermogens rendement heffing...................

- Knot
Dus elke keer als je over de 20k spaargeld zit en het is bijna december haal je gewoon een extra voertuig erbij 

- Martijn_bmw
en verkoop je in januari weerKnot schreef:Dus elke keer als je over de 20k spaargeld zit en het is bijna december haal je gewoon een extra voertuig erbij

-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Of trouwen, dan is er 40k vrij re sparen. Maar als je een vrouw opzoekt met een gat in haar hand duurt die 40k wel evenKnot schreef:Dus elke keer als je over de 20k spaargeld zit en het is bijna december haal je gewoon een extra voertuig erbij

- Martijn_bmw
en trouwen kost je minimaal 10K (been there done that afgelopen jaar...) dus die ben je dan ook alvast kwijtRichardt. schreef:Of trouwen, dan is er 40k vrij re sparen. Maar als je een vrouw opzoekt met een gat in haar hand duurt die 40k wel evenKnot schreef:Dus elke keer als je over de 20k spaargeld zit en het is bijna december haal je gewoon een extra voertuig erbij

- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Stellen houden veel meer over:
http://www.cisasite.nl/ondergeschoven.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen effe zalando.nl blokkeren in de router 8)
http://www.cisasite.nl/ondergeschoven.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen effe zalando.nl blokkeren in de router 8)
- Arthur
- Auto: Nr.51
Paar kinderen maken en weer een hogere vrije voet
Ik trek me er geen zak van aan, dan maar suf sparen Dennis
Dan weet ik iig wat ik wel heb en wat ik dus niet heb. Geen addertjes onder het gras, of wat dan ook. Ik zit op 2,71% rente en ze zoeken het maar uit.

Ik trek me er geen zak van aan, dan maar suf sparen Dennis

- dvh
Zo kun je stiekum heel wat sparen.
Genoeg zou je zeggen, de rest gebruik je als investering voor bijv. een extra huis in Spanje.. Dat is immers leuker om te beleggen dan een zak vol aandelen.
Genoeg zou je zeggen, de rest gebruik je als investering voor bijv. een extra huis in Spanje.. Dat is immers leuker om te beleggen dan een zak vol aandelen.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
dvh schreef:Zo kun je stiekum heel wat sparen.
De mensen die 10 jaar geleden met bovenstaand idee een huis in Spanje kochten zullen er intussen een iets andere mening op nahouden…………..
- Arthur
- Auto: Nr.51
Hij bedoelt nu 

- dvh
Ja, 10 jaar geleden. Ik heb het over nu !

- romo
dvh schreef:Ja, 10 jaar geleden. Ik heb het over nu !
Ja idd, nu is het een uitermate goed moment om daar in te stappen…………….
- Erik dB
Kan je de huizen daar al met peseta's betalen of moeten we nog even wachten?romo schreef:dvh schreef:Ja, 10 jaar geleden. Ik heb het over nu !

- dvh
Correctie, wellicht nog even wachten dan....... Maar dat kan straks iig voor een prikkie..romo schreef:dvh schreef:Ja, 10 jaar geleden. Ik heb het over nu !
Is leuker dan op de bank zetten !
-
Een gezonde reserve op de bank is logisch. Sparen met een doel ook. Maar sparen om te sparen vind ik niks. Leef vandaag en wie weet ben je volgende week betrokken bij een ongeluk waarbij je de rest van je leven niks meer kunt.