Sparen is geld weggooien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bert ///M3

Re: Sparen is geld weggooien

Bericht door Bert ///M3 » 01 apr 2011, 16:50

romo schreef:
dvh schreef:Zo kun je stiekum heel wat sparen.
Genoeg zou je zeggen, de rest gebruik je als investering voor bijv. een extra huis in Spanje.. Dat is immers leuker om te beleggen dan een zak vol aandelen.

De mensen die 10 jaar geleden met bovenstaand idee een huis in Spanje kochten zullen er intussen een iets andere mening op nahouden…………..
De mensen die 10 jaar terug in aandelen zaten denk ik ook :lol:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 01 apr 2011, 16:53

Ach ook als de koers daalt kun je nog winst maken hoor. ;)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 apr 2011, 19:07

Dat weet ik ook wel.

Maar mensen die niks met derivatenconstructies van doen willen hebben en gewoon in aandelen zaten of zitten hebben er niks aan.

Het stukje tekst zegt helemaal niks IMHO. Dat sparen niet winstgevend is wisten mensen al lang al. Of je inflatie nu op 2,0% staat en de rente op 2,5% etc die paar tienden winst of verlies deden spaarders het toch al niet om. Die hebben meer zoiets van zet het op een rekening voor als je het nodig hebt en klaar. Spaargeld tot 100K gegarandeerd en er kan je weinig gebeuren.

Dit soort praat word alleen maar in de media verspreid om mensen het geld van hun rekening te toveren maar verder ook niet.

Je kan gaan beleggen in aandelen etc zoals al geopperd word maar de vraag is maar of je dat wilt in een uiterst gemanipuleerde markt, zeker op de lange termijn. Ik ken meer mensen die er geld mee verloren hebben op de lange termijn dan die het er mee verdient hebben. Het is maar net hoe het loopt, wat je instap is etc etc weinig zekerheid. Dat moet je alleen doen als het niet erg is als het verdampt IMHO.

Ik weet nog een mooi verhaal van een bank, speelde deze week. Een vriendin van mij wil een huis gaan kopen met haar vriend, heeft haar hele leven al gewerkt en alles gespaard, praat je over meer dan een ton. Ze gaat naar de bank en die adviseren doodleuk om toch maar voor de volle 100% een hypotheek te nemen want dan heb je hypotheek aftrek. Dat is leuk maar in haar geval 33%. Je zou dan in dat geval voor de volle mep lenen en rente betalen om er 33% van terug te krijgen. Ze kunnen het leuk vertellen bij de bank maar op die manier kost het altijd geld :)

Verhaal van Cav is wel een goeie, blijven rekenen en kijken naar je eigen situatie. En reken een financieel product altijd zelf na, geloof niet alleen in de mooie verhalen van een bank/instantie.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 02 apr 2011, 01:37

Bert ///M3 schreef:Ik weet nog een mooi verhaal van een bank, speelde deze week. Een vriendin van mij wil een huis gaan kopen met haar vriend, heeft haar hele leven al gewerkt en alles gespaard, praat je over meer dan een ton. Ze gaat naar de bank en die adviseren doodleuk om toch maar voor de volle 100% een hypotheek te nemen want dan heb je hypotheek aftrek. Dat is leuk maar in haar geval 33%. Je zou dan in dat geval voor de volle mep lenen en rente betalen om er 33% van terug te krijgen. Ze kunnen het leuk vertellen bij de bank maar op die manier kost het altijd geld :)
Bij mij ook zoiets bij mijn laatste hypotheek aktie.
Ik was knettergek om eigen geld in bakstenen te steken, om de hypotheek laag te houden.
Max lenen en de rest in deposito, was het advies van de financieel adviseur.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 apr 2011, 09:33

smiley schreef:
Bert ///M3 schreef:Ik weet nog een mooi verhaal van een bank, speelde deze week. Een vriendin van mij wil een huis gaan kopen met haar vriend, heeft haar hele leven al gewerkt en alles gespaard, praat je over meer dan een ton. Ze gaat naar de bank en die adviseren doodleuk om toch maar voor de volle 100% een hypotheek te nemen want dan heb je hypotheek aftrek. Dat is leuk maar in haar geval 33%. Je zou dan in dat geval voor de volle mep lenen en rente betalen om er 33% van terug te krijgen. Ze kunnen het leuk vertellen bij de bank maar op die manier kost het altijd geld :)
Bij mij ook zoiets bij mijn laatste hypotheek aktie.
Ik was knettergek om eigen geld in bakstenen te steken, om de hypotheek laag te houden.
Max lenen en de rest in deposito, was het advies van de financieel adviseur.
volgens mij is dat idd het standaard advies... ik kreeg het ook al :?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 02 apr 2011, 10:13

Voor wie is het dan een financieel adviseur? Voor de bank of voor jou? :mrgreen:

Je moet inderdaad altijd zelf blijven nadenken waar je je krabbel onder zet. Daarom kon ik toen ook zo weinig medelijden hebben met "DSB gedupeerden".... Hoogste rente in de markt met een achtergesteld deposito. Risico was netjes op de website vermeld (heb er toen zelf ook naar gekeken) dat je bij een faillissement achteraan de rij stond om nog wat geld terug te krijgen. Voor je met zoiets begint mag ik aannenemen dat je 3x hebt nagedacht en bewust het risico dan op de koop toe neemt.

Ik heb soms het gevoel dat men kritischer is bij het aanschaffen van een TV bij de MediaMarkt, dan wanneer het gaat om financieel advies t.b.v. aankoop huis. Jullie zetten terecht vraagtekens bij het gegeven advies door zo'n "financieel expert". Ook zij hebben dubbele agenda's, net zoals autoverkopers, TV verkopers, verkopende makelaars etc. etc.

Elise

Bericht door Elise » 02 apr 2011, 10:45

@Maus
Dat vind ik toch echt te gemakkelijk geredeneerd en teveel achteraf gepraat.
Want ja, nu weet iedereen dat je spaargeld maar tot een maximum gegarandeerd is...dat er achtergestelde depostio's bestaan en dat banken betrekkelijk eenvoudig kunnen omvallen.
Maar ik denk dat 10 jaar geleden geen hond wist hoe of wat.

Het aanschaffen van die nieuwe TV is veel tastbaarder voor de meeste mensen, veel eenvoudiger te doorgronden en makkelijker te vergelijken dat met een financieel product, want daar snappen de meeste mensen niks van.
En als ze er niks van snappen varen ze blind op het advies van de adviseur....want men denkt dat die er voor hun belang opkomt.....
Financieel adviseurs zijn te vergelijken met bijvoorbeeld advocaten of accountants...... je denkt dat ze er zijn om je bij te staan en van dienst te zijn....met uiteindelijk gaat het om 1 ding.....hun eigen zakken vullen....

Maus335i

Bericht door Maus335i » 02 apr 2011, 11:06

Elise schreef:Financieel adviseurs zijn te vergelijken met bijvoorbeeld advocaten of accountants...... je denkt dat ze er zijn om je bij te staan en van dienst te zijn....met uiteindelijk gaat het om 1 ding.....hun eigen zakken vullen....
Dat is nou precies wat ik bedoel :) Was dat 5 jaar geleden, voor de crisis, anders dan? Ook toen draaide het in die takken alleen om de eigen centen en niet die van jou, waardoor je ze automatisch wantrouwt en alles dubbel zo niet driedubbel checkt. Waarom zou je uberhaupt blind op een financieel adviseur varen als je bijvoorbeeld ruim 300.000 euro in bakstenen steekt? Er zijn genoeg mensen die het inderdaad doen, maar de hand in eigen boezem steken doen ze ook niet....

Zeker in het geval van DSB, waar mensen bij 5 banken worden afgewezen omdat ze niet voldoende leencapaciteit hebben, maar bij de DSB kon het wel. Dus je blijft tegen beter weten in net zo lang zoeken tot er een bank is die hapt. Hoeveel signalen heeft iemand nodig om door te laten dringen dat het gewoon niet kan? We zijn allemaal eigenwijs bij emotionele aankopen als huizen en auto's, maar geef dan niet achteraf anderen de schuld.

Elise

Bericht door Elise » 02 apr 2011, 12:48

Maus335i schreef:We zijn allemaal eigenwijs bij emotionele aankopen als huizen en auto's, maar geef dan niet achteraf anderen de schuld.
Ik vind een huis nou niet het schoolvoorbeeld van een emotionele aankoop....verre van zelfs.

En achteraf anderen de schuld geven?
Ik denk dat dat komt omdat veel mensen het gewoon niet begrijpen.
Neem bijvoorbeeld de woekerpolissen....dat kun je de consumenten toch niet kwalijk nemen dat ze erin zijn getrapt?

Of neem die fijne Alt-A hypotheken. Zelfs de heren uit de financiele wereld, die zelf de consumenten een oor aan naaien, hebben zich zelf een oor aan laten naaien door een clubje heren die nog net iets slimmer waren :bag:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 apr 2011, 13:00

Inderdaad.

Weet je wat het ook is het is bij veel zaken maar net hoe je het verteld, slimme marketing mensen daar bij die instellingen. Verkoop je een beleggingshypotheek, en zeg je bij een gemiddeld rendement van 4% speel je quitte. Klinkt aannemelijk voor veel mensen. Zeg je dat je over 30 jaar gezien 324% rendement moet halen en het klinkt een stuk minder aannemelijk terwijl er echt hetzelfde staat. Zomaar even een voorbeeld. Grafieken met aangepaste schaal doen het ook altijd goed bijvoorbeeld.

Of achteraf praten makkelijk is, weet ik niet. Neem inderdaad die woekerpolis affaire, half nederland is er in getuind. Ik heb ook zo'n adviseur aan tafel gehad maar ik had meteen al door hoe het zat, kwestie van lezen wat er nou precies in de voorwaarden staat en kijken hoe zo'n product nou werkelijk in elkaar steekt. Maar de meeste mensen worden verblind door de getallen en hoop op rijkdom.

Ik zeg altijd regel 1 financiele markten is dat je er geen vrienden hebt alleen maar vijanden. Alles draait om eigen belang niet meer en niet minder :)

911-lover

Bericht door 911-lover » 02 apr 2011, 14:43

Tom schreef:Een gezonde reserve op de bank is logisch. Sparen met een doel ook. Maar sparen om te sparen vind ik niks. Leef vandaag en wie weet ben je volgende week betrokken bij een ongeluk waarbij je de rest van je leven niks meer kunt.
+1
Ik kon het niet beter verwoorden

Maus335i

Bericht door Maus335i » 02 apr 2011, 15:13

@Elise, je snapt mn punt niet. Bert legt het nog iets beter uit:
Bert ///M3 schreef:Of achteraf praten makkelijk is, weet ik niet. Neem inderdaad die woekerpolis affaire, half nederland is er in getuind. Ik heb ook zo'n adviseur aan tafel gehad maar ik had meteen al door hoe het zat, kwestie van lezen wat er nou precies in de voorwaarden staat en kijken hoe zo'n product nou werkelijk in elkaar steekt. Maar de meeste mensen worden verblind door de getallen en hoop op rijkdom.
Zelf de voorwaarden doornemen en als je daar niet "slim genoeg voor bent", vraag je iemand in je omgeving die wel kritisch naar voorwaarden kijkt en de tijd neemt ze te lezen.

Dat een huis kopen geen emotionele beslissing is ben ik niet met je eens. We doen het allemaal: http://www.funda.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en kijken naar ons droomhuis. Eenmaal gevonden voor een prijs die voor jou betaalbaar lijkt, ren je naar de ING die zegt: "sorry, je leencapiciteit is niet voldoende dus je krijgt geen hypotheek." Hoeveel mensen stoppen er op dat moment met een hypotheek zoeken?......

Helemaal verknocht op dat ene huisje met die perfecte locatie en uitgerekend net die éne boom in de tuin waar je zo gek op bent, loop je naar de Rabobank die zegt: "sorry, je hebt te weinig leencapaciteit voor de hypotheek". Wederom heb je een slag mensen die afhaken, want na 2 keer hetzelfde advies geloof je wel dat je het niet kan kopen.

En dan heb je de gedupeerde groep bij DSB. Want dat prachtige, perfecte droomhuis wat je op het oog had, blijkt bij de DSB ineens wél te kunnen! Beetje het "too good to be true" verhaal. Op zo'n moment zou bij mij de alarmbellen gaan rinkelen en ga ik alles van A tot en met Z uitpluizen voor een lening aanga waar ik de komende 30 jaar voor moet werken. Toch zijn er nog een aantal mensen die dat niet doen en blind een handtekening zetten, ondanks eerdere negatieve adviezen. Voor DIE groep heb ik geen medelijden.

Niemand is "te dom" om voorwaarden voor een financieel product uit te pluizen en de onderste steen boven te halen. Mensen worden alleen blind voor die prachtige auto of dat geweldige droomhuis en denken te weinig na over de financiele gevolgen. Emotionele aankopen noem ik dat.

JP

Bericht door JP » 05 aug 2025, 13:09

Jullie sparen te veel, koop eens een leuke auto!

https://www.autoblog.nl/nieuws/jullie-s ... to-7140759

Ons spaargeld stijgt naar 429 miljard euro, maar slim is het niet: ’We zijn dief van eigen portemonnee’

Dat blijkt uit cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB). Een dergelijke stijging deed zich voor het laatst voor tijdens de kredietcrisis, toen veel mensen beleggingen omzetten in spaargeld. De totale berg aan banktegoeden is overigens nog groter dan die 429 miljard euro: inclusief spaardeposito’s en betaaltegoed bezitten Nederlandse huishoudens ruim 626 miljard euro. Dat is nog exclusief tegoed bij buitenlandse banken.

Maar terwijl consumenten steeds meer sparen, daalt het vermogen op betaalrekeningen: Nederlandse huishoudens hadden in juni ruim 111 miljard euro op hun betaalrekeningen staan, ten opzichte van ruim 116 miljard euro vorig jaar. Drie jaar geleden bereikte het betaaltegoed nog een recordhoogte van bijna 133,5 miljard euro.
Die laatste ontwikkeling laat volgens Harald Benink, hoogleraar Banking and Finance bij Tilburg University, zien dat consumenten wat ’rentebewuster’ zijn geworden. „Met alle loonstijgingen zou je verwachten dat het saldo op de betaalrekeningen toeneemt, maar dat is niet gebeurd. De rente op betaalrekeningen is nihil, dus mensen zetten dat geld vermoedelijk sneller op een spaarrekening.”
Crypto breekt definitief door bij miljardenfondsen: experts zien ’ongekende verschuiving’

Lang te risicovol voor de grote financiële fondsen, maar crypto worden steeds meer geaccepteerd.
Hij wijst er ook op dat het voor ouderen – die doorgaans de meeste spaar- en banktegoeden bezitten – mogelijk onverstandig is om zo veel geld op een betaalrekening te hebben staan. „Door internetbankieren zijn minder digitaal vaardige ouderen kwetsbaarder voor fraude. Het kan dan verstandig zijn om een deel aan te houden op bijvoorbeeld een spaardeposito, waar jijzelf en fraudeurs er niet bij kunnen.”
Het geld staat dan vast voor een langere tijd, in ruil voor een hogere rente. Het totale vermogen op Nederlandse deposito’s – zo’n 88 miljard euro – is overigens al een jaartje stabiel, na een forse toename vanaf 2023.

Inflatie
Benink stipt ook aan dat Nederlandse consumenten vaak veel meer geld dan nodig op hun spaarrekening stallen. „Een buffer aanhouden is goed, maar als de inflatie 3 procent is en de rente op jouw spaarrekening 1,25 procent, dan ben je een dief van de eigen portemonnee. Een netjes gespreide aandelenportefeuille is op de lange termijn veel effectiever.”
Maar Nederlanders – en veel Europeanen – zijn volgens hem van nature risicomijdend, zegt de hoogleraar. Daarmee schieten ze zichzelf dubbel in de voet, betoogt hij. „Uiteindelijk zet die risicomijdende houding ook een rem op de economie, omdat bedrijven moeite hebben om kapitaal te vinden. Startups die hier willen doorgroeien, moeten vaak naar de Verenigde Staten om kapitaal op te halen. Dat is buitengewoon zorgelijk.”

Dit bedrag moet starter iedere maand sparen om de huizenprijzen bij te houden

Een gemiddelde starterswoning ging in het eerste kwartaal van dit jaar voor 385.000 euro van de hand.
Vanuit de Europese Commissie (EC) klinkt ook de wens om huishoudens aan het beleggen te krijgen: het is de EC een doorn in het oog dat consumenten geld mislopen door te blijven sparen, terwijl bedrijven maar moeilijk toegang tot kapitaal vinden. Met nieuw beleid hoopt de EC beide partijen bij elkaar te brengen en twee vliegen in één klap te slaan: financiële winst voor de consument en meer groei voor Europa.
Beleggen
Volgens Benink wordt dat echter nog een lastig karwei: „In de Verenigde Staten is er één toezichthouder, de Securities and Exchange Commission, die toezicht houdt op de effectenmarkten. In Europa heeft ieder land zijn eigen toezichthouder, en die zouden dan macht moeten inleveren.”
Daarbij is de EU óók afhankelijk van de consument zelf: die moet uiteindelijk bereid gevonden worden om meer risico te nemen. In Nederland, waar het spaarsaldo rustig doorgroeit, lijkt daarvan voorlopig nog weinig sprake.

https://archive.is/3kDxG

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 aug 2025, 13:23

Knot schreef: 30 mar 2011, 16:04 Dus elke keer als je over de 20k spaargeld zit en het is bijna december haal je gewoon een extra voertuig erbij :D
:whistle:

Knot

Bericht door Knot » 05 aug 2025, 16:03

Je bent goed op zoek geweest... :blink:

Hebben de Honda SH350i nieuw gekocht, bevalt nog prima, de BMW F900R nieuw gekocht, bevalt ook nog prima.

Auto's zoals gezegd mijn interesse zakt verder en verder weg omdat het gewoon niet leuk meer is vwb prijzen en handelen. Vind het leuk om op Zandvoort volle pijp met een DF E36 te gaan, of op Papenburg de hele baan aan elkaar te driften met een Molenaar E36 maar verder ben ik bang dat ik het toch vooral als vervoersmiddel ga zien wat hier voor de deur staat.

Die 1,9% op de bank schiet niet echt op, maar altijd nog meer dan duizenden weggooien aan afschrijving van een dikke Porsche/BMW/vulmaarin.

Had Shell moeten kopen in covid tijdperk, 3x mijn kans gemist, van 10 naar 25 keer op keer, had ik nu ruim 500k gehad.

JP

Bericht door JP » 05 aug 2025, 20:28

Tonnetje in de matras, je ziet het nauwelijks liggen...... :verveeld:
Scherm­afbeelding 2025-08-05 om 20.27.26.png
Scherm­afbeelding 2025-08-05 om 20.27.26.png (152.54 KiB) 603 keer bekeken

SlowCo

Bericht door SlowCo » 05 aug 2025, 22:07

Heerlijk matras.jpg
Heerlijk matras.jpg (94.61 KiB) 558 keer bekeken

Knot

Bericht door Knot » 05 aug 2025, 22:07

Mijn matras is al 20cm dacht ik. Briefgeld gewoon onder de deurmat

HJ2

Bericht door HJ2 » 06 aug 2025, 14:06

Knot schreef: 05 aug 2025, 22:07 Mijn matras is al 20cm dacht ik. Briefgeld gewoon onder de deurmat
Voer voor de zilvervisjes! :tooth:

Knot

Bericht door Knot » 06 aug 2025, 14:16

Gewoon blijven aanvullen, bij mij komt er niemand in zo hoog ligt die mat, voordeur gaat niet meer open.

Elise

Bericht door Elise » 06 aug 2025, 19:22

Knot schreef: 06 aug 2025, 14:16 Gewoon blijven aanvullen, bij mij komt er niemand in zo hoog ligt die mat, voordeur gaat niet meer open.
Misschien eens overstappen van tientjes naar vijfhonderdjes :angel:

Knot

Bericht door Knot » 06 aug 2025, 23:44

50 is het meest gangbaar en nemen ze overal aan.

10k aan 50jes is best een acceptabel formaat.

Plaats reactie