Camiel's garage (letterlijk) - Bouw klaar! p.12

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Vanreijmersdal

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily

Bericht door Vanreijmersdal » 17 aug 2024, 08:59

Gaaf dat je je beleving deelt, roadtrips zijn super leuk. Erg herkenbaar.

Camiel
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Bericht door Camiel » 19 aug 2024, 09:29

Thanks heren!
Geertmans schreef: 16 aug 2024, 19:20 Ben je met z’n drieen in de E82 naar Schotland geweest? En, zo ja, hoe bepaalde je dan wie er op het strafbankje moest?
Yes, met z'n drieën inderdaad. Strafbankje was afwisselend per dag, ik reed zelf alles dus niet mijn probleem :tooth: Ging op zich nog wel okee qua ruimte ondanks 3 backpacks/3 luchtbedden/3 slaapzakken/2 tenten/3 stoeltjes/tafel/koelbox. Passagiersstoel iets naar voren en zoveel mogelijk zooi achter mij als bestuurder, dan was er voldoende zitruimte.

Afgelopen zaterdag gelijk maar even de klepdekselpakking gedaan ivm die olielekkage. Had gerekend op een uurtje of 4-5, werden er uiteindelijk meer... Halverwege had ik geen lange E-Torx 7 om de Valvetronic motor los te halen, de automaterialenzaak was dicht en de lokale ijzerwarenhandel had alleen maar dezelfde E7 dop die ik ook al had maar waarmee ik niet op het boutje kwam. Uiteindelijk bij lokale garage kunnen lenen en 's avonds weer teruggebracht. Kostte al met al ook weer een uur.

Met kleppendeksel eraf was alle gecompliceerde VANOS & Valvetronic goodness zichtbaar. Motor was nog best schoon van binnen met 303K km op de teller vond ik;

Afbeelding

Geen sludge of andere troep, ketting nog mooi strak, spanners nog netjes, etc. Ik heb er dan ook al een aantal olieflushes in gegooid en ververs de olie elke 10K km, maar in het verleden heeft hij in Duitsland conform BMW om de 30K een beurt gehad dus was benieuwd of dat z'n weerslag had gehad op het blok.

Naast de klepdekselpakking & pakking rondom de bougiegaten ook gelijk de Valvetronic motor pakking meegenomen (die is in het verleden wel een keer vervangen, getuige de vloeibare pakking die liberaal was aangebracht, maar lekte blijkbaar ook, getuige het plasje olie bovenop het kleppendeksel) en de eccentric shaft sensor seal (die was keihard geworden en moest ik stukje voor stukje losbreken). Ik had ook nog preventief een nieuwe oliedruksensor liggen waar ik nu goed bij kon, dus die ook maar gelijk mee vervangen. Toen ik er zondag wat langer over nadacht zou het ook best geweest kunnen zijn dat het tóch niet de kleppendeksel-pakking was die lekte, maar die Valvetronic pakking, ivm dat plasje olie en het feit dat hij begon te roken toen ik een scherpe u-turn maakte naar links (waardoor de olie theoretisch naar de rechterkant van de motor geslingerd kon worden, op het uitlaatspruitstuk).

Anyway, toen kwam het leukste stuk; terugzetten van de kleppendeksel. Alles zit in de weg, van draadboom tot ECU box tot parafaan tot losse sensoren, en als je vervolgens bíjna de kleppendeksel op z'n plek hebt vallen de pakkingen rondom de bougiegaten of de kleppendekselpakking zelf aan de achterkant er weer uit waardoor je weer opnieuw kan beginnen. Mijn truc was om zoveel mogelijk zaken met tie-rips uit de weg te halen, en zoveel mogelijk werkruimte te creeëren. Daarnaast heb je kinderhandjes nodig om de boutjes achterop het blok vast te zetten. En als je dan eindelijk na een uur de kleppendeksel terug op z'n plek hebt mag je nog een uur allerlei dingen terug gaan bouwen om uberhaupt maar te kunnen starten. Lang verhaal kort, motor lijkt weer helemaal droog, gelijk maar even 50km gereden na reparatie, nadat de olieresten van de uitlaat afgebrand waren ook geen rook meer gezien dus voorlopig kunnen we weer door.

Nu alleen de carterpanpakking en de versnellingsbak (shift selector seal) nog meepakken, dan zijn de lekkages verholpen...

Knot

Bericht door Knot » 19 aug 2024, 09:38

Lekker piel klusje en super irritant als het steeds van zn plek schuift/valt idd. Fijn dat alles nu weer fris is en valt me alles mee als de auto eerst 30k intervallen heeft gehad, denk dat jij met je 10k wissels icm flushes al een hoop zooi weggespoeld hebt anders kan het er nooit zo fris uitzien lijkt me.

Camiel

Re: Camiel's BMW 125i Coupé E82 daily & Peugeot 308

Bericht door Camiel » 10 apr 2025, 09:55

Zoals in Algemeen al gemeld was ik op zoek naar een kilometervreter voor mijn vriendin i.v.m. veel meer kilometers per jaar (30-35K) door verhuizing. Daarnaast krijgen we binnenkort een hond en kan de hond niet in de achterbak van de E82 of de Punto (staat inmiddels in de verkoop) van de vriendin.

Daarom gister dit vrachtschip aangeschaft;

Afbeelding
Afbeelding

Peugeot 308 SW uit 2015, met de 1.6 BlueHDI diesel. We wilden per se geen zwarte, witte of grijze, dus het is een donkerblauwe geworden. 246K km gelopen, trekhaak voor een kar, rondom aardig wat (was)krasjes maar geen grote schade, van binnen nog netjes. Niet heel veel DF maar rijdt wel zuinig en comfortabel. Gister gelijk maar even fatsoenlijk gewassen en in de wax gezet, en het interieur even goed schoongemaakt.

Lijstje met plannen bestaat vooral uit onderhoud en wat kleine upgrades;
- Beurtje geven (olie, remvloeistof, alle filters, ruitenwissers) want geen idee wanneer dit voor het laatst gedaan is --> besteld
- Apple Carplay module inbouwen --> besteld
- Remschijven + blokken achteras vervangen (bijna versleten) --> besteld
- Airco beurtje
- Rondje met de polijstmachine
- eind van het jaar setje nieuwe 4season banden (zitten nu Michelin Primacy's onder maar zijn 4.5 jaar oud en nog ~4mm profiel)
- Zit een trilling bij licht aanremmen dus mogelijk vóór kromme schijven
Laatst gewijzigd door Camiel op 10 apr 2025, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 apr 2025, 10:05

Vrachtschip? :tooth: Nou ja, leuke km vreter iig :thumbup:

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 10 apr 2025, 10:14

Prima auto, een ex van mij had precies dezelfde in dezelfde kleur, fijne kilometervreter. Die 1.6 HDI 8v is ook erg betrouwbaar en zuinig!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 apr 2025, 15:06

netjes! idd prima motor en goedkoop comfortabel km vreten zo :D

Camiel

Bericht door Camiel » 14 jun 2025, 17:09

Inmiddels Carplay in de Peugeot gezet, remschijven en blokken voor vervangen, beurtje incl olieflush gegeven, en over een paar weken krijgt het ding 4 nieuwe all-season banden. Puppy is ook gearriveerd en de bench past prima in de Peugeot! Ding dieselt verder top, 4.3L/100km is gemiddeld verbruik over de afgelopen 7K km (in 2 maanden).

Zoals in vorige bericht genoemd ben ik recentelijk verhuisd en rij daarom meer km’s. Ben namelijk verhuisd van een huurappartementje naar buiten de randstad met een stukje grond erbij.

Er is al aardig wat grondwerk gedaan in maart ter voorbereiding, maar het bouwbedrijf is vorige week begonnen aan de bouw van de door mij gedroomde garage. 7x12 meter houtskeletbouw met een zadeldak, volledig geisoleerd, HR++ glas, bijna 5 meter nokhoogte, dubbele wapening in de 20cm dikke betonvloer, zodat er een (of meerdere) brug in kan. Met stalen spanten voor maximale binnenhoogte. Volgende week gaan ze naar verwachting de isolatieplaten en dakpannen op het dak leggen en de sectionaaldeur plaatsen, en daarna mag ik zelf aan de bak; elektra aanleggen, epoxy op de gevlinderde betonvloer, schilderwerk buitenkant, water aansluiting, etc etc. En dan nog bedenken hoe ik de lay-out precies wil en waar ik de brug wil plaatsen. Beginnen met een 2kolommer en mogelijk ooit nog eens een 4kolom als het past. Vermoed dat het nog wel tot einde jaar gaat duren voordat het project af is, ook omdat de tuin en de overkapping met buitenkeuken nog aangepakt moeten worden.

Zal binnenkort wel wat foto’s plaatsen als mensen het interessant vinden?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 jun 2025, 19:02

Foto’s altijd welkom! Klinkt als een waanzinnig mooie klus ruimte die je gaat bouwen :)

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 16 jun 2025, 09:39

7x12 is echt top, lekker man! Stuur straks even wat foto's!

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 16 jun 2025, 20:50

Inderdaad een droom zo’n garage! Kom maar door met die foto’s :D

Camiel

Bericht door Camiel » 19 jun 2025, 17:39

Bij deze dan;

Grondwerk begonnen;

Afbeelding

Betonvloer intussen gestort en gevlinderd, wanden plaatsen

Afbeelding

Wanden geplaatst, spanten erop

Afbeelding

Potdekseldelen er tegenaan;

Afbeelding

Uitsparing voor de garagedeur

Afbeelding

Dakplaten met 10cm isolatie

Afbeelding

Dakje dicht

Afbeelding

Sectionaaldeur erin

Afbeelding

Shot vanuit binnen met de deur erin

Afbeelding

Vooraanzicht

Afbeelding

Zijaanzicht

Afbeelding

Op de laatste foto ook goed te zien; naast de garage hebben we het dak nog 3m doorgetrokken waardoor we een overkapping van 3x7 meter hebben waar de buitenkeuken onder komt met een lounge hoekje en bar. Helaas geen openslaande ramen naar de garage dus geen cocktails door het raam, moet omlopen via de deur :mrgreen:

De gehele bouw vanaf start vd fundering tot oplevering heeft 2 weken en 1 dag geduurd, dus er is flink doorgewerkt.

Nu begint het afwerken; muren, vloer coaten, elektra aanleggen, water, tuin opnieuw inrichten etc. Over een maandje mag de vloer belast worden dus mooi even tijd om alles af te werken voor die tijd (alsof dat gaat lukken met een pup in huis) :tooth:

Kadett

Re: Camiel's garage (letterlijk) - Bouw klaar! p.12

Bericht door Kadett » 19 jun 2025, 17:43

Vet, lekkere ruimte. Alles laten doen?

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 19 jun 2025, 18:15

Lekker zeg!!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 jun 2025, 18:22

Mooi man!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 jun 2025, 20:09

Heel gaaf! Super mooi zo :)

SlowCo

Bericht door SlowCo » 19 jun 2025, 21:12

Schitterende garage! Ben jaloers.
Wel jammer dat er maar 1 garagedeur inzit. Daar had best een tweede naast gekund of meteen 1 van twee auto's breed :tooth:

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 19 jun 2025, 23:36

Wat ga je op de vloer smeren? Heb zelf namelijk meer ellende er over gehoord dan succesverhalen zodra er autobanden overheen gaan.

Wel snel gezet :clap:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 jun 2025, 06:07

Eric Z schreef: 19 jun 2025, 23:36 Wat ga je op de vloer smeren? Heb zelf namelijk meer ellende er over gehoord dan succesverhalen zodra er autobanden overheen gaan.

Wel snel gezet :clap:
Idd goed punt! Ken ook veel slechte verhalen over garage vloeren en auto banden… dus ff goed in verdiepen zou ik zeggen :)

Camiel

Bericht door Camiel » 20 jun 2025, 08:40

Thanks mannen! Ook echt heel blij mee.
Kadett schreef: 19 jun 2025, 17:43 Vet, lekkere ruimte. Alles laten doen?
Ja alles laten doen. In maart het grondwerk laten doen, en nu dan de bouw door 1 aannemer die alles gecoordineerd heeft. Zelf wel gekozen om de afwerking te doen ivm kosten, dus er blijft nog wel wat te doen voor mijzelf, want voor de kosten van deze bouw kun je al met al een aardige G80 M3 Competition halen zegmaar.
SlowCo schreef: 19 jun 2025, 21:12 Schitterende garage! Ben jaloers.
Wel jammer dat er maar 1 garagedeur inzit. Daar had best een tweede naast gekund of meteen 1 van twee auto's breed :tooth:
Wel overwogen maar ivm de layout van het perceel was de draai maken dan lastig geweest, deur moest wel aan de rechterkant zitten om er goed in te rijden. En met bredere deur die voorbij de helft ging was het me te assymetrisch geworden. Aan de andere kant zorgt dat nu voor een goed hoekje voor grasmaaier, fietsen, tuingereedschap etc :)
Eric Z schreef: 19 jun 2025, 23:36 Wel snel gezet :clap:
Ja bizar snel, het vloog omhoog. Voordeel van houtskeletbouw waarbij de delen al in de fabriek gemaakt zijn, is voornamelijk stapelen en vastmaken aan elkaar. En alles precies op tijd op de bouwplaats, elke dag werd er een vrachtwagen met lading dakplaten, isolatiemateriaal of wandbekleding afgeleverd. Maar ben ook echt wel blij met hoe netjes ze gewerkt hebben, het was ondanks de korte doorlooptijd zeker geen haastklus.
Eric Z schreef: 19 jun 2025, 23:36 Wat ga je op de vloer smeren? Heb zelf namelijk meer ellende er over gehoord dan succesverhalen zodra er autobanden overheen gaan.
Ik wil er 2 lagen oplosmiddelhoudende 2K epoxy vloercoating op smeren vooraf gegaan door een epoxy primer. Die zou bestand moeten zijn tegen chemicaliën en weekmakers. Veel van de problemen die ik lees (onthechten etc) hebben inderdaad te maken met die weekmakers. Is me niet duidelijk of de mensen die problemen hebben de vloer dan al volledig uit hebben laten harden (kan 4-6 weken duren voordat beton droog is) en pas 4-7 dagen na aanbrengen van de coating is de epoxy echt uitgehard en belastbaar.

RJK

Bericht door RJK » 20 jun 2025, 09:12

Mooi zeg!

Ik heb deze coating in mijn garage: https://www.dhzvloercoatings.nl/rolcoat ... kking-5_kg

Eerst nog voorbehandeld met de Easyprimer. Tot op heden geen problemen met autobanden, heeft ook tijden een auto met splinternieuwe banden op gestaan. Wel her en der een beschadiging maar best tevreden ermee.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 20 jun 2025, 09:18

Poh wat een mooie garage/sleutelruimte! Erg jaloers op :tooth:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 20 jun 2025, 09:34

Erg fraaie ruime garage heb je neergezet waar je veel plezier aan gaat beleven :thumbup:. Al een idee wat je gaat doen qua verwarming? Heb hier hetzelfde goed geïsoleerde formaat staan in steen met spouw etc, maar 's winters kan het daar zonder verwarming toch richting het vriespunt kruipen.

Succes met de afwerking van eea :thumbup:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 jun 2025, 10:10

Netjes man en binnen 'no time' staat ie d'r! Heeft 't COA al gebeld?

Arstey

Bericht door Arstey » 20 jun 2025, 10:29

Houtkacheltje in ene hoek, super gezellig, gemakkelijk als je wat hout hebt liggen en past wel in een sleutelgarage vind ik...

Plaats reactie