2014 Race Red Ford Fiesta ST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 608
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Rolf205 » 20 mei 2025, 09:58

Godspeed schreef: 19 mei 2025, 20:39 Van een vriend van me een ODB2 adaptertje gekregen en daarmee even gaan testen. Ik woon erg dicht bij de Duitse grens dus maar even warm gereden en de Autobahn opgeknald. Wat me opvalt is dat de auto onder vollast op de snelweg niet alleen de koelwatertemperatuur snel laat oplopen, maar tussen 200+ km/u en ca. 120 km/u zit ook ruim 15 graden verschil in inlaattemperatuur (37 vs 22°C). Dat laatste vind ik erg vreemd. Hoewel het wellicht weer wel logisch is als je bedenkt dat zich onder de motorkap een hoop warmte ontwikkelt die mogelijk niet (snel genoeg) weg kan. Ga je daarna echter van je gas af dan zakt alles weer snel terug naar normale proporties.
Dit is niet raar. Als je lucht samendrukt, wordt het warm; daarom zit er een intercooler tussen....
Maar een intercooler kan hete lucht niet helemaal terugbrengen naar de buitentemperatuur, omdat je temperatuurverschil nodig hebt voor warmteoverdracht:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmteove ... ci%C3%ABnt
Met een grotere intercooler kun je dezelfde Q halen met een lagere delta T -> lagere inlaattemperatuur, maar je haalt nooit een delta T van 0.
Google zelf maar verder...

De waardes van jouw intercooler zijn niet heel raar. 15 graden verschil is prima. Is vergelijkbaar dan wat mn 205 met turbo deed. Zolang je onder de 60 graden blijft is het ok en dat red je waarschijnlijk nog bij 40 graden buiten. Wordt je inlaattemperatuur hoger, dan kan ie gaan pingelen, maar je ECU regelt de ontsteking dan terug om dat te voorkomen.
Boven heet asfalt, kan de buitentemperatuur best snel oplopen btw...


Edit:
Nu je kan loggen en referentie heb, zou ik de originele radiateur weer terughangen en nog een keer daar met 200 langs joekelen...
Godspeed schreef: 19 mei 2025, 20:39 Het wordt met de dag gekker met die auto. Denk dat ik maar weer een Rallye ga kopen.
You never know what you've got till it's gone...... :tooth:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4941
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Philipoo » 20 mei 2025, 10:30

Exact wat Rolf zegt! De redenering met door een rietje ademen zou overeenkomen als je zou merken dat de auto zou gaan inhouden bij vollast. Dat luchtfilter is wel heel opmerkelijk!

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3618
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Martijn M » 20 mei 2025, 10:48

Nu je dat luchtfilter toch er uit hebt, meteen vervangen door een inlegfilter van K&N oid.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 608
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Rolf205 » 20 mei 2025, 11:52

De reden om de radiateur terug te swappen is puntje 2 van chatGPT

1. Te lage doorstroming → Minder koelcapaciteit
Gevolg: Het koelmiddel (zoals water of koelvloeistof) stroomt te langzaam door de radiateur.

Effect: De vloeistof blijft te lang in de radiateur, koelt wel af, maar het debiet (hoeveelheid per tijdseenheid) is te laag. Daardoor wordt niet genoeg warmte afgevoerd.

Resultaat: De motor of installatie kan oververhit raken.

2. Te hoge doorstroming → Ook minder koelcapaciteit
Gevolg: De vloeistof stroomt te snel door de radiateur.

Effect: Er is onvoldoende tijd voor warmteoverdracht aan de buitenlucht via het radiatoroppervlak.

Resultaat: De koelvloeistof keert terug met nog relatief hoge temperatuur, en de afkoeling is beperkt.

3. Optimale doorstroming → Maximale koelcapaciteit
Balans: Er moet een juiste verhouding zijn tussen doorstroomsnelheid en warmteafgifte.

Effect: Voldoende koelmiddel stroomt per tijdseenheid, met genoeg tijd om effectief warmte over te dragen aan de buitenlucht.

Resultaat: Maximale efficiëntie van het koelsysteem en behoud van optimale motortemperatuur.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42786
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Arthur » 20 mei 2025, 13:01

HSR schreef: 09 mei 2025, 11:01 Maar, voor de goede orde. Je hebt de bumper aangepast door een soort van air dam te verwijderen en je hebt er een maxton spoiler op geplaatst die horizontaal voor de bumper uitsteekt. Daarnaast heb je een aluminium radiator geplaatst die een grotere koelcapaciteit moet hebben. Wat het heeft opgeleverd is een auto die juist eerder verhit op het circuit. Dan zou ik niet nog een aanpassing toevoegen maar juist trouble shooting in de bestaande cascade van aanpassingen om te beginnen met die air dam terug te plaatsen in de bumper.

Een lagere temperatuur thermostaat heeft mi.i alleen maar zin als er voldoende capaciteit is om naar die lagere temperatuur terug te koelen. Anders heb je slechts dat die iets eerder open gaat en je de ''oververhitting'' 5 minuten uitstelt op het circuit.
Daarom dit, lijkt mij :)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29299
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Luco » 20 mei 2025, 18:34

juist, de lucht neemt de weg van de minste weerstand, dat is dus nu langs de radiateur omdat die nu over de volle breedte open is.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 33984
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door JP » 20 mei 2025, 23:52

Als je de foto van het verfrommelde luchtfilter reverse-googled, zie je het vaker voor komen, eentje had het ook over de MAP/MAF-sensor (zelf geen enkel idee)

Gebruikersavatar
Yannik Schmidt
Berichten: 152
Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Yannik Schmidt » 21 mei 2025, 07:11

Andry schreef: 09 mei 2025, 15:41 Ik heb al vele malen spullen voor m'n Evo VII maar ook andere spullen uit Japan laten komen via EMS/Airmail. Het snelst was 5 dagen maar dat was een unicum, gemiddeld een dag of 8 tussen bestellen en bezorgen. Wat tegen kan zitten is de douane waar goederen weleens blijven 'hangen'. RHDJapan of Greenline.jp bestel ik spullen, maar ik denk dat je ook via het merk en artikelnummer remblokken van een beplaad merk voor een Europees model kan bestellen.
Oh ja als het eenmaal onderweg is gaat het goed snel, sommige producten hebben ze simpelweg niet op voorraad, vandaar de lange levertijd. Soms zit er na het verzenden maar een weekje tussen.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2274
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Godspeed » 24 mei 2025, 21:10

Luchtfilter is vervangen door een K&N inlegfilter. Daaraan merk ik niet veel verschil, misschien is 'ie (nog) iets luider, maar dat is het dan ook. Heb de auto nog niet voldoende op z'n flikker gegeven om de temperatuur echt goed te testen, op straat is er dan ook niks aan het handje.

We (vriend met Focus ST + ik) hebben wel nog even de radiator ventilator getest, aangezien deze eigenlijk nooit aan leek te gaan. Blijkt dat deze wel draait maar op lage toeren waardoor je 'm niet hoort. We hebben het relay getest, die was goed. Ook de fan zelf even getest door 'm direct aan de accu te hangen en toen draaide die wel hard. Hij werkt dus wel, gaat alleen niet aan bij temperaturen tot 100°C (koelwater). Aanstaande woensdag eerst even naar de garage voor APK en dan zien we weer verder.

Hieronder met de Focus st:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2274
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Godspeed » 17 jun 2025, 21:18

Afbeelding

Het idee dat ik met het 'open' maken van de grill juist een lucht barrière had gecreëerd bleef in mijn hoofd steken dus maar even de proef op de som genomen door het oorspronkelijk deel weer netjes dicht te maken :tooth:
Conclusie: Geen verschil. Temperatuur loopt net zo hard op tot 105/106gr als zonder. Getest vanavond in dezelfde condities, op dezelfde wegen met dezelfde rechtervoet. Ik denk dat ik die maar eens voorzichtig ontkracht.

Verder heb ik nog altijd geen idee dus ik ga even doen wat ik al weken geleden had moeten doen: Mebu en Airtec mailen.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 883
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Andry » 18 jun 2025, 10:48

Je kan in ieder geval wel iets uitsluiten en dat is ook wel wat waard denk ik.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3618
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Martijn M » 18 jun 2025, 10:58

Nog eens teruggekeken in je topic. Die temperatuur problemen spelen die altijd al?
Je kop is er eens afgeweest, is de koppakking wel goed gemonteerd? Je zal niet de eerste zijn waarbij de pakking niet goed gemonteerd is waardoor er een koelvloeistof kanaal is geblokkeerd oid. Geen idee hoe je dat kan testen, maar is vast een manier voor.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4941
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Philipoo » 18 jun 2025, 11:13

Of de kop is net krom waardoor die, als die warmer wordt, issues gaat geven met de koeling en dus nog sneller warm wordt.


Maar ik denk toch dat het komt door die splitter die zoveel drag creëert dat je meer vermogen van de motor gaat vragen :bag:

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 608
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Rolf205 » 18 jun 2025, 11:17

Nu heb je 1 dingetje afgestreept, op naar de volgende...

Ik zou zoiets aan de uitgang van je radiateur zetten, als dat enigzins mogelijk is:
Afbeelding

Dan kun je meten wat de radiateur+airflow doet; als die ok is moet je het misschien in het blok zoeken. Loopt deze hoog op bij dezelfde voet, dan radiateur terug swappen?

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2274
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Godspeed » 18 jun 2025, 21:45

Martijn M schreef: 18 jun 2025, 10:58 Nog eens teruggekeken in je topic. Die temperatuur problemen spelen die altijd al?
Je kop is er eens afgeweest, is de koppakking wel goed gemonteerd? Je zal niet de eerste zijn waarbij de pakking niet goed gemonteerd is waardoor er een koelvloeistof kanaal is geblokkeerd oid. Geen idee hoe je dat kan testen, maar is vast een manier voor.
Toen ik 'm net had dus een kapotte koppakking en gescheurde kop gehad. Die vervangen en toen ging het goed. Is eigenlijk steeds goed gegaan tot ik bij twee rondjes Ring achter elkaar aan het eind van de tweede ronde weer een te warme motor had en hij in noodloop ging. Toen besloten om te gaan voor een grotere alu radiator en ook die grill open gemaakt (en speciaal voor Philipoo die splitter gemonteerd natuurlijk), e.e.a. ter voorkoming van oververhitting. Maar ook semi tegelijkertijd de 3" uitlaat met sportkat gemonteerd. Na dit alles eerste ronde ring was het na Schwedenkreuz al klaar omdat 'ie in noodloop ging vanwege de hitte. Sindsdien heb ik lopen tobben.

Van Airtec heb ik al antwoord kregen, fijn dat die in ieder geval zo snel reageren. Ze zijn verbaasd om dit verhaal te horen en adviseren een turbo radiator en oliekoeler. Zal allemaal best helpen, maar het voelt gewoon nog altijd als symptoombestrijding + weer een hoop geld erin pompen.

Morgenavond gaat de auto naar Wouter Bollen die ook de tuning en de uitlaat heeft verzorgd. Hij gaat kijken of 'ie iets kan vinden.

BartMS
Berichten: 618
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door BartMS » 18 jun 2025, 21:49

Geen idee hoe erg hij getuned is maar je ziet vaak dat getunde auto's op de ring heel snel te warm worden. Dat in combinatie met de hogere drag nu je auto meer open is en de splitter zorgt voor een hoop meer warmte.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29299
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Luco » 18 jun 2025, 22:11

Getunede turbomotor op een circuit geeft inderdaad redelijk snel warmteproblemen.
Atmo heeft daar veel minder last van, die turbo wordt zo heet dat de koeling vaak onvoldoende wordt, bij normaal gebruik is dat velen malen minder, maar op een circuit is het natuurlijk bijna altijd vollast van de turbo.
Oliekoeler helpt dan wel iets, maar vrees dat het best lastig is om goed te krijgen.
been there done that, standaard ging prima, getuned bleef een drama.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28395
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Martijn_bmw » 19 jun 2025, 06:13

Eens met bovenstaande 2 post mbt tuning het is niet voor niks dat fabrikanten zoveel potentie “laten liggen” want die extra power kan de motor wel leveren voor een sprintje maar lange vollast zoals circuit rijden vaak niet dan komt de koeling tekort. En een fabrikant gaat altijd safe zitten door de software/ vermogen zo af te stellen dat de motor dit onder elke omstandigheid kan leveren.

Misschien waard om eens te testen, tijdelijk terug naar OEM software en zien hoe de temperatuur dan blijft.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3618
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Martijn M » 19 jun 2025, 08:32

Als je gaat googlen op "mapped fiesta st mk7 heat issues track" krijg je echt honderden topics op verschillende fora. Je bent in ieder geval niet de enige. Overal komt beetje hetzelfde naar voren. Grotere radiateur, oliekoeler en natuurlijk airco uit.

Hsp
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Hsp » 19 jun 2025, 11:03

Als ik het verhaal goed begrijp ging de auto na Schwedenkreuz al in noodloop, dat lijkt me wel wat heel snel ondanks dat ze er vaker last van van hebben, zeker als er al een grotere radiator op zit. Zoals al eerder gezegd, mijne werd na 20 minuten ongeveer 115 graden, en dat was met een grotere turbo(320 pk). Qua koeling zat daar een originele radiator op, er was enkel een oliekoeler toegevoegd wat koeling betreft, verder alles origineel. Die auto had ook een sportkat en een grote, dikke intercooler voor de hele radiator langs, dus wat dat betreft ook vergelijkbaar. Als die het ongeveer 20 minuten vol hield zou de jouwe het op z'n minst vergelijkbaar moeten kunnen met minder vermogen.

Meeste denkrichtingen lijken richting een eventueel een veranderde airflow richting de radiator vanwege de splitter en/of een niet helemaal werkende radiator, wellicht een idee om 1 voor 1 te testen om te kijken of het invloed heeft? Splitter eraf halen is zo gedaan, radiator wisselen is wel wat meer werk. Alle standaardpunten zijn al gecheckt neem ik aan? Waterpomp, eventueel kapotte thermostaat die niet helemaal opengaat, goed ontlucht, etc?

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 608
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Rolf205 » 19 jun 2025, 12:54

Martijn M schreef: 19 jun 2025, 08:32 Als je gaat googlen op "mapped fiesta st mk7 heat issues track" krijg je echt honderden topics op verschillende fora. Je bent in ieder geval niet de enige. Overal komt beetje hetzelfde naar voren. Grotere radiateur, oliekoeler en natuurlijk airco uit.
Heb je er een Mishimoto radiateur (of ander quality brand) of een chineze knock off op zitten?
Hoeveel vermogen draai je nu?
Al eens geprobeerd de verwarming vol aan te zetten als ie heet wordt?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdBn, jessedehaan, Marc Sierra, S-RS en 18 gasten