Dit is niet raar. Als je lucht samendrukt, wordt het warm; daarom zit er een intercooler tussen....Godspeed schreef: 19 mei 2025, 20:39 Van een vriend van me een ODB2 adaptertje gekregen en daarmee even gaan testen. Ik woon erg dicht bij de Duitse grens dus maar even warm gereden en de Autobahn opgeknald. Wat me opvalt is dat de auto onder vollast op de snelweg niet alleen de koelwatertemperatuur snel laat oplopen, maar tussen 200+ km/u en ca. 120 km/u zit ook ruim 15 graden verschil in inlaattemperatuur (37 vs 22°C). Dat laatste vind ik erg vreemd. Hoewel het wellicht weer wel logisch is als je bedenkt dat zich onder de motorkap een hoop warmte ontwikkelt die mogelijk niet (snel genoeg) weg kan. Ga je daarna echter van je gas af dan zakt alles weer snel terug naar normale proporties.
Maar een intercooler kan hete lucht niet helemaal terugbrengen naar de buitentemperatuur, omdat je temperatuurverschil nodig hebt voor warmteoverdracht:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmteove ... ci%C3%ABnt
Met een grotere intercooler kun je dezelfde Q halen met een lagere delta T -> lagere inlaattemperatuur, maar je haalt nooit een delta T van 0.
Google zelf maar verder...
De waardes van jouw intercooler zijn niet heel raar. 15 graden verschil is prima. Is vergelijkbaar dan wat mn 205 met turbo deed. Zolang je onder de 60 graden blijft is het ok en dat red je waarschijnlijk nog bij 40 graden buiten. Wordt je inlaattemperatuur hoger, dan kan ie gaan pingelen, maar je ECU regelt de ontsteking dan terug om dat te voorkomen.
Boven heet asfalt, kan de buitentemperatuur best snel oplopen btw...
Edit:
Nu je kan loggen en referentie heb, zou ik de originele radiateur weer terughangen en nog een keer daar met 200 langs joekelen...
You never know what you've got till it's gone......Godspeed schreef: 19 mei 2025, 20:39 Het wordt met de dag gekker met die auto. Denk dat ik maar weer een Rallye ga kopen.