2014 Race Red Ford Fiesta ST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Rolf205

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Rolf205 » 20 mei 2025, 09:58

Godspeed schreef: 19 mei 2025, 20:39 Van een vriend van me een ODB2 adaptertje gekregen en daarmee even gaan testen. Ik woon erg dicht bij de Duitse grens dus maar even warm gereden en de Autobahn opgeknald. Wat me opvalt is dat de auto onder vollast op de snelweg niet alleen de koelwatertemperatuur snel laat oplopen, maar tussen 200+ km/u en ca. 120 km/u zit ook ruim 15 graden verschil in inlaattemperatuur (37 vs 22°C). Dat laatste vind ik erg vreemd. Hoewel het wellicht weer wel logisch is als je bedenkt dat zich onder de motorkap een hoop warmte ontwikkelt die mogelijk niet (snel genoeg) weg kan. Ga je daarna echter van je gas af dan zakt alles weer snel terug naar normale proporties.
Dit is niet raar. Als je lucht samendrukt, wordt het warm; daarom zit er een intercooler tussen....
Maar een intercooler kan hete lucht niet helemaal terugbrengen naar de buitentemperatuur, omdat je temperatuurverschil nodig hebt voor warmteoverdracht:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmteove ... ci%C3%ABnt
Met een grotere intercooler kun je dezelfde Q halen met een lagere delta T -> lagere inlaattemperatuur, maar je haalt nooit een delta T van 0.
Google zelf maar verder...

De waardes van jouw intercooler zijn niet heel raar. 15 graden verschil is prima. Is vergelijkbaar dan wat mn 205 met turbo deed. Zolang je onder de 60 graden blijft is het ok en dat red je waarschijnlijk nog bij 40 graden buiten. Wordt je inlaattemperatuur hoger, dan kan ie gaan pingelen, maar je ECU regelt de ontsteking dan terug om dat te voorkomen.
Boven heet asfalt, kan de buitentemperatuur best snel oplopen btw...

Edit:
Nu je kan loggen en referentie heb, zou ik de originele radiateur weer terughangen en nog een keer daar met 200 langs joekelen...
Godspeed schreef: 19 mei 2025, 20:39 Het wordt met de dag gekker met die auto. Denk dat ik maar weer een Rallye ga kopen.
You never know what you've got till it's gone...... :tooth:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 20 mei 2025, 10:30

Exact wat Rolf zegt! De redenering met door een rietje ademen zou overeenkomen als je zou merken dat de auto zou gaan inhouden bij vollast. Dat luchtfilter is wel heel opmerkelijk!

Martijn M

Bericht door Martijn M » 20 mei 2025, 10:48

Nu je dat luchtfilter toch er uit hebt, meteen vervangen door een inlegfilter van K&N oid.

Rolf205

Bericht door Rolf205 » 20 mei 2025, 11:52

De reden om de radiateur terug te swappen is puntje 2 van chatGPT

1. Te lage doorstroming → Minder koelcapaciteit
Gevolg: Het koelmiddel (zoals water of koelvloeistof) stroomt te langzaam door de radiateur.

Effect: De vloeistof blijft te lang in de radiateur, koelt wel af, maar het debiet (hoeveelheid per tijdseenheid) is te laag. Daardoor wordt niet genoeg warmte afgevoerd.

Resultaat: De motor of installatie kan oververhit raken.

2. Te hoge doorstroming → Ook minder koelcapaciteit
Gevolg: De vloeistof stroomt te snel door de radiateur.

Effect: Er is onvoldoende tijd voor warmteoverdracht aan de buitenlucht via het radiatoroppervlak.

Resultaat: De koelvloeistof keert terug met nog relatief hoge temperatuur, en de afkoeling is beperkt.

3. Optimale doorstroming → Maximale koelcapaciteit
Balans: Er moet een juiste verhouding zijn tussen doorstroomsnelheid en warmteafgifte.

Effect: Voldoende koelmiddel stroomt per tijdseenheid, met genoeg tijd om effectief warmte over te dragen aan de buitenlucht.

Resultaat: Maximale efficiëntie van het koelsysteem en behoud van optimale motortemperatuur.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 20 mei 2025, 13:01

HSR schreef: 09 mei 2025, 11:01 Maar, voor de goede orde. Je hebt de bumper aangepast door een soort van air dam te verwijderen en je hebt er een maxton spoiler op geplaatst die horizontaal voor de bumper uitsteekt. Daarnaast heb je een aluminium radiator geplaatst die een grotere koelcapaciteit moet hebben. Wat het heeft opgeleverd is een auto die juist eerder verhit op het circuit. Dan zou ik niet nog een aanpassing toevoegen maar juist trouble shooting in de bestaande cascade van aanpassingen om te beginnen met die air dam terug te plaatsen in de bumper.

Een lagere temperatuur thermostaat heeft mi.i alleen maar zin als er voldoende capaciteit is om naar die lagere temperatuur terug te koelen. Anders heb je slechts dat die iets eerder open gaat en je de ''oververhitting'' 5 minuten uitstelt op het circuit.
Daarom dit, lijkt mij :)

Luco

Bericht door Luco » 20 mei 2025, 18:34

juist, de lucht neemt de weg van de minste weerstand, dat is dus nu langs de radiateur omdat die nu over de volle breedte open is.

JP

Bericht door JP » 20 mei 2025, 23:52

Als je de foto van het verfrommelde luchtfilter reverse-googled, zie je het vaker voor komen, eentje had het ook over de MAP/MAF-sensor (zelf geen enkel idee)

Yannik Schmidt
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS

Bericht door Yannik Schmidt » 21 mei 2025, 07:11

Andry schreef: 09 mei 2025, 15:41 Ik heb al vele malen spullen voor m'n Evo VII maar ook andere spullen uit Japan laten komen via EMS/Airmail. Het snelst was 5 dagen maar dat was een unicum, gemiddeld een dag of 8 tussen bestellen en bezorgen. Wat tegen kan zitten is de douane waar goederen weleens blijven 'hangen'. RHDJapan of Greenline.jp bestel ik spullen, maar ik denk dat je ook via het merk en artikelnummer remblokken van een beplaad merk voor een Europees model kan bestellen.
Oh ja als het eenmaal onderweg is gaat het goed snel, sommige producten hebben ze simpelweg niet op voorraad, vandaar de lange levertijd. Soms zit er na het verzenden maar een weekje tussen.

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 24 mei 2025, 21:10

Luchtfilter is vervangen door een K&N inlegfilter. Daaraan merk ik niet veel verschil, misschien is 'ie (nog) iets luider, maar dat is het dan ook. Heb de auto nog niet voldoende op z'n flikker gegeven om de temperatuur echt goed te testen, op straat is er dan ook niks aan het handje.

We (vriend met Focus ST + ik) hebben wel nog even de radiator ventilator getest, aangezien deze eigenlijk nooit aan leek te gaan. Blijkt dat deze wel draait maar op lage toeren waardoor je 'm niet hoort. We hebben het relay getest, die was goed. Ook de fan zelf even getest door 'm direct aan de accu te hangen en toen draaide die wel hard. Hij werkt dus wel, gaat alleen niet aan bij temperaturen tot 100°C (koelwater). Aanstaande woensdag eerst even naar de garage voor APK en dan zien we weer verder.

Hieronder met de Focus st:

Afbeelding

Plaats reactie