VW Golf MK2 1.8T

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
TurboClouseau

Re: VW Golf MK2 1.8T - Update 12/04/25

Bericht door TurboClouseau » 29 apr 2025, 22:21

Inmiddels weer een stapje verder; de Golf rijdt weer! Ik heb er inmiddels weer wat testkilometertjes op zitten, maar voor die tijd moest ik nog een kleine aanpassing doen aan het harde uitlaatgeluid. Op het circuit is straight pipe tof, maar voor op straat maakt ie net ff teveel lawaai. Ik heb daarom een dB-killertje gekocht die in de de einpijp geschoven kan worden. Deze deed helaas niet genoeg, dus heb ik hem extra dempend gemaakt door een RVS pannensponsjes omheen te wikkelen en dat werkte goed!

Afbeelding

Afbeelding

En toen was het tijd om wat kilometers te maken! Poah, wat heb ik het rijden erin gemist zeg! Het geluid van de uitlaat, het fluiten van de turbo, het afblazen, de geur en de acceleratie...heerlijk! Verheug me nu alweer op de eerste vrij-rijden dag in Assen :D

Paar sfeerfotootjes van het eerste proefritje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er kwamen tijdens de testritjes een aantal dingetjes aan het licht. Gelukkig makkelijk te verhelpen:

-Eindpijp van de uitlaat rammelt wat op de achteras
-Remmen moeten nog ietsje beter ontlucht worden

Verder moet uiteraard de bak gewisseld worden vanwege de 4e versnelling die niet lekker meewerkt..maar dat was al bekend. Reservebakje ligt al klaar

Over 2 weken gaat ie naar De Boer Automotive in Roden, waar hij 2 nieuwe voorbandjes krijgt en weer goed wordt uitgelijnd. Hopelijk met nog iets meer camber op de voorwielen dan voorheen.

En dan eerst maar eens lekker genieten van het hok! Maar dat doe ik nu ook al...blijft gaaf om zoiets voor je huis of op de oprit te hebben staan :D

Afbeelding

Afbeelding

Martijn M

Re: VW Golf MK2 1.8T - Update 29/04/25 -> Testrijden!

Bericht door Martijn M » 30 apr 2025, 08:09

Haha, mooie db killer gebeund!

JdBn
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Bericht door JdBn » 30 apr 2025, 12:12

Mooi DB killertje idd! Waar heb je hem vandaan? Zou wellicht iets voor mijn Golf zijn ook, want die 60mm gr.A Supersprint is wel eehm.. behoorlijk aanwezig zeg maar.

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 30 apr 2025, 15:41

JdBn schreef: 30 apr 2025, 12:12 Mooi DB killertje idd! Waar heb je hem vandaan? Zou wellicht iets voor mijn Golf zijn ook, want die 60mm gr.A Supersprint is wel eehm.. behoorlijk aanwezig zeg maar.
Deze komt van AliExpress. Buitendiameter 61mm. Kostte 10eu haha

JdBn
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Bericht door JdBn » 01 mei 2025, 14:20

TurboClouseau schreef: 30 apr 2025, 15:41
JdBn schreef: 30 apr 2025, 12:12 Mooi DB killertje idd! Waar heb je hem vandaan? Zou wellicht iets voor mijn Golf zijn ook, want die 60mm gr.A Supersprint is wel eehm.. behoorlijk aanwezig zeg maar.
Deze komt van AliExpress. Buitendiameter 61mm. Kostte 10eu haha
O dan had ik dezelfde al gevonden hahaha :lol:

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 04 mei 2025, 20:52

Geen update, gewoon even een paar mooie plaatjes van m’n hobbyracer en dailyracer :D

De Luup staat tijdelijk even op de wielen van de Golf, omdat de Golf tijdelijk z’n straat-/regenset nodig had. Staat de Luup niet verkeerd vind ik!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 16 mei 2025, 21:08

Okee, tijd voor weer een update!

De Golf is inmiddels uitgelijnd, voorzien van 2 nieuwe voorbanden en ik heb de versnellingsbak gewisseld. De bak vertoonde eigenlijk al vanaf het begin (eind 2016) kuren in de vorm van een kraakje bij het snel overschakelen van z`n 3 naar de 4e versnelling, wat duidt op een versleten synchromeshring. Maargoed...ik heb er eigenlijk nooit iets aan gedaan, omdat er prima mee te rijden viel. Ook op het circuit bleef hij het nog steeds prima volhouden, tot vorig jaar. Het schakelen naar z`n 4e ging steeds moeizamer, en hij ging er op het laatst vaker niet in dan wel...en das noit goud :D

Gelukkig had ik nog een bakje op reserve liggen, dus het puntje "bakwissel" kwam er vorig jaar bij op het to-do lijstje. De oude bak heb ik inmiddels gestript om te kijken hoe de staat ervan was na al die jaartjes mishandelen. Het resultaat:
  • Lagering van de schakelvorken kapot en ontbreken kogeltjes
  • Tandwiel van de 2e versnelling is een stuk van een tand afgebroken
  • Tandwiel van de 3e versnelling is een stuk van een tand afgebroken
  • Synchromeshring van de 4e versnelling ligt doormidden

Wel wat schade, maar voor een 2e hands versnellingsbak die sinds 2016 wordt mishandeld met 280Nm en sinds 2021 met 414Nm en sinds 2020 ook nog circuitkilometers meemaakt, vind ik het nog wel meevallen.

Ik heb lang geleden een keer een 02A versnellingsbak met kapot bakhuis gestript en de ingewanden ervan heb ik altijd bewaard. Deze kan ik nu mooi overzetten in deze bak en tzt opbouwen met een sperdifferentieel.

Photodump:

Na alle werkzaamheden eerst een tankje leeggereden om eventuele kinderziektes te verhelpen:

Afbeelding

Op naar De Boer Automotive voor de bandjes en uitlijning:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bakwissel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen ook nog even de holle ruimtes volgespoten met ML en "nieuwe" rubber doppen gescoord bij de sloop:

Afbeelding

Het strippen van de oude bak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In principe is hij nu klaar voor het circuit, alleen de remmen moet ik nog eventjes 1x goed ontluchten. Blij dat het hok weer rijdt en dat de grote werkzaamheden voorlopig klaar zijn (volgende to-do lijstje gaat pas in als dit seizoen afgelopen is :D )

SlowCo

Re: VW Golf MK2 1.8T - Update 16/05/2025 -> Track Ready!

Bericht door SlowCo » 16 mei 2025, 21:43

Mooi werk weer en leuk dat je het zo hier deelt. Veel plezier er weer mee op het circuit.
Lupootje is ook erg gaaf!

Erminio

Bericht door Erminio » 16 mei 2025, 22:01

Wanneer staat de 1e trackday gepland ?

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 17 mei 2025, 16:58

Erminio schreef: 16 mei 2025, 22:01 Wanneer staat de 1e trackday gepland ?
Voorlopig doe ik nog vrijrijden sessies. En daarvan is de eerste in Assen helaas pas in augustus

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 22 mei 2025, 04:59

Update Daily Racer Lupo:

De huidige remmerij aan de voorzijde is bijna op, dus een mooi excuus om meteen een kleine upgrade te doen :D De Lupo Sport/GTI fusees had ik al een tijdje in huis en hiervoor heb ik een setje nieuwe klauwen/brackets en schijven op gemonteerd van een Corrado/Golf G60. Nu zit er nog 239mm schijven op de Luup en dat gaat straks met deze setup naar 280mm. Moet alleen nog even de fusees opknappen en nieuwe lagers erin persen. Om het geheel af te maken, komt er een setje RVS omvlochten remslangetjes op.

Afbeelding

Afbeelding

Update Hobby Racer Golf:

Na 2 jaar te hebben gereden in een snel stickervel, was het vandaag tijd voor wat verfrissing. Veel stickers waren lelijk geworden door het slijpstof en sommige waren verband door het laswerk.....dus; mesje erachter en pellen maar! Voorlopig blijft het Golfje matzwart. De menie aan de buitenkant rol ik nog even over met een fris laagje en dan staat ie er weer netjes op.

Afbeelding

Afbeelding

TurboClouseau

Re: VW Golf MK2 1.8T - Update 22/05/2025: stickers eraf!

Bericht door TurboClouseau » 05 jun 2025, 09:41

Update Golf:

Ben al een tijdje met een maatje van me bezig met een OBD. Vorig jaar had hij hem werkend, maar op een of andere manier deed hij het niet meer nadat ik hem in de Golf had gebouwd. Toen dacht ik dat het aan de voeding lag en heb toen het stekkertje omgedraaid. Goed, dat veroorzaakte een pluimpje magische rook en deed het dingetje helemaal niets meer.

Hij heeft toen de hardware helemaal opnieuw gemaakt en de software overgezet. Deze week weer getest en nu werkt het perfect. Speciaal voor mij heeft hij een stekkertje geplaatst die er maar op 1 manier op kan haha!

In principe zijn alle meetwaardes die je via VCDS kan opvragen erin te laden, maar we hebben ivm de schermgrootte het gehouden bij de parameters die ik het meest interessant vond, koelwatertemp, inlaattemp, lambda en turbodruk.

Heel erg blij mee!

Filmpje:

https://youtube.com/shorts/YbVOWJJ2vPs? ... XQXx-M8wBl

Afbeelding

Vervolgens met de jongste nog even de wielen omgewisseld van de Luup en de Golf, zodat ik weer wat straatkilometertjes kan maken met de Golf omdat de Luup weer een upgrade krijgt.

Afbeelding

Afbeelding

Update Lupo:

De Lupo Sport/GTI fusees heb ik gedemonteerd, gestraald en voorzien van frisse lak. Vervolgens nieuwe lagers erin geperst. Ook de klauwen heb ik voorzien van een extra laagje lak. Op dit moment ben ik bezig met het monteren van alles. Links zit er nu onder en om het feest af te maken heb ik een rvs omvlochten remslang gemaakt. Hoop dat de hoofdremcilinder een beetje capaciteit heeft voor de grotere remklauwen, anders moet ik die t.z.t. vervangen voor een grotere.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SlowCo

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door SlowCo » 05 jun 2025, 10:21

Lekker bezig weer! Leuk om te volgen.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 05 jun 2025, 14:39

Die RVS-remleiding lijkt wel erg los door het oogje in de veerpoot te lopen... bij mij zorgde dat icm kleine velgen (15") een keer voor een doorgeschuurde Goodridge-remleiding op m'n MINI! :duh: Rubbertje en/of tierap is het overwegen waard.

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 05 jun 2025, 16:05

MartijnGizmo schreef: 05 jun 2025, 14:39 Die RVS-remleiding lijkt wel erg los door het oogje in de veerpoot te lopen... bij mij zorgde dat icm kleine velgen (15") een keer voor een doorgeschuurde Goodridge-remleiding op m'n MINI! :duh: Rubbertje en/of tierap is het overwegen waard.
Het oogje is juist van rubber, Martijn. Van een Golf 2 zelfs :headbang:
IMG_4705.jpeg
IMG_4705.jpeg (294.72 KiB) 688 keer bekeken

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 05 jun 2025, 16:29

Ah, top, dan gaat ie goed!

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 05 jun 2025, 16:43

Lekker bezig weer!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 jun 2025, 17:32

Mooie update weer!
Blijft een leuk topic om te volgen. :)

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 11 jun 2025, 01:26

Lupo staat inmiddels weer op z`n wieltjes, remmen ontlucht en heeft z`n eerste kilometers weer gemaakt. De slag van het rempedaal is acceptabel. Hij komt nu iets dieper dan met de originele klauwen, maar prima te doen zo. Denk dat als de Lupo Sport achteras (jep, die ligt ook klaar om opgeknapt te worden :D ) er met klauwen op komen, dat de standaard 20,64mm hoofdremcilinder even vervangen moet worden voor een 22,2mm exemplaar.

De bevestiging van de stuurkogel zit bij de GTI fusees schijnbaar op een iets andere plek dan de vorige fusees, want de sporing klopte niet meer. Heb het even nagemeten met touwtjes langs de auto en kwam uit op een totale toespoor van 30mm...haha! Deze even goed gezet, maar wil er nog een keertje bij; negatief camber is ook nog net ff iets teveel van het goede, al lijkt het wel dik zo:

Afbeelding

Afbeelding

En het remt natuurlijk als een malle! Merk wel dat de blokken even wat moeten inslijten op de schijven, maar wat een verschil nu al...nice!

Ondertussen een weekje in de Golf gereden...dat blijft feest...en altijd een tof gezicht als je na een boodschap in het centrum dat hok ziet staan op de parkeerplaats tussen de 13 in 1 dozijn auto`s

Afbeelding

Nu de Lupo weer rijdt, heb ik de wielen weer gewisseld en staat de Golf weer onder de carport. Vandaag kwamen de luchthappertjes voor in de onderspoiler binnen. Ik heb vorig jaar de slangen voor de remkoeling kapot gereden na mijn uitstapje door het gras/grindbak in Assen en moet dit dus even weer vernieuwd. De slangen had ik altijd op een ietwat beunmethode aan de voorspoiler gemonteerd en wou het nu eens netjes maken. Dus de originele gaten in de voorspoiler aangepast en de luchthappers erin gedrukt. Lijkt een stuk beter zo. Nu nog even een slang bestellen en die tussen de remmerij en de luchthapper monteren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Martijn M

Bericht door Martijn M » 11 jun 2025, 09:24

Haha, dat camber op de lupo is iets teveel van het goede voor op straat ja. Mooi werk verder!

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 12 jun 2025, 04:05

Vandaag het OBD schermpje weer teruggeplaatst in de auto. Meteen het aluminium plaatje wat netter gemaakt met (uiteraard) matzwarte lak.

Ik vind dit wel heel erg dik zo!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 jun 2025, 05:32

Zeker dik zo, zit er strak in!

Martijn M

Bericht door Martijn M » 13 jun 2025, 08:10

Ziet er keurig uit zo ja!