Project HammBal - BMW E82 125i track car
- jessedehaan
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Mooi verhaal, geinige naam!
Ik ben echt fan van dit model, en slim gedaan met de motorkeuze.
Heel veel plezier met de build en het sturen, ik ga lekker meelezen.
Ik ben echt fan van dit model, en slim gedaan met de motorkeuze.
Heel veel plezier met de build en het sturen, ik ga lekker meelezen.
-
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Leuke auto voor track build!
Je zei dat budget 35k was. Je moet toch veel lager uitkomen als je zoveel zelf doet?
Schroefkooi of helemaal gelast?
Je zei dat budget 35k was. Je moet toch veel lager uitkomen als je zoveel zelf doet?
Schroefkooi of helemaal gelast?
-
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Relatief korte wielbasis zie ik. Daardoor misschien wat snappy op de grens? Of zou je dat verschil met e36/46 niet merken?
- Bijlagen
-
- IMG_4773.jpeg (187.1 KiB) 1492 keer bekeken
-
- Berichten: 616
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
In landen met slechtere brandstof heb je volgens mij zo'n inline filter inderdaad. Echter in de europees geleverde 1 series niet. Enkel degene die in de tank zit met je pomp.Marc42 schreef: 07 jun 2025, 10:21Ja dat is een goede! Ik ben hier zelf in de fout gegaan denk ik. Ik *dacht* destijds bij realoem.com toch echt een filter te hebben gezien voor dit model. Maar als ik nu daar zoek dan zie ik niets. En wat ik heb besteld is qua parts nr ook echt wat anders dan wat ik onder mijn e46 heb. En om het nog aparter te maken: legio youtube filmpjes van mensen met 1 series die het filter vervangen dat ik heb gekocht en dus onderzijde auto onder de bestuurder zit. Wellicht een verschil tussen de hatchback en de coupe of zo.BartMS schreef: 06 jun 2025, 12:07 Brandstof filter zit aan de pomp die in je tank zit. Dus hij heeft het wel maar op een kut plekzou "LIFETIME" goed moeten zijn volgens BMW....
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Ligt er natuurlijk enorm aan welke onderdelen je er op/onder gooit. In dit geval pak ik het wel serieus aan. Die 35k is niet onrealistisch.mark323ti schreef: 07 jun 2025, 12:45 Leuke auto voor track build!
Je zei dat budget 35k was. Je moet toch veel lager uitkomen als je zoveel zelf doet?
Schroefkooi of helemaal gelast?
Wellicht dat ik te zijner tijd een overzichtje post van de kosten. Maar eerst nog wat meer updates posten.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
We gaan het zien maar ik ben idd niet verrast als het zo blijkt te zijn.mark323ti schreef: 07 jun 2025, 12:56 Relatief korte wielbasis zie ik. Daardoor misschien wat snappy op de grens? Of zou je dat verschil met e36/46 niet merken?
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Ja dus toch wat ik dacht. Een aantal Britten hebben youtube filmpjes waarbij de filter er wel is. Is in het VK de benzine dan van mindere kwaliteit?BartMS schreef: 07 jun 2025, 14:22In landen met slechtere brandstof heb je volgens mij zo'n inline filter inderdaad. Echter in de europees geleverde 1 series niet. Enkel degene die in de tank zit met je pomp.Marc42 schreef: 07 jun 2025, 10:21Ja dat is een goede! Ik ben hier zelf in de fout gegaan denk ik. Ik *dacht* destijds bij realoem.com toch echt een filter te hebben gezien voor dit model. Maar als ik nu daar zoek dan zie ik niets. En wat ik heb besteld is qua parts nr ook echt wat anders dan wat ik onder mijn e46 heb. En om het nog aparter te maken: legio youtube filmpjes van mensen met 1 series die het filter vervangen dat ik heb gekocht en dus onderzijde auto onder de bestuurder zit. Wellicht een verschil tussen de hatchback en de coupe of zo.BartMS schreef: 06 jun 2025, 12:07 Brandstof filter zit aan de pomp die in je tank zit. Dus hij heeft het wel maar op een kut plekzou "LIFETIME" goed moeten zijn volgens BMW....
- Joël D.
- Berichten: 3588
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
- Locatie: Gouda
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Ja, graag! Ben wel heel erg benieuwd! Ligt denk ik ook een beetje aan de keuzes in 'kwaliteit' van onderstel, sperdiff, stoelen, etc.Marc42 schreef: 07 jun 2025, 23:22 Wellicht dat ik te zijner tijd een overzichtje post van de kosten.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Zeker! Fia approved laskooi, ebc big brake kit, subframe opnieuw laten poeder coaten, etc. Allemaal al gedaan - de posts hier lopen achter - en die drijven de kosten wel op.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
HammBal update: motor opfrissen - nieuwe waterpomp blijkt defect
In mijn laatste update zei ik dat ik klaar was met het opfrissen van de motor. Maar helaas. De gloednieuwe waterpomp bleek defect. 'Ja maar je zei toch dat de motor startte en draaide als een zonnetje'....ja dat klopt. De waterpomp doet het dan ook wel, maar er blijkt een rare storing in te zitten dat hij alleen maar op volle 100% kracht draait. Terwijl dit model modulerend zou moeten zijn. Komt dit direct naar voren? Nee. Pompt ie en wordt de motor gekoeld? Ja. Vertrouw ik dit? Nee.
Ik zag het pas toen ik foutcodes via OBD ging uitlezen. Wat ik toen zag zal je verbazen™: "Electric cooleant pump: missing" Nou, uh, ok, ik heb hem toch echt wél geplaatst. En hij koelt de motor toch echt.
OK, dan maar even wat meer googlen. Blijkt dat vanaf deze generatie BMWs er een data circuit is van een paar kritieke componenten: waterpomp, dynamo, IBS op accu en olie sensor. Dat is een apart serieel(!) data circuit. Het doel is dat deze kritieke componenten los van de normale communicatie met motor management een apart communicatie systeem hebben just in case. Belangrijk punt hierbij is serieel.
Dus als bijv. de dynamo een probleem geeft, dan gaat er over de hele bus de melding 'er is een probleem'. OK, prima, dit soort systemen zie je vaak in SCADA systemen of oude computers en het is effectief en toch simpel. Troubleshooten is ook simpel: haal de componenten 1 voor 1 los en zie of de storing er nog steeds is. Ik dacht eerst nog dat misschien de accu wat oud en gammel was, en bij engine restart moesten we een externe accu erbij halen omdat ie de accu leeg was. Dus wie weet was die stroomschok teveel geweest of zo.
Maar na alles een voor een los te hebben gehaald was het toch echt de *nieuwe* waterpomp. Hoe weet ik dat zeker? Nou ik heb even snel de ouwe waterpomp er even snel aan gehangen, codes gereset, op contact gezet (of kort gestart, ik weet het niet meer) en weer codes uitgelezen. Daar sta je dan met een hand een los hangende waterpomp vast te houden terwijl je maatje het contact aan zet. Guess what: geen foutmelding!
Conclusie: pomp kapot. Dus, nieuwe bestellen en plaatsen. Helaas een rot klus want je moet weer motor steunen, sub frame los, koelvloeistof in je tshirt, thermostaat los, etc etc zeg maar vrijwel alles van de vorige update.
Ook nog RMA melding bij Autodoc gedaan. Nou, waar ik eerst nog zo positief was over Autodoc was dit toch wel een negatieve ervaring. Een opsomming:
Conclusie: altijd dubbelchecken want ook nieuwe componenten kunnen kapot zijn. En Autodoc heeft onrealistische gedachten over hoe snel je iets vervangt.
Next steps: strippen voor rolkooi bouwer en aan de slag met achterste sub frame. To be continued!
In mijn laatste update zei ik dat ik klaar was met het opfrissen van de motor. Maar helaas. De gloednieuwe waterpomp bleek defect. 'Ja maar je zei toch dat de motor startte en draaide als een zonnetje'....ja dat klopt. De waterpomp doet het dan ook wel, maar er blijkt een rare storing in te zitten dat hij alleen maar op volle 100% kracht draait. Terwijl dit model modulerend zou moeten zijn. Komt dit direct naar voren? Nee. Pompt ie en wordt de motor gekoeld? Ja. Vertrouw ik dit? Nee.
Ik zag het pas toen ik foutcodes via OBD ging uitlezen. Wat ik toen zag zal je verbazen™: "Electric cooleant pump: missing" Nou, uh, ok, ik heb hem toch echt wél geplaatst. En hij koelt de motor toch echt.
OK, dan maar even wat meer googlen. Blijkt dat vanaf deze generatie BMWs er een data circuit is van een paar kritieke componenten: waterpomp, dynamo, IBS op accu en olie sensor. Dat is een apart serieel(!) data circuit. Het doel is dat deze kritieke componenten los van de normale communicatie met motor management een apart communicatie systeem hebben just in case. Belangrijk punt hierbij is serieel.
Dus als bijv. de dynamo een probleem geeft, dan gaat er over de hele bus de melding 'er is een probleem'. OK, prima, dit soort systemen zie je vaak in SCADA systemen of oude computers en het is effectief en toch simpel. Troubleshooten is ook simpel: haal de componenten 1 voor 1 los en zie of de storing er nog steeds is. Ik dacht eerst nog dat misschien de accu wat oud en gammel was, en bij engine restart moesten we een externe accu erbij halen omdat ie de accu leeg was. Dus wie weet was die stroomschok teveel geweest of zo.
Maar na alles een voor een los te hebben gehaald was het toch echt de *nieuwe* waterpomp. Hoe weet ik dat zeker? Nou ik heb even snel de ouwe waterpomp er even snel aan gehangen, codes gereset, op contact gezet (of kort gestart, ik weet het niet meer) en weer codes uitgelezen. Daar sta je dan met een hand een los hangende waterpomp vast te houden terwijl je maatje het contact aan zet. Guess what: geen foutmelding!
Conclusie: pomp kapot. Dus, nieuwe bestellen en plaatsen. Helaas een rot klus want je moet weer motor steunen, sub frame los, koelvloeistof in je tshirt, thermostaat los, etc etc zeg maar vrijwel alles van de vorige update.
Ook nog RMA melding bij Autodoc gedaan. Nou, waar ik eerst nog zo positief was over Autodoc was dit toch wel een negatieve ervaring. Een opsomming:
- Het melden zelf duurde best lang want ze begrepen niet welk item het betrof van een grote bestelling
- Uiteindelijk per email bewijs mogen aanleveren
- Weken niets gehoord, moest er zelf achteraan: 'oh excuus, ja onze specialisten gaan er nu naar kijken'
- Opeens een email met de melding dat de case wordt gesloten omdat er weken geen actie is geweest. Ja hallo, omdat jullie lopen te slacken. Terug mailen kan niet omdat het een noreply@ email adres is. Dus weer naar de webchat (die wel echt goed werkt!)
- 'Onze specialisten willen een factuur van het werk zien' OK, dan maken we die.
- 'Onze specialisten denken dat je 1.4 uur nodig hebt voor het vervangen van de waterpomp.' LOLWTFBBQ. Compleet onrealistisch. Maar goed, ik heb hier geen zin in, ik ga akkoord met je voorstel.
Conclusie: altijd dubbelchecken want ook nieuwe componenten kunnen kapot zijn. En Autodoc heeft onrealistische gedachten over hoe snel je iets vervangt.
Next steps: strippen voor rolkooi bouwer en aan de slag met achterste sub frame. To be continued!
-
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Dat gezeik met aftermarket producten is hier ook heel herkenbaar. Ik word er echt ziek van. Koop bewust A-merken zoals lemforder, TRW, inderdaad ook Pierburg, enz en vaak zat krijg ik totale crap of onderdelen die na een paar weken weer versleten zijn. Het is soms echt pot luck lijkt het...
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Ja idd. Ik koop bewust geen Ridex meuk. Leek me dat Hella toch wel echt een bekend merk is. Maar ja, zelfs dan dus nog kans op problemenHSR schreef: 10 jun 2025, 04:19 Dat gezeik met aftermarket producten is hier ook heel herkenbaar. Ik word er echt ziek van. Koop bewust A-merken zoals lemforder, TRW, inderdaad ook Pierburg, enz en vaak zat krijg ik totale crap of onderdelen die na een paar weken weer versleten zijn. Het is soms echt pot luck lijkt het...
-
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Ja, er zit schijnbaar redelijk wat counterfeit bende tussen. Dus uit een of andere goedkoopie fabriek maar dan wel en TRW nummertje erin geslagen.
Ik heb hier serieus iets van 5 doosjes fuseekogels/spoorstangen liggen waarvan de kogels te zwaar of te los zijn zonder dat ze ooit gemonteerd zijn geweest. Had m.i. nooit door de QC mogen komen. Recentelijk de spoortstangen gedaan op de Megane RS. Waren van TRW, kogels binnen 50km totaal versleten. Zaten nog net niet los in hun cup. Nog nooit meegemaakt. Nu lemforders erop, gaat beter maar ben totaal niet onder de indruk. Idem voor Meyle HD, dat was vroeger best slijtvast spul maar daar heb ik de afgelopen jaren ook totale crap van gekregen. Maak je de balans op kan je beter direct bij de dealer inkopen en dat doe ik dan ook steeds vaker...
Ik heb hier serieus iets van 5 doosjes fuseekogels/spoorstangen liggen waarvan de kogels te zwaar of te los zijn zonder dat ze ooit gemonteerd zijn geweest. Had m.i. nooit door de QC mogen komen. Recentelijk de spoortstangen gedaan op de Megane RS. Waren van TRW, kogels binnen 50km totaal versleten. Zaten nog net niet los in hun cup. Nog nooit meegemaakt. Nu lemforders erop, gaat beter maar ben totaal niet onder de indruk. Idem voor Meyle HD, dat was vroeger best slijtvast spul maar daar heb ik de afgelopen jaren ook totale crap van gekregen. Maak je de balans op kan je beter direct bij de dealer inkopen en dat doe ik dan ook steeds vaker...
-
- Berichten: 2223
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Motorsteunen en subframe los voor de waterpomp? Dat hoor ik voor het eerst en die heb ik zelf ook niet los gehad bij de pomp wissel.Marc42 schreef: 09 jun 2025, 21:56 Conclusie: pomp kapot. Dus, nieuwe bestellen en plaatsen. Helaas een rot klus want je moet weer motor steunen, sub frame los, koelvloeistof in je tshirt, thermostaat los, etc etc zeg maar vrijwel alles van de vorige update.
Maar je pakt het wel lekker aan!

-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Oh haha, nou het leek mij veeeeel te krap voor handen, ratels en de units zelf om het met een vast subframe te doen - en dat zag ik ook op wat youtube filmpjes. Dus dat deed ik de eerste keer, en ook maar de tweede keer dan. Maar fijn dat het jou wel is geluktJeroenT schreef: 10 jun 2025, 18:49Motorsteunen en subframe los voor de waterpomp? Dat hoor ik voor het eerst en die heb ik zelf ook niet los gehad bij de pomp wissel.Marc42 schreef: 09 jun 2025, 21:56 Conclusie: pomp kapot. Dus, nieuwe bestellen en plaatsen. Helaas een rot klus want je moet weer motor steunen, sub frame los, koelvloeistof in je tshirt, thermostaat los, etc etc zeg maar vrijwel alles van de vorige update.
Maar je pakt het wel lekker aan!![]()
Ik heb het niet anders geprobeerd omdat ik toch de carterpan ook moest doen. Toen ook maar direct de motorsteunen gedaan toen de boel toch open lag - eentje was compleet doordrenkt in de olie
Laatst gewijzigd door Marc42 op 10 jun 2025, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Oh oh, ik heb net wat Meyle HD spul gekocht en dacht daar beter mee uit te zijn dan oemHSR schreef: 10 jun 2025, 13:38 Ja, er zit schijnbaar redelijk wat counterfeit bende tussen. Dus uit een of andere goedkoopie fabriek maar dan wel en TRW nummertje erin geslagen.
Ik heb hier serieus iets van 5 doosjes fuseekogels/spoorstangen liggen waarvan de kogels te zwaar of te los zijn zonder dat ze ooit gemonteerd zijn geweest. Had m.i. nooit door de QC mogen komen. Recentelijk de spoortstangen gedaan op de Megane RS. Waren van TRW, kogels binnen 50km totaal versleten. Zaten nog net niet los in hun cup. Nog nooit meegemaakt. Nu lemforders erop, gaat beter maar ben totaal niet onder de indruk. Idem voor Meyle HD, dat was vroeger best slijtvast spul maar daar heb ik de afgelopen jaren ook totale crap van gekregen. Maak je de balans op kan je beter direct bij de dealer inkopen en dat doe ik dan ook steeds vaker...
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
HammBal update: achterste subframe
Volgende op de lijst was het achterste subframe. Daar moeten een paar dingen gebeuren alvorens we los gaan en er overal PowerFlex bussen in stoppen. Eerst moet ie los, dan de oude bussen er uit, en omdat er beginnende roest was (en omdat het mooi is) ook maar besloten opnieuw te laten poeder coaten.
Maar goed, eerst maar eens los maken van de auto. Helaas was er best wat roest te zien, ook aan de onderzijde van de auto maar daar over meer in een latere update. Eenmaal los kan het grote demonteren van de armen en bussen beginnen. Voor de armen (en bijbehorende bouten) is het zaak vooraf vooral veel foto's en filmpjes te maken zodat je ook weer weet hoe het terug in elkaar moet
En dan maar beginnen met het verwijderen van de bussen. Man man, wat een leuk klusje is dat toch (not). Gelukkig gingen alle bussen van de armen zelf echt super makkelijk met een lager trekker kit. Maar die in het subframe zelf alles behalve. We hebben zowat alle methodes toegepast: kapot boren en zagen, lager trekker kit en de
erin. Cheap skate dat ik ben heb ik geen pers (hier ben ik wel op terug gekomen...), dus die methode is hier niet gedaan.
Toen eenmaal alles eruit was afspraak gemaakt bij Waayenberg Coatings. Super service om eerlijk te zijn. Snel, geen gedoe, en goed werk. En voor €266 volledig zandstralen en coaten van subframe plus alle armen, tja dat kan ik niet prijzig vinden.
Het resultaat ben ik wel blij mee!
Volgende op de lijst was het achterste subframe. Daar moeten een paar dingen gebeuren alvorens we los gaan en er overal PowerFlex bussen in stoppen. Eerst moet ie los, dan de oude bussen er uit, en omdat er beginnende roest was (en omdat het mooi is) ook maar besloten opnieuw te laten poeder coaten.
Maar goed, eerst maar eens los maken van de auto. Helaas was er best wat roest te zien, ook aan de onderzijde van de auto maar daar over meer in een latere update. Eenmaal los kan het grote demonteren van de armen en bussen beginnen. Voor de armen (en bijbehorende bouten) is het zaak vooraf vooral veel foto's en filmpjes te maken zodat je ook weer weet hoe het terug in elkaar moet
En dan maar beginnen met het verwijderen van de bussen. Man man, wat een leuk klusje is dat toch (not). Gelukkig gingen alle bussen van de armen zelf echt super makkelijk met een lager trekker kit. Maar die in het subframe zelf alles behalve. We hebben zowat alle methodes toegepast: kapot boren en zagen, lager trekker kit en de
Het resultaat ben ik wel blij mee!
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
HammBal update: aanpakken van roest achter
Met het subframe bij de coater was er tijd om de onderzijde eens goed aan te pakken. Er bleek toch helaas wel wat beginende roest te zijn. En nu het toch zo open ligt, is het zonde om het niet aan te pakken. Dus: schoonmaken, in de Brunox en dan weer wat lak er over heen. Klinkt simpel, is ook niet moeilijk, is gewoon alleen even doorpakken. Al met al iets van 6 uurtjes werk denk ik zo.
Ik heb geen grote wateropvang bak in mijn werkplaatjes, dus gewoon met zeep, water en kwast aan de slag. Daarna was goed zichtbaar waar de roest allemaal aan het opzetten was. Echt veel plekjes zoals dit. Daarna aan de slag met Brunox. Mooi om te zien hoe het verkleurt waar het in contact komt met ijzer. Na flink wat drogen aan de slag gegaan met de lak. Lijkt nu op een gekke combi van rood en grijs, maar dat is praktisch wel ok. De grijze streep zit achter de benzine tank, het rode is wel zichtbaar. De rode lak is de wat duurdere Karmesin Rot lak kleur, grijs is gewoon harde velgen lak. Scheelt allemaal niet zo veel in kosten, maar soms moet het werk ook gewoon even door en kun je niet wachten op een nieuw busje lak.
Met het subframe bij de coater was er tijd om de onderzijde eens goed aan te pakken. Er bleek toch helaas wel wat beginende roest te zijn. En nu het toch zo open ligt, is het zonde om het niet aan te pakken. Dus: schoonmaken, in de Brunox en dan weer wat lak er over heen. Klinkt simpel, is ook niet moeilijk, is gewoon alleen even doorpakken. Al met al iets van 6 uurtjes werk denk ik zo.
Ik heb geen grote wateropvang bak in mijn werkplaatjes, dus gewoon met zeep, water en kwast aan de slag. Daarna was goed zichtbaar waar de roest allemaal aan het opzetten was. Echt veel plekjes zoals dit. Daarna aan de slag met Brunox. Mooi om te zien hoe het verkleurt waar het in contact komt met ijzer. Na flink wat drogen aan de slag gegaan met de lak. Lijkt nu op een gekke combi van rood en grijs, maar dat is praktisch wel ok. De grijze streep zit achter de benzine tank, het rode is wel zichtbaar. De rode lak is de wat duurdere Karmesin Rot lak kleur, grijs is gewoon harde velgen lak. Scheelt allemaal niet zo veel in kosten, maar soms moet het werk ook gewoon even door en kun je niet wachten op een nieuw busje lak.
- Bijlagen
-
- roestonder_IMG_2418 Large.jpeg (342.66 KiB) 629 keer bekeken
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
HammBal update: Subframe terug met bussen en LSD
Ondertussen was het subframe al terug en stond de afspraak bij Biesheuvel om de rolkooi erin te zetten. Wel fijn als de auto kan rollen. Dus hoewel strakke planning is niemand ooit slechter geworden van een beetje doorwerken. Dus hup hup, PowerFlex erin en alles monteren.
Geleerd van mijn eerdere cheap skate aanpak ben ik nu toch maar over gegaan op de aanschaf van een pers. Uiteraard voor een hobby garage niet een mega dure, maar bij cheapasswerkplaatstools.nl ofzo iets gevonden voor €160 incl shipping waar ik het wel mee aan durfde. Tóp keuze! In ons enthousiasme van bussen verwijderen hebben we ook een bus verwijderd waar we geen PowerFlex vervanger voor hadden. Dus maar nieuwe oem bus erin gezet. "is ie weer lekker fris" zullen we maar zeggen. Het resultaat mag er wezen.
Vering / coilover
Uiteraard gaan we niet de standaard vering terug plaatsen. Ik heb gekozen voor een setje van ST, namelijk de ST Coilovers ST XTA. Puur afgaand op wat reviews en de kosten enigszins in de gaten houdend. Instelbare rebound damping leek me voldoende voor mijn use case. Ik ben geen super ervaren track rijder. Dus hier mee starten en wie weet op termijn nog eens upgraden. Maar direct naar 3x zo dure Bilsteins gaan vind ik nu overdreven. Ik heb goede contacten met https://banistuning.nl, en als onderdeel van een veel grotere bestelling was er nog wat kortingsruimte. Top service.
Ten tijde van de bestelling hiervan had ik nog geen keuze gemaakt voor wit subframe. Achteraf gezien had ik ook witte vering kunnen kiezen voor de looks, maar nu zo bezien staat het geel dan weer goed bij die PowerFlexs..Ach, het is een race auto, daar moet je in zitten, niet onder liggen
LSD - OS Giken
Qua LSD ben ik gegaan voor een OS Giken. Ik hoor er alleen maar goede ervaringen over, en qua meerprijs valt het allemaal wel mee. Ik ben bij de bmw standaard ration gebleven. Het aanpassen daarvan vond ik wat te prijzig voor wat het me oplevert denk ik (al zeg ik direct dat ik geen ervaring heb met aangepaste ratio). Dit kost nu 2k incl 2x pakketdienst.
Ik ga ook driften met de auto, dus ik hoop ook daar net wat meer plezier te hebben. Hardeman heeft telefonisch goed advies gegeven, dus die mochten het ook leveren. Ze hebben het diff verder nog bekeken, maar met 132d km was revisie niet aan de orde. En zo was het chassis weer rollend. Alleen, het interieur moet wel nog leeg voordat het naar de rolkooien bouwert kan.
Ondertussen was het subframe al terug en stond de afspraak bij Biesheuvel om de rolkooi erin te zetten. Wel fijn als de auto kan rollen. Dus hoewel strakke planning is niemand ooit slechter geworden van een beetje doorwerken. Dus hup hup, PowerFlex erin en alles monteren.
Geleerd van mijn eerdere cheap skate aanpak ben ik nu toch maar over gegaan op de aanschaf van een pers. Uiteraard voor een hobby garage niet een mega dure, maar bij cheapasswerkplaatstools.nl ofzo iets gevonden voor €160 incl shipping waar ik het wel mee aan durfde. Tóp keuze! In ons enthousiasme van bussen verwijderen hebben we ook een bus verwijderd waar we geen PowerFlex vervanger voor hadden. Dus maar nieuwe oem bus erin gezet. "is ie weer lekker fris" zullen we maar zeggen. Het resultaat mag er wezen.
Vering / coilover
Uiteraard gaan we niet de standaard vering terug plaatsen. Ik heb gekozen voor een setje van ST, namelijk de ST Coilovers ST XTA. Puur afgaand op wat reviews en de kosten enigszins in de gaten houdend. Instelbare rebound damping leek me voldoende voor mijn use case. Ik ben geen super ervaren track rijder. Dus hier mee starten en wie weet op termijn nog eens upgraden. Maar direct naar 3x zo dure Bilsteins gaan vind ik nu overdreven. Ik heb goede contacten met https://banistuning.nl, en als onderdeel van een veel grotere bestelling was er nog wat kortingsruimte. Top service.
Ten tijde van de bestelling hiervan had ik nog geen keuze gemaakt voor wit subframe. Achteraf gezien had ik ook witte vering kunnen kiezen voor de looks, maar nu zo bezien staat het geel dan weer goed bij die PowerFlexs..Ach, het is een race auto, daar moet je in zitten, niet onder liggen
LSD - OS Giken
Qua LSD ben ik gegaan voor een OS Giken. Ik hoor er alleen maar goede ervaringen over, en qua meerprijs valt het allemaal wel mee. Ik ben bij de bmw standaard ration gebleven. Het aanpassen daarvan vond ik wat te prijzig voor wat het me oplevert denk ik (al zeg ik direct dat ik geen ervaring heb met aangepaste ratio). Dit kost nu 2k incl 2x pakketdienst.
Ik ga ook driften met de auto, dus ik hoop ook daar net wat meer plezier te hebben. Hardeman heeft telefonisch goed advies gegeven, dus die mochten het ook leveren. Ze hebben het diff verder nog bekeken, maar met 132d km was revisie niet aan de orde. En zo was het chassis weer rollend. Alleen, het interieur moet wel nog leeg voordat het naar de rolkooien bouwert kan.
Laatst gewijzigd door Marc42 op 10 jun 2025, 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4300
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Lekker bezig!
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
HammBal update: Interieur strippen
Tijd voor de laatste stap alvorens de kooi erin kan: het strippen van het interieur. Dit is typisch zo'n Pareto-principe ding. Met 20% van de moeite heb je 80% resultaat. Maar die laatste 20% resultaat kost je heel veel meer.
Met het verwijderen van een paar grote stukken ziet het er zo uit. Nog een paar keer extra kwaad maken en het ziet er zo uit. Ik ga de kabelboom niet opnieuw in lichtere vorm maken, dat is me teveel werk voor te weinig resultaat. Dus ook hier is het weer zaak veel foto's te maken van hoe de kabelboom loopt.
Vooralsnog in korte tijd veel voortgang. Maar nu komen de irritante delen: van die stomme plaksel strips. Bij dit model bijvoorbeeld onder de hemelbekleding. Man man man, dit heeft uren gekost. Uiteindelijk een combi van remreiniger, flinke borstel en HG sticker verwijderaar. Vooral dat laatste heeft goed gewerkt. Maar blijft gewoon een rot klus, helemaal omdat je boven je schouders kracht zet. Enfin, nu door naar een leuker klusje: geluidsdemping matjes eruit met droog ijs. Het principe is echt te simpel en het werkt. Droog ijs erop, even laten intrekken, en je hoort de platen zelf al los springen door het temperatuur verschil. Soms hebben ze wat aanmoediging nodig van een hamer. In totaal heb ik 15kg gekocht, en dat was eigenlijk net een paar kg te weinig. Dit lukte wel, maar ik was nu wat teveel aan het hergebruiken. 20kg zou meer dan voldoende zijn. Het komt per post in een doos waarin het een paar dagen houdbaar is. Daarna nog even de restjes weg halen met wat ontvetter en andere poetsmiddel en ziet het er fris uit. Als laatste punt nog even de lak opschuren met scotch bright op de plekken waar de kooi dicht tegen de zijkant zal komen. Dit zodat de spuiter later in het proces wat beter zijn werk kan doen.
Tijd voor de laatste stap alvorens de kooi erin kan: het strippen van het interieur. Dit is typisch zo'n Pareto-principe ding. Met 20% van de moeite heb je 80% resultaat. Maar die laatste 20% resultaat kost je heel veel meer.
Met het verwijderen van een paar grote stukken ziet het er zo uit. Nog een paar keer extra kwaad maken en het ziet er zo uit. Ik ga de kabelboom niet opnieuw in lichtere vorm maken, dat is me teveel werk voor te weinig resultaat. Dus ook hier is het weer zaak veel foto's te maken van hoe de kabelboom loopt.
Vooralsnog in korte tijd veel voortgang. Maar nu komen de irritante delen: van die stomme plaksel strips. Bij dit model bijvoorbeeld onder de hemelbekleding. Man man man, dit heeft uren gekost. Uiteindelijk een combi van remreiniger, flinke borstel en HG sticker verwijderaar. Vooral dat laatste heeft goed gewerkt. Maar blijft gewoon een rot klus, helemaal omdat je boven je schouders kracht zet. Enfin, nu door naar een leuker klusje: geluidsdemping matjes eruit met droog ijs. Het principe is echt te simpel en het werkt. Droog ijs erop, even laten intrekken, en je hoort de platen zelf al los springen door het temperatuur verschil. Soms hebben ze wat aanmoediging nodig van een hamer. In totaal heb ik 15kg gekocht, en dat was eigenlijk net een paar kg te weinig. Dit lukte wel, maar ik was nu wat teveel aan het hergebruiken. 20kg zou meer dan voldoende zijn. Het komt per post in een doos waarin het een paar dagen houdbaar is. Daarna nog even de restjes weg halen met wat ontvetter en andere poetsmiddel en ziet het er fris uit. Als laatste punt nog even de lak opschuren met scotch bright op de plekken waar de kooi dicht tegen de zijkant zal komen. Dit zodat de spuiter later in het proces wat beter zijn werk kan doen.
Laatst gewijzigd door Marc42 op 10 jun 2025, 23:03, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
HammBal update: rolkooi en spuiten binnenkant
Tijd voor de kooi! Gekozen voor Biesheuvel, bij mijn e46 hebben ze ook goed werk geleverd. Ik wilde conform FIA specs, dus tja, dan heb je tegenwoordig echt een flinke kooi! Ik vraag me af hoeveel van het gewonnen gewicht weer teniet is gedaan.
Next stop: spuiten van binnenkant. Doe ik niet zelf, nee ik heb een goede deal gemaakt met de schade hersteller hier in de buurt. Voordat die daar naar toe gaat nog even een paar beugeltjes en lipjes weggehaald.
Daarna droppen, en paar dagen later ophalen. Ik ben er blij mee! 
Dat rode komt goed naar voren door het witte, én een leuke combi met het witte subframe. Maargoed, een race auto moet je niet onder liggen maar in zitten heb ik eerder al gezegd. Zo dat waren even een flink aantal updates achter elkaar. Ik ben nu bijna bij met de actuele status. Mag ook wel, want 8 juli staat de eerste track day gepland
Tijd voor de kooi! Gekozen voor Biesheuvel, bij mijn e46 hebben ze ook goed werk geleverd. Ik wilde conform FIA specs, dus tja, dan heb je tegenwoordig echt een flinke kooi! Ik vraag me af hoeveel van het gewonnen gewicht weer teniet is gedaan.
Dat rode komt goed naar voren door het witte, én een leuke combi met het witte subframe. Maargoed, een race auto moet je niet onder liggen maar in zitten heb ik eerder al gezegd. Zo dat waren even een flink aantal updates achter elkaar. Ik ben nu bijna bij met de actuele status. Mag ook wel, want 8 juli staat de eerste track day gepland
-
OnlineBjeffindividual
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:04
- Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Gaaf man! Eindelijk weer een lekker project topic waar tempo in zit 
-
- Berichten: 616
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Gaaf, weer lekker veel aangepakt inderdaad!
Wel bijzonder dat ze je diff niet gereviseerd hebben. Deze diffjes staan er bekend om dat de lagers snel stuk gaan en ook al bij de kmstand die jij benoemde.
Wel bijzonder dat ze je diff niet gereviseerd hebben. Deze diffjes staan er bekend om dat de lagers snel stuk gaan en ook al bij de kmstand die jij benoemde.
-
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
mooie ontwikkelingen weer! Welke pers heb je gekocht? Ben wel benieuwd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten