Project HammBal: een BMW 125i E82 ombouwen tot track car.
Doel: leuke track car maken die een stuk moderner is en betere specs heeft dan mijn huidige E46 330i, rond de 1300kg, makkelijk onder de 2min rijden op Zandvoort, ook goed plezier geeft bij driftsessies, en zeker niet onbelangrijk een beetje lol geeft bij het bouwen. Qua budget verwacht ik rond de €35k incl BTW klaar te zijn, incl aanschaf.
Specs en status basis auto:
- BMW 125i E82 type, dus de coupe
- Heeft de fijne N52B30 motor, een van BMWs laatste N/A blokken, en eentje die gretig toeren maakt. Standaard 220pk maar kan na ECU tune naar 130i specs dus 260-270pk.
- KM-stand van 132.000
- Komt uit april 2009, dus pre-LCI
- Karmesin Rot (was geen voorkeur maar valt ook niet tegen)
- Basic specs, bijv geen navi/scherm, het meeste luxe zijn de verwarmde spiegels
- Duitse auto, 1 eigenaar met compleet kloppende historie zoals geregistreerd in BMW AIR systeem.
- Carrosserie is dikke prima op wat puntjes die wat aandacht mogen hebben, niet belangrijk voor een track car maar toch wel fijn.
- Motorisch zeker wel aandacht nodig, maar niets schokkends en niets dat ik toch al preventief wil gaan vervangen
Zaken die zijn aangepakt (ik zal proberen steeds bij te werken):
- Officieel geïmporteerd naar NL en APK gedaan, dus staat op gele platen. Testen op de weg is gewoon makkelijker dan steeds een track day moeten boeken.
- Motor: volledige refresh van zaken die typisch kaduuk gaan bij de N52: 2x DISA kleppen, waterpomp en thermostaat, valvotronic motor en pakking, carter pakking, oliefilter pakking, nieuwe olie koeler, carterventilatie membraam, 2x VANOS solenoid, nieuw kleppendesksel incl bouten en pakking, bougies, bobines, inlaatspruitstuk pakkingen, motorsteunen, uitlaatpakkingen.
- Injen SP1121P air intake
- beginnende roest aangepakt
- achterste subframe gezandstraald opnieuw in de poeder coating
- PowerFlex bussen rondom
- ST Coilovers ST XTA
- OS Giken LSD
- FIA gekeurde rolkooi