Pascal's 135i -> F80 M3

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29085
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Martijn_bmw » 05 mei 2025, 19:53

Mooie klussen weer! :)

Robin
Berichten: 56313
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Robin » 05 mei 2025, 20:29

Jemig ik word al moe als ik ernaar kijk.

Pracht info en idd die bussen, merk je stukje meer strak/directheid?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8935
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door MParallel » 08 mei 2025, 17:44

Dat zijn de leuke updates.

Zonder van die intercooler.

FabiandJ
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2023, 00:01

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door FabiandJ » 08 mei 2025, 23:39

Lekker bezig geweest!

Tip wat betreft de audio, koppel de center speaker los wordt het geluid beter van :)

Online
Str8Six
Berichten: 1057
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Str8Six » 09 mei 2025, 12:41

Lekker bezig weer Pascal!
Nog niet zo'n geluk met intercoolers, kan me iets soortgelijks herinneren met de 135i destijds...

Passiewassie
Berichten: 159
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW F80 M3
Locatie: Groningen

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 07 jun 2025, 09:11

GKB import heeft de intercooler netjes vervangen. Kudo's voor hun, goed voor elkaar.

Paar weekenden terug de nieuwe intercooler gemonteerd. Is een pak groter dan de originele. Past allemaal net en ik heb een speciaal beugeltje gemaakt voor de carter ventilatie, zodat deze niet tegen de koeler aan schuurt.

Presteert top en vooral onderin de toeren pakt hij sneller op. Merk je goed.

AfbeeldingIMG_8147 by pascal , on Flickr

AfbeeldingIMG_8149 by pascal , on Flickr

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 320
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door jessedehaan » 07 jun 2025, 10:12

Wat een gave wagen. Mooi hoe je hem netjes houdt en upgrade. Ik ben ook benieuwd hoe die uniballs in de voorste draagarmen bevallen. Draagarmrubber voor is namelijk de enige plek waar ik het bij m'n eigen E46 niet aandurf ivm NVH. Maar dat is ook een andere ophangingsconstructie.

Robin
Berichten: 56313
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Robin » 07 jun 2025, 10:22

Mooie upgrades!

Deze IC past niet onder de motorkap van een F87 denk ik of?

En idd hoe is de feel nu qua sturen etc? En geen geluidjes etc wat Jesse ook vraagt. Je zult er in relatief comfort wel op achteruitgaan?

Passiewassie
Berichten: 159
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW F80 M3
Locatie: Groningen

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 08 jun 2025, 09:47

Wat betreft de bussen:

Geen extra geluid in de auto. Bij normaal rijden voel je eigenlijk geen verschil. Heel minimaal misschien met insturen en remmen wat iets responsiever is. Als je heel hard remt of in een bocht gas lift of bij geeft, dan merk je dat hij veel rustiger is in de kont. Ook stuurt hij strakker als je op de auto leunt. Verder totaal geen negatieve andere gevolgen.

Enige wat me opvalt is dat mijn stuur een klein beetje naar links is komen te staan, moet dus nog even naar de uitlijner om alles strak te laten zetten. Denk dat een van de rubbers mogelijk wat uitgezakt is met de tijd waardoor de auto nu in lood staat, maar de uitlijning dus niet meer. Maar wil eerst de stuurkogels vervangen voor ik hem heen breng.

De intercooler, deze past inderdaad alleen op de M3 en M4. Op een M2 competition moet je een stukje van de motorkap wegslijpen aan de binnenkant. Ben daar zelf niet zo'n fan van. Dan is een Garret denk ik een goed alternatief als je een goede koeler wilt. Die is iets lager.

Arthursx
Berichten: 937
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Arthursx » 19 jun 2025, 09:49

Had je last van hoge temperaturen? Ik heb de temperatuur nog nooit echt te hoog gezien met de originele intercooler.

Robin
Berichten: 56313
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Robin » 19 jun 2025, 10:05

Ok dank Pascal voor de info.

Mooie is dat je de temp gewoon terug ziet gaan als je van efficient naar sportplus gaat. Originele IC dus ook.

Passiewassie
Berichten: 159
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW F80 M3
Locatie: Groningen

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 05 jul 2025, 14:05

Arthursx schreef: 19 jun 2025, 09:49 Had je last van hoge temperaturen? Ik heb de temperatuur nog nooit echt te hoog gezien met de originele intercooler.
De olietemperatuur is altijd top, de intercooler houd ik niet echt in de gaten. Dat moet denk ik met MHD he?

Wat willekeurige updates
Even niet gepost, maar denk wel leuk om hier ook te delen.

GKR rally gereden
Ons bedrijf sponsort de GKR in Groningen, een rally door de landerijen van Groningen in auto's die ouder dan 40 jaar zijn. We hadden voor onze deelname een Daf 55 Rally gehuurd. Ontzettend gaaf ding. Kooi erin, recaro's, echt top.

AfbeeldingIMG_8181 by pascal , on Flickr
AfbeeldingIMG_8180 by pascal , on Flickr

AfbeeldingIMG_8199 by pascal , on Flickr

Reden heel veel mooie en bijzondere auto's mee. Een paar:

AfbeeldingIMG_8188 by pascal imbos, on Flickr
AfbeeldingIMG_8190 by pascal , on Flickr
AfbeeldingIMG_8191 by pascal , on Flickr
AfbeeldingIMG_8219 by pascal , on Flickr
AfbeeldingIMG_8224 by pascal , on Flickr

De audio verder afgestemd in de M3
Met REW, de meetmicrofoon van de versterker uit de huiskamer en een laptopje een tijdje in de auto gespeeld met de DSP. Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar de frequentie curve is aanzienlijk vlakker. Het is wel een mooi proces hoe je met kleine aanpassingen, opnieuw meten, steeds een stukje verder komt.

Maakt een groot verschil na inregelen.

Foto van de setup:
AfbeeldingIMG_8340 by pascal , on Flickr

Voor en na inregelen (alles luidsprekers):
AfbeeldingIMG_8341 by pascal , on Flickr

Ik moet alleen de achterspeakers nog doen.

En de auto's nog even goed gewassen
Mijn maatje heeft een hele mooie E92 325i gekocht. slechts 55k gelopen en altijd binnen gestald. Cognac interieur. Prachtige kar :)

AfbeeldingIMG_8263 by pascal, on Flickr

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8935
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door MParallel » 05 jul 2025, 17:29

Is dat met originele dsp versterker?
Wat kun je dan aanpassen?

Passiewassie
Berichten: 159
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW F80 M3
Locatie: Groningen

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 24 aug 2025, 10:22

Nee hier zit nu een match up7 dsp versterker in (audiotec fischer). Met de originele is dit niet mogelijk.

Ik heb momenteel een heel hardnekkig issue met de DSC en ICM module. Als iemand met wat diagnose ervaring mee zou kunnen lezen zou ik het heel erg waarderen. Beloning voor de gouden tip :D

viewtopic.php?t=45121

Passiewassie
Berichten: 159
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW F80 M3
Locatie: Groningen

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 02 nov 2025, 15:54

Kleine update:

FEM module is voor mijn vakantie vervangen. Heeft een paar weken bij BMW gestaan, maar die hebben het goed opgespoord en top opgelost. Wel was ik daarna alle softwarematige modificaties kwijt na de i-step updates.

Na terugkomst van vakantie een paar dingen afgerond aan de auto:
  • Paar missende schroefjes en rubbertjes vervangen van het dashboardkastje en het paneel eronder.
  • Nieuwe radiateur drager gemonteerd (sorry geen foto), bij demontage bleek een boutje dol te zijn waar de veerpoot mee gemonteerd zit. Ook direct alle bouten vervangen.
  • GTS Diff, stuur en DSC codering toegepast
  • CS schokdemper codering toegepast
  • Active sound design uit
  • MHD GTS motor en transmissie tuning erop
Vandaag de auto even gewassen en een rondje gereden. Weer super happy ermee. Blij dat alles weer naar behoren werkt, auto rijd geweldig!

AfbeeldingIMG_0055 by pascal , on Flickr

AfbeeldingIMG_0058 by pascal , on Flickr

AfbeeldingIMG_0059 by pascal , on Flickr
Laatst gewijzigd door Passiewassie op 02 nov 2025, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthursx
Berichten: 937
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Arthursx » 02 nov 2025, 16:02

Blijft een heerlijke auto met de M763 eronder

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8935
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door MParallel » 03 nov 2025, 11:15

Paar weken bij BMW gestaan om een defecte FEM te constateren? Kwestie van uitlezen?

Als je codeert op VO (opties) dan zouden al je aanpassingen bewaard moeten blijven na een i-step update.

Ik zou van te voren checken wat er zoals geupdate wordt, want er zijn ook gevallen waarbij in een nieuw i-step bepaalde functies niet meer beschikbaar zijn.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 955
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Vanreijmersdal » 03 nov 2025, 15:15

Maar vertel eens wat meer over de MHD GTS motor en transmissie tuning. Hoe is je beleving?

Passiewassie
Berichten: 159
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW F80 M3
Locatie: Groningen

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 16 nov 2025, 09:37

MParallel schreef: 03 nov 2025, 11:15 Paar weken bij BMW gestaan om een defecte FEM te constateren? Kwestie van uitlezen?
Als je codeert op VO (opties) dan zouden al je aanpassingen bewaard moeten blijven na een i-step update.
Ik zou van te voren checken wat er zoals geupdate wordt, want er zijn ook gevallen waarbij in een nieuw i-step bepaalde functies niet meer beschikbaar zijn.
FEM module stond in backorder voor twee dikke weken... daarom duurde het lang.

Wat ik op de rekening zie en wat me verteld is; alle computers zijn geupdate na het vervangen van de FEM. Auto heeft een dag aan de computer gehangen voor het updaten. Sommige zaken stonden nog wel in het geheugen, zoals een gekoppelde telefoon. Verder waren alle instellingen weg, alle CS-aanpassingen, zoals het diff, de motortuning, versnellingsbak, ASD-uit, spiegels inklappen, etc. allemaal overschreven. Ook de head unit ziet er ineens anders uit qua layout.. Dus zeg het maar :coffee:

Alles staat nu weer zoals het hoort in ieder geval.

GTS tuning van de bak en versnellingsbak zijn prima. Ik had voorheen alles op CS, nu alleen de motor en bak op GTS tuning. CS tuning is wat meer koppel onderin en voelt wat sneller, de GTS tuning trekt langer door hoog in de toeren. Trekt ook wat minder abrupt de wielen los en is daarmee wat beter te moduleren. Even een tijdje proberen wat ik fijner vind. Verschil in versnellingsbak tuning is met name dat de CS er harder in klapt in de agressiefste stand van de bak. Verder merk ik niet mega veel verschil tussen beide.

Verder is het wachten op wat beter weer:

AfbeeldingDSC00037 by pascal , on Flickr

BartMS
Berichten: 638
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door BartMS » 16 nov 2025, 12:26

MParallel schreef: 03 nov 2025, 11:15 Als je codeert op VO (opties) dan zouden al je aanpassingen bewaard moeten blijven na een i-step update.
Tenzij deze aanpassingen niet als VO (opties) gecodeerd zijn. Dingen als spiegels inklappen bij opslot is bijvoorbeeld geen VO optie maar enkel een coderings optie die je kan aanpassen. Deze worden altijd vergeten als je een module update en "terug zet naar" VO status.

Ik heb mijn 130i een tijd terug ook eens laten updaten voor alles (dit omdat bij de N52K er tussen 2007 en 2009 een fout in de DME software zat) en daarbij kon je subtiele verschillen merken. Zo staat de EPS van de 130i LCI bekend als gevoelloos en slecht. Nadat die module geupdate is in 2020 is het stuurgevoel veranderd. Stuurt zwaarder en lijkt een andere assist curve in te zitten dan voorheen. En zo zijn er nog wel wat kleine dingen. Kombi die andere symbooltjes heeft voor DSC uit nu bijvoorbeeld.

Ik ben benieuwd of jij nog andere verschillen gaat merken Pascal ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Bing [Bot], E92M3, EvdP, GRzep, jvb, roelvanw, Str8Six, SvB en 10 gasten