En opschieten, je hebt nog maar een paar dagen
Amando's trage Polootje
- Martijn M
- Berichten: 3733
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Amando's trage Polootje
Mooi werk weer!
En opschieten, je hebt nog maar een paar dagen
En opschieten, je hebt nog maar een paar dagen
- Ignition62
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
- Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
- Locatie: Kerkrade
Re: Amando's trage Polootje
Nou, ben ik weer, terug van weggeweest
Martijn, ik moet je gelijk geven maar het verloopt helaas allemaal echt niet zoals ik had gehoopt
Anyway !
Er is weer een beetje vooruitgang hiero, het nadeel is simpelweg dat ome Wim me graag wilt komen helpen, maar het komt eigenlijk nooit uit en die beste man laat altijd lang op zich wachten (en ik wil hem ook niet voor de kop stoten aangezien ik zijn hulp met sommige dingetjes uitzoeken enz. echt nog wel eens kan gebruiken !)
Het liefst zou ik dus eerst 1 ding af maken voordat ik aan iets anders zou beginnen, maar nu was mijn geduld toch wel echt op, en ik heb het voorste deel van de kooi er weer uit gehaald, daarna het dashboard eruit getrokken en tevens de complete kachelconstructie.
Er zat nog wat isolatie waar ik normaal niet bij kwam, dat is er nu ook uit en heb alle overbodige stekkers eraf geknipt.
De kabelboom heb ik nog niet gesnoeid aangezien ik misschien nog een aantal kabels kan hergebruiken voor oa. de kachelcreatie en de metertjes die (eindelijk) in het dashboard komen, zodra ik dus weet wat ik nodig ben, dan kan ik hier flink gaan snoeien om de kabelboom zo simpel mogelijk te maken
Betreft de kachelcreatie, ik heb een goedkoop electro kacheltje van ebay/ali gekocht met 3 uitgangen, nadat ik deze op een 12v accu heb geprobeerd kwam ik al snel tot de conclusie dat de 'enorme windsnelheden' mijn voorraam nooit zullen bereiken
Dus ik ben samen met een maatje achter de computer gedoken met het stukje aansluiting vanaf het originele kachelhuis naar de vooruitontwaseming en we zijn een beetje gaan brainstormen.
Het idee was om het kacheltje zoiezo te bedienen met losse schakelaars op het dashboard (dmv 2 relais), en de originele 2 kleine fans te vervangen door serverfans die een pak meer lucht konden verplaatsen.
Aangezien we twijfels hadden of dit wel genoeg lucht zou verplaatsen hebben we met het ontwerp rekening ermee gehouden dat er nog een grote (server)fan tussen geschroefd kan worden, die ik dus met een losse schakelaar kan bedienen op het dashboard.
Na wat tekenwerk en even wachten op de 3d printer, is dit het 'eindresultaat' geworden
Het goedkope kacheltje moet ook nog aangepast worden, maar zoals ik kon zien zijn die 2 kleine ventilatortjes echt meer dan voldoende om de lucht te verplaatsen, wordt vervolgd !
Ondertussen heeft ome Wim een gaatje gevonden om me te 'helpen' met de cilinderkop na te trekken.
Toen kwamen we er al snel achter dat ik dus ook de verkeerde kopbouten had besteld/ontvangen ...
Een geluk bij een ongeluk, had ik voor de 8v destijds ook verkeerde kopbouten ontvangen, en deze had ik nu dus nodig
Enfin, cilinderkopje nog even gauw gemonteerd voordat ik naar m'n werk ging, eindelijk ! Daarna weer het een en ander gemonteerd, oliepomp erop, krukaskeerringen erop, 'baffleplate' hier en daar wat aangepast, carterpan eronder geschroefd, adapter vanaf de carterontluchting naar catchcan erop geschroefd, nokkenasjes erin, het ging allemaal best vlot en lekker !
Ik stond op het punt om ome Wim weer te vragen of hij met het meetklokje de verstelbare nokkenas tandwielen kon afstellen, echter kwam ik er toen weer achter dat ik ook de verkeerde waterpomp en distributiekit heb gekregen, bedankt Autodoc !
Dit spul heb ik natuurlijk afgelopen oktober ergens besteld, dus terugsturen zit er niet meer in, zonde...
Na wat speurwerk ben ik er eindelijk achter gekomen welke distributieset ik nodig ben ... guess what ? deze set is zowel van SKF, als van Gates niet meer leverbaar, en het ligt nergens meer als oude voorraad ...
Er is dus nu een SKF setje onderweg vanuit Italië, maar dat verklaart wel waarom deze distributie set uit 4 verschillende merken bestond...
Aangezien ik nu toch weer moet wachten ga ik me maar weer focussen met wat dingetjes afwerken en het interieur.
Mijn planning was eigenlijk om eind van de maand te rijden, maar nadat ik eens even een to-do lijstje heb gemaakt, lijkt me dit een vrij fanatieke deadline, we gaan 't meemaken, maar 't wordt wel echt tijd nou !
Wordt vervolgd !
Martijn, ik moet je gelijk geven maar het verloopt helaas allemaal echt niet zoals ik had gehoopt
Anyway !
Er is weer een beetje vooruitgang hiero, het nadeel is simpelweg dat ome Wim me graag wilt komen helpen, maar het komt eigenlijk nooit uit en die beste man laat altijd lang op zich wachten (en ik wil hem ook niet voor de kop stoten aangezien ik zijn hulp met sommige dingetjes uitzoeken enz. echt nog wel eens kan gebruiken !)
Het liefst zou ik dus eerst 1 ding af maken voordat ik aan iets anders zou beginnen, maar nu was mijn geduld toch wel echt op, en ik heb het voorste deel van de kooi er weer uit gehaald, daarna het dashboard eruit getrokken en tevens de complete kachelconstructie.
Er zat nog wat isolatie waar ik normaal niet bij kwam, dat is er nu ook uit en heb alle overbodige stekkers eraf geknipt.
De kabelboom heb ik nog niet gesnoeid aangezien ik misschien nog een aantal kabels kan hergebruiken voor oa. de kachelcreatie en de metertjes die (eindelijk) in het dashboard komen, zodra ik dus weet wat ik nodig ben, dan kan ik hier flink gaan snoeien om de kabelboom zo simpel mogelijk te maken
Dus ik ben samen met een maatje achter de computer gedoken met het stukje aansluiting vanaf het originele kachelhuis naar de vooruitontwaseming en we zijn een beetje gaan brainstormen.
Het idee was om het kacheltje zoiezo te bedienen met losse schakelaars op het dashboard (dmv 2 relais), en de originele 2 kleine fans te vervangen door serverfans die een pak meer lucht konden verplaatsen.
Aangezien we twijfels hadden of dit wel genoeg lucht zou verplaatsen hebben we met het ontwerp rekening ermee gehouden dat er nog een grote (server)fan tussen geschroefd kan worden, die ik dus met een losse schakelaar kan bedienen op het dashboard.
Na wat tekenwerk en even wachten op de 3d printer, is dit het 'eindresultaat' geworden
Ondertussen heeft ome Wim een gaatje gevonden om me te 'helpen' met de cilinderkop na te trekken.
Toen kwamen we er al snel achter dat ik dus ook de verkeerde kopbouten had besteld/ontvangen ...
Een geluk bij een ongeluk, had ik voor de 8v destijds ook verkeerde kopbouten ontvangen, en deze had ik nu dus nodig
Enfin, cilinderkopje nog even gauw gemonteerd voordat ik naar m'n werk ging, eindelijk ! Daarna weer het een en ander gemonteerd, oliepomp erop, krukaskeerringen erop, 'baffleplate' hier en daar wat aangepast, carterpan eronder geschroefd, adapter vanaf de carterontluchting naar catchcan erop geschroefd, nokkenasjes erin, het ging allemaal best vlot en lekker !
Ik stond op het punt om ome Wim weer te vragen of hij met het meetklokje de verstelbare nokkenas tandwielen kon afstellen, echter kwam ik er toen weer achter dat ik ook de verkeerde waterpomp en distributiekit heb gekregen, bedankt Autodoc !
Dit spul heb ik natuurlijk afgelopen oktober ergens besteld, dus terugsturen zit er niet meer in, zonde...
Na wat speurwerk ben ik er eindelijk achter gekomen welke distributieset ik nodig ben ... guess what ? deze set is zowel van SKF, als van Gates niet meer leverbaar, en het ligt nergens meer als oude voorraad ...
Er is dus nu een SKF setje onderweg vanuit Italië, maar dat verklaart wel waarom deze distributie set uit 4 verschillende merken bestond...
Aangezien ik nu toch weer moet wachten ga ik me maar weer focussen met wat dingetjes afwerken en het interieur.
Mijn planning was eigenlijk om eind van de maand te rijden, maar nadat ik eens even een to-do lijstje heb gemaakt, lijkt me dit een vrij fanatieke deadline, we gaan 't meemaken, maar 't wordt wel echt tijd nou !
Wordt vervolgd !
- Martijn M
- Berichten: 3733
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Amando's trage Polootje
In ieder geval vooruitgang! Lekker bezig!
-
OnlineLuco
- Berichten: 29622
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Amando's trage Polootje
De fan is een mooie oplossing zeg, ik heb ook zon goedkoop kacheltje, zet ik voor de keuring op het dash en na keuring er weer af 
- Yannik Schmidt
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Re: Amando's trage Polootje
Zo zeg, jij bent effe doorgeslagen!
Mooi werk wel. Dat idee met dat 3d-geprinte luchtkanaal is leuk gedaan, die kleine kachelmotortjes doen inderdaad praktisch niks.
Ik heb van mijn 4 luchtslangen 3 naar de voorruit staan (via de originele punten in 't dash) en er komt alsnog 3x niks uit, haha. Eigenlijk waardeloos, had 't net zo goed weg kunnen laten eigenlijk. Maar goed, hij is wel aangesloten op het KVS circuit en een luchtslang gaat naar buiten, naar de parafen, dus het is wel handig als extra warmtewisselaar voor het koelcircuit.
Mooi werk wel. Dat idee met dat 3d-geprinte luchtkanaal is leuk gedaan, die kleine kachelmotortjes doen inderdaad praktisch niks.
Ik heb van mijn 4 luchtslangen 3 naar de voorruit staan (via de originele punten in 't dash) en er komt alsnog 3x niks uit, haha. Eigenlijk waardeloos, had 't net zo goed weg kunnen laten eigenlijk. Maar goed, hij is wel aangesloten op het KVS circuit en een luchtslang gaat naar buiten, naar de parafen, dus het is wel handig als extra warmtewisselaar voor het koelcircuit.
- Daan2D
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 18 nov 2009, 22:57
Re: Amando's trage Polootje
Mooie update weer! Je kachelcreatie ziet er goed uit.
- TurboClouseau
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Amando's trage Polootje
Tof project! Maatje van me heeft ook zo’n bewerkte 1.6 16V en die drukt gewoon ff een dikke 200pk nu


- Ignition62
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
- Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
- Locatie: Kerkrade
Re: Amando's trage Polootje
Hi mensen, ben ik weer
Echter heb ik de kachelradiator dus ook weggelaten, ik heb er zelf een mega radiator van een Golf 3 VR6 in zitten, dus ik vermoed dat dit ook voor de nieuwe motor ruim voldoende zal zijn, heb nooit koelingsproblemen gehad namelijk
Even de archieven in gedoken om een fotootje te vinden:
Bij deze eventjes de update, ik heb weer het een en ander gefrutselt.
Zo heb ik samen met pa het kacheltje dus geupgrade met de ventilatoren die normaalgezien in een server zitten, en de kabelboom ook aangepast zodat ik dit netjes via 2 schakelaars (en uiteraard 2 relais) kan bedienen.
Voor: Na: Verder ook even voorzien van een mooi laagje action hittebestendig zwart
De grote ventilator zit nu ook tussen de 2 geprinte trechters (nogmaals dank aan SRE Spacht Engineering voor het meedenken en uitwerken van dit idee !, er komen nog wel meer dingetjes aan in de toekomst
)
De mond die tegen het dashboard rust heb ik ook voorzien van een tochtstrip, het originele schuim is me in de loop der jaren al allemaal door de ventilatieroosters tegenmoet gekomen
Ik heb de boel even getest, en het blaast nog harder dan de originele blazer op het voorraam
Echter blaast die zo hard dat de warmte elementjes het zwaar krijgen om überhaupt op te warmen, dit had ik ook al wel een beetje verwacht eerlijkgezegd (het was ook maar een 23 euro kacheltje
), maar het warmt in ieder geval wel ietsje op
Zo heb ik me verder ook nog geamuseerd met het uitlaatspruitstuk intapen met heatwrap, altijd wel een leuk klusje om het een beetje uit te vogelen hoe je het het mooist kan intapen aangezien je niet overal mooi er tussen komt.
Gelukkig had ik echt precies genoeg over van de vorige keer
Ik heb nog een berichtje binnen gekregen dat de juiste distributieset is binnengekomen bij het postkantoortje, net zoals nog een kunstof plaatje die op het klepdeksel moet, dus die gaan we morgen even oppikken en hopelijk gaan we nog even verder eraan klussen, het begint nu wel mooi op te schieten allemaal (dat mag ook wel .....
)
Tot de volgende ronde !
Hier was ik eigenlijk al wel bang voor, vandaar dat ik niet overgestapt ben naar een dure variant, maar het op de goedkope manier heb geprobeerd !Yannik Schmidt schreef: 10 apr 2025, 12:56 ...
Mooi werk wel. Dat idee met dat 3d-geprinte luchtkanaal is leuk gedaan, die kleine kachelmotortjes doen inderdaad praktisch niks.
Ik heb van mijn 4 luchtslangen 3 naar de voorruit staan (via de originele punten in 't dash) en er komt alsnog 3x niks uit, haha
...
Echter heb ik de kachelradiator dus ook weggelaten, ik heb er zelf een mega radiator van een Golf 3 VR6 in zitten, dus ik vermoed dat dit ook voor de nieuwe motor ruim voldoende zal zijn, heb nooit koelingsproblemen gehad namelijk
Even de archieven in gedoken om een fotootje te vinden:
Dit blijft trouwens ook wel een droom en een grote inspiratie, wat een wagen is me dit zeg !!TurboClouseau schreef: 12 apr 2025, 20:59 Tof project! Maatje van me heeft ook zo’n bewerkte 1.6 16V en die drukt gewoon ff een dikke 200pk nu
![]()
Bij deze eventjes de update, ik heb weer het een en ander gefrutselt.
Zo heb ik samen met pa het kacheltje dus geupgrade met de ventilatoren die normaalgezien in een server zitten, en de kabelboom ook aangepast zodat ik dit netjes via 2 schakelaars (en uiteraard 2 relais) kan bedienen.
Voor: Na: Verder ook even voorzien van een mooi laagje action hittebestendig zwart
De mond die tegen het dashboard rust heb ik ook voorzien van een tochtstrip, het originele schuim is me in de loop der jaren al allemaal door de ventilatieroosters tegenmoet gekomen
Echter blaast die zo hard dat de warmte elementjes het zwaar krijgen om überhaupt op te warmen, dit had ik ook al wel een beetje verwacht eerlijkgezegd (het was ook maar een 23 euro kacheltje
Zo heb ik me verder ook nog geamuseerd met het uitlaatspruitstuk intapen met heatwrap, altijd wel een leuk klusje om het een beetje uit te vogelen hoe je het het mooist kan intapen aangezien je niet overal mooi er tussen komt.
Gelukkig had ik echt precies genoeg over van de vorige keer
Tot de volgende ronde !
- Martijn M
- Berichten: 3733
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Amando's trage Polootje
Mooi werk weer Amando! Einde komt al bijna in zicht!
- Ignition62
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
- Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
- Locatie: Kerkrade
Re: Amando's trage Polootje
Ugh, maar weer een soort van update...
De juiste SKF Distributieriem set was binnen, ik heb weer een aantal dagen op de beste man moeten wachten die me persé zou helpen.
Eenmaal hier, kwamen we erachter dat de spanrol 'ovaal' was, en die man zou me een nieuwe bestellen, later bleek dus dat dit nu eenmaal zo hoort (zelf ook nog nooit gezien maargoed).
Toen kon ik weer wachten totdat de beste man tijd had om weer eens langs te komen...
We waren onderhand weer een weekje verder en toen die eenmaal hier was, hebben we de riem gemonteerd, 1 nokkenas tandwiel afgesteld en bij het volgende tandwiel bleef zijn meetklokje steeds hangen en gaf die steeds een andere waarde aan.
Buiten dat snapte hij de handleiding van Dbilas niet echt meer, dus hij zou nu een mailtje sturen voor wat meer info, en ik kan weer wachten
In de tussentijd aan de slag gegaan met de gaten af te dichten waar de interieurfilter heeft gezeten, de koelslangen van de kachelradiator en de gaatjes door het schutbord.
Aangezien ik toch aan het wachten ben, en al een beginnetje had gemaakt met de kabelboom te ontdoen van alle tape, ben ik hier mee verder gegaan om de boel uit te dunnen wat ik niet meer nodig heb van de interieur boom (alsnog een paar plusjes laten zitten aangezien ik de relais van de kachel en nog wat spanning nodig heb richting de meters en schakelaars die ik op het dash paneeltje ga maken)
Dit heb ik ook weer netjes getaped tot aan de zekeringkast, aangezien ik de metertjes, schakelaars en relais nog moet gaan aansluiten (en nog aan het wachten ben op wat stekkers, zodat het allemaal wat makkelijker is als het ooit uit elkaar moet), heb ik nog niet alles getaped.
Zodra de kabelboom helemaal af is en ik niet meer de boel kan/ga beschadigen, zal ik de bodem ook weer eventjes spuiten zodat het er weer allemaal fris en netjes uit ziet.
Verder had ik nog een extra achterste baksteun liggen die ik had willen voorzien van PU rubbers die ik uit Engeland had besteld (een stuk goedkoper, en een complete set ipv alleen de grote rubbers).
Na een hoop gevloek, eindelijk de oude rubbers eruit gekregen .. en na het schuren zag ik dat deze toch op een paar plekken doorgerot was ... dus dan maar een nieuwe steun besteld
Na weer wat gevloek, deze rubbers er ook uit gekregen, en kom ik erachter dat 1 van de 2 rubbers dus totaal niet past en er zo uit valt
Dus morgen ga ik weer naar de beste jongeman in Eschweiler van PSmotorsport, daar heb ik ook mijn andere baksteun vandaan gehaald en hij heeft een mooie set (die wel compleet is en past), zodat ik deze steun vast klaar kan maken.
Korte samenvatting, het lijkt wel alsof alles nu echt even finaal tegen zit ..
Vandaag ben ik ook even naar Spa geweest naar de Summer Classics en het kriebelt wel weer heeeeel erg om weer te gaan rijden.
Ik zit nu dus echt even in dubio of ik de spulletjes die ik van de 8v heb gehaald weer terug te schroeven, waterpomplekkage oplossen, motorkabelboom weer aan te sluiten, dash erin, kooi erin en dan voorlopig even met de 8v te rijden zodat ik geen overhaaste beslissingen ga maken om maar snel die 16v erin te drukken.
Want eerlijkgezegd begin ik er met dit tempo nog aan te twijfelen of ik de apk in Juli wel ga halen
Buiten dat, heb ik ook vanaf 18 mei t/m 6 juni vakantie, dan zou het wel fijn zijn als ik nog wat rondjes kan rijden
Het zou aan de ene kant wel jammer zijn aangezien ik nu wel echt ver ben met die motor (en straks met een beetje pech weer de kooi en het dash eruit moet om de stekkers achter op de relaiskast te vervangen voor de AFH kabelboom)
Maar ik wil die beste man ook niet voor de kop stoten door het werk waar hij me graag bij wilt helpen, zelf te doen.
Die man heeft een beetje een handleiding, maar eenmaal je er goed mee om kan gaan, is hij wel heel erg behulpzaam met tips en tricks geven aangezien die al 150 jaar ervaring heeft
Morgen weer eventjes focussen om de Caddy weer in elkaar te schroeven, deze is ook eindelijk weer terug van de spuiter.
Wat heb ik toch een hekel om afhankelijk te zijn van mensen die zo lang op zich laten wachten ...
Joejoe !
De juiste SKF Distributieriem set was binnen, ik heb weer een aantal dagen op de beste man moeten wachten die me persé zou helpen.
Eenmaal hier, kwamen we erachter dat de spanrol 'ovaal' was, en die man zou me een nieuwe bestellen, later bleek dus dat dit nu eenmaal zo hoort (zelf ook nog nooit gezien maargoed).
Toen kon ik weer wachten totdat de beste man tijd had om weer eens langs te komen...
We waren onderhand weer een weekje verder en toen die eenmaal hier was, hebben we de riem gemonteerd, 1 nokkenas tandwiel afgesteld en bij het volgende tandwiel bleef zijn meetklokje steeds hangen en gaf die steeds een andere waarde aan.
Buiten dat snapte hij de handleiding van Dbilas niet echt meer, dus hij zou nu een mailtje sturen voor wat meer info, en ik kan weer wachten
Verder had ik nog een extra achterste baksteun liggen die ik had willen voorzien van PU rubbers die ik uit Engeland had besteld (een stuk goedkoper, en een complete set ipv alleen de grote rubbers).
Na een hoop gevloek, eindelijk de oude rubbers eruit gekregen .. en na het schuren zag ik dat deze toch op een paar plekken doorgerot was ... dus dan maar een nieuwe steun besteld
Na weer wat gevloek, deze rubbers er ook uit gekregen, en kom ik erachter dat 1 van de 2 rubbers dus totaal niet past en er zo uit valt
Korte samenvatting, het lijkt wel alsof alles nu echt even finaal tegen zit ..
Vandaag ben ik ook even naar Spa geweest naar de Summer Classics en het kriebelt wel weer heeeeel erg om weer te gaan rijden.
Ik zit nu dus echt even in dubio of ik de spulletjes die ik van de 8v heb gehaald weer terug te schroeven, waterpomplekkage oplossen, motorkabelboom weer aan te sluiten, dash erin, kooi erin en dan voorlopig even met de 8v te rijden zodat ik geen overhaaste beslissingen ga maken om maar snel die 16v erin te drukken.
Want eerlijkgezegd begin ik er met dit tempo nog aan te twijfelen of ik de apk in Juli wel ga halen
Buiten dat, heb ik ook vanaf 18 mei t/m 6 juni vakantie, dan zou het wel fijn zijn als ik nog wat rondjes kan rijden
Het zou aan de ene kant wel jammer zijn aangezien ik nu wel echt ver ben met die motor (en straks met een beetje pech weer de kooi en het dash eruit moet om de stekkers achter op de relaiskast te vervangen voor de AFH kabelboom)
Maar ik wil die beste man ook niet voor de kop stoten door het werk waar hij me graag bij wilt helpen, zelf te doen.
Die man heeft een beetje een handleiding, maar eenmaal je er goed mee om kan gaan, is hij wel heel erg behulpzaam met tips en tricks geven aangezien die al 150 jaar ervaring heeft
Morgen weer eventjes focussen om de Caddy weer in elkaar te schroeven, deze is ook eindelijk weer terug van de spuiter.
Wat heb ik toch een hekel om afhankelijk te zijn van mensen die zo lang op zich laten wachten ...
Joejoe !
- Martijn M
- Berichten: 3733
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Amando's trage Polootje
Beetje tegenslag hoort er helaas bij. Komt wel weer goed! Beter op 't gemakje bouwen en daarna zorgeloos rijden dan nu overhaast van alles in elkaar gooien
- Ignition62
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
- Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
- Locatie: Kerkrade
Re: Amando's trage Polootje
Zo, ik schaam me bijna om dit topic weer omhoog te trappen.
Er zijn alweer 2 maanden verstreken en ik ben nog niet klaar
In mijn vakantie heb ik de Caddy klaargemaakt voor de verkoop en deze is dus ook verkocht.
De Caddy gebruikte ik voornamelijk om de brommer achterin te gooien en brommerritjes mee te doen, dus ik heb me nog een aanhangertje gekocht en opgeknapt zodat ik die mooi achter de BMW kan hangen.
Lang verhaal kort, niks aan de Polo gedaan in mijn vakantie
Er werd op ebay kleinanzeigen een complete set aangeboden met hetzelfde inlaatspruitstuk, dezelfde nokkenassen en een (door DBilas) gemapte ECU erbij .. na lang onderhandelen heb ik deze ECU over kunnen nemen, dan komt deze setup ook beter tot z'n recht natuurlijk.
Nu blijkt wel dat de begrenzer verhoogd is van 7000 naar 7800 toeren
Dat houdt dus ook in dat ik beter maar versterkte klepveren kan monteren, deze dus maar van Schrick besteld ... na het bestellen bleken deze in backorder te zijn aangezien ze er 14 van de 16 op voorraad hadden (hoe dan ??
).
Aangezien ik toch even niet verder kon, heb ik maar de slijpschijf uit de kast gehaald en heb ik wat meer plek gecreëerd om het inlaattraject via de andere kant te laten lopen aangezien de gasklep nu aan de bestuurderskant uit komt. Na wat sjlijpen: De bedoeling is om samen met mijn 3d-print-maatje wat te ontwerpen zodat hier niet alleen troep wordt aangezogen maar ook daadwerkelijk koude (schone) lucht
Na lang wachten eindelijk de klepveren binnen gekregen, de beste man die me steeds zou helpen, liet ook weer op zich wachten, en een maatje van me was daarvan op de hoogte en is dus vanaf Kampen naar het mooie zuiden afgereisd om me te helpen deze te vervangen.
Nu blijkt dus dat Schrick een grotere diameter aan veren heeft gebruikt en de originele klepveerschotels niet fatsoenlijk centreren ...
Ik ben nu toch op het punt dat ik al zo ver met die motor ben dat ik het gewoon goed wil hebben, en heb de titanium klepveerschotels besteld
Deze waren ook weer langer onderweg dan verwacht .. maar uiteindelijk binnen gekregen, en had uiteraard ook maar meteen het tooltje besteld die mijn maat mee had om ze te vervangen (met de kop gemonteerd op het onderblok).
Klepveertjes en schotels vervangen, en de rest van het blok opgebouwd. Ook de New old stock distributiekappen erop
Ik ben nog even in afwachting op (hopelijk) de laatste bestelling met de laatste pakkinkjes en rubbertjes, en dan is het blok 100% klaar om erin te gaan.
Vandaag dus ook eindelijk de motor gedemonteerd, en ben aan de slag gegaan alles schoon te maken, de kleine puntjes oppervlakteroest aan te pakken en alvast in de primer te zetten. De planning is nu om het motorruim netjes te maken en even in de frisse lak te zetten, het originele schakelmechanisme eruit halen en de CAE passend maken, en dan kunnen we het motorblok erin lepelen en vanuit daar verder opbouwen
Ik zal deze post even afsluiten met een mooi beunprojectje
8 juli is de officiele APK datum, en ook een klein beetje het doel om naar toe te werken, maar ik gok dat we dat niet gaan redden 
Wordt vervolgd (nu het einde in zicht is, en ik van steeds minder mensen afhankelijk wil zijn/ben, zal er ook wat meer vaart achter zitten
)
Er zijn alweer 2 maanden verstreken en ik ben nog niet klaar
In mijn vakantie heb ik de Caddy klaargemaakt voor de verkoop en deze is dus ook verkocht.
De Caddy gebruikte ik voornamelijk om de brommer achterin te gooien en brommerritjes mee te doen, dus ik heb me nog een aanhangertje gekocht en opgeknapt zodat ik die mooi achter de BMW kan hangen.
Lang verhaal kort, niks aan de Polo gedaan in mijn vakantie
Er werd op ebay kleinanzeigen een complete set aangeboden met hetzelfde inlaatspruitstuk, dezelfde nokkenassen en een (door DBilas) gemapte ECU erbij .. na lang onderhandelen heb ik deze ECU over kunnen nemen, dan komt deze setup ook beter tot z'n recht natuurlijk.
Nu blijkt wel dat de begrenzer verhoogd is van 7000 naar 7800 toeren
Dat houdt dus ook in dat ik beter maar versterkte klepveren kan monteren, deze dus maar van Schrick besteld ... na het bestellen bleken deze in backorder te zijn aangezien ze er 14 van de 16 op voorraad hadden (hoe dan ??
Aangezien ik toch even niet verder kon, heb ik maar de slijpschijf uit de kast gehaald en heb ik wat meer plek gecreëerd om het inlaattraject via de andere kant te laten lopen aangezien de gasklep nu aan de bestuurderskant uit komt. Na wat sjlijpen: De bedoeling is om samen met mijn 3d-print-maatje wat te ontwerpen zodat hier niet alleen troep wordt aangezogen maar ook daadwerkelijk koude (schone) lucht
Na lang wachten eindelijk de klepveren binnen gekregen, de beste man die me steeds zou helpen, liet ook weer op zich wachten, en een maatje van me was daarvan op de hoogte en is dus vanaf Kampen naar het mooie zuiden afgereisd om me te helpen deze te vervangen.
Nu blijkt dus dat Schrick een grotere diameter aan veren heeft gebruikt en de originele klepveerschotels niet fatsoenlijk centreren ...
Ik ben nu toch op het punt dat ik al zo ver met die motor ben dat ik het gewoon goed wil hebben, en heb de titanium klepveerschotels besteld
Deze waren ook weer langer onderweg dan verwacht .. maar uiteindelijk binnen gekregen, en had uiteraard ook maar meteen het tooltje besteld die mijn maat mee had om ze te vervangen (met de kop gemonteerd op het onderblok).
Klepveertjes en schotels vervangen, en de rest van het blok opgebouwd. Ook de New old stock distributiekappen erop
Vandaag dus ook eindelijk de motor gedemonteerd, en ben aan de slag gegaan alles schoon te maken, de kleine puntjes oppervlakteroest aan te pakken en alvast in de primer te zetten. De planning is nu om het motorruim netjes te maken en even in de frisse lak te zetten, het originele schakelmechanisme eruit halen en de CAE passend maken, en dan kunnen we het motorblok erin lepelen en vanuit daar verder opbouwen
Ik zal deze post even afsluiten met een mooi beunprojectje
8 juli is de officiele APK datum, en ook een klein beetje het doel om naar toe te werken, maar ik gok dat we dat niet gaan redden Wordt vervolgd (nu het einde in zicht is, en ik van steeds minder mensen afhankelijk wil zijn/ben, zal er ook wat meer vaart achter zitten
- Martijn M
- Berichten: 3733
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Amando's trage Polootje
Mooie update weer, je pakt lekker door!
Die toerenbegrenzer naar 7800 zal ook een flinke bult schelen in je topsnelheid. Ben erg benieuwd!
Die toerenbegrenzer naar 7800 zal ook een flinke bult schelen in je topsnelheid. Ben erg benieuwd!
- Ignition62
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
- Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
- Locatie: Kerkrade
Re: Amando's trage Polootje
Zooo, terug van weggeweest.
Ondertussen weer een hoop dingetjes gebeurd, de daily E46 klaar gemaakt voor de spuiter en daarna weer opgebouwd, mini vakantie Engeland achter de rug, een vriendinnetje opgelopen (wie had dat ooit gedacht).
Enfin, weer tijd om het een beetje bij te houden hier en weer wat actiever te worden
Ik zal maar meteen beginnen met een spoiler, de Polo is geschorst, er was nog het idee om hem voor 26 oktober af te hebben omdat ik dan richting de ring zou gaan, maar ik ga me niet overhaasten en probeer nu alle puntjes op de I mee te pakken en te doen zoals ik het zou willen ipv snel af te raffelen en vervolgens weer alles uit elkaar te schroeven omdat het niet bevalt
De motorruimte is ondertussen gespoten en afgelakt in de 2k: Ondertussen heb ik ook een schakelpaneeltje gemaakt ipv de originele kachelbediening (ja i know dat 1 schakelaar hoger zit dan de rest, laten we het karakter noemen
):
Aangezien ik ruimte heb gemaakt in de motorruimte zodat ik iets kon fabriceren voor de aanzuiging van de luchtfilter, heb ik het ruitenwisser reservoir naar achteren verplaatst:
Toen heb ik de bodem even schoon gemaakt en voorzien van een mooie laag action 'hoogglans' zwart, zodat het er ook weer een beetje toonbaar uit ziet:
Toen weer verder gegaan om het blok verder op te bouwen voor de inbouw, injectoren in het ultrasoon badje gegooid, injector rail gespoten, nieuwe boutjes hier en daar enz. enz.
3,8kg vliegwiel erop geschroefd, ben heel erg benieuwd wat dit zal doen
:
Het bijpassende 1,4 16v bakje eraan geschroefd, en klaar om ingebouwd te worden
:
Ondertussen weer een hoop dingetjes gebeurd, de daily E46 klaar gemaakt voor de spuiter en daarna weer opgebouwd, mini vakantie Engeland achter de rug, een vriendinnetje opgelopen (wie had dat ooit gedacht).
Enfin, weer tijd om het een beetje bij te houden hier en weer wat actiever te worden
Ik zal maar meteen beginnen met een spoiler, de Polo is geschorst, er was nog het idee om hem voor 26 oktober af te hebben omdat ik dan richting de ring zou gaan, maar ik ga me niet overhaasten en probeer nu alle puntjes op de I mee te pakken en te doen zoals ik het zou willen ipv snel af te raffelen en vervolgens weer alles uit elkaar te schroeven omdat het niet bevalt
De motorruimte is ondertussen gespoten en afgelakt in de 2k: Ondertussen heb ik ook een schakelpaneeltje gemaakt ipv de originele kachelbediening (ja i know dat 1 schakelaar hoger zit dan de rest, laten we het karakter noemen
3,8kg vliegwiel erop geschroefd, ben heel erg benieuwd wat dit zal doen
Laatst gewijzigd door Ignition62 op 16 sep 2025, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ignition62
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
- Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
- Locatie: Kerkrade
Re: Amando's trage Polootje
Toen verder gegaan met voorbereidingen voordat de motor erin ging, dus de schakelkabels voor de CAE shifter gelegd, geswapt van een Lupo GTI naar een H&R (Polo 6n/Lupo GTI) stabi icm PU rubbers.
Toen eindelijk het moment van de waarheid, eindelijk de motor erin schroeven, icm PU baksteunen
:
Nu kan het aanpassen beginnen, punt 1 pastte de veerpootbrug niet meer aangezien dit inlaatspruitstuk hoger uit komt, ik had destijds al een GTI veerpootbrug aangeschaft van Wiechers, maar die past helaas ook niet.
Dus hebben we de huidige veerpootbrug afgezaagd en de stang gekanteld, nu ligt die ook strak langs het schutbord, veel beter ! (hij staat enkel in de primer hier): Ook een mooi plekje gevonden voor de catchcan zodat die niet zo in het zicht zit, mooi achter de motorsteun vast gezet met een rivnut in een bestaand gat, ik moet alleen nog even de staalomvlochten slang met dash fittingen inkorten richting het motorblok: Een maatje zou me helpen om het nieuwe uitlaatspruitstuk passend te maken op de bestaande uitlaat.
Maar die V-band flenzen voor de kat en katvervanger waren allemaal zo schots en scheef op elkaar geknetterd, dat ik toch iets meer materiaal moest bestellen zodat we het in 1 keer gewoon fatsoenlijk kunnen maken ipv een beetje halve bak
, dit gebeurd als het goed is deze week nog.
In de tussentijd heb ik weer een beetje voorgewerkt zodat de uitlaat niet weer 3x los moet...
Dus heb ik de tunnel bekleed met heattape om toch een beetje warmte uit de auto te krijgen, de originele hitteschilden heb ik ook 'gerepareerd' en die komen uiteraard ook weer terug: Verder heb ik de shifter ook even op z'n plek gezet, ik kom nog wat mooie schijfjes te kort, anders had ik die vanavond ook nog even vast gezet: Het dashboard heb ik er ook weer even in gehangen, puur om te kijken hoe het allemaal uit zou komen met de kachelcreatie, en of mijn dashboardvakje nog zou passen, het zou zonde zijn als ik strakjes alles geflocked heb en ik dan het halve dashboard nog moet gaan verzagen
Nu is het echt een kwestie van een hoop dingetjes passen, meten en aanpassen
Wordt vervolgd !
Toen eindelijk het moment van de waarheid, eindelijk de motor erin schroeven, icm PU baksteunen
Dus hebben we de huidige veerpootbrug afgezaagd en de stang gekanteld, nu ligt die ook strak langs het schutbord, veel beter ! (hij staat enkel in de primer hier): Ook een mooi plekje gevonden voor de catchcan zodat die niet zo in het zicht zit, mooi achter de motorsteun vast gezet met een rivnut in een bestaand gat, ik moet alleen nog even de staalomvlochten slang met dash fittingen inkorten richting het motorblok: Een maatje zou me helpen om het nieuwe uitlaatspruitstuk passend te maken op de bestaande uitlaat.
Maar die V-band flenzen voor de kat en katvervanger waren allemaal zo schots en scheef op elkaar geknetterd, dat ik toch iets meer materiaal moest bestellen zodat we het in 1 keer gewoon fatsoenlijk kunnen maken ipv een beetje halve bak
In de tussentijd heb ik weer een beetje voorgewerkt zodat de uitlaat niet weer 3x los moet...
Dus heb ik de tunnel bekleed met heattape om toch een beetje warmte uit de auto te krijgen, de originele hitteschilden heb ik ook 'gerepareerd' en die komen uiteraard ook weer terug: Verder heb ik de shifter ook even op z'n plek gezet, ik kom nog wat mooie schijfjes te kort, anders had ik die vanavond ook nog even vast gezet: Het dashboard heb ik er ook weer even in gehangen, puur om te kijken hoe het allemaal uit zou komen met de kachelcreatie, en of mijn dashboardvakje nog zou passen, het zou zonde zijn als ik strakjes alles geflocked heb en ik dan het halve dashboard nog moet gaan verzagen
Nu is het echt een kwestie van een hoop dingetjes passen, meten en aanpassen
Wordt vervolgd !
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9773
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Amando's trage Polootje
Is de gopro knop om er stroom op te zetten, of om opnamen mee te kunnen stoppen/starten?
-
OnlineSlowCo
- Berichten: 4562
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Amando's trage Polootje
Prachtig project. Wel jammer dat je net een vriendin hebt, nou gaat het allemaal een stuk langer duren...

Laatst gewijzigd door SlowCo op 17 sep 2025, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martijn M
- Berichten: 3733
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Amando's trage Polootje
Mooi werk Amando! Duurt iets langer dan oorspronkelijk gepland, maar je werkt het wel allemaal keurig af. Netjes!
- Eeuwe
- Berichten: 5029
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Amando's trage Polootje
Allemachtig wat gaaf. Lekker gesleuteld de laatste tijd!
- Martijn_bmw
- Berichten: 29085
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Amando's trage Polootje
wordt echt super mooi! 
- Ignition62
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
- Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
- Locatie: Kerkrade
Re: Amando's trage Polootje
Leuk om weer al die reacties te lezen hier !
Ze vind auto-prutsen en de Ring wel enorm leuk, dus denk dat we er wel vaker te vinden zijn
Ik wou dat ik af en toe even wat meer tijd had om eraan verder te kunnen, maar helaas is het heel normaal dat iedereen druk met alles is, heb ik het idee
Vandaag hebben we wel weer eventjes een hoop trucjes uit moeten halen om het vorige uitlaatgeklooi een beetje fatsoenlijk te krijgen weer.
We hebben alles aangepast zodat de kat er weer tussen past met V-bands, die voor 'show en race-doeleinden' uitgewisseld kan worden door een 'vervangpijp' met flexibel stuk (zoals het eerst ook was)
Tevens ook de slang naar catchcan ingekort, de CAE vast geschroefd en hitteschilden terug geplaatst, al het werk dat ik eraan gespendeerd is, is nu niet meer te zien
Heb er geen foto's van, want het is allemaal niet zo heeeel spannend
Tot snel !
Normaal had ik een kabeltje in de sigaretten aansteker zitten om de GoPro te voeden, maar aangezien ik wat schakelaars over heb, heb ik er een omvormertje op aangesloten met 2 aansluitingen, zo kan ik eventueel in de toekomst nog een 2e GoPro in de kooi hangen ofzo.smiley schreef: 16 sep 2025, 23:21 Is de gopro knop om er stroom op te zetten, of om opnamen mee te kunnen stoppen/starten?
Ik denk dat dit wel mee zal vallen, de eerste 'date' was eigenlijk richting de Ring geplaned, maar aangezien die toen afgesloten was voor wandelaars en fietslui heb ik een plan B moeten verzinnenSlowCo schreef: 16 sep 2025, 23:32 Prachtig project. Wel jammer dat je net een vriendin hebt, nou gaat het allemaal een stuk langer duren...![]()
![]()
Ze vind auto-prutsen en de Ring wel enorm leuk, dus denk dat we er wel vaker te vinden zijn
Ja achja, ik kan het nu beter gewoon allemaal netjes en goed afwerken dan dat ik het snel ga afraffelen, op goed eten moet je normaal ook wat langer wachten ..Martijn M schreef: 17 sep 2025, 08:21 Mooi werk Amando! Duurt iets langer dan oorspronkelijk gepland, maar je werkt het wel allemaal keurig af. Netjes!
Thnx !
Ik wou dat ik af en toe even wat meer tijd had om eraan verder te kunnen, maar helaas is het heel normaal dat iedereen druk met alles is, heb ik het idee
Ik ben heel erg benieuwd als ik klaar ben hoe het er allemaal uit ziet en rijdt, maar nog even geduld !
Vandaag hebben we wel weer eventjes een hoop trucjes uit moeten halen om het vorige uitlaatgeklooi een beetje fatsoenlijk te krijgen weer.
We hebben alles aangepast zodat de kat er weer tussen past met V-bands, die voor 'show en race-doeleinden' uitgewisseld kan worden door een 'vervangpijp' met flexibel stuk (zoals het eerst ook was)
Tevens ook de slang naar catchcan ingekort, de CAE vast geschroefd en hitteschilden terug geplaatst, al het werk dat ik eraan gespendeerd is, is nu niet meer te zien
Heb er geen foto's van, want het is allemaal niet zo heeeel spannend
Tot snel !
- Yannik Schmidt
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Re: Amando's trage Polootje
Maar jong mijn OCD gaat goed op die posts van jou, wat een lekker werk.
Zelf altijd een enorm zwak voor mooie button panels en 3d-geprinte zooi, dus mooi dat je dat zo netjes maakt en uitzoekt.
Hopelijk kun je er 2026 wel weer mooi mee op circuit want rijden moet er ook zijn!
Zelf altijd een enorm zwak voor mooie button panels en 3d-geprinte zooi, dus mooi dat je dat zo netjes maakt en uitzoekt.
Hopelijk kun je er 2026 wel weer mooi mee op circuit want rijden moet er ook zijn!
