Stefan's CLA45 AMG sb verkocht / rooktopic

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Re: Stefan's CLA45 AMG sb

Bericht door matthyssie » 19 feb 2025, 11:05

MartijnGizmo schreef: 18 feb 2025, 10:46 Dik apparraat bro!! en ja man zooo 1tje clean vinde is next 2 impossible frfr

Ben zelf team zwrt wielen maar die zilver chapies in dit topic hebbe wel n punt.. miss die raamlijste ff late wrappen in RVS look?? geef ‘m die nette shinee🔥🔥
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 28 feb 2025, 10:51

Afgelopen weekend even de auto grondig gewassen, wielen eraf etc. Viel mij op dat de wielen echt licht zijn.
De auto is 7 jaar oud, maar de staat is nog super. Geen krasje of deukje in de lak, dus erg blij mee. Ik vind het leuk om mijn auto's te wassen, maar het polijsten besteed ik liever uit. In het voorjaar breng ik hem naar de poetser voor een glasscoating of wax, daar ben ik nog niet over uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maandagmiddag had ik een afspraak bij Steverink banden in Apeldoorn. De uitlijning was al een lange tijd niet gedaan, dus even weer goed laten zetten. Banden ook laten balanceren. Ik rij er een uur voor, maar zijn echt topgasten!

Afbeelding
Afbeelding

Uitlijning staat weer perfect! Check het camber. Een standaard AMG staat gewoon op -2 camber. Met mijn 130i moest ik een cam pin mod en m3 draagarmen aanschaffen om van -0,5 naar -1,2 te gaan. Ik vond het wel een grappig detail. Bandjes zullen wel iets sneller slijten.

En dan de wielen. Afgelopen week uren afgezwerft op internet. Internet uitgespeeld, uren scrollen op instagram. Wat is nou een nette set voor onder de auto? Zoals eerder gezegd wordt veel, snel fout. De keuze is gemaakt. Uiteindelijk een model/merk die ik vaak zie op auto's, maar had de link nog niet met de CLA gelegd. Het worden de Protrack One in antraciet. Kon ook nog kiezen voor hoogglans zwart, maar denk dat antraciet chiquer staat. Ze hebben wel wat weg van de huidige velg.

Afbeelding

Ik bestel ook gelijk nieuwe banden. Rij nu op Hankook, maar wil naar Michelin. Ook maakt dat het wisselen makkelijker. Als ik de auto verkoop, dan gooi ik de orginele wielen er weer onder. Valt mij op dat de standaard wielen nog wel geld waard zijn, maar verkoop ze dus niet.

De laatste update wordt het onderstel. Ik heb twee prijzen gehad; Kw V3 en AST 5100.
Ze zitten op hetzelfde bedrag. AST is montube en KW is Twintube. Ik heb er geen verstand van. Zoek gewoon een setje voor iets meer comfort en bijkomend voordeel zal zijn dat ie iets scherper zal sturen. Mocht iemand een goede uitleg hebben, dan hoor ik het wel :)

De bedoeling is dat ie in mei af is :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 28 feb 2025, 10:57

Nice, staat er lekker bij :thumbup:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 28 feb 2025, 11:03

Banden slijten niet van camber, banden slijten van sporing... camber versterkt dit effect wél! Je zou iets minder toespoor aan de voorkant kunnen laten zetten als de banden te hard gaan. Op Mijn Mégane RS reed ik -2,5 graad camber op de vooras, maar omdat de sporing daar (vrijwel) op 0 stond, zagen ze er ondanks behoorlijk wat snelwegkilometers nog keurig uit qua slijtage toen de banden aan vervanging toe waren. :df:

KW V3 kun je ingaande en uitgaande slag apart verstellen, bij AST 5100 is dit gecombineerd (of je moet voor 5200 gaan). Ik ben niet zo'n fan van de kunststof ringen die KW gebruikt om de veer op te laten rusten, maar op zich voor een straatauto wel te doen. Persoonlijk vind ik het fijn dat je bij AST alles naar wens kunt laten aanpassen en gewoon in Nederland terecht kan voor onderhoud/revisie.

Als het je echt om comfort gaat kun je bij AST ook nog om advies vragen qua veersterkte en valving van de demper, dat doe ik ook altijd. :tooth:

Het verschil tussen monotube en twintube zit vooral in de constructie en prestaties:
- Monotube (zoals AST 5100) olie en gas zitten in dezelfde buis, maar zijn gescheiden door een zwevende zuiger, omdat de behuizing direct in contact staat met de buitenlucht, kan de warmte beter worden afgevoerd. De druk is hoger en reageert directer op ondergrondveranderingen en de olie en het gas zijn goed gescheiden, wat cavitatie (luchtbellen in de olie) voorkomt.
- Twintube (KW V3) heeft een binnen- en buitenbuis, wat meestal soepeler en comfortabeler is, maar minder precieze demping biedt en gevoeliger is voor cavitatie. Door de eenvoudigere constructie vaak voordeliger dan een monotube, maar minder precieze demping: kan trager reageren en gevoeliger zijn voor olieoververhitting.

Arthur

Bericht door Arthur » 28 feb 2025, 11:05

Je moet het maar weten :thumbup:

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 28 feb 2025, 11:07

Ziet er prachtig uit hoor! Ik was aan het lezen tot de uitdraai van het uitlijnen en wilde net gaan schrijven dat ik de originele wielen er gewoon op zou houden. Pro-tracks zijn ook mooi hoor en lekker licht.

Qua onderstellen zal het moeilijk zijn om goed advies te vinden, dat is mijn ervaring tenminste. De meeste mensen kopen een set en rijden daarop, maar hebben geen vergelijk met een andere set. Mijn gevoel bij deze twee merken is dat KW de grote fabrikant is die heel veel sets levert en daarom misschien degelijker of duurzamer is en dat AST de kleine fabrikant is die meer voor trackday auto's levert en wellicht iets minder degelijk / onderhoudsgevoeliger. Maar dat is dus puur een gevoel.

Tom

Bericht door Tom » 28 feb 2025, 11:08

MartijnGizmo schreef: 18 feb 2025, 10:46 Dik apparraat bro!! en ja man zooo 1tje clean vinde is next 2 impossible frfr

Ben zelf team zwrt wielen maar die zilver chapies in dit topic hebbe wel n punt.. miss die raamlijste ff late wrappen in RVS look?? geef ‘m die nette shinee🔥🔥
:clap: :clap:

StefanW

Bericht door StefanW » 28 feb 2025, 11:32

MartijnGizmo schreef: 28 feb 2025, 11:03 Banden slijten niet van camber, banden slijten van sporing... camber versterkt dit effect wél! Je zou iets minder toespoor aan de voorkant kunnen laten zetten als de banden te hard gaan. Op Mijn Mégane RS reed ik -2,5 graad camber op de vooras, maar omdat de sporing daar (vrijwel) op 0 stond, zagen ze er ondanks behoorlijk wat snelwegkilometers nog keurig uit qua slijtage toen de banden aan vervanging toe waren. :df:

KW V3 kun je ingaande en uitgaande slag apart verstellen, bij AST 5100 is dit gecombineerd (of je moet voor 5200 gaan). Ik ben niet zo'n fan van de kunststof ringen die KW gebruikt om de veer op te laten rusten, maar op zich voor een straatauto wel te doen. Persoonlijk vind ik het fijn dat je bij AST alles naar wens kunt laten aanpassen en gewoon in Nederland terecht kan voor onderhoud/revisie.

Als het je echt om comfort gaat kun je bij AST ook nog om advies vragen qua veersterkte en valving van de demper, dat doe ik ook altijd. :tooth:

Het verschil tussen monotube en twintube zit vooral in de constructie en prestaties:
- Monotube (zoals AST 5100) olie en gas zitten in dezelfde buis, maar zijn gescheiden door een zwevende zuiger, omdat de behuizing direct in contact staat met de buitenlucht, kan de warmte beter worden afgevoerd. De druk is hoger en reageert directer op ondergrondveranderingen en de olie en het gas zijn goed gescheiden, wat cavitatie (luchtbellen in de olie) voorkomt.
- Twintube (KW V3) heeft een binnen- en buitenbuis, wat meestal soepeler en comfortabeler is, maar minder precieze demping biedt en gevoeliger is voor cavitatie. Door de eenvoudigere constructie vaak voordeliger dan een monotube, maar minder precieze demping: kan trager reageren en gevoeliger zijn voor olieoververhitting.
Kijk, dat is een goede uitleg in Jip en Janneke taal! Thanks Martijn.

Met AST ben ik bekend, zit al jaren onder de 106 en alleen maar goed. Daar zit de oude 4100 nog onder, maar doet het prima.
Inderdaad makkelijk dat het in Nederland zit, bij de 106 de spring rate een keer laten aanpassen en het setje laten reviseren. Prima prijzen ook.
Ik denk dat kw en ast beide prima sets zijn. Denk ook wat Mark zegt; meeste hebben van bepaald merk een schroefsetje gehad.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 28 feb 2025, 11:47

Qua onderstellen en uitlaten etc wil je het liefst ff een maandje proefrijden om te kijken of het een goed idee was... :goodnight:

StefanW

Bericht door StefanW » 20 mar 2025, 15:13

Wielen en remblokken zijn afgelopen zaterdag geplaatst.
De blauwe Endless MX72+ remblokken vloeken wel met het rood, maar laten we zeggen dat het voor een goed doel is.

Afbeelding

Wielen zijn wederom 19 inch. Alleen 8,5j ipv 8j en lagere ET waarde, waardoor ze 1,5cm meer naar buiten komen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fatsoenlijke foto's komen later nog. Door de nieuwe wielen staat de auto 8mm hoger.

Eind volgende week wordt de kw v3 set gemonteerd. Uiteindelijk gekozen voor de makkelijkste weg.
De kw set zit er in een dag onder. Voor de AST set zou mijn auto een week weg zijn. Puur vanwege het gemak voor kw gekozen.

Ik wil er geen buikschuiver van maken, dus de verlaging wordt echt minimaal, denk 1cm.

JP

Re: Stefan's CLA45 AMG sb / Protrack wielen p2

Bericht door JP » 20 mar 2025, 15:50

8 mm is niet teveel voor de tellerafwijking? Wiel is dan 16mm dikker geworden ?

StefanW

Bericht door StefanW » 20 mar 2025, 15:53

JP schreef: 20 mar 2025, 15:50 8 mm is niet teveel voor de tellerafwijking? Wiel is dan 16mm dikker geworden ?
Teller geeft een lagere snelheid nu. Maar als ik 102km/h rij is het gps 100 km/h, dus zit nog aan de "veilige" kant.
Wiel is iets breder geworden, steekt iets meer uit. Ik vind dat juist dikker :)

Afbeelding

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 20 mar 2025, 16:54

Hij staat er mooi bij op die Protrack’s zeg! Niet het wiel dat ik zou bedenken bij deze auto, maar des te mooier is het resultaat :thumbup:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 20 mar 2025, 16:56

Mooie combi!

bartje325i

Bericht door bartje325i » 20 mar 2025, 17:44

Ziet er goed uit hoor 👌🏻.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 mar 2025, 17:57

Staat goed!

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 20 mar 2025, 18:22

Had het niet verwacht, maar zeker op die tweede foto staan de protracks hem erg goed!

Echt lager lijkt ook niet nodig, benieuwd hoe dat stuurt met KW.

KoenM

Bericht door KoenM » 20 mar 2025, 18:50

Mooi hoor!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 mar 2025, 18:57

Heel mooi! Wiel staat hem echt goed :D

Arthur

Bericht door Arthur » 20 mar 2025, 19:53

Staat prima, mooie wagen zo. Snap alleen niet zo goed waarom de auto 8mm hoger staat door de nieuwe velgen?

BMWDennis

Bericht door BMWDennis » 20 mar 2025, 19:59

Stiekem niet gedacht, maar staat hem echt goed deze velgen. Knappe CLA maak je er zo van. Benieuwd hoe hij er straks bijstaat met verlaging.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 20 mar 2025, 23:35

Mooie wagen, jammer van de nieuwe wielen...
Oude velgen stonden veel beter :bag:

Yannik Schmidt
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS

Bericht door Yannik Schmidt » 21 mar 2025, 07:37

Ik vind de wielen wel passen bij het moderne uiterlijk van de auto. Met de originele wielen was ook niks mis, dat heeft Mercedes destijds goed geregeld vind ik.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 21 mar 2025, 08:37

Wielen staan beter dan ik had verwacht! Mooie combi zo dat antraciet op blauw!

StefanW

Bericht door StefanW » 21 mar 2025, 09:47

Thanks allemaal! Het was best een gok, deze wielen, maar ik vind het ook goed geslaagd. De kleur vond ik ook lastig, tenminste of antraciet zou staan. In het slechtste geval liet ik ze zilver poeder coaten, maar deze combi met blauw is dikke prima.
In real life staat het eigenlijk nog beter dan op de foto's.
Arthur schreef: 20 mar 2025, 19:53 Staat prima, mooie wagen zo. Snap alleen niet zo goed waarom de auto 8mm hoger staat door de nieuwe velgen?
Ik heb het niet nagemeten, ik zal op google te zoeken op zo'n wheel converter. Daar vul je de oude en nieuwe maat in van je velg en daar kwam die 8mm uit. Met de originele wielen stond ie iets lager, vooral achter valt dat op. Het is een fractie, want het zijn millimeters.

Plaats reactie