Na een tijdje wachten kon ik mijn ''custom'' 17x9 en 17x8 Braid Fullrace A wielen ophalen.
Net op tijd, want een paar dagen later wilde ik graag de eerste shakedown op Circuit Zolder rijden.
Omdat er aan het onderstel van mijn Megane weinig origineels over is, kom ik bijvoorbeeld niet weg met ET45 op de achteras - de Megane 3 RS achteras is simpelweg te breedt.
Aan de voorzijde wilde ik heel graag een bredere band kwijt kunnen dan de 225, het liefste een 245. Ik rij momenteel het liefste op de Yokohama A052 en die valt echt enorm breed. 235/40/18 staat echt enorm bol op een 8J Speedline - daarom ben ik destijds terug gestapt naar 225/40/18, maar die band werd toch redelijk snel moe na wat harde rondes...
Met Braid wielen kun je in principe dus alle kanten op, ze kunnen praktisch iedere velg maat met iedere gewenste ET produceren, al kosten de velgen dan wat meer. Ze nemen een bestaande velg en verbreden dan de velg, dat heet dan een ''TCT'' velg.
Toch wel breed zo'n 17x9!

- 8 + 9J Velg.jpg (155.92 KiB) 4209 keer bekeken
Ik ben uiteindelijk voor ET60 rondom gegaan, dat paste op mijn oude 18x8 wielen namelijk achteren perfect. Voren reed ik vroeger met een 16mm spacer, maar deze valt nu weg. Ik moet, toekomstgericht, nog rekening met de Clio Cup-Racer brackets voor de fusees houden. Daardoor wordt de voorzijde weer een heel stuk breder, maar het is wel echt een upgrade die ik later nog wil doen. Voren heb ik nu een 5mm spacertje er op gezet zodat ik wat meer clearance naar de schokdemper heb. Ik kan zo niet helemaal insturen, de laatste paar graden mis ik nu, anders loopt de band tegen de schokdemper. Eigenlijk heb ik die ook vrijwel nooit nodig, in ieder geval nooit op circuit. Alsnog ga ik wel een 10mm spacertje plaatsen zodat ik volledige clearance heb, je weet maar nooit wanneer je 't vergeet. Of dat dan laaaaater nog past met de Cup-Racer brackets, geen idee... zorg voor later!
's avonds de Yokohama's op de velgen getrokken, was wel een aparte ervaring want het licht deed 't een uur lang niet! Dus alles in 't donker met een hele bak LED-lampjes, haha. Verder ook een oliebeurtje gedaan met verse oliefilter. Nog eens de auto goed nagekeken, alles in orde, geen lekkages, geen losse onderdelen.

- Geen licht.jpg (130.6 KiB) 4209 keer bekeken
Ook het interieur heb ik nog redelijk ver afgemaakt, eens een beetje opgeschoont, etc. Moet nog een carbon plaatje maken voor een USB en de OBD stekkers, ik heb al eens een poging gedaan maar die heb ik helaas verprutst. Nog wat foam padding om de kooi heen en een paar stripjes carbonfolie op de kooi om die tijdens het in- en uitstappen te beschermen. Ben wel erg tevreden met het resultaat, altijd al een droom geweest om zo een racecar interieur te hebben.

- Interieur.jpg (244.83 KiB) 4209 keer bekeken
Het was dan ook eindelijk zo ver om naar Zolder te gaan, gewoon één uurtje geboekt om te kijken of alles goed is met de auto. In de ochtend nog snel langs de uitlijner zodat de wielen in ieder geval recht staan.

- Sideshot.jpg (316.22 KiB) 4209 keer bekeken
Op naar Zolder, ik was wel zenuwachtig zeg. Het was ook nat, hoewel het niet meer regende, het circuit zelf was nog goed nat. Er ontstond hier en daar wel een droge lijn, maar ook die voelde nog erg greasy. Echt de auto pushen zat er dus ook niet echt in, maar dat was ook niet echt het doel. De auto voelt zo anders, de laskooi maakt hem echt enorm stijf en direct. Er is geen vertraging meer tussen voor en achterzijde, laat maar zeggen. Ook de hele beleving met de polycarbonaat raampjes, catless downpipe, geheel leeg interieur, geen heater unit meer, etc. is echt anders.

- Megane.jpg (335.75 KiB) 4209 keer bekeken

- Pitlane.jpg (262.39 KiB) 4209 keer bekeken
Maar de auto rijdt, hij voelt enorm snel, er is enorm veel grip en potentie.
De motor loopt goed, de bak schakelt goed, er is geen vloeistof verbruik (behalve benzine natuurlijk) - Ik ben erg tevreden!
Als het uit komt ga ik 8 Maart, mits goed weer, weer naar Circuit Zolder. Dan boek ik de sessie van 16:00 tot 18:00 om de auto net iets meer aan de tand te voelen en weer wat zelfvertrouwen achter het stuur op te bouwen.
Wellicht zie ik iemand daar!
Toekomstige aandachtpunten: De auto ligt voren nu iets te hoog, ofja - hij kan niet echt meer lager. De originele Megane 2 RS fusees zitten iets lager dan de Clio 3 RS fusees die ik heb gemonteerd. Ik heb wel nog een beetje schroefdraad over, maar als ik hem nog verder omlaag draai zijn de veren van de KW los bij maximale uitveerweg. Ik weet nou niet of dat zo'n probleem is, maar ik heb mij laten zeggen dat het niet handig is voor bijvoorbeel de Pflanzgarten sprong op de Nordschleife. De veer zou dan bij maximaal uitveren kunnen verspringen. Verder, al zou ik hem op z'n laagst draaien, kom ik volgensmij alsnog niet echt laag genoeg voor ''perfecte'' fitment. Wellicht kan ik hier toekomstig met KW een oplossing voor vinden. Het staat ook niet echt hoog op de poten, maar iets betere fitment voren zou me wel bevallen. Het moet natuurlijk vooral goed functioneren!
Ook de sporing van de achteras zou ik wellicht nog iets meer open zetten. Momenteel sta ik op 0°3' - 0°4' toespoor, ik denk dat ik vooral voor de slowspeed rotatie (toch wel merkbaar op Zolder ook) meer richting 0°2' of 0°1' toespoor op de achteras willen gaan. Ik vind het zelf wel fijn om meer rotatie via de achterkant en de rem te creeëren.